Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2023
I opatrovnice z Prahy 8 vykonávají společensky velmi důležitou práci
roku 2016 stát na tuto náročnou
agendu obcím vůbec nepřispíval. Průlom nastal v souvislosti
s nálezem Ústavního soudu ze
dne 17. 8. 2016, sp. zn. I. ÚS
2936/15, č. 153/2016 Sb. ÚS,
v němž soud označil výkon
funkce veřejného opatrovníka za
výkon přenesené působnosti, na
který musí stát obcím přispívat.
Od roku 2017 tedy obce mají
možnost každoročně čerpat na
veřejné opatrovnictví příspěvek
na výkon státní správy. Pro rok
2023 byla výše příspěvku
nastavena na 30 500 korun na
opatrovance za rok. Částka
přitom nezohledňuje náročnost
péče o konkrétního opatrovance, která se může u různých
klientů značně lišit.
Ve velkých obcích, jako je
městská část Praha 8, spadá
zpravidla opatrovnictví pod
sociální odbor. Z praxe se ukazuje, že optimální počet klientů
na jednoho pracovníka se pohybuje mezi 15 a 19. Při vyšším
počtu opatrovanců již není
možné funkci veřejného opatrovníka řádně vykonávat.
Jednoduchými počty lze
zjistit, že na 19 opatrovanců
získá obec od státu příspěvek ve
výši 579 500 korun na rok.
Z toho by měla nést veškeré
mzdové náklady na jednoho
pracovníka (včetně povinných
odvodů a zajištění mzdové
agendy), materiálně technické
vybavení (kancelář, počítač,
náklady na telefon, energie),
povinné vzdělávání pověřeného
pracovníka a celou řadu dalších
přidružených nákladů. Je zjevné, že částka 30 500 korun na
opatrovance a rok náklady obce
nepokryje ani zdaleka.
Někteří opatrovanci navíc
mohou ze systému financování
„vypadnout“. Jejich počet se
totiž zjišťuje vždy k jednomu
konkrétnímu dni v roce (zpravidla k 31. březnu). Stačí tedy,
aby rozhodnutí o ustanovení
opatrovníkem nabylo právní
moci následující den (1.4.)
a obec po celý další rok na
dotyčného opatrovance příspěvek nedostane.
CELKEM NÁROČNÁ
KLIENTELA
Městská část Praha 8 má přitom
z pohledu výkonu veřejného
opatrovnictví klientelu poměr-
ně náročnou. V našem obvodu
se mimo jiné nachází Psychiatrická nemocnice Bohnice.
Pokud se MČ Praha 8 stane
opatrovníkem pacienta Psychiatrické nemocnice Bohnice,
jedná se často o klienta dlouhodobě zdravotně dekompenzovaného, bez bydlení i sociálního
zázemí, někdy bez invalidního
důchodu a zpravidla silně zadluženého. Veřejné opatrovníky
v takovém případě čeká několik
měsíců až let intenzivní práce
s nejistým výsledkem. Někdy se
bohužel přes veškeré úsilí podaří klienta pouze základně stabilizovat. Jindy však výsledky
opravdu stojí za to.
Takový byl i případ paní L.
Jednalo se o 65letou dámu,
která byla přijata do Psychiatrické nemocnice Bohnice s diagnózou těžké paranoidní schizofrenie. Nemocnice zjistila, že paní
L. nemá nárok na invalidní ani
starobní důchod, kvůli neplacení nájmu přišla o byt a je silně
zadlužená. To vše zjevně v důsledku několika let rozvíjejícího
se onemocnění, které znemožnilo paní L. zajistit si příjmy,
hradit nájem a vedlo
k zadlužení.
Nemocnice podala návrh na
omezení svéprávnosti paní L.
a Městská část Praha 8 byla
jmenována jejím veřejným
opatrovníkem. Opatrovník
nejprve požádal o uznání invalidity paní L. zpětně od doby, kdy
se její onemocnění začalo prvně
projevovat. To se naštěstí podařilo a paní L. byl zpětně přiznán
a vyplacen invalidní důchod.
Opatrovník vyhradil část finančních prostředků na právní
služby a najal advokátní kancelář, kterou pověřil řešením
dluhů paní L. Advokátce se
podařilo některé dluhy zcela
anulovat, u zbytku významně
snížit jejich výši. Po roce práce
zbylo z původních několikamilionových dluhů necelých sto
tisíc, které klientka prostřednictvím opatrovníka ze zpětně
vyplaceného důchodu uhradila.
V mezičase se opatrovníkovi
podařilo najít pro paní L. nájemní byt. Paní L. byla po dvou
letech hospitalizace propuštěna
z Psychiatrické nemocnice
Bohnice a mohla se nastěhovat
do „svého“ bytu. Z předlužené
ženy, která měla až do konce
života žít pouze z dávek hmotné
www.praha8.cz 29
Nejčastější mýty
o opatrovnictví
Opatrovník = pečovatel.
Opatrovník má zastupovat při
právních jednáních. Přímou
péči zajišťují sociální služby
(nebo někdo blízký). Opatrovník tedy nenakupuje, neohřívá
jídlo, nepomáhá s hygienou,
ale měl by tyto služby zajistit,
pokud jsou potřeba.
Veřejný opatrovník (úřad)
má větší pravomoci než
„běžný občan“
Nemá. Veřejné opatrovnictví
je výkon soukromého práva
veřejnoprávním subjektem.
Veřejný opatrovník má stejné
možnosti a pravomoci jako
opatrovník – fyzická osoba. Na
velkých obcích ale veřejné
opatrovnictví vykonávají
školení profesionálové, kteří si
s řadou situací dokáží lépe
poradit.
Opatrovník může nařídit,
zakázat, zamezit
Řada lidí se domnívá, že
opatrovník má nějaké zvláštní
nástroje či pravomoci, kterými
umí nařídit nesvéprávnému
člověku, aby šel k lékaři, aby
přestal hromadit v bytě
odpadky, nebo aby se začal
chovat v jakémkoli ohledu
„rozumně“. Nic takového ale
opatrovnictví nezaručuje.
Opatrovník má možnosti jako
kdokoli jiný. Může klientovi
najít lékaře či zajistit úklid, ale
nikoli proti jeho vůli. Pokud
není ohrožen život či zdraví,
musí si opatrovník vystačit
s motivací a komunikačními
dovednostmi.
Veřejný opatrovník má
k dispozici peníze navíc
Klienti či jejich příbuzní často
žádají veřejné opatrovníky
o „peníze navíc“. Neuvědomují si, že opatrovník je pouze
správcem majetku klienta.
Pokud si klient přeje třeba
drahou dovolenou a nemá na
ni naspořeno, opatrovník
peníze navíc nevykouzlí.
nouze a bydlet v lepším případě
v domově seniorů a v horším na
ubytovně, se paní L. díky veřejnému opatrovníkovi stala seniorkou se slušným měsíčním
příjmem, žijící v hezky zařízeném nájemním bytě a zcela bez
dluhů. (RED)