OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017

www.praha8.cz

11

Na kterých základních školách by měla Praha 8

vypsat konkurzy na místa ředitelů?

Vladislav Kopal

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Jak je to se

jmenováním

ředitelů škol?

Přečetl jsem si otázku do

Osmičky, položenou panem Mgr.

et Mgr. Němečkem a poněkud

jsem se zarazil. Protože se

domnívám, že většina zastupitelů nemá komplexní informace

o úrovni práce jednotlivých

ředitelů škol, proto je mi smysl

položené otázky na toto fórum

poněkud nejasný. Tedy pokud by

to nebyl pouze důvod k prezentaci názorů ze zcela jiného

soudku, což je v Osmičce

poslední dobou takřka folkór.

Jestliže tomu tak není – a já

tomu věřím –, pak je zřejmé,

že na úrovni ÚMČ je přeci řada

školských odborníků a útvarů,

které mají školy a školskou

problematiku přímo ve své

kompetenci. Nicméně jsem

zvyklý přicházet věci na kloub,

tak jsem se, jako právní laik,

ponořil do školského zákona

a v něm pak do § 166.

Uvádí se zde, že funkční doba

ředitelů škol je daná na období

šesti let po konkurzu. Toto

obnáší pochopitelně řadu

různých procedurálních

podmínek, ale nechci zde planě

rozvíjet svůj „právně nekompetentní“ názor. Jsem ale zcela

přesvědčen, že dobrého ředitele

opravdu nelze běžně najít na ulici

a uplynulé konkurzy na několika

ZŠ toho byly jen důkazem. Práce

každého – a ředitele školy

nevyjímaje – by měla být

pravidelně a objektivně hodnocena. A je-li toto hodnocení kladné

a lze-li využít možnost prolongace fukčního období bez vypsání

konkurzu, nechť je tak učiněno.

Konkurz by měl být především

cestou ke zlepšení práce školy,

a nikoli k jejímu komplikování,

když škola funguje dobře. Važme

si dobrých ředitelů, važme si

dobrých pedagogů, a nekomplikujme si proto život nadbytečnými administrativními úkony.

Tomáš Němeček

zastupitel

MČ Praha 8

za Osmička sobě

a nezávislí

Dana Blahunková

zastupitelka

MČ Praha 8

za Stranu zelených

OSMIČKA SOBĚ

A NEZÁVISLÍ

STRANA

ZELENÝCH

Věříme v soutěž

a „vládu na čas“

Konkurzy

hrozí odlivem

schopných

Proč jsme tu otázku položili?

Protože v příštím roce vyprší

naráz šestileté funkční období

hned 9 z 15 ředitelkám a ředitelům základních škol na Praze 8.

Radnice může na jejich místa

vypsat konkurzy; když to

neudělá, ředitelé automaticky

pokračují na dalších šest let. A to

nejhorší, co by se mohlo stát, by

bylo zákulisní rozhodnutí

radních čistě podle sympatií

(„na škole X ředitele nevyměníme, protože je náš člověk, ale na

škole Y ano, protože ředitelka

nás už dlouho štve“). Proto

chceme, aby se zastupitelé včas

a v klidu zamysleli. Mohou být

pro konkurzy i proti nim, ale

měli by vyložit své logické

důvody.

Náš argument je takový,

že demokracie je „vláda na čas“,

proto existují funkční období.

Z toho důvodu by konkurz měl

být pravidlem a automatické

potvrzení ve funkci výjimkou –

nikoli naopak. Takovou výjimku

odůvodňuje, pokud jsou rodiče

se školou mimořádně spokojeni,

Česká školní inspekce ji

pravidelně dobře hodnotí

a ředitel či ředitelka mají sami

zájem pokračovat. Co by tedy

měli radní udělat? Zeptat se na

názor školských rad, pročíst si

zprávy školní inspekce za šest

let a vyslechnout si další plány

ředitelů. Po prvních 6 letech lze

pořád sršet novými nápady; po

12 letech je to těžší, po 18 letech

ještě víc; ale nemožné to není.

