14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / prosinec 2019
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Co se musí
změnit na
Florenci, aby
se z ní stalo
příjemné místo
pro obyvatele
Prahy 8
Tento měsíc
se ptá:
TOP 09 + STAN
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
Karel Ptáček
zastupitel
MČ Praha 8
Ondřej Tuček
architekt,
člen Komise
pro územní rozvoj
a památkovou péči
ODS
Piráti
Jedinou šancí
je kultivace po
vzoru Národní
třídy
Florenc je dopravní Co se musí stát,
tepnou, prostor je aby byla Florenc
nutné oživit
příjemná?
Okolí stanice metra Florenc je
jedno z nejodpornějších míst
v celé Praze. Opilí špinaví bezdomovci či feťáci aplikující drogy
přímo na místě. Neskutečný
nepořádek.
Slušný člověk nemá důvod se
zde zdržovat a ihned mizí pryč.
Městská policie většinou nemá
šanci nic dělat, protože zmíněné
osoby mají občanky a „nic špatného“ nedělají. Jen se válí ožralí
po lavičkách a pospávají na
zemi. A „měšťáci“ místo toho, aby
zde alespoň patrolovali, musí na
pokyn z magistrátu hlídat nesmyslná dopravní omezení
například na Malé Straně či
v Dlouhé ulici.
Vše se odehrává na pozemcích
hlavního města Prahy. Ať již
Dopravního podniku, Technické
správy komunikací nebo Muzea
hlavního města Prahy.
Jediným řešením je kultivace
celé lokality po vzoru stanice
metra Národní třída, nad kterou
vzniklo obchodně administrativní centrum Quadrio. Z místa,
které tak připomínalo okolí
Florence, je hezká a čistá oáza
v centru města včetně nového
náměstí.
V plánech metropole jsem
však nějakou kultivaci Florence
nenalezl. Aktivisté na magistrátu totiž řeší Čínu, pandy a bublifuky v ulicích. Ach jo!
Od roku 2002 prochází Karlín
neuvěřitelnou proměnou. Dříve
převážně industriální a zanedbaná část Prahy 8, nyní prestižní
pražská adresa. Vadou na kráse
je prostor okolí Florence.
Z dnešního pohledu je Florenc
převážně důležitým dopravním
uzlem, který slouží primárně pro
přestup z jednoho dopravního
prostředku na druhý. Kříží se
zde tramvaje, dvě linky metra,
pražské autobusy, ale i velké
množství dálkových autobusů.
To je také jeden z možných
důvodů, proč se na tomto prostoru lidé příliš dlouho nezdržují
a slouží převážně jako tranzitní.
Dlouhodobě problémové místo
je prostor před hernou, která je
hned u výstupu z metra C směr
ulice Sokolovská. Často se zde
scházejí skupinky nejen gamblerů, ale i dealerů drog. Dalším
obávaným místem je zákoutí
za vestibulem metra do ulice
Za Poříčskou bránou. V minulosti
byly snahy toto místo zkulturnit,
ale dlouhodobě to efekt nemělo.
Jednu z komplikací představuje i fakt, že většina pozemků má
různé majitele a ti plánují pozemky do budoucna využít různě.
Je nutné také počítat s rozvojovým územím, které vede od
Masarykova nádraží až k ÚAN
Florenc, se kterým má velké
plány investiční skupina Penta.
Za nás Piráty je důležité smysluplné využití a vytvoření potřebné občanské vybavenosti.
Jako základ je zrušení heren po
celé Praze 8. Je nutné vytvořit
místa, kde se lidi budou cítit
bezpečně a nejbližší okolí bude
čisté s dostatečným množstvím
zelených prostor pro relaxaci
a odpočinek.
Kasa městské části Prahy 8 je
téměř prázdná, a proto v nejbližší době není reálné do tohoto
prostoru ze strany MČ výrazně
investovat. Bylo by vhodné
vytvořit společné memorandum
mezi Prahou 8, magistrátem
a sousední Prahou 1 o společném postupu a nastavení podmínek a požadavků na budoucí
investory a zlepšení této lokality.
8žije
Florenc je bolavé místo naší
městské části. Širší oblast tohoto
jména tvoří vstupní bránu do
Karlína. Jde o území nedokončené, procházející desetiletí trvajícími transformacemi a ovlivněné dopravními tahy – viaduktem
magistrály, stanicí metra, autobusovým nádražím a železničními průtahy – Negrelliho viaduktem a Novým spojením.
V nejbližším období bude navíc
Florenc silně ovlivněna transformací Masarykova nádraží s masivní výstavbou. Prostor nad
severními vestibuly metra trpí
nízkou atraktivitou, kvalitou
prostředí i nabízených služeb.
Případná nová výstavba nad
přestupní stanicí je extrémně
technicky složitá, přesto je
myslím zřejmé, že nové domy
dříve nebo později vyrostou jak
zde, tak v ploše dnešního autobusového nádraží poté, co se
přesunou zdejší odstavné plochy
na periferii.
Aktuálně projednávané změny územního plánu to prozrazují. Úkolem samosprávy je tedy
především včas nastavit rozumná pravidla, tedy stanovit maximální objem staveb, správné
provozní a dopravní vazby
a vyžadovat funkční mix, který
přinese do území žádoucí pestrost a zároveň uspokojí potřeby
místních i lidí, kteří zde pracují.
Nelze opominout ani význam
nové výstavby, jejíž podobu by
bylo nejlepší hledat v otevřené
soutěži.
Některá opatření ale lze uskutečnit hned – zajistit důsledný
úklid a údržbu prostranství,
opravu dožilých prvků a povrchů, doplnit mobiliář a i dočasnou zeleň. Pro nevyužité plochy
lze jistě hledat vhodné příležitosti, jak např. tržiště nebo
outdoorové hřiště – nemusí jít
o vysoké investice, stačí chtít.
Jistě se do takové činnosti rády
zapojí místní spolky.