14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2019 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Co se musí

změnit na

Florenci, aby

se z ní stalo

příjemné místo

pro obyvatele

Prahy 8

Tento měsíc

se ptá:

TOP 09 + STAN

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

Karel Ptáček

zastupitel

MČ Praha 8

Ondřej Tuček

architekt,

člen Komise

pro územní rozvoj

a památkovou péči

ODS

Piráti

Jedinou šancí

je kultivace po

vzoru Národní

třídy

Florenc je dopravní Co se musí stát,

tepnou, prostor je aby byla Florenc

nutné oživit

příjemná?

Okolí stanice metra Florenc je

jedno z nejodpornějších míst

v celé Praze. Opilí špinaví bezdomovci či feťáci aplikující drogy

přímo na místě. Neskutečný

nepořádek.

Slušný člověk nemá důvod se

zde zdržovat a ihned mizí pryč.

Městská policie většinou nemá

šanci nic dělat, protože zmíněné

osoby mají občanky a „nic špatného“ nedělají. Jen se válí ožralí

po lavičkách a pospávají na

zemi. A „měšťáci“ místo toho, aby

zde alespoň patrolovali, musí na

pokyn z magistrátu hlídat nesmyslná dopravní omezení

například na Malé Straně či

v Dlouhé ulici.

Vše se odehrává na pozemcích

hlavního města Prahy. Ať již

Dopravního podniku, Technické

správy komunikací nebo Muzea

hlavního města Prahy.

Jediným řešením je kultivace

celé lokality po vzoru stanice

metra Národní třída, nad kterou

vzniklo obchodně administrativní centrum Quadrio. Z místa,

které tak připomínalo okolí

Florence, je hezká a čistá oáza

v centru města včetně nového

náměstí.

V plánech metropole jsem

však nějakou kultivaci Florence

nenalezl. Aktivisté na magistrátu totiž řeší Čínu, pandy a bublifuky v ulicích. Ach jo!

Od roku 2002 prochází Karlín

neuvěřitelnou proměnou. Dříve

převážně industriální a zanedbaná část Prahy 8, nyní prestižní

pražská adresa. Vadou na kráse

je prostor okolí Florence.

Z dnešního pohledu je Florenc

převážně důležitým dopravním

uzlem, který slouží primárně pro

přestup z jednoho dopravního

prostředku na druhý. Kříží se

zde tramvaje, dvě linky metra,

pražské autobusy, ale i velké

množství dálkových autobusů.

To je také jeden z možných

důvodů, proč se na tomto prostoru lidé příliš dlouho nezdržují

a slouží převážně jako tranzitní.

Dlouhodobě problémové místo

je prostor před hernou, která je

hned u výstupu z metra C směr

ulice Sokolovská. Často se zde

scházejí skupinky nejen gamblerů, ale i dealerů drog. Dalším

obávaným místem je zákoutí

za vestibulem metra do ulice

Za Poříčskou bránou. V minulosti

byly snahy toto místo zkulturnit,

ale dlouhodobě to efekt nemělo.

Jednu z komplikací představuje i fakt, že většina pozemků má

různé majitele a ti plánují pozemky do budoucna využít různě.

Je nutné také počítat s rozvojovým územím, které vede od

Masarykova nádraží až k ÚAN

Florenc, se kterým má velké

plány investiční skupina Penta.

Za nás Piráty je důležité smysluplné využití a vytvoření potřebné občanské vybavenosti.

Jako základ je zrušení heren po

celé Praze 8. Je nutné vytvořit

místa, kde se lidi budou cítit

bezpečně a nejbližší okolí bude

čisté s dostatečným množstvím

zelených prostor pro relaxaci

a odpočinek.

Kasa městské části Prahy 8 je

téměř prázdná, a proto v nejbližší době není reálné do tohoto

prostoru ze strany MČ výrazně

investovat. Bylo by vhodné

vytvořit společné memorandum

mezi Prahou 8, magistrátem

a sousední Prahou 1 o společném postupu a nastavení podmínek a požadavků na budoucí

investory a zlepšení této lokality.

8žije

Florenc je bolavé místo naší

městské části. Širší oblast tohoto

jména tvoří vstupní bránu do

Karlína. Jde o území nedokončené, procházející desetiletí trvajícími transformacemi a ovlivněné dopravními tahy – viaduktem

magistrály, stanicí metra, autobusovým nádražím a železničními průtahy – Negrelliho viaduktem a Novým spojením.

V nejbližším období bude navíc

Florenc silně ovlivněna transformací Masarykova nádraží s masivní výstavbou. Prostor nad

severními vestibuly metra trpí

nízkou atraktivitou, kvalitou

prostředí i nabízených služeb.

Případná nová výstavba nad

přestupní stanicí je extrémně

technicky složitá, přesto je

myslím zřejmé, že nové domy

dříve nebo později vyrostou jak

zde, tak v ploše dnešního autobusového nádraží poté, co se

přesunou zdejší odstavné plochy

na periferii.

Aktuálně projednávané změny územního plánu to prozrazují. Úkolem samosprávy je tedy

především včas nastavit rozumná pravidla, tedy stanovit maximální objem staveb, správné

provozní a dopravní vazby

a vyžadovat funkční mix, který

přinese do území žádoucí pestrost a zároveň uspokojí potřeby

místních i lidí, kteří zde pracují.

Nelze opominout ani význam

nové výstavby, jejíž podobu by

bylo nejlepší hledat v otevřené

soutěži.

Některá opatření ale lze uskutečnit hned – zajistit důsledný

úklid a údržbu prostranství,

opravu dožilých prvků a povrchů, doplnit mobiliář a i dočasnou zeleň. Pro nevyužité plochy

lze jistě hledat vhodné příležitosti, jak např. tržiště nebo

outdoorové hřiště – nemusí jít

o vysoké investice, stačí chtít.

Jistě se do takové činnosti rády

zapojí místní spolky.