OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017
ZAMILOVANÝ SHAKESPEARE bude mít premiéru 24. listopadu.
tradičních a kvalitních festivalů
z celé Evropy. Stali jsme se tak
součástí mezinárodní komunity,
která propojuje podobně
umělecky zaměřené akce.
Věříme, že letošní ročník
festivalu naše diváky obohatí
o výjimečné zážitky z představení divadel střední Evropy.
A zároveň tak bude moci přispět
do společenského prostoru tím,
že prohloubí vzájemné kulturní
poznání, respekt a otevřený
dialog.“
Praha 8 se sice
pomalu, ale jistě
proměňuje a my jsme
rádi, že k tomu
můžeme přispět.
V čem se podle vás odlišují nebo
neodlišují divadelní představení
nebo herectví v zemích Visegrádu?
„Náš festival je letos poměrně
tematicky zaměřen. Představení,
která diváci letos viděli, jsou do
velké míry svědectvím, jak je na
tom stav demokracie v jednotlivých středoevropských zemích
a jaký mají země Visegrádu,
zdevastované komunismem,
v současné chvíli vztah k západní Evropě. Kromě toho je
samozřejmě velmi inspirativní
vidět inscenace jiných zemí.
Inscenace, které jsou ve svých
domovinách diváckými hity
a jsou vysoce ceněné. Ať už díky
skvělému herectví, které je
určováno mimo jiné i temperamentem jednotlivých národů,
nebo inscenační vyspělosti.“
Máte nějaký sen, ke kterému
byste si přál, aby Festival
Palm OFF fest v dalších ročnících
směřoval?
„Všechno samozřejmě záleží na
tom, kolik se nám podaří sehnat
peněz. Rádi bychom v příštích
ročnících přivezli představení,
která se odehrávají v site specific
prostorech. To znamená, že
bychom rádi náš festival rozšířili
do zajímavých prostor na Praze 8. Ať už do některého z parků,
letos jsme plánovali například
představení v cirkusovém stanu
pro rodiny s dětmi, ale z finančních důvodů z toho nakonec
sešlo, nebo do nějakého
industriálního prostoru.“
Divadlo pod Palmovkou zahájilo
festivalem jubilejní, již 70. sezónu
– na co dalšího se diváci mohou
těšit? Na jaké premiéry, na jaké
osobnosti?
„Ano, letos skutečně Divadlo pod
Palmovkou slaví 70 let. Snažili
jsme se proto udělat zajímavou
a výjimečnou sezónu. Diváci se
mohou 24. listopadu těšit na
premiéru Zamilovaného
Shakespeara. Film, podle kterého
je scénář napsán, mají určitě
ještě v živé paměti. Zkoušení nás
ohromně baví. Jedná se o velmi
chytrou romantickou komedii.
Dále jsem velmi rád, že se nám
podařilo domluvit hostování
významného evropského
režiséra polského původu Jana
Klaty. Bude u nás režírovat
Shakespearovu hru Něco za
něco. Jan Klata pracuje na
prestižních německých scénách,
režíroval také například v
Rakousku, ve Španělsku,
v moskevském MCHATu,
v Anglii nebo na Islandu. Diváci
mohli vidět v našem divadle jeho
inscenaci hry H. Ibsena Nepřítel
lidu při příležitosti loňského
Palm Off Festu. V březnu se pak
mohou diváci těšit na Višňový
sad A. P. Čechova, který bude
režírovat Jan Nebeský, jehož
Nora se u nás těší oblibě nejen
divadelních kritiků, ale i publika.
Tereza Dočkalová s Janem
Teplým podávají ve svých rolích
opravdu mimořádné výkony.
www.praha8.cz
15
SCÉNA z inscenace Dynastie. Foto: Jakub Jíra
A nakonec sezóny chystáme
premiéru Žítkovských bohyní
Kateřiny Tučkové.“
A co chystá vaše specifická scéna
Studio PALM OFF?
„Ve Studiu Palm Off bude opět
řádit Tomáš Dianiška, který
chystá dva projekty. První se
jmenuje Pusťte Donnu k maturitě a ten druhý Poslední důvod,
proč se nezabít. Nový projekt
chystá do našeho studia také
Cabaret Calembour, jehož
některé inscenace mají u nás
domovský přístav.“
V čele divadla jste přesně čtyři
roky, máte za sebou dva roky v po
povodních opravené budově. Jak
byste uplynulé období hodnotil?
„Bylo to velmi náročné období.
Já jsem moc rád, že se povedlo
dát dohromady skvělý tým lidí.
A tím myslím nejen herecký
soubor a dramaturgy, ale i lidi
z kanceláří a z umělecko-technického provozu. Prostě
všechny ty, kteří se starají o chod
divadla. To vidím jako skvělý
příslib do budoucna. V divadle
vládne pozitivní příjemná
atmosféra. Z těch čtyř let jsme
ve vlastním opraveném domě
strávili jen dva roky. Teď
začínáme teprve třetí sezónu.
Uplynulé období bylo pro
všechny velmi náročné, ale teď si
to začíná takzvaně sedat. Naše
inscenace se setkávají s pozitivním ohlasem u diváků i odborné
veřejnosti a návštěvnost nám
jde nahoru. V uplynulém období
jsme se s naší inscenací Nora
účastnili několika českých
významných festivalů a byli
jsme velmi dobře přijati. Sezónu
máme, myslím, pěkně nachystanou, tak věřím, že tohle pozitivní
období bude pokračovat.“
Povedlo se vám realizovat vaše
představy, se kterými jste divadlo
přebíral?
„Myslím, že ano. Ale samozřejmě
je v tuto chvíli ještě brzo na
oslavy. Jedeme dále. Máme velké
plány. Vzpomínám si, že řadu
věcí jsem promýšlel někdy v roce
2013 ještě před konkurzem
a musím říct, že je to z jedné
strany příjemný pocit, vidět,
když se je pak daří realizovat,
ale na druhou stranu je to taky
veliká zkušenost, která potvrzuje starou pravdu, že prostě
musíte mít, pokud jde o směřování takového divadla, jako
je Divadlo pod Palmovkou,
konkrétní představu. Někdy
jde člověk do neznáma, riskuje,
někdy potřebuje i kus štěstí.
Například Laskavé bohyně.
Byl jsem si vědom, že je to risk
a neměl jsem klidné spaní, ale
nakonec se riskovat vyplatilo.“
Jste ředitel i umělecký vedoucí.
Nejdou si tyto dvě funkce občas
„po krku“? Co trápí ředitele, a co
by chtěl vylepšit umělecký šéf?
„Někdy si po krku skutečně jdu.
To je pravda. Když si jako
umělecký šéf nebo společně
s dramaturgy něco vymyslím
a ředitel je pak celý nervózní, jak
to dopadne. Ale jak už jsem se
zmínil, jsem moc rád, že mám teď
v divadle samostatně přemýšlející bezvadné lidi, kterým
nemusím stát pořád za zadkem,
takže se díky nim můžu věnovat
té umělecké stránce. V uplynulém období jsem skutečně jako
ředitel zasahoval do chodu
divadla mnohem víc, až někteří
kolegové nabyli dojmu, že bez
toho nemůžu být. Že musím
pořád do všeho mluvit. Ale
každý manažer ví, že pravomoce
se musí delegovat. Jsem moc rád,
že se povedlo divadlo personálně
stabilizovat, a díky tomu mohou
ředitel a umělecký šéf spolu
obstojně vycházet.“
VLADIMÍR SLABÝ,
VENDULA JEŽKOVÁ