OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2019
Michal Fišer
zastupitel
MČ Praha 8
za ANO
Hana Krausová
zastupitelka
MČ Praha 8
za TOP 09 a STAN
ANO
TOP 09 a stan
Jen několik
kliknutí
Fungující
e-government
je naším cílem
Stačí pár kliků na internetu,
placení virtuální kartou nebo
přes mobil, a máte vše, co potřebujete. To bohužel neplatí na
úřadech, kde to do značné míry
funguje stále stejně a je potřeba
to změnit. V některých oblastech
na národní úrovni se stav postupně zlepšuje, kdy například
s novou elektronickou občankou
přichází také éra digitálního
Česka v podobě Portálu občana.
Chcete vědět, kolik řidičských
bodů vám ještě zbývá, stačí se
jen přihlásit. Samozřejmě to
není komplexní digitální služba,
ale je dobře, že vznikla platforma, na které je možné stavět
a kde dle vyjádření autorů
budou další služby postupně
přibývat.
I naše městská část nabízí
občanům a podnikatelům využívat Portál občana pro komunikaci s našimi úředníky. Stačí se
například zaregistrovat na
iPointu. Na úrovni Prahy by ale
bylo vhodné pokračovat v digitalizaci celopražským řešením.
Stačí si jen vzít situaci, kdy
bydlíte na osmičce, ale pracujete
například na šestce. Už jen
vyřizování parkovacích karet
vás ujistí v tom, že Praha je snad
jen jedna a není třeba obíhat dva
úřady. Proto se vedení hlavního
města rozhodlo navázat na
digitální Česko s projektem
Portálu Pražana, který by měl
jeho obyvatelům nabídnout
postupnou elektronizaci i na
úrovni MČ. Zaplatit poplatky za
psa, získat výpis z centrální
evidence, sledovat stav svého
elektronického podání nebo být
informován o aktuálním dění
prostřednictvím mobilní notifikace jsou některé služby, které
by zde měly být. Digitalizace
úřadů však musí jít ruku v ruce
s ochotou občanů služby využívat, což v praxi znamená nezaložit si občanku s čipem do peněženky a vytáhnout ji jen
v případě silniční kontroly.
Elektronické podpisy a datové
schránky už se staly běžnou
součástí našich životů a ve
vztahu k veřejné správě nám
šetří spoustu času. Stále ale
zdaleka nejsme tak daleko, jak
bychom mohli být. Vzorem by
nám mělo být Estonsko, kde se
v evropském kontextu dostali
s e-governmentem nejdále. Já
sama jsem půl roku žila právě
v Tallinnu a z vlastní zkušenosti
tak vím, jak může člověku elektronická veřejná správa ulehčit
život a především ušetřit množství času stráveného na úřadech.
V Estonsku se dá vše vyřídit
online, jednotlivé úřady spolu
komunikují. S občanským průkazem si člověk na internetu
vyřídí jakýkoli požadavek. Na
osmičce bychom se tímto systémem měli inspirovat a ve spolupráci s magistrátem či dalšími
městskými částmi, které řeší
podobné problémy, postupnými
kroky usilovat o digitalizaci co
nejvíce oblastí. Předně bychom
měli zefektivnit komunikaci
mezi jednotlivými odbory. Minimálně podání žádostí na úřad
v online podobě opatřené elektronickým podpisem by mělo být
už dnes běžnou věcí.
