OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2019 

Michal Fišer

zastupitel

MČ Praha 8

za ANO

Hana Krausová

zastupitelka

MČ Praha 8

za TOP 09 a STAN

ANO

TOP 09 a stan

Jen několik

kliknutí

Fungující

e-government

je naším cílem

Stačí pár kliků na internetu,

placení virtuální kartou nebo

přes mobil, a máte vše, co potřebujete. To bohužel neplatí na

úřadech, kde to do značné míry

funguje stále stejně a je potřeba

to změnit. V některých oblastech

na národní úrovni se stav postupně zlepšuje, kdy například

s novou elektronickou občankou

přichází také éra digitálního

Česka v podobě Portálu občana.

Chcete vědět, kolik řidičských

bodů vám ještě zbývá, stačí se

jen přihlásit. Samozřejmě to

není komplexní digitální služba,

ale je dobře, že vznikla platforma, na které je možné stavět

a kde dle vyjádření autorů

budou další služby postupně

přibývat.

I naše městská část nabízí

občanům a podnikatelům využívat Portál občana pro komunikaci s našimi úředníky. Stačí se

například zaregistrovat na

iPointu. Na úrovni Prahy by ale

bylo vhodné pokračovat v digitalizaci celopražským řešením.

Stačí si jen vzít situaci, kdy

bydlíte na osmičce, ale pracujete

například na šestce. Už jen

vyřizování parkovacích karet

vás ujistí v tom, že Praha je snad

jen jedna a není třeba obíhat dva

úřady. Proto se vedení hlavního

města rozhodlo navázat na

digitální Česko s projektem

Portálu Pražana, který by měl

jeho obyvatelům nabídnout

postupnou elektronizaci i na

úrovni MČ. Zaplatit poplatky za

psa, získat výpis z centrální

evidence, sledovat stav svého

elektronického podání nebo být

informován o aktuálním dění

prostřednictvím mobilní notifikace jsou některé služby, které

by zde měly být. Digitalizace

úřadů však musí jít ruku v ruce

s ochotou občanů služby využívat, což v praxi znamená nezaložit si občanku s čipem do peněženky a vytáhnout ji jen

v případě silniční kontroly.

Elektronické podpisy a datové

schránky už se staly běžnou

součástí našich životů a ve

vztahu k veřejné správě nám

šetří spoustu času. Stále ale

zdaleka nejsme tak daleko, jak

bychom mohli být. Vzorem by

nám mělo být Estonsko, kde se

v evropském kontextu dostali

s e-governmentem nejdále. Já

sama jsem půl roku žila právě

v Tallinnu a z vlastní zkušenosti

tak vím, jak může člověku elektronická veřejná správa ulehčit

život a především ušetřit množství času stráveného na úřadech.

V Estonsku se dá vše vyřídit

online, jednotlivé úřady spolu

komunikují. S občanským průkazem si člověk na internetu

vyřídí jakýkoli požadavek. Na

osmičce bychom se tímto systémem měli inspirovat a ve spolupráci s magistrátem či dalšími

městskými částmi, které řeší

podobné problémy, postupnými

kroky usilovat o digitalizaci co

nejvíce oblastí. Předně bychom

měli zefektivnit komunikaci

mezi jednotlivými odbory. Minimálně podání žádostí na úřad

v online podobě opatřené elektronickým podpisem by mělo být

už dnes běžnou věcí.

