16
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019
www.praha8.cz
Školství
Tomáš Tatranský, 1. místostarosta Prahy 8:
Vzdělanost je
základem prosperity
nnV listopadu loňského roku
byl jednačtyřicetiletý Tomáš
Tatranský (TOP 09) zvolen
místostarostou MČ Praha 8.
V gesci má Evropské fondy,
sociální prevenci a školství.
A právě školství bylo tématem našeho rozhovoru.
V jaké kondici jsou podle vás
„osmičkové“ mateřské a základní
školy?
„Především bych chtěl zdůraznit,
že Praha 8 se může chlubit velmi
kvalitními mateřskými a základními školami – je tomu tak
hlavně proto, že učitelé vnímají
svoji práci jako poslání, že si
uvědomují, jak důležitou a nezastupitelnou roli můžou hrát
v životě svých žáků, pokud
budou učit s nepředstíraným
nasazením. Je nutné si připomínat, že právě v mateřských
a základních školách děti a žáci
nejen sbírají znalosti, ale upevňují si i základní hodnotové
postoje, jako je například úcta
k druhým, respekt k autoritám,
tolerance k odlišným názorům
či neagresivní řešení sporů.“
Řekl jste úcta k druhým a respekt
k autoritám. Jak vnímáte pozici
učitele?
„Je jasné, že atraktivita učitelské
profese není v české společnosti
taková, jaká by podle mého
názoru měla být. Naše městská
část bude dbát na to, aby ti, kteří
učí na našich školách, cítili,
že vedení radnice si jejich práce
váží. Pedagogičtí i nepedagogičtí
pracovníci by měli mít možnost
získat alespoň ‚startovací‘ bydlení v bytech městské části a město by mělo být schopno zajistit
učitelům i další benefity, například zvýhodněné jízdné v MHD
či výhodný tarif u telefonních
operátorů. Nepodceňuji ani
symbolická gesta, která jsme již
uskutečnili, jako například
poděkování vybraným učitelům
během Starobohnichého vánočního těšení.“
Škola by měla
připravovat především
na reálný život
v současném světě.
Jak výrazně hodláte zasahovat
školám do jejich pedagogické
práce?
„Při svých setkáních s řediteli
škol vždy opakuji následující
mantru: chci být aktivní, ale ne
aktivistický. Mám tím na mysli,
že rozhodně nehodlám ‚rozvrtávat‘ to, co funguje dobře. Nejsem ministr školství ani tvůrce
školních osnov. Samozřejmě ale
budu rád, když ve spolupráci
s vedením našich škol a s komisí
pro školství – která je složena
z velmi erudovaných zastupitelů i občanů – podpořím projekty
tvořící nadstavbu nad základní-
Místostarosta Tomáš Tatranský za svým pracovním stolem.
Foto: Nikola Geblerová
mi výukovými programy. Za velmi smysluplný považuji například projekt Příběhy našich
sousedů neziskové organizace
Post Bellum, který přitažlivou
formou podporuje mezigenerační dialog a zároveň umožňuje
žákům našich škol vnímat naše
nedávné dějiny očima
pamětníků.“
Co je podle vás ve výuce nejdůležitější?
„Obecněji vzato jsem přesvědčen, že škola by měla připravovat především na reálný život
v současném světě. V této souvislosti vnímám jako stěžejní
výuku k finanční, občanské
a mediální gramotnosti. Cílem
by mělo být přivádět žáky
ke kritickému myšlení, aby
mohli se ctí obstát ve světě
plném agresivních byznysových
i politických marketérů, v digitálním světě plném ‚fake news‘,
aby se nenechali kýmkoli manipulovat. Kriticky přemýšlející,
zdravě sebevědomí a kreativní
lidé jsou navíc v dnešním světě
zárukou prosperity, protože se
dokáží prosadit v lukrativních
profesích.“
V jakém stavu je naše základní
školská infrastruktura?
„Do této infrastruktury byly
v minulém volebním období
investovány nemalé finanční
prostředky – mám na mysli
zejména zateplování školských
zařízení, ale například i rekonstrukce školních jídelen. Pokud
jde o navyšování kapacity škol,
v současnosti probíhá rozsáhlá
rekonstrukce objektu Pernerova 29, následně přistoupíme
k přístavbě tělocvičny, školní
kuchyně a jídelny ZŠ Lyčkovo
náměstí v Karlíně. Ještě v tomto
volebním období bych rád
zahájil výstavbu nového pavilonu ZŠ Petra Strozziho na Invalidovně, aby byla garantována
dostatečná kapacita v oblasti
nedaleko Rohanského ostrova,
kde očekáváme masivní výstavbu nových bytů.“
Jak zajistíte financování
„osmičkových“ školských
projektů?
„Není žádným tajemstvím, že
rozpočet naší městské části na
rok 2019 bude extrémně úsporný. Politické vedení Prahy 8 má
jednoznačnou shodu na tom, že
pokud jde o běžné, ale i investiční výdaje všech rezortů, bude
nutné razantním způsobem
‚šlápnout na brzdu‘, jakkoli to
bude bolestivé, abychom naši
městskou část nezadlužili. To,
že budeme usilovat o čerpání
finančních prostředků ze ‚standardních‘ externích zdrojů, jako
jsou evropské fondy a dotace
z magistrátu, je samozřejmostí.
Rozhodl jsem se však iniciovat
i jednu novinku, a to založení
nadačního fondu, jehož účelem
by byla podpora vzdělávání
v Praze 8. Jsem přesvědčen,
že najdeme řadu štědrých individuálních i institucionálních
sponzorů a dárců, kteří uleví
školské kapitole radničního
rozpočtu a díky nimž bude
možné udržet a snad i pozvednout stávající kvalitu ‚osmičkového‘ školství v příštích letech.“
Vladimír Slabý
Vyjádření opozice:
Navrhuji tato konkrétní opatření pro zlepšení školství:
Kvalitní byty pro učitele
Dům Na Dlážděnce může
MČ Praha 8 opravit a byty
nabídnout učitelům a pracovníkům ve školství. Vedení radnice
tak dokáže, že slova o tom, jak
si váží učitelů, myslí vážně.
V rozmanitosti je síla
Na základních školách je
4 i 5 tříd v jednom ročníku,
jedna třída by mohla používat
alternativní způsoby výuky.
Vím, že mnozí rodiče by jinakost ve státním školství ocenili.
Inspirujme se zajímavými
školami, např. školou Trivium,
která byla za Česko nejlepší
v mezinárodním hodnocení
vědomostí.
Knihovna v Karlíně a Libni
V Libni ani v Karlíně není městská knihovna – místo vzdělávání a inspirace pro děti i dospělé.
Více peněz pro učitele
Koalice na magistrátu v programovém prohlášení slíbila navýšení mzdových prostředků
pro školství až na 1,5 miliardy
korun ročně. Vyžadujme plnění
tohoto slibu!
Mgr. Tomáš Pavlů,
Osmička sobě – KDU-ČSL a Zelení