OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / září 2019 

www.praha8.cz

29

Lodžská a Poznaňská je jako

jediný na severní straně doplněn

o podzemní parkoviště, jak bylo

plánováno u většiny panelových

domů.

Četné změny a neustálé překreslování projektu vedlo nakonec k tomu, že zachován zůstal

jen základní koncept ve značně

ochuzené podobě, za to doplněný celou řadou dalších bytových

a rodinných domů tak, aby byl

naplněn požadavek počtu obyvatel a bytů, které si vynutil

investor. Tyto doplňky však

zásadně narušily urbanistickou

čistotu původního návrhu, který

ve svém rozletu počítal také

s demolicí Starých Bohnic. Tím,

že k této demolici nedošlo, se

razantně změnila celá situace

na severním okraji sídliště, která

se projevuje „nelogickým“ napojením Čimické ulice s ulicí

Lodžskou.

Sídliště dnes

Na tomto sídlišti je také patrný

nešvar, který trápí řadu jiných

sídlišť. Strašákem, po zkulturnění nákupního centra Krakov, je

tu nákupní centrum Odra, kde

ze široké nabídky obchodů

a služeb nezůstalo skoro nic.

Rozpadající se nadchod nad

silnicí osídlili holubi a každý,

kdo se tu ocitne, rychle spěchá

pryč. Za poslední roky se na

sídlišti výrazně zvedla hustota

automobilové dopravy, částečně

i díky tranzitu z tunelového

komplexu Blanka. K tomu se

přidal extrémní tlak různých

developerských skupin zahustit

zelené plochy na sídlišti

a v okolní přírodě další

zástavbou.

Kauzu plánované výstavby

rozhledny a parkoviště na místě

stávajícího dubového lesa u Botanické zahrady vystřídal záměr

Lodžská ulice, podzim 1984.

výstavby Kauflandu skoro

tamtéž, jen přes ulici. Kauzou

z poslední doby je výstavba

bytového domu v Dolákově

ulici, která má nahradit technickou stavbu vlastněnou společností Pražská teplárenská, která

je umístěna v zeleni mezi stávající zástavbou v Kusého a Dolákově ulici. Postupně tak Bohnice

mohou přijít o to, čím jsou

oproti jiným městským částem

tak výjimečné v rámci bydlení,

tedy relativní klid, zeleň a dobrou infrastrukturu.

Sídliště zítra

Již několik desítek let se vede

diskuse s mnoha předloženými

vizemi, jak napojit sídliště

Bohnice s 33 000 obyvatel na

páteřní síť MHD. Díky Trojské

skále je sídliště dopravně znač-

Sídliště Bohnice, severovýchodní část, 80. léta 20. století.

ně odtržené a nenavazuje bezprostředně na jiné čtvrti. Dopravní obslužnost je jen směrem

na Kobylisy, neboť estakáda do

Troje a most přes Císařskou

louku nebyly realizovány.

V původním plánu měla být

tramvajová trať vedena na

vyzdvižené konstrukci nad

vozovkou. Během mnoha změn

byla umístěna do středového

pruhu vozovky, aby pak v dalších verzích projektu byla tramvajová doprava v Bohnicích

zcela zrušena a v 70. letech

nahrazena novou ideou.

Obsluha sídliště Bohnice měla

být zajištěna metrem a v 80. letech se utvořila celkem jednotná

představa o trasování. Byly

navrženy stanice Barikádníků,

Bohnice, Čimická a Rudé armády. Výstavba linky metra se

zastávkou u polikliniky Mazurská se nakonec v 90. letech

nikdy nezrealizovala. Architekti

totiž naprojektovali pokračování IV. úseku trasy C z Kobylis

doprostřed pole v Letňanech.

Ve 21. století tak opět ožívá

záměr tramvajového spojení

sídliště se zbytkem Prahy. Povede diskutovaná tramvajová

doprava na samotné, nad silnice

vyvýšené konstrukci po středové ose sídliště, tak jak tomu bylo

v původním návrhu? Naváže se

tak na návrh dopravního inženýra Jiřího Schvallera, který byl

první svého druhu na našem

území a později se jím inspirovali i další architekti při tvorbě

návrhů svých sídlišť?

Pavla tomšíková

foto: archiv MČ Praha 8

Obchodní dům na sídlišti Bohnice – Krakov a ubytovna Prior, 80. léta 20. století.