OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017
www.praha8.cz
11
Na kterých základních školách by měla Praha 8
vypsat konkurzy na místa ředitelů?
Vladislav Kopal
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Jak je to se
jmenováním
ředitelů škol?
Přečetl jsem si otázku do
Osmičky, položenou panem Mgr.
et Mgr. Němečkem a poněkud
jsem se zarazil. Protože se
domnívám, že většina zastupitelů nemá komplexní informace
o úrovni práce jednotlivých
ředitelů škol, proto je mi smysl
položené otázky na toto fórum
poněkud nejasný. Tedy pokud by
to nebyl pouze důvod k prezentaci názorů ze zcela jiného
soudku, což je v Osmičce
poslední dobou takřka folkór.
Jestliže tomu tak není – a já
tomu věřím –, pak je zřejmé,
že na úrovni ÚMČ je přeci řada
školských odborníků a útvarů,
které mají školy a školskou
problematiku přímo ve své
kompetenci. Nicméně jsem
zvyklý přicházet věci na kloub,
tak jsem se, jako právní laik,
ponořil do školského zákona
a v něm pak do § 166.
Uvádí se zde, že funkční doba
ředitelů škol je daná na období
šesti let po konkurzu. Toto
obnáší pochopitelně řadu
různých procedurálních
podmínek, ale nechci zde planě
rozvíjet svůj „právně nekompetentní“ názor. Jsem ale zcela
přesvědčen, že dobrého ředitele
opravdu nelze běžně najít na ulici
a uplynulé konkurzy na několika
ZŠ toho byly jen důkazem. Práce
každého – a ředitele školy
nevyjímaje – by měla být
pravidelně a objektivně hodnocena. A je-li toto hodnocení kladné
a lze-li využít možnost prolongace fukčního období bez vypsání
konkurzu, nechť je tak učiněno.
Konkurz by měl být především
cestou ke zlepšení práce školy,
a nikoli k jejímu komplikování,
když škola funguje dobře. Važme
si dobrých ředitelů, važme si
dobrých pedagogů, a nekomplikujme si proto život nadbytečnými administrativními úkony.
Tomáš Němeček
zastupitel
MČ Praha 8
za Osmička sobě
a nezávislí
Dana Blahunková
zastupitelka
MČ Praha 8
za Stranu zelených
OSMIČKA SOBĚ
A NEZÁVISLÍ
STRANA
ZELENÝCH
Věříme v soutěž
a „vládu na čas“
Konkurzy
hrozí odlivem
schopných
Proč jsme tu otázku položili?
Protože v příštím roce vyprší
naráz šestileté funkční období
hned 9 z 15 ředitelkám a ředitelům základních škol na Praze 8.
Radnice může na jejich místa
vypsat konkurzy; když to
neudělá, ředitelé automaticky
pokračují na dalších šest let. A to
nejhorší, co by se mohlo stát, by
bylo zákulisní rozhodnutí
radních čistě podle sympatií
(„na škole X ředitele nevyměníme, protože je náš člověk, ale na
škole Y ano, protože ředitelka
nás už dlouho štve“). Proto
chceme, aby se zastupitelé včas
a v klidu zamysleli. Mohou být
pro konkurzy i proti nim, ale
měli by vyložit své logické
důvody.
Náš argument je takový,
že demokracie je „vláda na čas“,
proto existují funkční období.
Z toho důvodu by konkurz měl
být pravidlem a automatické
potvrzení ve funkci výjimkou –
nikoli naopak. Takovou výjimku
odůvodňuje, pokud jsou rodiče
se školou mimořádně spokojeni,
Česká školní inspekce ji
pravidelně dobře hodnotí
a ředitel či ředitelka mají sami
zájem pokračovat. Co by tedy
měli radní udělat? Zeptat se na
názor školských rad, pročíst si
zprávy školní inspekce za šest
let a vyslechnout si další plány
ředitelů. Po prvních 6 letech lze
pořád sršet novými nápady; po
12 letech je to těžší, po 18 letech
ještě víc; ale nemožné to není.
