Mapa úseků trati z Prahy do Kladna
Letos bude pokračovat přestavba dalších úseků celopražsky a celostátně významné tratě, která propojí centrum Prahy s Kladnem, a to včetně odbočky na letiště Václava Havla. V rámci rekonstrukce se zkvalitní i pěší propojení Prahy 8 s Prahou 1.
V roce 2020 byla dokončena kompletní rekonstrukce Negrelliho viaduktu, který byl v polovině 19. století postaven jako historicky první železniční most přes Vltavu a je druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Viadukt spojuje Karlín s Holešovicemi a jeho oprava byla první dokončenou etapou modernizace vlakového spojení Praha – Kladno, které přinese i plánovanou trať na letiště.
Na Negrelliho viadukt přímo navazuje další část tratě, která projde rekonstrukcí, a tou je úsek mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Z velké části bude umístěn na mostní estakádě. Ke zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přispěje zrušení přejezdu v Bubenské ulici.
Stavba se týká také dvou vlakových zastávek:
Praha-Bubny – stanice bude přesunuta do nové polohy hned za Negrelliho viaduktem, takže nabídne přestup na stanici metra C Vltavská a v budoucnu bude sousedit s připravovanou novou budovou Pražské filharmonie,
Praha-Výstaviště – nová zastávka, která vznikne u vstupu do Výstaviště Praha na kraji parku Stromovka. Součástí stavby je i nová lávka s přístupem do parku.
Správa železnic již v minulém roce informovala, že byl vybrán zhotovitel tohoto úseku a po nutných přípravných pracích se předpokládá, že samotná rekonstrukce začne letos v květnu.
V těsném sousedství Prahy 8 dojde i k další významné dopravní výstavbě, která je součástí plánů na modernizaci tratě do Kladna a tou je zásadní modernizace a přestavba Masarykova nádraží. Stavba nedávno získala stavební povolení a její dokončení se předpokládá v roce 2026.
„V rámci rekonstrukce bude vybudována nová lávka nad kolejištěm, která bude osazena zelení, a stane se tak i příjemným veřejným prostranstvím. Díky přemostění bude odstraněna bariéra pro pěší mezi ulicemi Na Florenci (od ulice Křižíkova) a Hybernská. Dnes zde kolejiště není možné pěšky přejít, pokud nechcete jít po magistrále za svodidlem,“ přibližuje přínos pro občany Prahy 8 Martin Jedlička (TOP 09 + STAN), předseda komise pro dopravu.
Na kompletní renovaci nádraží pak budou navazovat i úpravy křižovatky U Bulhara, kde v budoucnu dojde k dostavbě nových přechodů pro chodce (a cyklopřejezdů) přes ulice Hybernská a Husitská, které zde dnes chybí. Praha 8 se tak lépe propojí s Prahou 1 i s Prahou 3. Celá modernizace železniční trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště pak má být hotová v roce 2029.
„Rozvoj železnice v Praze vítáme, může totiž vhodně doplnit linky metra. Věřím, že podobně jako úpravy a rekonstrukce změní okolí Masarykova nádraží, tak se po dokončení plánované železniční stanice U Kříže, se začne měnit i horní část Libně. Praha 8 tak konečně získá svojí první železniční stanici na svém území,“ říká opoziční zastupitel a předseda kontrolního výboru zastupitelstva Martin Štěrba (Piráti).
(TK)