Vydávání občanských či
řidičských průkazů by mělo do
budoucna probíhat několika
kliky na internetu. Dnes musí
člověk obíhat několik úřadů
a všude nahlašovat tutéž změnu
nebo požadavek. Postupným
zaváděním online řešení na úřad
zvýšíme rychlost zpracování
žádostí, zefektivníme celý proces
a zároveň snížíme náklady na
celou správu. Jeden příklad za
všechny: Nyní v rámci gesce
školství plánujeme úzkou spolupráci s magistrátem při implementaci online systému pro
přihlašování dětí do mateřských
škol. A takto se dá pokračovat
dál.
www.praha8.cz
Hana Matoušová
zastupitelka
MČ Praha 8
za Osmička sobě
Osmička sobě –
Zelení, KDU-ČSL
Úřad má být
transparentní
a přístupný
Úřad je tu pro občany, a ne
naopak. Proto jim musí jednoduše poskytovat maximum informací bez nutnosti ho fyzicky
navštěvovat. Hodně věcí nelze
změnit bez součinnosti státu,
který je obecně digitálně zaostalý, a magistrátu. Zlepšit situaci
ale lze i bez velkých nákladů,
stačilo by jen změnit zaběhané
procesy.
Na úřední desce jsou informace přístupné jen po dobu zákonné lhůty. Informace o správních
řízeních jsou pak často sejmuty
ještě předtím, než uplyne lhůta
pro podání připomínek. Například informace o stavebních
řízeních zajímají řadu lidí i poté,
co bylo uděleno stavební či
územní povolení. Magistrát
provozuje online mapu, kde je
možné sledovat změny územního
plánu. Bylo by vhodné tuto mapu
rozšířit, aby zahrnovala i informace o územních a stavebních
řízeních. Aby si lidé na jedno
kliknutí udělali obrázek o změnách, které je v jejich sousedství
čekají.
Informace by měly být přístupné ve formátu open dat,
který je možné automaticky
zpracovat. Občané by pak měli
mít možnost nastavit, si, že je
zajímá nějaké konkrétní území,
o kterém by jim informace přicházely automaticky, aniž by
museli sledovat web úřadu.
Stávající e-mailové řešení na
základě správních odborů není
dostatečně členěné. Samozřejmostí by měl být rozklikávací
rozpočet, například pomocí
aplikace CityVizor.
Je třeba minimalizovat počet
úkonů, kdy se občan fyzicky musí
dostavit na úřad. Již nyní lze
spoustu věcí vyřídit pomocí
datové schránky, kterou ale ne
každý má a i někteří úředníci na
její používání nejsou příliš zvyklí.
Pro vyřízení parkovací karty
nebo sociálních dávek je návštěva úřadu v roce 2019 přežitek.
7
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
za Patrioty
Patrioti
Digitální úřad
v Praze? Každá
ves, jiný pes
Přiznám se, že jsem začal porovnávat naše webové stránky
a stránky jiných měst, které
nabízejí různé druhy digitální
vstřícnosti k občanům, a musím
uvést několik postřehů. Praha 8
dlouhodobě poskytuje možnosti,
jako je online rezervační systém
nebo tolik populární hlášení
závad či nedostatků, ale pocitově
tak nějak prostě nejsou uživatelsky příjemné.
Musím uznat, že například
stránky města Hradec Králové
(hradeckralove.org) jsou tím, co
bych si dokázal představit jako
ideální stav. Můžu zde psát
dlouhé odstavce, jak by bylo
skvělé na jedno kliknutí vyřídit
stavební povolení, ale je to
prakticky nereálné vzhledem
k samotnému procesu schvalování apod., protože v mnoha
případech narážíte na výkon
státní správy, IPR, stavební řád
apod. Praha 8 má sice více obyvatel než Hradec Králové, ale je
jen jednotka místní samosprávy
územně členěného statutárního
města Prahy na rozdíl od Hradce, které je statutární město.
Tedy v mnoha věcech jsme
podřízeni hlavnímu městu,
a proto dává v současném stavu
smysl, že by hlavní město mělo
vytvořit ucelenou jednotnou
koncepci portálu občana a tento
portál by měl fungovat v každé
městské části podobně, tedy
když zavítáte na stránky Prahy 8
nebo Prahy 2, tak by měl být
minimálně graficky podobný
a měl by být propojen od služeb
místní samosprávy po údržbu
silnic ve správě hlavního města
nebo po celoměstský systém
ochrany obyvatelstva a samozřejmě pečlivě naroubován na
samosprávu MČ Prahy 8.