34
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019
www.praha8.cz
Historie
Pohled do minulosti
Ohlédnutí za
Libeňským přístavem
a Českými loděnicemi
nnLibeň byla ve druhé polovině 19. století rychle se rozvíjející průmyslové předměstí Prahy s řadou větších i menších podniků. Díky Vltavě patřila k nejvýznamnějším odvětvím logicky stavba lodí: Pražská akciová strojírna dodávala osobní
i nákladní parníky do tuzemska i zahraničí až do roku 1910.
S rozvojem průmyslu rostla
i důležitost lodní dopravy a nebylo divu, že záhy vyvstala
nutnost vybudování přístavu
a propojení Labsko–vltavské
vodní cesty s železniční dopravou. Vznikl dokonce plán na
úpravu řečiště Vltavy mezi
ostrovem Štvanice a Pelc–Tyrolkou na pravém břehu. Řečiště se
mělo přeložit na území Manin
a podstatně zkrátit, aby bylo
dosaženo většího spádu vody
a rychlejšího odtoku velkých
vod. Část pro železniční dopravu
21. září 1936
30. ledna 2010
70. léta 20. století
11. ledna 2019
11. ledna 2019
2. dubna 2006
V seriálu Pohledy do minulosti
ukazujeme historické záběry
z míst známých i neznámých.
V minulém čísle jsme přinesli
pohled na Libeňský zámek.
Záběry Prahy 8 z dob minulých
nám ze svého bohatého archívu
poskytl pan Roman Kučera, jemuž
za to patří velké poděkování.
O tom, že se Praha 8 rychle mění,
svědčí dnešní povídání o libeňském břehu Vltavy. Pokud i vy
máte unikátní záběry, o které se
chcete podělit, napište nám
na e-mail osmicka@praha8.cz.
měla být jižně od Libeňského
mostu, až po karlínskou Královskou třídu (dnešní ulici Sokolovskou), zde měly být soustředěny
sklady a zařízení pro nákladní
dopravu železniční včetně
uhelných skladů a depa pro
železniční vozidla. Část severní