14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017

www.praha8.cz

Rozhovor

MICHAL LANG, ŘEDITEL A UMĚLECKÝ VEDOUCÍ

DIVADLA POD PALMOVKOU:

Jsme už součástí

mezinárodní

komunity

n Libeňské Divadlo pod

Palmovkou vstoupilo do své

70. sezóny druhým ročníkem

Mezinárodního festivalu

divadel střední Evropy

Palm OFF fest. O něm

i o novinkách jubilejní sezóny

jsme si povídali s ředitelem

a uměleckým vedoucím

divadla Michalem Langem.

Jste ředitelem a hlavním iniciátorem Palm OFF festu. Co bylo

impulzem k zorganizování

festivalu?

„Myšlenka mezinárodního

divadelního festivalu byla už

součástí projektu, se kterým

jsem uspěl ve výběrovém řízení

na ředitele Divadla pod Palmovkou. Chyběla mi v Praze

přehlídka evropských činoherních divadel. Máme tady sice

Pražský divadelní festival

německého jazyka, ale ten je

zaměřený, jak už z názvu

vyplývá, na německy mluvící

země. Kromě toho jsem už od

devadesátých let měl výborné

kontakty na skvělé polské

divadlo. Mám tam řadu přátel.“

šéfem Václav Lohniský, úzce

spolupracovalo s Teatrem

Powszechnym v Lodži pod

vedením významného polského

režiséra Kazimierze Dejmka.“

to zabere. Například v Krakově

jsme byli asi třikrát a nakonec

nám ani jedno z představení,

které jsme viděli, nepřišlo

vhodné pro náš festival.“

Mohl byste přiblížit, co obnáší

takový festival uskutečnit? Jak

vybíráte festivalová představení?

„Připravit mezinárodní festival

je samozřejmě velmi náročné.

V prvé řadě je nutné zajistit ho

finančně. Bez podpory MHMP,

Ministerstva kultury, radnice

Prahy 8, maďarského a slovenského kulturního institutu

a jednotlivých sponzorů by

nebylo možné festival uskutečnit. V jednotlivých zemích máme

buď přátele, nebo dobré

kontakty, od kterých dostáváme

tipy. Na jednotlivá představení

se pak jezdíme s dramaturgem

festivalu Janem Jiříkem dívat

nebo si obstaráme záznam.

Nemusím asi říkat, kolik času

Jak velký je organizační štáb lidí?

„Hlavní manažerkou festivalu je

členka souboru Divadla pod

Palmovkou Ivana Wojtylová,

která komunikuje s jednotlivými

divadly, vyřizuje smlouvy,

oslovuje sponzory a dělá

spoustu další práce. Viktorie

Schmoranzová, další členka

festivalového týmu, zajišťuje

produkci, sestavuje rozpočet,

zajišťuje ubytování pro jednotlivá divadla, Eliška Černá

a Vendula Ježková se starají

o PR a další práci pro festival

obstarává naše šéa marketingu Eliška Nováková a tajemnice

divadla Aneta Nádvorníková.

Náš šéf umělecko-technického

provozu domlouvá s jednotlivý-

mi soubory technické požadavky a sestavuje organizační

strukturu festivalu a náš

dramaturg píše festivalový

bulletin. Další lidé se pak starají

o jednotlivé soubory během

festivalu.“

Jaký přínos má tento festival pro

Libeň a obecně pro Prahu 8?

„Víte, v centru Prahy se pravidelně děje řada různých kulturních

aktivit. Přijde mi podstatné, že

o sobě Libeň dává vědět zajímavou akcí. Navíc se Praha 8 sice

pomalu, ale jistě proměňuje a my

jsme rádi, že k tomu můžeme

přispět.“

Vašemu festivalu byla udělena

Evropskou festivalovou asociací

prestižní značka EFFE. Co to pro

vás znamená?

„Je to pro nás velká radost

a motivace, že jsme se mohli

ocitnout ve společenství

Vazby mezi českými a polskými

divadelníky jsou tradičně na

dobré úrovni, že?

„V dřívějších dobách byly tyto

vazby mnohem užší. Na

minulém ročníku o tom mluvil

skvělý polský režisér evropského významu Krystian Lupa.

Řekl, že sám neví, jak k tomu

došlo, že se tyto vazby vytratily.

A taky jsem myslel na to, že by

určitě bylo zajímavé pro pražské

nejen divadelní publikum vidět

skvělé herectví ať polské,

maďarské nebo slovenské.“

Co znamená takový festival pro

pražskou divadelní scénu?

„Je to výborná příležitost ke

srovnání a zároveň inspirace.

A nakonec v historii Divadla

pod Palmovkou najdeme období

v šedesátých letech, kdy libeňské

divadlo v době, kdy byl jeho

V RÁMCI PALM OFF FESTU byla uvedena maďarská hra Nejsme barbaři! (režie Vilmos Vajdai), která má pověst

nejskandálnější inscenace 21. století. Foto: Judith Horváth