Přesto je lepší vystavit ředitelské
plány férové soutěži. Kdo ví,
možná až po vypsání konkurzu
někteří učitelé v sobě objeví
šéfovský talent.
Ředitel školy je primárně
pedagog. Na rozdíl od ostatních
učitelů však nemá zodpovědnost
pouze za 30 žáků jedné třídy,
nýbrž za stovky žáků z celé
školy. Dále organizačně řídí chod
celé školy, musí znát osobnostně
všechny pedagogické i nepedagogické pracovníky a být
schopen pomoci jim při řešení
pracovních problémů. V neposlední řadě vstupuje do jednání
s rodiči žáků, bohužel většinou
těch problematických.
Ředitel je tedy učitel, psycholog, ekonom a manažer v jednom. Přitom se rekrutuje z řad
kantorů, zpočátku má pouze
pedagogické vzdělání, ostatní
se učí za chodu. Drtivá většina
ředitelů jsou lidé mimořádně
schopní, pod vedením těch
neschopných by se chod školy
zhroutil. Všem bych jim chtěla
poděkovat, finančně nelze jejich
práci spravedlivě docenit.
Strach mám z jediného: Pokud
se řediteli poněkolikáté jeho
šestileté funkční období
prodlouží bez konkurzu, může
snad některý nabýt dojmu, že
škola mu patří, a začít prosazovat vize, s nimiž se rodiče
a učitelé neztotožňují. Zopakování konkurzu na škole, u níž je
podezření z jakékoli nesrovnalosti, je ovšem záležitostí velmi
citlivou, je třeba, aby se s konkrétní situací důkladně seznámil
kompetenční radní a školská
komise, a ti o vyhlášení konkurzu rozhodli.
Na závěr bych chtěla dodat,
že vyhlášení konkurzů na
všechny ředitelské posty by jistě
bylo spravedlivé, je však jednak
technicky nerealizovatelné, a na
valné většině škol zbytečné.
A pozor! Znamenalo by odliv
schopných ředitelů z naší
MČ tam, kde jim budou více
důvěřovat.
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8 za KDUČSL, Osmička sobě
KDU-ČSL,
OSMIČKA SOBĚ
A NEZÁVISLÍ
Konkurzy tam,
kde je třeba
Městská část Praha 8 je
zřizovatelem 15 základních škol
(součástí některých jsou
i mateřské) a 18 mateřských
škol.
Vypsání konkurzů na nové
ředitele upravuje ustanovení
§ 166 odst. 3 zákona
č. 561/2004 Sb., školského
zákona: „... před uplynutím
období 6 let výkonu práce na
pracovním místě ředitele školy ...
může zřizovatel vyhlásit na toto
pracovní místo konkurz…“
Zřizovatel vyhlásí konkurz
a odvolá ředitele vždy, obdrží-li
před začátkem lhůty pro
vyhlášení konkurzu návrh na
jeho vyhlášení od České školní
inspekce nebo školské rady.“
Dané ustanovení platí šest let
a mnohým ředitelům končí
funkční období, nyní je možné
konkurzy vyhlašovat. Nemyslíme si, že je dobré v časopise
Osmička probírat konkrétní
jména škol a ředitelů, u kterých
má být konkurz vyhlášen.
Někdy je složité hodnotit úroveň
školy i ředitele, dobrým
ukazatelem je spokojenost
rodičů, pedagogů, žáků a jejich
dobré výsledky, důležitým
faktorem je zájem rodičů
o danou školu. Varovným
znamením je opak a fluktuace
pedagogů. U každé profese
dochází po letech práce k „únavě
materiálu“ a je třeba přinést
novou energii. Odbor školství
a Školská komise Rady MČ
Prahy 8 by měly mít přehled
o kvalitě jednotlivých základních a mateřských škol a v případě problémů nebo oprávněných
stížností rodičů či pedagogů
by měly zřizovateli vyhlášení
konkurzu doporučit.