16

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2019 

www.praha8.cz

Školství

Tomáš Tatranský, 1. místostarosta Prahy 8:

Vzdělanost je

základem prosperity

nnV listopadu loňského roku

byl jednačtyřicetiletý Tomáš

Tatranský (TOP 09) zvolen

místostarostou MČ Praha 8.

V gesci má Evropské fondy,

sociální prevenci a školství.

A právě školství bylo tématem našeho rozhovoru.

V jaké kondici jsou podle vás

„osmičkové“ mateřské a základní

školy?

„Především bych chtěl zdůraznit,

že Praha 8 se může chlubit velmi

kvalitními mateřskými a základními školami – je tomu tak

hlavně proto, že učitelé vnímají

svoji práci jako poslání, že si

uvědomují, jak důležitou a nezastupitelnou roli můžou hrát

v životě svých žáků, pokud

budou učit s nepředstíraným

nasazením. Je nutné si připomínat, že právě v mateřských

a základních školách děti a žáci

nejen sbírají znalosti, ale upevňují si i základní hodnotové

postoje, jako je například úcta

k druhým, respekt k autoritám,

tolerance k odlišným názorům

či neagresivní řešení sporů.“

Řekl jste úcta k druhým a respekt

k autoritám. Jak vnímáte pozici

učitele?

„Je jasné, že atraktivita učitelské

profese není v české společnosti

taková, jaká by podle mého

názoru měla být. Naše městská

část bude dbát na to, aby ti, kteří

učí na našich školách, cítili,

že vedení radnice si jejich práce

váží. Pedagogičtí i nepedagogičtí

pracovníci by měli mít možnost

získat alespoň ‚startovací‘ bydlení v bytech městské části a město by mělo být schopno zajistit

učitelům i další benefity, například zvýhodněné jízdné v MHD

či výhodný tarif u telefonních

operátorů. Nepodceňuji ani

symbolická gesta, která jsme již

uskutečnili, jako například

poděkování vybraným učitelům

během Starobohnichého vánočního těšení.“

Škola by měla

připravovat především

na reálný život

v současném světě.

Jak výrazně hodláte zasahovat

školám do jejich pedagogické

práce?

„Při svých setkáních s řediteli

škol vždy opakuji následující

mantru: chci být aktivní, ale ne

aktivistický. Mám tím na mysli,

že rozhodně nehodlám ‚rozvrtávat‘ to, co funguje dobře. Nejsem ministr školství ani tvůrce

školních osnov. Samozřejmě ale

budu rád, když ve spolupráci

s vedením našich škol a s komisí

pro školství – která je složena

z velmi erudovaných zastupitelů i občanů – podpořím projekty

tvořící nadstavbu nad základní-

Místostarosta Tomáš Tatranský za svým pracovním stolem.

Foto: Nikola Geblerová

mi výukovými programy. Za velmi smysluplný považuji například projekt Příběhy našich

sousedů neziskové organizace

Post Bellum, který přitažlivou

formou podporuje mezigenerační dialog a zároveň umožňuje

žákům našich škol vnímat naše

nedávné dějiny očima

pamětníků.“

Co je podle vás ve výuce nejdůležitější?

„Obecněji vzato jsem přesvědčen, že škola by měla připravovat především na reálný život

v současném světě. V této souvislosti vnímám jako stěžejní

výuku k finanční, občanské

a mediální gramotnosti. Cílem

by mělo být přivádět žáky

ke kritickému myšlení, aby

mohli se ctí obstát ve světě

plném agresivních byznysových

i politických marketérů, v digitálním světě plném ‚fake news‘,

aby se nenechali kýmkoli manipulovat. Kriticky přemýšlející,

zdravě sebevědomí a kreativní

lidé jsou navíc v dnešním světě

zárukou prosperity, protože se

dokáží prosadit v lukrativních

profesích.“

V jakém stavu je naše základní

školská infrastruktura?

„Do této infrastruktury byly

v minulém volebním období

investovány nemalé finanční

prostředky – mám na mysli

zejména zateplování školských

zařízení, ale například i rekonstrukce školních jídelen. Pokud

jde o navyšování kapacity škol,

v současnosti probíhá rozsáhlá

rekonstrukce objektu Pernerova 29, následně přistoupíme

k přístavbě tělocvičny, školní

kuchyně a jídelny ZŠ Lyčkovo

náměstí v Karlíně. Ještě v tomto

volebním období bych rád

zahájil výstavbu nového pavilonu ZŠ Petra Strozziho na Invalidovně, aby byla garantována

dostatečná kapacita v oblasti

nedaleko Rohanského ostrova,

kde očekáváme masivní výstavbu nových bytů.“

Jak zajistíte financování

„osmičkových“ školských

projektů?

„Není žádným tajemstvím, že

rozpočet naší městské části na

rok 2019 bude extrémně úsporný. Politické vedení Prahy 8 má

jednoznačnou shodu na tom, že

pokud jde o běžné, ale i investiční výdaje všech rezortů, bude

nutné razantním způsobem

‚šlápnout na brzdu‘, jakkoli to

bude bolestivé, abychom naši

městskou část nezadlužili. To,

že budeme usilovat o čerpání

finančních prostředků ze ‚standardních‘ externích zdrojů, jako

jsou evropské fondy a dotace

z magistrátu, je samozřejmostí.

Rozhodl jsem se však iniciovat

i jednu novinku, a to založení

nadačního fondu, jehož účelem

by byla podpora vzdělávání

v Praze 8. Jsem přesvědčen,

že najdeme řadu štědrých individuálních i institucionálních

sponzorů a dárců, kteří uleví

školské kapitole radničního

rozpočtu a díky nimž bude

možné udržet a snad i pozvednout stávající kvalitu ‚osmičkového‘ školství v příštích letech.“

Vladimír Slabý

Vyjádření opozice:

Navrhuji tato konkrétní opatření pro zlepšení školství:

 Kvalitní byty pro učitele

Dům Na Dlážděnce může

MČ Praha 8 opravit a byty

nabídnout učitelům a pracovníkům ve školství. Vedení radnice

tak dokáže, že slova o tom, jak

si váží učitelů, myslí vážně.

 V rozmanitosti je síla

Na základních školách je

4 i 5 tříd v jednom ročníku,

jedna třída by mohla používat

alternativní způsoby výuky.

Vím, že mnozí rodiče by jinakost ve státním školství ocenili.

Inspirujme se zajímavými

školami, např. školou Trivium,

která byla za Česko nejlepší

v mezinárodním hodnocení

vědomostí.

 Knihovna v Karlíně a Libni

V Libni ani v Karlíně není městská knihovna – místo vzdělávání a inspirace pro děti i dospělé.

 Více peněz pro učitele

Koalice na magistrátu v programovém prohlášení slíbila navýšení mzdových prostředků

pro školství až na 1,5 miliardy

korun ročně. Vyžadujme plnění

tohoto slibu!

Mgr. Tomáš Pavlů,

Osmička sobě – KDU-ČSL a Zelení