34

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019 

www.praha8.cz

Historie

Pohled do minulosti

Ohlédnutí za

Libeňským přístavem

a Českými loděnicemi

nnLibeň byla ve druhé polovině 19. století rychle se rozvíjející průmyslové předměstí Prahy s řadou větších i menších podniků. Díky Vltavě patřila k nejvýznamnějším odvětvím logicky stavba lodí: Pražská akciová strojírna dodávala osobní

i nákladní parníky do tuzemska i zahraničí až do roku 1910.

S rozvojem průmyslu rostla

i důležitost lodní dopravy a nebylo divu, že záhy vyvstala

nutnost vybudování přístavu

a propojení Labsko–vltavské

vodní cesty s železniční dopravou. Vznikl dokonce plán na

úpravu řečiště Vltavy mezi

ostrovem Štvanice a Pelc–Tyrolkou na pravém břehu. Řečiště se

mělo přeložit na území Manin

a podstatně zkrátit, aby bylo

dosaženo většího spádu vody

a rychlejšího odtoku velkých

vod. Část pro železniční dopravu

21. září 1936      

30. ledna 2010      

70. léta 20. století       

11. ledna 2019

11. ledna 2019

2. dubna 2006

V seriálu Pohledy do minulosti

ukazujeme historické záběry

z míst známých i neznámých.

V minulém čísle jsme přinesli

pohled na Libeňský zámek.

Záběry Prahy 8 z dob minulých

nám ze svého bohatého archívu

poskytl pan Roman Kučera, jemuž

za to patří velké poděkování.

O tom, že se Praha 8 rychle mění,

svědčí dnešní povídání o libeňském břehu Vltavy. Pokud i vy

máte unikátní záběry, o které se

chcete podělit, napište nám

na e-mail osmicka@praha8.cz.

měla být jižně od Libeňského

mostu, až po karlínskou Královskou třídu (dnešní ulici Sokolovskou), zde měly být soustředěny

sklady a zařízení pro nákladní

dopravu železniční včetně

uhelných skladů a depa pro

železniční vozidla. Část severní