OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017

ZAMILOVANÝ SHAKESPEARE bude mít premiéru 24. listopadu.

tradičních a kvalitních festivalů

z celé Evropy. Stali jsme se tak

součástí mezinárodní komunity,

která propojuje podobně

umělecky zaměřené akce.

Věříme, že letošní ročník

festivalu naše diváky obohatí

o výjimečné zážitky z představení divadel střední Evropy.

A zároveň tak bude moci přispět

do společenského prostoru tím,

že prohloubí vzájemné kulturní

poznání, respekt a otevřený

dialog.“

Praha 8 se sice

pomalu, ale jistě

proměňuje a my jsme

rádi, že k tomu

můžeme přispět.

V čem se podle vás odlišují nebo

neodlišují divadelní představení

nebo herectví v zemích Visegrádu?

„Náš festival je letos poměrně

tematicky zaměřen. Představení,

která diváci letos viděli, jsou do

velké míry svědectvím, jak je na

tom stav demokracie v jednotlivých středoevropských zemích

a jaký mají země Visegrádu,

zdevastované komunismem,

v současné chvíli vztah k západní Evropě. Kromě toho je

samozřejmě velmi inspirativní

vidět inscenace jiných zemí.

Inscenace, které jsou ve svých

domovinách diváckými hity

a jsou vysoce ceněné. Ať už díky

skvělému herectví, které je

určováno mimo jiné i temperamentem jednotlivých národů,

nebo inscenační vyspělosti.“

Máte nějaký sen, ke kterému

byste si přál, aby Festival

Palm OFF fest v dalších ročnících

směřoval?

„Všechno samozřejmě záleží na

tom, kolik se nám podaří sehnat

peněz. Rádi bychom v příštích

ročnících přivezli představení,

která se odehrávají v site specific

prostorech. To znamená, že

bychom rádi náš festival rozšířili

do zajímavých prostor na Praze 8. Ať už do některého z parků,

letos jsme plánovali například

představení v cirkusovém stanu

pro rodiny s dětmi, ale z finančních důvodů z toho nakonec

sešlo, nebo do nějakého

industriálního prostoru.“

Divadlo pod Palmovkou zahájilo

festivalem jubilejní, již 70. sezónu

– na co dalšího se diváci mohou

těšit? Na jaké premiéry, na jaké

osobnosti?

„Ano, letos skutečně Divadlo pod

Palmovkou slaví 70 let. Snažili

jsme se proto udělat zajímavou

a výjimečnou sezónu. Diváci se

mohou 24. listopadu těšit na

premiéru Zamilovaného

Shakespeara. Film, podle kterého

je scénář napsán, mají určitě

ještě v živé paměti. Zkoušení nás

ohromně baví. Jedná se o velmi

chytrou romantickou komedii.

Dále jsem velmi rád, že se nám

podařilo domluvit hostování

významného evropského

režiséra polského původu Jana

Klaty. Bude u nás režírovat

Shakespearovu hru Něco za

něco. Jan Klata pracuje na

prestižních německých scénách,

režíroval také například v

Rakousku, ve Španělsku,

v moskevském MCHATu,

v Anglii nebo na Islandu. Diváci

mohli vidět v našem divadle jeho

inscenaci hry H. Ibsena Nepřítel

lidu při příležitosti loňského

Palm Off Festu. V březnu se pak

mohou diváci těšit na Višňový

sad A. P. Čechova, který bude

režírovat Jan Nebeský, jehož

Nora se u nás těší oblibě nejen

divadelních kritiků, ale i publika.

Tereza Dočkalová s Janem

Teplým podávají ve svých rolích

opravdu mimořádné výkony.

www.praha8.cz

15

SCÉNA z inscenace Dynastie. Foto: Jakub Jíra

A nakonec sezóny chystáme

premiéru Žítkovských bohyní

Kateřiny Tučkové.“

A co chystá vaše specifická scéna

Studio PALM OFF?

„Ve Studiu Palm Off bude opět

řádit Tomáš Dianiška, který

chystá dva projekty. První se

jmenuje Pusťte Donnu k maturitě a ten druhý Poslední důvod,

proč se nezabít. Nový projekt

chystá do našeho studia také

Cabaret Calembour, jehož

některé inscenace mají u nás

domovský přístav.“

V čele divadla jste přesně čtyři

roky, máte za sebou dva roky v po

povodních opravené budově. Jak

byste uplynulé období hodnotil?

„Bylo to velmi náročné období.

Já jsem moc rád, že se povedlo

dát dohromady skvělý tým lidí.

A tím myslím nejen herecký

soubor a dramaturgy, ale i lidi

z kanceláří a z umělecko-technického provozu. Prostě

všechny ty, kteří se starají o chod

divadla. To vidím jako skvělý

příslib do budoucna. V divadle

vládne pozitivní příjemná

atmosféra. Z těch čtyř let jsme

ve vlastním opraveném domě

strávili jen dva roky. Teď

začínáme teprve třetí sezónu.

Uplynulé období bylo pro

všechny velmi náročné, ale teď si

to začíná takzvaně sedat. Naše

inscenace se setkávají s pozitivním ohlasem u diváků i odborné

veřejnosti a návštěvnost nám

jde nahoru. V uplynulém období

jsme se s naší inscenací Nora

účastnili několika českých

významných festivalů a byli

jsme velmi dobře přijati. Sezónu

máme, myslím, pěkně nachystanou, tak věřím, že tohle pozitivní

období bude pokračovat.“

Povedlo se vám realizovat vaše

představy, se kterými jste divadlo

přebíral?

„Myslím, že ano. Ale samozřejmě

je v tuto chvíli ještě brzo na

oslavy. Jedeme dále. Máme velké

plány. Vzpomínám si, že řadu

věcí jsem promýšlel někdy v roce

2013 ještě před konkurzem

a musím říct, že je to z jedné

strany příjemný pocit, vidět,

když se je pak daří realizovat,

ale na druhou stranu je to taky

veliká zkušenost, která potvrzuje starou pravdu, že prostě

musíte mít, pokud jde o směřování takového divadla, jako

je Divadlo pod Palmovkou,

konkrétní představu. Někdy

jde člověk do neznáma, riskuje,

někdy potřebuje i kus štěstí.

Například Laskavé bohyně.

Byl jsem si vědom, že je to risk

a neměl jsem klidné spaní, ale

nakonec se riskovat vyplatilo.“

Jste ředitel i umělecký vedoucí.

Nejdou si tyto dvě funkce občas

„po krku“? Co trápí ředitele, a co

by chtěl vylepšit umělecký šéf?

„Někdy si po krku skutečně jdu.

To je pravda. Když si jako

umělecký šéf nebo společně

s dramaturgy něco vymyslím

a ředitel je pak celý nervózní, jak

to dopadne. Ale jak už jsem se

zmínil, jsem moc rád, že mám teď

v divadle samostatně přemýšlející bezvadné lidi, kterým

nemusím stát pořád za zadkem,

takže se díky nim můžu věnovat

té umělecké stránce. V uplynulém období jsem skutečně jako

ředitel zasahoval do chodu

divadla mnohem víc, až někteří

kolegové nabyli dojmu, že bez

toho nemůžu být. Že musím

pořád do všeho mluvit. Ale

každý manažer ví, že pravomoce

se musí delegovat. Jsem moc rád,

že se povedlo divadlo personálně

stabilizovat, a díky tomu mohou

ředitel a umělecký šéf spolu

obstojně vycházet.“

VLADIMÍR SLABÝ,

VENDULA JEŽKOVÁ