16 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2023
www.praha8.cz
Rozhovor
REPREZENTANT V HALOVÉ AKROBACII RC MODELŮ LETADEL LUKÁŠ DOUBRAVA:
Havárie jsou spíše výjimkou
Halová akrobacie rádiem řízených modelů letadel
patří mezi oficiální modelářské soutěžní disciplíny,
ve kterých se pořádají soutěže jak na národní,
tak mezinárodní, respektive celosvětové úrovni.
„Halové soutěže rádiem řízených modelů letadel se létají
v několika kategoriích především v zimním období ve sportovních halách nebo prostornějších tělocvičnách,“ říká Lukáš
Doubrava (15 let), žák Základní
školy Glowackého a člen Libeňského modelářského klubu.
Jak dlouho se této disciplíně
věnuješ?
Soutěžně létám od svých deseti
let a pravidelně se účastním jak
domácích soutěží, tak soutěží
na Slovensku. Mimo to společně
s tátou píšeme recenze na modely pro modelářský časopis RC
Revue.
Co tě k tomuto koníčku
přitáhlo?
K modelaření mě přivedl táta,
který mi pomáhá hlavně se
stavbou a ze začátku s instalací
a nastavení RC ovládání. Také
jsem navštěvoval kroužek leteckých modelářů v DDM v Praze 8
a účastnil se soutěží házedel na
pražské Letenské pláni.
Jaké jsou tvé největší úspěchy?
V soutěžní sezoně 2020 až 2021
jsem se stal vicemistrem republiky v národní kategorii přesné
halové akrobacie RCEA a od roku
2022 létám v mezinárodní
kategorii těchto modelů letadel
F3P. V letošním roce jsem se jako
juniorský člen reprezentačního
týmu České republiky zúčastnil
mistrovství světa v této soutěžní
kategorii, které se v březnu
konalo v Jonavě v Litvě. Reprezentoval jsem Českou republiku
ve všech kategoriích, tedy přesné akrobacii, aeromuzikálu, což
je akrobatické létání s hudebním
doprovodem, a ve vložené
soutěži závodu okolo pylonů.
Z celkového počtu 32 soutěžících z 13 zemí jsem se v přesné
akrobacii umístil na 24. místě
a mezi juniory na místě pátém.
V soutěži okolo pylonů jsem pak
z 29 účastníků z osmi zemí
získal bronz.
V hale asi dochází i k haváriím.
Jak často a jsou „škody“
dramatické?
Co se týká havárií, tak ty jsou na
soutěžích ojedinělé, protože
všichni piloti již řídit modely
umí a jen zpřesňují létání předepsaných akrobatických obratů.
Ale je to hlavně o tréninku. Tady
je problém, že ve vhodných
halách je většinou volno až
pozdě večer nebo v noci a jsou
dost drahé, takže my třeba
jezdíme až do Kralup nad Vltavou. Proto také používám pro
trénink simulátor na PC. Častější jsou havárie při létání v hale
okolo pylonů na čas, kdy létá
více soutěžících a modely létají
větší rychlostí. Tyto modely
jsou ale z odolných pěnových
hmot a snadno se rychle opraví
pomocí vteřinových lepidel.
Halové modely se staví především z lehkých materiálů jako
uhlík, mylar nebo pěnové hmoty jako například extrudovaný
polypropylen. Ty nejlehčí váží
pouze kolem 40 gramů, takže se
většinou moc nepoškodí, ale to
bych s ohledem na jejich cenu
raději nezkoušel. Nicméně pro
začínající modeláře se dají dnes
pořídit modely, které jsou velmi
odolné a dá se s nimi soutěžit
nebo jen tak létat pro zábavu.
Nejčastěji při haváriích dojde
k poškození vrtule, takže těch si
na trénink vozím raději více.
Letecké modelářství
je zajímavé i z hlediska
dalšího rozvoje
člověka v řadě
jiných oblastí.
Lukáš Doubrava s modelem pro přesnou akrobacii
Stavíš si modely sám?
Většinou stavíme modely společně s tátou a já je pak zalétávám a létám s nimi. Sám si
stavím především menší modely ze stavebnic. Ale raději létám.
Máš i větší model, se kterým
létáš venku?
Pro létání venku mám více
modelů různých kategorií,
například větroň s rozpětím
křídel tři metry nebo model
sportovního proudového letadla
s elektrodmychadlem, se kterým
vystupuji na různých modelářských akcích. V letošní sezoně
jsem začal soutěžně létat v kategorii pylonových letadel, což
jsou modely létající rychlostí
přes 300 kilometrů za hodinu.
Současně jsem se letos zapojil do
soutěží velkých akrobatických
modelů, což jsou letadla s rozpě-
tím křídel přes dva metry. Mám
pro tuto kategorii model Slick
580, což je polomaketa skutečného akrobatického letadla
s rozpětím 2,7 metru a hmotností okolo 14 kilogramů. Model je
poháněn elektromotorem s výkonem odpovídající 130 ccm
spalovacího motoru.
Chceš se věnovat tomuto
oboru i v budoucnosti?
Pokud mi to budoucí studium na
střední škole dovolí, tak bych rád
v této činnosti pokračoval. Na
soutěžích a modelářských akcích
jsem získal skvělé kamarády
a při létání si užijeme spousty
zábavy. Letecké modelářství je
zajímavé i z hlediska dalšího
rozvoje v řadě oblastí, jako je
konstrukce letadel, elektronika,
programování, aerodynamika
a mechanika letu. (TK)