Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2022
Jarmila Kotrbová
odbornice
v oblasti školství
Tomáš Tatranský
místostarosta
MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
Proč by měly být
všechny mateřské
školy v Praze 8
stejné?
Poskytujeme
servis, sdílíme
dobrou praxi
S ohledem na své profesní
zkušenosti se zde budu věnovat
mateřským školám. Každá
z nich má svůj Školní vzdělávací
program a dle možností ho má
takzvaně ušitý na tělo. Proč by
měly být všechny mateřské
školy v Praze 8 stejné? Naopak
je žádoucí dát mateřským školám svobodu, aby se mohly
rozvíjet. Školy s heterogenními
třídami připravují pro život ve
všech oblastech sociálního
cítění. Oproti homogenním
třídám posilují emoční vývoj
a kompetence dětí.
Jak důležité je dávat rodičům
možnost volby mateřské školy?
Základ rozvoje dítěte se datuje
od narození a největšího rozvoje
dosahuje podle profesora Matějčka v předškolním věku.
Pokud rodičům záleží na rozvoji
dítěte, nehledají mateřskou
školu, kterou mají v blízkosti,
ale naopak se seznamují s nabídkou, co škola nabízí, jaké je
její klima. Měřítkem není, kolik
kroužků má, ale naopak, jak se
věnují dětem. Jak jsou paní
učitelky kreativní a dovedou
s dětmi pracovat ve všech oblastech výtvarné, pracovní, hudební, literární, pohybové činnosti.
Tím, že každá mateřská škola
je jiná, je z čeho v Praze 8 vybírat. Zapojení rodičů do života
v mateřské škole přispívá k poznání práce učitelek a stmeluje
spolupráci mezi rodinou
a školou.
Městská část má velmi krásné
mateřské školy, kvalitní paní
učitelky a učitele i ředitelky.
Měla by jim dát větší důvěru
a také pedagogickou svobodu.
Tak jako každé dítě je jiné, tak
i každá ředitelka je jiná. Městská
část by toto měla respektovat.
Ke zvážení by tak bylo i zrušení
spádovosti základních škol a tím
dát možnost dětem a rodičům
ve výběru základní školy.
Nemyslím si, že bychom v Praze 8 měli velké rozdíly mezi
školami. Některé školy mají svá
výrazná specifika, a je to tak
dobře (namátkou: formativní
hodnocení v ZŠ Lyčkovo náměstí, úzká spolupráce ZŠ Dolákova
se sportovním klubem Joudrs
atd.), řada škol klade důraz na
sport či na výuku zvláště užitečných předmětů, jakými jsou cizí
jazyky či informatika. V každém
případě všechny naše školy
fungují výborně a ojedinělé
kritické podněty městská část
Praha 8 průběžně vypořádává.
Jaká je role zřizovatele, tedy
MČ Praha 8? Zřizovatel jmenuje
a odvolává ředitele škol, především má však zodpovědnost za
to, aby byly na školách, které
zřizuje, zajištěny vhodné materiální podmínky pro kvalitní
výuku. Troufám si tvrdit, že
tento svůj primární úkol plní
Praha 8 dobře, jakkoli je limitována poměrně úsporným
rozpočtem.
Důležité dále je, aby zřizovatel v maximální možné míře
pomáhal vedení škol s administrativou, s právními záležitostmi,
s čerpáním grantů a dotací a se
správou majetku – tím se ředitelům a jejich zástupcům uvolňuje kapacita, kterou mohou
věnovat péči o pedagogické
vedení učitelů. I zde Praha 8
poskytuje školám nadstandardní servis.
V neposlední řadě se snažíme,
aby docházelo ke sdílení dobré
praxe mezi řediteli škol. Za
tímto účelem probíhají řádné
i mimořádné porady ředitelů
(v poslední době jsme mimořádně řešili zejména adaptaci dětí
z Ukrajiny) a rovněž fungují
neformální komunikační
platformy.
www.praha8.cz 13
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8
KDU-ČSL,
OSMIČKA SOBĚ
Michal Janovský
zastupitel
MČ Praha 8
PATRIOTI
Investujme
do žáků a učitelů!