Přesto je lepší vystavit ředitelské

plány férové soutěži. Kdo ví,

možná až po vypsání konkurzu

někteří učitelé v sobě objeví

šéfovský talent.

Ředitel školy je primárně

pedagog. Na rozdíl od ostatních

učitelů však nemá zodpovědnost

pouze za 30 žáků jedné třídy,

nýbrž za stovky žáků z celé

školy. Dále organizačně řídí chod

celé školy, musí znát osobnostně

všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky a být

schopen pomoci jim při řešení

pracovních problémů. V neposlední řadě vstupuje do jednání

s rodiči žáků, bohužel většinou

těch problematických.

Ředitel je tedy učitel, psycholog, ekonom a manažer v jednom. Přitom se rekrutuje z řad

kantorů, zpočátku má pouze

pedagogické vzdělání, ostatní

se učí za chodu. Drtivá většina

ředitelů jsou lidé mimořádně

schopní, pod vedením těch

neschopných by se chod školy

zhroutil. Všem bych jim chtěla

poděkovat, finančně nelze jejich

práci spravedlivě docenit.

Strach mám z jediného: Pokud

se řediteli poněkolikáté jeho

šestileté funkční období

prodlouží bez konkurzu, může

snad některý nabýt dojmu, že

škola mu patří, a začít prosazovat vize, s nimiž se rodiče

a učitelé neztotožňují. Zopakování konkurzu na škole, u níž je

podezření z jakékoli nesrovnalosti, je ovšem záležitostí velmi

citlivou, je třeba, aby se s konkrétní situací důkladně seznámil

kompetenční radní a školská

komise, a ti o vyhlášení konkurzu rozhodli.

Na závěr bych chtěla dodat,

že vyhlášení konkurzů na

všechny ředitelské posty by jistě

bylo spravedlivé, je však jednak

technicky nerealizovatelné, a na

valné většině škol zbytečné.

A pozor! Znamenalo by odliv

schopných ředitelů z naší

MČ tam, kde jim budou více

důvěřovat.

Tomáš Pavlů

zastupitel

MČ Praha 8 za KDUČSL, Osmička sobě

KDU-ČSL,

OSMIČKA SOBĚ

A NEZÁVISLÍ

Konkurzy tam,

kde je třeba

Městská část Praha 8 je

zřizovatelem 15 základních škol

(součástí některých jsou

i mateřské) a 18 mateřských

škol.

Vypsání konkurzů na nové

ředitele upravuje ustanovení

§ 166 odst. 3 zákona

č. 561/2004 Sb., školského

zákona: „... před uplynutím

období 6 let výkonu práce na

pracovním místě ředitele školy ...

může zřizovatel vyhlásit na toto

pracovní místo konkurz…“

Zřizovatel vyhlásí konkurz

a odvolá ředitele vždy, obdrží-li

před začátkem lhůty pro

vyhlášení konkurzu návrh na

jeho vyhlášení od České školní

inspekce nebo školské rady.“

Dané ustanovení platí šest let

a mnohým ředitelům končí

funkční období, nyní je možné

konkurzy vyhlašovat. Nemyslíme si, že je dobré v časopise

Osmička probírat konkrétní

jména škol a ředitelů, u kterých

má být konkurz vyhlášen.

Někdy je složité hodnotit úroveň

školy i ředitele, dobrým

ukazatelem je spokojenost

rodičů, pedagogů, žáků a jejich

dobré výsledky, důležitým

faktorem je zájem rodičů

o danou školu. Varovným

znamením je opak a fluktuace

pedagogů. U každé profese

dochází po letech práce k „únavě

materiálu“ a je třeba přinést

novou energii. Odbor školství

a Školská komise Rady MČ

Prahy 8 by měly mít přehled

o kvalitě jednotlivých základních a mateřských škol a v případě problémů nebo oprávněných

stížností rodičů či pedagogů

by měly zřizovateli vyhlášení

konkurzu doporučit.