OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019
byla určena pro budoucí Libeňský přístav a překladiště lodní
dopravy, včetně loděnic.
První návrh na zřízení přístavu v Libni vypracoval
roku 1891 Jan Kaftan, libeňská
obec však rozhodla návrh přepracovat. Nový návrh Antonína
Smrčka z roku 1893 počítal
s větší hloubkou (1,8 m) a rozlohou vodních ploch (20 000 m²)
a s přeložením toku Rokytky
mimo vlastní přístav. Návrh
počítal také s budoucím napojením vlečkou na nádraží na
Rohanském ostrově.
Konkurence
Byla silnější
Libeňský přístav, který byl
dobudován v roce 1896, byl
dimenzován na současné vykládání 15 velkých labských lodí
(o nosnosti 700 tun). Měl dvě
ramena oddělená rozšiřujícím
se molem. Při Vltavě byla vybudována ochranná hráz. Přístav
stavěla firma Lanna a dobový
tisk psal: „Mohutné parní rýpadlo pozemní, které druhdy pracovalo v přístavu holešovickém,
nabírá silnými železnými putnami hmoty zemní z přístavního
inzerce_A5_print.indd 1
vodojemu a sype je do vozíků,
které jím projíždějí jako železnou branou a sepjaty ve vlak
a taženy lokomotivou vozí
náklad svůj až k Bulovce ku
zřízení náspu silničního.“
V konkurenci protilehlého přístavu holešovického ale význam
libeňského přístavu postupně
upadal. Roku 1924 přístav
zakoupila Vltavsko-labská
společnost a zřídila zde opravnu
lodí. Později rozšířila svou činnost i na stavbu nových plavidel. Asi v letech 1927–1928 byl
východní bazén přístavu zasypán, druhý bazén byl upraven
pro potřeby loděnice. Pro odstavování lodí bylo možno využít
nyní zaslepené rameno Vltavy
na západě přístavu.
V roce 1931 se od Vltavsko-labské společnosti oddělil
samostatný podnik Loděnice
Praga, který proslul v meziválečném období výrobou nákladních
člunů. Po roce 1945 byl podnik
znárodněn a jako České loděnice
vyráběl sací bagry a jiná specializovaná plavidla. Hlavním
odbytištěm byl bývalý SSSR.
Základem firmy České loděnice byly dílny pro opravy člunů
www.praha8.cz
35
4. října 2008 – montážní hala se zbytky filmařských rekvizit.
Vltavsko-labské společnosti.
Nové haly byly postaveny roku
1949 podle projektu Jaroslava
Fragnera. Vyráběly se zde celosvařované lodní konstrukce pro
námořní dopravu. Výroba byla
ukončena koncem 80. let 20. století a prostory sloužily jako
sklady a prodejní plochy, některé haly využívali filmaři ke
stavbě kulis. V roce 2005 byl
dokončen systém protipovodňové ochrany přístavu.
Dnes jsou všechny objekty
Českých loděnic i přístavu
srovnány se zemí a vyrůstají zde
nové komerční budovy a luxusní bytové domy. Že zde byly
doky, které umožňovaly stavbu
a opravy velkých lodí, již připomíná jen název nově budovaného komplexu – DOCK.
Vladimír Slabý
Foto: Vladimír Slabý
a archiv Romana Kučery
21.01.2019 16:35:30