OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2019
www.praha8.cz
29
Lodžská a Poznaňská je jako
jediný na severní straně doplněn
o podzemní parkoviště, jak bylo
plánováno u většiny panelových
domů.
Četné změny a neustálé překreslování projektu vedlo nakonec k tomu, že zachován zůstal
jen základní koncept ve značně
ochuzené podobě, za to doplněný celou řadou dalších bytových
a rodinných domů tak, aby byl
naplněn požadavek počtu obyvatel a bytů, které si vynutil
investor. Tyto doplňky však
zásadně narušily urbanistickou
čistotu původního návrhu, který
ve svém rozletu počítal také
s demolicí Starých Bohnic. Tím,
že k této demolici nedošlo, se
razantně změnila celá situace
na severním okraji sídliště, která
se projevuje „nelogickým“ napojením Čimické ulice s ulicí
Lodžskou.
Sídliště dnes
Na tomto sídlišti je také patrný
nešvar, který trápí řadu jiných
sídlišť. Strašákem, po zkulturnění nákupního centra Krakov, je
tu nákupní centrum Odra, kde
ze široké nabídky obchodů
a služeb nezůstalo skoro nic.
Rozpadající se nadchod nad
silnicí osídlili holubi a každý,
kdo se tu ocitne, rychle spěchá
pryč. Za poslední roky se na
sídlišti výrazně zvedla hustota
automobilové dopravy, částečně
i díky tranzitu z tunelového
komplexu Blanka. K tomu se
přidal extrémní tlak různých
developerských skupin zahustit
zelené plochy na sídlišti
a v okolní přírodě další
zástavbou.
Kauzu plánované výstavby
rozhledny a parkoviště na místě
stávajícího dubového lesa u Botanické zahrady vystřídal záměr
Lodžská ulice, podzim 1984.
výstavby Kauflandu skoro
tamtéž, jen přes ulici. Kauzou
z poslední doby je výstavba
bytového domu v Dolákově
ulici, která má nahradit technickou stavbu vlastněnou společností Pražská teplárenská, která
je umístěna v zeleni mezi stávající zástavbou v Kusého a Dolákově ulici. Postupně tak Bohnice
mohou přijít o to, čím jsou
oproti jiným městským částem
tak výjimečné v rámci bydlení,
tedy relativní klid, zeleň a dobrou infrastrukturu.
Sídliště zítra
Již několik desítek let se vede
diskuse s mnoha předloženými
vizemi, jak napojit sídliště
Bohnice s 33 000 obyvatel na
páteřní síť MHD. Díky Trojské
skále je sídliště dopravně znač-
Sídliště Bohnice, severovýchodní část, 80. léta 20. století.
ně odtržené a nenavazuje bezprostředně na jiné čtvrti. Dopravní obslužnost je jen směrem
na Kobylisy, neboť estakáda do
Troje a most přes Císařskou
louku nebyly realizovány.
V původním plánu měla být
tramvajová trať vedena na
vyzdvižené konstrukci nad
vozovkou. Během mnoha změn
byla umístěna do středového
pruhu vozovky, aby pak v dalších verzích projektu byla tramvajová doprava v Bohnicích
zcela zrušena a v 70. letech
nahrazena novou ideou.
Obsluha sídliště Bohnice měla
být zajištěna metrem a v 80. letech se utvořila celkem jednotná
představa o trasování. Byly
navrženy stanice Barikádníků,
Bohnice, Čimická a Rudé armády. Výstavba linky metra se
zastávkou u polikliniky Mazurská se nakonec v 90. letech
nikdy nezrealizovala. Architekti
totiž naprojektovali pokračování IV. úseku trasy C z Kobylis
doprostřed pole v Letňanech.
Ve 21. století tak opět ožívá
záměr tramvajového spojení
sídliště se zbytkem Prahy. Povede diskutovaná tramvajová
doprava na samotné, nad silnice
vyvýšené konstrukci po středové ose sídliště, tak jak tomu bylo
v původním návrhu? Naváže se
tak na návrh dopravního inženýra Jiřího Schvallera, který byl
první svého druhu na našem
území a později se jím inspirovali i další architekti při tvorbě
návrhů svých sídlišť?
Pavla tomšíková
foto: archiv MČ Praha 8
Obchodní dům na sídlišti Bohnice – Krakov a ubytovna Prior, 80. léta 20. století.