Vydávání občanských či

řidičských průkazů by mělo do

budoucna probíhat několika

kliky na internetu. Dnes musí

člověk obíhat několik úřadů

a všude nahlašovat tutéž změnu

nebo požadavek. Postupným

zaváděním online řešení na úřad

zvýšíme rychlost zpracování

žádostí, zefektivníme celý proces

a zároveň snížíme náklady na

celou správu. Jeden příklad za

všechny: Nyní v rámci gesce

školství plánujeme úzkou spolupráci s magistrátem při implementaci online systému pro

přihlašování dětí do mateřských

škol. A takto se dá pokračovat

dál.

www.praha8.cz

Hana Matoušová

zastupitelka

MČ Praha 8

za Osmička sobě

Osmička sobě –

Zelení, KDU-ČSL

Úřad má být

transparentní

a přístupný

Úřad je tu pro občany, a ne

naopak. Proto jim musí jednoduše poskytovat maximum informací bez nutnosti ho fyzicky

navštěvovat. Hodně věcí nelze

změnit bez součinnosti státu,

který je obecně digitálně zaostalý, a magistrátu. Zlepšit situaci

ale lze i bez velkých nákladů,

stačilo by jen změnit zaběhané

procesy.

Na úřední desce jsou informace přístupné jen po dobu zákonné lhůty. Informace o správních

řízeních jsou pak často sejmuty

ještě předtím, než uplyne lhůta

pro podání připomínek. Například informace o stavebních

řízeních zajímají řadu lidí i poté,

co bylo uděleno stavební či

územní povolení. Magistrát

provozuje online mapu, kde je

možné sledovat změny územního

plánu. Bylo by vhodné tuto mapu

rozšířit, aby zahrnovala i informace o územních a stavebních

řízeních. Aby si lidé na jedno

kliknutí udělali obrázek o změnách, které je v jejich sousedství

čekají.

Informace by měly být přístupné ve formátu open dat,

který je možné automaticky

zpracovat. Občané by pak měli

mít možnost nastavit, si, že je

zajímá nějaké konkrétní území,

o kterém by jim informace přicházely automaticky, aniž by

museli sledovat web úřadu.

Stávající e-mailové řešení na

základě správních odborů není

dostatečně členěné. Samozřejmostí by měl být rozklikávací

rozpočet, například pomocí

aplikace CityVizor.

Je třeba minimalizovat počet

úkonů, kdy se občan fyzicky musí

dostavit na úřad. Již nyní lze

spoustu věcí vyřídit pomocí

datové schránky, kterou ale ne

každý má a i někteří úředníci na

její používání nejsou příliš zvyklí.

Pro vyřízení parkovací karty

nebo sociálních dávek je návštěva úřadu v roce 2019 přežitek.

7

Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

za Patrioty

Patrioti

Digitální úřad

v Praze? Každá

ves, jiný pes

Přiznám se, že jsem začal porovnávat naše webové stránky

a stránky jiných měst, které

nabízejí různé druhy digitální

vstřícnosti k občanům, a musím

uvést několik postřehů. Praha 8

dlouhodobě poskytuje možnosti,

jako je online rezervační systém

nebo tolik populární hlášení

závad či nedostatků, ale pocitově

tak nějak prostě nejsou uživatelsky příjemné.

Musím uznat, že například

stránky města Hradec Králové

(hradeckralove.org) jsou tím, co

bych si dokázal představit jako

ideální stav. Můžu zde psát

dlouhé odstavce, jak by bylo

skvělé na jedno kliknutí vyřídit

stavební povolení, ale je to

prakticky nereálné vzhledem

k samotnému procesu schvalování apod., protože v mnoha

případech narážíte na výkon

státní správy, IPR, stavební řád

apod. Praha 8 má sice více obyvatel než Hradec Králové, ale je

jen jednotka místní samosprávy

územně členěného statutárního

města Prahy na rozdíl od Hradce, které je statutární město.

Tedy v mnoha věcech jsme

podřízeni hlavnímu městu,

a proto dává v současném stavu

smysl, že by hlavní město mělo

vytvořit ucelenou jednotnou

koncepci portálu občana a tento

portál by měl fungovat v každé

městské části podobně, tedy

když zavítáte na stránky Prahy 8

nebo Prahy 2, tak by měl být

minimálně graficky podobný

a měl by být propojen od služeb

místní samosprávy po údržbu

silnic ve správě hlavního města

nebo po celoměstský systém

ochrany obyvatelstva a samozřejmě pečlivě naroubován na

samosprávu MČ Prahy 8.