Pověst školy
budují učitelé
svým umem
MČ Praha 8 investuje především
do školních budov a neváhá
platit investice v řádu desítek
milionů. Přitom dochází k absurdním situacím, kdy rodiče na
některých školách a školkách
musí školy zásobovat kapesníky
a toaletním papírem.
Zřizovatel ovlivňuje kvalitu
školy už jen tím, že jmenuje
ředitele školy. V českém školství
je to ředitel, který má zásluhu
na tom, zda je škola kvalitní,
nebo průměrná. V Praze 8 je
jedna vyhlášená škola, kam
rodiče chtějí své děti dostat.
Proč je jedna škola tak žádaná
a druhé jsou pouze průměrné?
Naklonovat pana ředitele?
Bohužel to nejde.
Dovolíme si nabídnout 5 bodů
pro zlepšení kvality škol
v Praze 8.
1) Dostatečná kapacita školek
– v Praze 8 probíhá masová
výstavba a na některých
místech je nemožné umístit
dítě do školky, zde vedení
radnice skutečně zaspalo.
2) Průzkum kvality školy – nezávislý průzkum ukáže silné
i slabé stránky a pomůže
zlepšit kvalitu školy. Možností je více, známý průzkum je
Mapa školy.
3) Zlepšit komunikaci mezi
rodiči a školou, rodiče jsou
partneři, kteří přináší podněty zvenku. Někdy jsou nespokojení, bojí se postihu na
svých dětech a neví na koho
se obrátit. Co tak mít školního ombudsmana?
4) Školní psycholog – může
zlepšit vztahy ve škole, stejně
tak může pomoci v krizových
situacích. Většina škol Prahy
8 má psychologa, pochvala.
5) Hledejme a inspirujme se
projekty, které fungují ve
školách jinde, a ty ať městská
část podporuje. Zdravá škola
pečuje o sociálně znevýhodněné žáky. Investujme do
žáků a učitelů!
Základní otázkou je to, proč ta
která škola je žádanější než jiná.
Odpověď nemusí být úplně
jednoduchá. Škola si svoji pověst buduje dlouhodobě a možná není až tak snadné oddělit
jednotlivé parametry, které v té
pověsti hrají roli. Je to prostředí
školy, velikost hřiště, samo
umístění školy, nebo rodiče
zajímá náročnost a kvalita
výuky, úspěšnost žáků u přijímacích zkoušek na střední
školy? Svoji roli hraje všechno,
ale jak velkou váhu ten který
parametr má, těžko soudit.
Proto se pokusím zaměřit se
pouze na jednu ze základních
věcí, která nejspíš velký vliv má
a je společná pro ZŠ i MŠ.
Podle mého názoru totiž vždy
bez výjimky základy pověsti
školy budují konkrétní učitelé –
svým přístupem, svojí osobností, svým pedagogickým umem.
To oni jsou denně v kontaktu se
žáky, s rodiči, to oni jsou tím, co
rodiče hlavně vnímají. Je to
o konkrétních lidech. Role
učitele zejména na 1. stupni ZŠ
je naprosto zásadní a mám
pocit, že velmi často zůstává
nedoceněná. A na mateřské
školy a roli tamějších učitelek se
zapomíná vlastně pořád.
Ředitel a vedení školy samozřejmě svojí manažerskou prací
pověst bez diskuze ovlivní, mají
svou roli ve vytváření kvalitního
a podnětného prostředí školy,
udržení funkčního vybavení,
mají vliv na to, jak škola bude
fungovat jako celek, řídí komunikaci školy navenek… ale na
začátku i konci budování pověsti
školy prostě bude osobnost
učitele, on je tím, kdo v kontaktu
s dětmi a rodiči tu pověst vytváří. Proto si myslím, že právě tady
je prostor pro zlepšování kvality
škol. Je to podpora vedení škol
při hledání kvalitních učitelů.
Hledejme možnosti, jak pomoci
ředitelům kvalitní učitele získat,
podporovat a udržet.