Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2022 

Jarmila Kotrbová

odbornice

v oblasti školství

Tomáš Tatranský

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

Proč by měly být

všechny mateřské

školy v Praze 8

stejné?

Poskytujeme

servis, sdílíme

dobrou praxi

S ohledem na své profesní

zkušenosti se zde budu věnovat

mateřským školám. Každá

z nich má svůj Školní vzdělávací

program a dle možností ho má

takzvaně ušitý na tělo. Proč by

měly být všechny mateřské

školy v Praze 8 stejné? Naopak

je žádoucí dát mateřským školám svobodu, aby se mohly

rozvíjet. Školy s heterogenními

třídami připravují pro život ve

všech oblastech sociálního

cítění. Oproti homogenním

třídám posilují emoční vývoj

a kompetence dětí.

Jak důležité je dávat rodičům

možnost volby mateřské školy?

Základ rozvoje dítěte se datuje

od narození a největšího rozvoje

dosahuje podle profesora Matějčka v předškolním věku.

Pokud rodičům záleží na rozvoji

dítěte, nehledají mateřskou

školu, kterou mají v blízkosti,

ale naopak se seznamují s nabídkou, co škola nabízí, jaké je

její klima. Měřítkem není, kolik

kroužků má, ale naopak, jak se

věnují dětem. Jak jsou paní

učitelky kreativní a dovedou

s dětmi pracovat ve všech oblastech výtvarné, pracovní, hudební, literární, pohybové činnosti.

Tím, že každá mateřská škola

je jiná, je z čeho v Praze 8 vybírat. Zapojení rodičů do života

v mateřské škole přispívá k poznání práce učitelek a stmeluje

spolupráci mezi rodinou

a školou.

Městská část má velmi krásné

mateřské školy, kvalitní paní

učitelky a učitele i ředitelky.

Měla by jim dát větší důvěru

a také pedagogickou svobodu.

Tak jako každé dítě je jiné, tak

i každá ředitelka je jiná. Městská

část by toto měla respektovat.

Ke zvážení by tak bylo i zrušení

spádovosti základních škol a tím

dát možnost dětem a rodičům

ve výběru základní školy.

Nemyslím si, že bychom v Praze 8 měli velké rozdíly mezi

školami. Některé školy mají svá

výrazná specifika, a je to tak

dobře (namátkou: formativní

hodnocení v ZŠ Lyčkovo náměstí, úzká spolupráce ZŠ Dolákova

se sportovním klubem Joudrs

atd.), řada škol klade důraz na

sport či na výuku zvláště užitečných předmětů, jakými jsou cizí

jazyky či informatika. V každém

případě všechny naše školy

fungují výborně a ojedinělé

kritické podněty městská část

Praha 8 průběžně vypořádává.

Jaká je role zřizovatele, tedy

MČ Praha 8? Zřizovatel jmenuje

a odvolává ředitele škol, především má však zodpovědnost za

to, aby byly na školách, které

zřizuje, zajištěny vhodné materiální podmínky pro kvalitní

výuku. Troufám si tvrdit, že

tento svůj primární úkol plní

Praha 8 dobře, jakkoli je limitována poměrně úsporným

rozpočtem.

Důležité dále je, aby zřizovatel v maximální možné míře

pomáhal vedení škol s administrativou, s právními záležitostmi,

s čerpáním grantů a dotací a se

správou majetku – tím se ředitelům a jejich zástupcům uvolňuje kapacita, kterou mohou

věnovat péči o pedagogické

vedení učitelů. I zde Praha 8

poskytuje školám nadstandardní servis.

V neposlední řadě se snažíme,

aby docházelo ke sdílení dobré

praxe mezi řediteli škol. Za

tímto účelem probíhají řádné

i mimořádné porady ředitelů

(v poslední době jsme mimořádně řešili zejména adaptaci dětí

z Ukrajiny) a rovněž fungují

neformální komunikační

platformy.

www.praha8.cz 13

Tomáš Pavlů

zastupitel

MČ Praha 8

KDU-ČSL,

OSMIČKA SOBĚ

Michal Janovský

zastupitel

MČ Praha 8

PATRIOTI

Investujme

do žáků a učitelů!

