16 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2023 

www.praha8.cz

Rozhovor

REPREZENTANT V HALOVÉ AKROBACII RC MODELŮ LETADEL LUKÁŠ DOUBRAVA:

Havárie jsou spíše výjimkou

Halová akrobacie rádiem řízených modelů letadel

patří mezi oficiální modelářské soutěžní disciplíny,

ve kterých se pořádají soutěže jak na národní,

tak mezinárodní, respektive celosvětové úrovni.

„Halové soutěže rádiem řízených modelů letadel se létají

v několika kategoriích především v zimním období ve sportovních halách nebo prostornějších tělocvičnách,“ říká Lukáš

Doubrava (15 let), žák Základní

školy Glowackého a člen Libeňského modelářského klubu.

 Jak dlouho se této disciplíně

věnuješ?

Soutěžně létám od svých deseti

let a pravidelně se účastním jak

domácích soutěží, tak soutěží

na Slovensku. Mimo to společně

s tátou píšeme recenze na modely pro modelářský časopis RC

Revue.

 Co tě k tomuto koníčku

přitáhlo?

K modelaření mě přivedl táta,

který mi pomáhá hlavně se

stavbou a ze začátku s instalací

a nastavení RC ovládání. Také

jsem navštěvoval kroužek leteckých modelářů v DDM v Praze 8

a účastnil se soutěží házedel na

pražské Letenské pláni.

 Jaké jsou tvé největší úspěchy?

V soutěžní sezoně 2020 až 2021

jsem se stal vicemistrem republiky v národní kategorii přesné

halové akrobacie RCEA a od roku

2022 létám v mezinárodní

kategorii těchto modelů letadel

F3P. V letošním roce jsem se jako

juniorský člen reprezentačního

týmu České republiky zúčastnil

mistrovství světa v této soutěžní

kategorii, které se v březnu

konalo v Jonavě v Litvě. Reprezentoval jsem Českou republiku

ve všech kategoriích, tedy přesné akrobacii, aeromuzikálu, což

je akrobatické létání s hudebním

doprovodem, a ve vložené

soutěži závodu okolo pylonů.

Z celkového počtu 32 soutěžících z 13 zemí jsem se v přesné

akrobacii umístil na 24. místě

a mezi juniory na místě pátém.

V soutěži okolo pylonů jsem pak

z 29 účastníků z osmi zemí

získal bronz.

 V hale asi dochází i k haváriím.

Jak často a jsou „škody“

dramatické?

Co se týká havárií, tak ty jsou na

soutěžích ojedinělé, protože

všichni piloti již řídit modely

umí a jen zpřesňují létání předepsaných akrobatických obratů.

Ale je to hlavně o tréninku. Tady

je problém, že ve vhodných

halách je většinou volno až

pozdě večer nebo v noci a jsou

dost drahé, takže my třeba

jezdíme až do Kralup nad Vltavou. Proto také používám pro

trénink simulátor na PC. Častější jsou havárie při létání v hale

okolo pylonů na čas, kdy létá

více soutěžících a modely létají

větší rychlostí. Tyto modely

jsou ale z odolných pěnových

hmot a snadno se rychle opraví

pomocí vteřinových lepidel.

Halové modely se staví především z lehkých materiálů jako

uhlík, mylar nebo pěnové hmoty jako například extrudovaný

polypropylen. Ty nejlehčí váží

pouze kolem 40 gramů, takže se

většinou moc nepoškodí, ale to

bych s ohledem na jejich cenu

raději nezkoušel. Nicméně pro

začínající modeláře se dají dnes

pořídit modely, které jsou velmi

odolné a dá se s nimi soutěžit

nebo jen tak létat pro zábavu.

Nejčastěji při haváriích dojde

k poškození vrtule, takže těch si

na trénink vozím raději více.

Letecké modelářství

je zajímavé i z hlediska

dalšího rozvoje

člověka v řadě

jiných oblastí.

 Lukáš Doubrava s modelem pro přesnou akrobacii

 Stavíš si modely sám?

Většinou stavíme modely společně s tátou a já je pak zalétávám a létám s nimi. Sám si

stavím především menší modely ze stavebnic. Ale raději létám.

 Máš i větší model, se kterým

létáš venku?

Pro létání venku mám více

modelů různých kategorií,

například větroň s rozpětím

křídel tři metry nebo model

sportovního proudového letadla

s elektrodmychadlem, se kterým

vystupuji na různých modelářských akcích. V letošní sezoně

jsem začal soutěžně létat v kategorii pylonových letadel, což

jsou modely létající rychlostí

přes 300 kilometrů za hodinu.

Současně jsem se letos zapojil do

soutěží velkých akrobatických

modelů, což jsou letadla s rozpě-

tím křídel přes dva metry. Mám

pro tuto kategorii model Slick

580, což je polomaketa skutečného akrobatického letadla

s rozpětím 2,7 metru a hmotností okolo 14 kilogramů. Model je

poháněn elektromotorem s výkonem odpovídající 130 ccm

spalovacího motoru.

 Chceš se věnovat tomuto

oboru i v budoucnosti?

Pokud mi to budoucí studium na

střední škole dovolí, tak bych rád

v této činnosti pokračoval. Na

soutěžích a modelářských akcích

jsem získal skvělé kamarády

a při létání si užijeme spousty

zábavy. Letecké modelářství je

zajímavé i z hlediska dalšího

rozvoje v řadě oblastí, jako je

konstrukce letadel, elektronika,

programování, aerodynamika

a mechanika letu. (TK)