10

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Jakým způsobem

by měla radnice

systémově

zapojovat

veřejnost

do rozhodování

o projektech

výstavby

a místního

rozvoje

(poté co byla

bez náhrady

zrušena

Agenda 21)

Tento měsíc

se ptAJÍ:

Piráti

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

ODS

Zapojení

veřejnosti řeší

(nejen) sociální

sítě

Vedení radnice stojí o co nejotevřenější vztah s veřejností.

Jakkoli to zní jako stále se opakující politické prohlášení,

nastala doba, kdy dochází naplnění. Sliby politiků se dříve či

později rozpouštěly ne proto,

že všichni politici jsou prohnilí.

Politici jsou přece vzorkem

společnosti. Ty sliby se neplnily

proto, že bylo velmi lákavé je

neplnit, a myslet více na sebe

než na veřejnost. Neexistovala

taková přímá konfrontace

s voličem jako v současné době.

Dosud se akce pro veřejnost

stávaly spíše příležitostmi pro

utrácení peněz a skutek utek.

Projektů, kdy občané měli možnost se k dané záležitosti (týkající se i výstavby) vyjádřit, bylo

v minulosti několik. Lidé však

reagovali až na výjimky jen

velmi chladně.

Dnes jsme v obecné rovině

v přechodové fázi mezi schováváním se a naprostou otevřeností. Ať už jde o zastupitele

nebo novináře, kteří také ovlivňují zásadně naše životy.

Máme totiž sociální sítě,

jejichž použití je zcela dobrovolné. Proto politici, kteří nechtějí

zůstat úplně mimo, čím dál více

používají v komunikaci s veřejností právě své profily na internetu. Politik, který aktivně

vystupuje v kyberprostoru, si

zasluhuje a vyžaduje pozornost,

lhostejno, jaké má názory. To je

základní vodítko i přesto, že

řada lidí aktivně internet nepoužívá. Během krátké doby se

ukáže, kteří politici se svými

původními sliby obstojí a kteří

se jen chvíli předváděli. Do té

doby je tu ale i osvědčený časopis Osmička, na jehož stránkách

dáváme prostor této debatě

o debatě.

Alice Hamalová

zastupitelka

MČ Praha

8 za Piráty

Piráti

Občané by

především měli

mít dostatečný

a včasný přístup

k informacím

Projekty výstavby a územního

rozvoje můžeme dělit na dvě

části, a to na projekty, které jsou

připravovány a realizovány

městskou částí a na projekty

soukromé. Soukromí investoři

musí rozhodně respektovat

stavební zákon, územní plán,

příslušné koeficienty zastavěnosti a výškové hladiny. U projektů se změnou územního

plánu či realizovaných městskou částí může radnice zase

daleko více zohlednit názory

a podněty občanů.

V obou těchto případech by

měla mít veřejnost vždy k dispozici veškeré informace a podklady plánovaných projektů. Pořádání veřejných prezentací

o projektech, by mělo být samozřejmostí. Neměly by se ale

zveřejňovat a projednávat jen

rozběhnuté projekty, ale i fronta

těch, nad kterými se teprve

uvažuje. U připravovaných

projektů je třeba se zabývat

návrhy občanů pro danou

lokalitu a tyto návrhy potom

schraňovat pro možné budoucí

využití.

Radnice v čele se současnou

koalicí by měla podle Pirátů

aktivně zjišťovat potřeby, preference a názory občanů a tyto

zjištění včetně metodiky zveřejňovat. Může se stát, že některé

projekty jsou prioritní podle

radnice, ale občané to třeba

vnímají zcela jinak. Každý

realizovaný či plánovaný projekt by měl mít na webu městské části svoji samostatnou

podstránku. Tam by měly být

zveřejňovány všechny informace, stanoviska, rozhodnutí,

prezentace, odpovědi na dotazy

a samozřejmě také kontakty na

odpovědné osoby.

Společnými silami bychom

měli diskutovat s občany o změnách územního plánu – a to jak

offline, tak i online. Na to by se

radnice i my všichni měli

soustředit.

Vlaďka Vojtíšková

zastupitelka

MČ Praha 8

za 8žije

8žije

Inspirujme se

od Prahy 7

V této otázce je důležité slovo

„systémově“. Právě ona systémovost totiž nyní chybí a veřejnost

ví většinou jen o tom, co náhodou někdo z pozorných sousedů

zachytí na úřední desce.

Máme tu sice poradní orgán

Rady městské části, v němž

může být veřejnost zastoupena

– komisi pro územní rozvoj.

Ovšem do této komise jsou

předkládány jen některé projekty, v podstatě namátkově v závislosti na rozhodnutí starosty

či příslušného radního. A tak

některé zásadní stavební záměry projdou bez pozornosti veřejnosti a bez námitek městské

části, často až do chvíle, kdy

už developer získá územní

rozhodnutí.

Přitom městská část má

v územních řízeních výsadní

postavení – je ze zákona účastníkem územního řízení a starosta

či příslušný radní je tak o veškerém dění informován. Díky

tomuto postavení má městská

část právo dávat do řízení námitky (dalšími účastníky pak

bývají zpravidla sousedé, ale

když nesledují úřední desku,

někdy to ani nezjistí).

Komise pro územní rozvoj by

tedy měla přestat být pouhou

formalitou. Sousední Praha 7

nám může být vzorem – ukazuje, že lze postavit jako podmínku

developerům, že ještě před

zahájením územního řízení

musí svůj záměr včetně vizualizace v komisi představit a po

diskusi s přítomnými členy

komise (již disponují patřičným

vzděláním) a s architektem

městské části své záměry případně upravit, pokud např.

nezapadají do okolní zástavby,

jsou příliš objemné apod.

Pokud by to bylo takto nastaveno, developeři by věděli,

že pokud chtějí něco v Praze 8

postavit, musí své záměry

předem konzultovat.