OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019 

byla určena pro budoucí Libeňský přístav a překladiště lodní

dopravy, včetně loděnic.

První návrh na zřízení přístavu v Libni vypracoval

roku 1891 Jan Kaftan, libeňská

obec však rozhodla návrh přepracovat. Nový návrh Antonína

Smrčka z roku 1893 počítal

s větší hloubkou (1,8 m) a rozlohou vodních ploch (20 000 m²)

a s přeložením toku Rokytky

mimo vlastní přístav. Návrh

počítal také s budoucím napojením vlečkou na nádraží na

Rohanském ostrově.

Konkurence

Byla silnější

Libeňský přístav, který byl

dobudován v roce 1896, byl

dimenzován na současné vykládání 15 velkých labských lodí

(o nosnosti 700 tun). Měl dvě

ramena oddělená rozšiřujícím

se molem. Při Vltavě byla vybudována ochranná hráz. Přístav

stavěla firma Lanna a dobový

tisk psal: „Mohutné parní rýpadlo pozemní, které druhdy pracovalo v přístavu holešovickém,

nabírá silnými železnými putnami hmoty zemní z přístavního

inzerce_A5_print.indd 1

vodojemu a sype je do vozíků,

které jím projíždějí jako železnou branou a sepjaty ve vlak

a taženy lokomotivou vozí

náklad svůj až k Bulovce ku

zřízení náspu silničního.“

V konkurenci protilehlého přístavu holešovického ale význam

libeňského přístavu postupně

upadal. Roku 1924 přístav

zakoupila Vltavsko-labská

společnost a zřídila zde opravnu

lodí. Později rozšířila svou činnost i na stavbu nových plavidel. Asi v letech 1927–1928 byl

východní bazén přístavu zasypán, druhý bazén byl upraven

pro potřeby loděnice. Pro odstavování lodí bylo možno využít

nyní zaslepené rameno Vltavy

na západě přístavu.

V roce 1931 se od Vltavsko-labské společnosti oddělil

samostatný podnik Loděnice

Praga, který proslul v meziválečném období výrobou nákladních

člunů. Po roce 1945 byl podnik

znárodněn a jako České loděnice

vyráběl sací bagry a jiná specializovaná plavidla. Hlavním

odbytištěm byl bývalý SSSR.

Základem firmy České loděnice byly dílny pro opravy člunů

www.praha8.cz

35

4. října 2008 – montážní hala se zbytky filmařských rekvizit.

Vltavsko-labské společnosti.

Nové haly byly postaveny roku

1949 podle projektu Jaroslava

Fragnera. Vyráběly se zde celosvařované lodní konstrukce pro

námořní dopravu. Výroba byla

ukončena koncem 80. let 20. století a prostory sloužily jako

sklady a prodejní plochy, některé haly využívali filmaři ke

stavbě kulis. V roce 2005 byl

dokončen systém protipovodňové ochrany přístavu.

Dnes jsou všechny objekty

Českých loděnic i přístavu

srovnány se zemí a vyrůstají zde

nové komerční budovy a luxusní bytové domy. Že zde byly

doky, které umožňovaly stavbu

a opravy velkých lodí, již připomíná jen název nově budovaného komplexu – DOCK.

Vladimír Slabý

Foto: Vladimír Slabý

a archiv Romana Kučery

21.01.2019 16:35:30