Pověst školy

budují učitelé

svým umem

MČ Praha 8 investuje především

do školních budov a neváhá

platit investice v řádu desítek

milionů. Přitom dochází k absurdním situacím, kdy rodiče na

některých školách a školkách

musí školy zásobovat kapesníky

a toaletním papírem.

Zřizovatel ovlivňuje kvalitu

školy už jen tím, že jmenuje

ředitele školy. V českém školství

je to ředitel, který má zásluhu

na tom, zda je škola kvalitní,

nebo průměrná. V Praze 8 je

jedna vyhlášená škola, kam

rodiče chtějí své děti dostat.

Proč je jedna škola tak žádaná

a druhé jsou pouze průměrné?

Naklonovat pana ředitele?

Bohužel to nejde.

Dovolíme si nabídnout 5 bodů

pro zlepšení kvality škol

v Praze 8.

1) Dostatečná kapacita školek

– v Praze 8 probíhá masová

výstavba a na některých

místech je nemožné umístit

dítě do školky, zde vedení

radnice skutečně zaspalo.

2) Průzkum kvality školy – nezávislý průzkum ukáže silné

i slabé stránky a pomůže

zlepšit kvalitu školy. Možností je více, známý průzkum je

Mapa školy.

3) Zlepšit komunikaci mezi

rodiči a školou, rodiče jsou

partneři, kteří přináší podněty zvenku. Někdy jsou nespokojení, bojí se postihu na

svých dětech a neví na koho

se obrátit. Co tak mít školního ombudsmana?

4) Školní psycholog – může

zlepšit vztahy ve škole, stejně

tak může pomoci v krizových

situacích. Většina škol Prahy

8 má psychologa, pochvala.

5) Hledejme a inspirujme se

projekty, které fungují ve

školách jinde, a ty ať městská

část podporuje. Zdravá škola

pečuje o sociálně znevýhodněné žáky. Investujme do

žáků a učitelů!

Základní otázkou je to, proč ta

která škola je žádanější než jiná.

Odpověď nemusí být úplně

jednoduchá. Škola si svoji pověst buduje dlouhodobě a možná není až tak snadné oddělit

jednotlivé parametry, které v té

pověsti hrají roli. Je to prostředí

školy, velikost hřiště, samo

umístění školy, nebo rodiče

zajímá náročnost a kvalita

výuky, úspěšnost žáků u přijímacích zkoušek na střední

školy? Svoji roli hraje všechno,

ale jak velkou váhu ten který

parametr má, těžko soudit.

Proto se pokusím zaměřit se

pouze na jednu ze základních

věcí, která nejspíš velký vliv má

a je společná pro ZŠ i MŠ.

Podle mého názoru totiž vždy

bez výjimky základy pověsti

školy budují konkrétní učitelé –

svým přístupem, svojí osobností, svým pedagogickým umem.

To oni jsou denně v kontaktu se

žáky, s rodiči, to oni jsou tím, co

rodiče hlavně vnímají. Je to

o konkrétních lidech. Role

učitele zejména na 1. stupni ZŠ

je naprosto zásadní a mám

pocit, že velmi často zůstává

nedoceněná. A na mateřské

školy a roli tamějších učitelek se

zapomíná vlastně pořád.

Ředitel a vedení školy samozřejmě svojí manažerskou prací

pověst bez diskuze ovlivní, mají

svou roli ve vytváření kvalitního

a podnětného prostředí školy,

udržení funkčního vybavení,

mají vliv na to, jak škola bude

fungovat jako celek, řídí komunikaci školy navenek… ale na

začátku i konci budování pověsti

školy prostě bude osobnost

učitele, on je tím, kdo v kontaktu

s dětmi a rodiči tu pověst vytváří. Proto si myslím, že právě tady

je prostor pro zlepšování kvality

škol. Je to podpora vedení škol

při hledání kvalitních učitelů.

Hledejme možnosti, jak pomoci

ředitelům kvalitní učitele získat,

podporovat a udržet.