6

Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2023 

www.praha8.cz

Doprava

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Na opravu Negrelliho viaduktu

navazuje další modernizace

Letos bude pokračovat přestavba

dalších úseků celopražsky

a celostátně významné tratě, která

propojí centrum Prahy s Kladnem,

a to včetně odbočky na letiště

Václava Havla. V rámci

rekonstrukce se zkvalitní i pěší

propojení Prahy 8 s Prahou 1.

V roce 2020 byla dokončena kompletní

rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který byl

v polovině 19. století postaven jako historicky první železniční most přes Vltavu a je

druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Viadukt spojuje Karlín s Holešovicemi

a jeho oprava byla první dokončenou etapou modernizace vlakového spojení Praha

– Kladno, které přinese i plánovanou trať na

letiště.

Na Negrelliho viadukt přímo navazuje

další část tratě, která projde rekonstrukcí,

a tou je úsek mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Z velké části bude umístěn na mostní estakádě. Ke zvýšení bezpečnosti silniční

i železniční dopravy přispěje zrušení přejezdu v Bubenské ulici.

STAVBA SE TÝKÁ TAKÉ

DVOU VLAKOVÝCH ZASTÁVEK:

 Praha-Bubny – stanice bude přesunuta do

nové polohy hned za Negrelliho viaduktem, takže nabídne přestup na stanici

metra C Vltavská a v budoucnu bude

sousedit s připravovanou novou budovou

Pražské filharmonie,

 Praha-Výstaviště – nová zastávka, která

vznikne u vstupu do Výstaviště Praha na

kraji parku Stromovka. Součástí stavby je

i nová lávka s přístupem do parku.

 Mapa úseků trati z Prahy do Kladna

Správa železnic již v minulém roce informovala, že byl vybrán zhotovitel tohoto

úseku a po nutných přípravných pracích se

předpokládá, že samotná rekonstrukce

začne letos v květnu.

V těsném sousedství Prahy 8 dojde

i k další významné dopravní výstavbě, která

je součástí plánů na modernizaci tratě do

Kladna a tou je zásadní modernizace a přestavba Masarykova nádraží. Stavba nedávno

získala stavební povolení a její dokončení se

předpokládá v roce 2026.

„V rámci rekonstrukce bude vybudována

nová lávka nad kolejištěm, která bude

osazena zelení, a stane se tak i příjemným

veřejným prostranstvím. Díky přemostění

bude odstraněna bariéra pro pěší mezi

ulicemi Na Florenci (od ulice Křižíkova)

a Hybernská. Dnes zde kolejiště není možné

pěšky přejít, pokud nechcete jít po magistrále za svodidlem,“ přibližuje přínos pro

občany Prahy 8 Martin Jedlička (TOP 09 +

STAN), předseda komise pro dopravu.

Na kompletní renovaci nádraží pak budou

navazovat i úpravy křižovatky U Bulhara,

kde v budoucnu dojde k dostavbě nových

přechodů pro chodce (a cyklopřejezdů) přes

ulice Hybernská a Husitská, které zde dnes

chybí. Praha 8 se tak lépe propojí s Prahou 1

i s Prahou 3. Celá modernizace železniční

trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště

pak má být hotová v roce 2029.

„Rozvoj železnice v Praze vítáme, může

totiž vhodně doplnit linky metra. Věřím, že

podobně jako úpravy a rekonstrukce změní

okolí Masarykova nádraží, tak se po dokončení plánované železniční stanice U Kříže,

se začne měnit i horní část Libně. Praha 8

tak konečně získá svojí první železniční

stanici na svém území,“ říká opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru zastupitelstva Martin Štěrba (Piráti). (TK)

Bohnická zastávka

Odra se přesunula

Autobusová zastávka Odra se přesunula o pár desítek metrů

proti směru jízdy. Důvodem je vybudování vjezdu do rekonstruovaného objektu Odra v místě stávajícího zastávkového zálivu,

aby zásobování neprobíhalo z ulice Katovická, která k tomu není

vhodná, ale z kapacitní ulice Lodžská. S Dopravním podnikem

a Technologiemi hlavního města Prahy se domluvilo osazení

nového designu zastávkového přístřešku, který byl zprovozněn

během února. (TK)