6
Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2023
www.praha8.cz
Doprava
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Na opravu Negrelliho viaduktu
navazuje další modernizace
Letos bude pokračovat přestavba
dalších úseků celopražsky
a celostátně významné tratě, která
propojí centrum Prahy s Kladnem,
a to včetně odbočky na letiště
Václava Havla. V rámci
rekonstrukce se zkvalitní i pěší
propojení Prahy 8 s Prahou 1.
V roce 2020 byla dokončena kompletní
rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který byl
v polovině 19. století postaven jako historicky první železniční most přes Vltavu a je
druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Viadukt spojuje Karlín s Holešovicemi
a jeho oprava byla první dokončenou etapou modernizace vlakového spojení Praha
– Kladno, které přinese i plánovanou trať na
letiště.
Na Negrelliho viadukt přímo navazuje
další část tratě, která projde rekonstrukcí,
a tou je úsek mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Z velké části bude umístěn na mostní estakádě. Ke zvýšení bezpečnosti silniční
i železniční dopravy přispěje zrušení přejezdu v Bubenské ulici.
STAVBA SE TÝKÁ TAKÉ
DVOU VLAKOVÝCH ZASTÁVEK:
Praha-Bubny – stanice bude přesunuta do
nové polohy hned za Negrelliho viaduktem, takže nabídne přestup na stanici
metra C Vltavská a v budoucnu bude
sousedit s připravovanou novou budovou
Pražské filharmonie,
Praha-Výstaviště – nová zastávka, která
vznikne u vstupu do Výstaviště Praha na
kraji parku Stromovka. Součástí stavby je
i nová lávka s přístupem do parku.
Mapa úseků trati z Prahy do Kladna
Správa železnic již v minulém roce informovala, že byl vybrán zhotovitel tohoto
úseku a po nutných přípravných pracích se
předpokládá, že samotná rekonstrukce
začne letos v květnu.
V těsném sousedství Prahy 8 dojde
i k další významné dopravní výstavbě, která
je součástí plánů na modernizaci tratě do
Kladna a tou je zásadní modernizace a přestavba Masarykova nádraží. Stavba nedávno
získala stavební povolení a její dokončení se
předpokládá v roce 2026.
„V rámci rekonstrukce bude vybudována
nová lávka nad kolejištěm, která bude
osazena zelení, a stane se tak i příjemným
veřejným prostranstvím. Díky přemostění
bude odstraněna bariéra pro pěší mezi
ulicemi Na Florenci (od ulice Křižíkova)
a Hybernská. Dnes zde kolejiště není možné
pěšky přejít, pokud nechcete jít po magistrále za svodidlem,“ přibližuje přínos pro
občany Prahy 8 Martin Jedlička (TOP 09 +
STAN), předseda komise pro dopravu.
Na kompletní renovaci nádraží pak budou
navazovat i úpravy křižovatky U Bulhara,
kde v budoucnu dojde k dostavbě nových
přechodů pro chodce (a cyklopřejezdů) přes
ulice Hybernská a Husitská, které zde dnes
chybí. Praha 8 se tak lépe propojí s Prahou 1
i s Prahou 3. Celá modernizace železniční
trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště
pak má být hotová v roce 2029.
„Rozvoj železnice v Praze vítáme, může
totiž vhodně doplnit linky metra. Věřím, že
podobně jako úpravy a rekonstrukce změní
okolí Masarykova nádraží, tak se po dokončení plánované železniční stanice U Kříže,
se začne měnit i horní část Libně. Praha 8
tak konečně získá svojí první železniční
stanici na svém území,“ říká opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru zastupitelstva Martin Štěrba (Piráti). (TK)
Bohnická zastávka
Odra se přesunula
Autobusová zastávka Odra se přesunula o pár desítek metrů
proti směru jízdy. Důvodem je vybudování vjezdu do rekonstruovaného objektu Odra v místě stávajícího zastávkového zálivu,
aby zásobování neprobíhalo z ulice Katovická, která k tomu není
vhodná, ale z kapacitní ulice Lodžská. S Dopravním podnikem
a Technologiemi hlavního města Prahy se domluvilo osazení
nového designu zastávkového přístřešku, který byl zprovozněn
během února. (TK)