14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2017
www.praha8.cz
Rozhovor
MICHAL LANG, ŘEDITEL A UMĚLECKÝ VEDOUCÍ
DIVADLA POD PALMOVKOU:
Jsme už součástí
mezinárodní
komunity
n Libeňské Divadlo pod
Palmovkou vstoupilo do své
70. sezóny druhým ročníkem
Mezinárodního festivalu
divadel střední Evropy
Palm OFF fest. O něm
i o novinkách jubilejní sezóny
jsme si povídali s ředitelem
a uměleckým vedoucím
divadla Michalem Langem.
Jste ředitelem a hlavním iniciátorem Palm OFF festu. Co bylo
impulzem k zorganizování
festivalu?
„Myšlenka mezinárodního
divadelního festivalu byla už
součástí projektu, se kterým
jsem uspěl ve výběrovém řízení
na ředitele Divadla pod Palmovkou. Chyběla mi v Praze
přehlídka evropských činoherních divadel. Máme tady sice
Pražský divadelní festival
německého jazyka, ale ten je
zaměřený, jak už z názvu
vyplývá, na německy mluvící
země. Kromě toho jsem už od
devadesátých let měl výborné
kontakty na skvělé polské
divadlo. Mám tam řadu přátel.“
šéfem Václav Lohniský, úzce
spolupracovalo s Teatrem
Powszechnym v Lodži pod
vedením významného polského
režiséra Kazimierze Dejmka.“
to zabere. Například v Krakově
jsme byli asi třikrát a nakonec
nám ani jedno z představení,
které jsme viděli, nepřišlo
vhodné pro náš festival.“
Mohl byste přiblížit, co obnáší
takový festival uskutečnit? Jak
vybíráte festivalová představení?
„Připravit mezinárodní festival
je samozřejmě velmi náročné.
V prvé řadě je nutné zajistit ho
finančně. Bez podpory MHMP,
Ministerstva kultury, radnice
Prahy 8, maďarského a slovenského kulturního institutu
a jednotlivých sponzorů by
nebylo možné festival uskutečnit. V jednotlivých zemích máme
buď přátele, nebo dobré
kontakty, od kterých dostáváme
tipy. Na jednotlivá představení
se pak jezdíme s dramaturgem
festivalu Janem Jiříkem dívat
nebo si obstaráme záznam.
Nemusím asi říkat, kolik času
Jak velký je organizační štáb lidí?
„Hlavní manažerkou festivalu je
členka souboru Divadla pod
Palmovkou Ivana Wojtylová,
která komunikuje s jednotlivými
divadly, vyřizuje smlouvy,
oslovuje sponzory a dělá
spoustu další práce. Viktorie
Schmoranzová, další členka
festivalového týmu, zajišťuje
produkci, sestavuje rozpočet,
zajišťuje ubytování pro jednotlivá divadla, Eliška Černá
a Vendula Ježková se starají
o PR a další práci pro festival
obstarává naše šéa marketingu Eliška Nováková a tajemnice
divadla Aneta Nádvorníková.
Náš šéf umělecko-technického
provozu domlouvá s jednotlivý-
mi soubory technické požadavky a sestavuje organizační
strukturu festivalu a náš
dramaturg píše festivalový
bulletin. Další lidé se pak starají
o jednotlivé soubory během
festivalu.“
Jaký přínos má tento festival pro
Libeň a obecně pro Prahu 8?
„Víte, v centru Prahy se pravidelně děje řada různých kulturních
aktivit. Přijde mi podstatné, že
o sobě Libeň dává vědět zajímavou akcí. Navíc se Praha 8 sice
pomalu, ale jistě proměňuje a my
jsme rádi, že k tomu můžeme
přispět.“
Vašemu festivalu byla udělena
Evropskou festivalovou asociací
prestižní značka EFFE. Co to pro
vás znamená?
„Je to pro nás velká radost
a motivace, že jsme se mohli
ocitnout ve společenství
Vazby mezi českými a polskými
divadelníky jsou tradičně na
dobré úrovni, že?
„V dřívějších dobách byly tyto
vazby mnohem užší. Na
minulém ročníku o tom mluvil
skvělý polský režisér evropského významu Krystian Lupa.
Řekl, že sám neví, jak k tomu
došlo, že se tyto vazby vytratily.
A taky jsem myslel na to, že by
určitě bylo zajímavé pro pražské
nejen divadelní publikum vidět
skvělé herectví ať polské,
maďarské nebo slovenské.“
Co znamená takový festival pro
pražskou divadelní scénu?
„Je to výborná příležitost ke
srovnání a zároveň inspirace.
A nakonec v historii Divadla
pod Palmovkou najdeme období
v šedesátých letech, kdy libeňské
divadlo v době, kdy byl jeho
V RÁMCI PALM OFF FESTU byla uvedena maďarská hra Nejsme barbaři! (režie Vilmos Vajdai), která má pověst
nejskandálnější inscenace 21. století. Foto: Judith Horváth