Tento měsíc se ptá:
KDU-ČSL, Osmička sobě
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených do Zastupitelstva MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Martin Roubíček
zastupitel MČ Praha 8
ODS
Pomáhejme ředitelům, kteří vytváří spokojenost
Garantem a nositelem kvality školy je v prvé řadě její ředitel. Ten je v každodenním styku s pedagogy, žáky i jejich rodiči, a má tak největší příležitost vidět slabé i silné stránky jím vedeného zařízení. Pokud tato interakce nefunguje, zřizovatel má dle školského zákona jednou za šest let příležitost ředitele změnit, respektive vyhlásit konkurz.
A jaká je realita? Je na trhu práce dostatek kvalitních zapálených učitelů, které osvícený ředitel může okamžitě zaměstnat, a zlepšit tak úroveň výuky? Obávám se, že nikoliv. Mají ředitelé čas věnovat se plnohodnotně řízení školy přes stále vyšší administrativní zátěž, která na ně byla zejména v posledních letech ze strany státu uvalena? To bude rovněž problém. A pokud již zřizovatel přistoupí pro nespokojenost s ředitelem ke konkurzu, má šanci konkurzní komise na výběr z přehršle zájemců, když na čtvrtinu konkurzů v ČR se hlásí jen dva uchazeči a na další polovinu dokonce pouhý jeden? Odpověď je zřejmá… Zájem o ředitelská místa je přes inzerci velmi malý a je důležité vybrat aspoň kvalitní uchazeče za ředitele odcházející do důchodu.
Co tedy může zřizovatel udělat pro to, aby měl školy kvalitní a oblíbené na celém území? Především pozorně naslouchat veškerým do školského procesu zapojeným stranám a snažit se napomáhat všemi dostupnými prostředky ředitelům škol k realizaci jakýchkoliv nápadů, u nichž je prvořadým cílem spokojený rodič a děti a zároveň i kantor, kterého baví jeho práce, neboť za ní vidí výsledky. Tato zdravá atmosféra je pak podhoubím pro zdravé školy.
Pavel Franc
zastupitel MČ Praha 8
Piráti
Ředitel školy je často kouzelník
Kvalita jakéhokoliv týmu závisí na kvalitě manažera, který ho vede, a možnostech, které má k dispozici. Můžete mít sebelepšího šéfa, ale tým se nikdy nikam neposune, pokud šéf řeší jen operativu a na strategické úkoly nemá čas. Být ředitelem školy je náročný úkol – musíte být manažer, pedagog, finanční kouzelník, strážce času i nezdolný úředník zavalený tunou papírů. Mít k tomu všemu ještě čas na vymýšlení novinek na zlepšení je úkol pro superhrdinu. Jsem rád, že na osmičce několik superhrdinů máme a že i u nás jsou ředitelé a ředitelky, kteří své školy posouvají.
Ne každý však může být superhrdina, a proto bych očekával, že místostarosta pro školství „příklady dobré praxe“ vezme a pomůže je uvádět v život, že pomůže školám najít kontakty na lidi z univerzit, zahraničních škol či podnikatele, kteří by měli zájem se školou spolupracovat, a že bude školám získávat finanční granty či sponzory. Výsledek si můžeme v Nadačním fondu Vzdělaná Osmička ověřit sami – jeden sponzor za čtyři roky.
Tohle jsou mé dva oblíbené projekty, které necílí nejen na lepší výuku, ale na lepší školu. Prvním z nich je vybudování koláren – děti by rády občas do školy jely na kole či na koloběžce. Druhým je pak projekt Trenéři do škol – ten řeší praktické ukázky různých sporů s cílem zaujmout a přitáhnout děti k danému sportu. S prvním projektem pomáhal předseda komise pro dopravu a s druhým předseda komise pro sport. Novou školu Na Rohanu řeší radní pro strategický rozvoj, vznik kapacit pro školky pak radní pro územní rozvoj. Bylo by proto fajn, aby v příštím volebním období řešil naše osmičkové školství primárně radní pro školství.
Dana Blahunková
zastupitelka MČ Praha 8, středoškolská učitelka
8žije
Školství nepotřebuje údržbáře, ale profesionály
Kantorkou jsem již 28 let a mou životní filozofií je předat žákům co nejvíce znalostí, vědomostí a dovedností, ale zároveň být vždy laskavá, vstřícná a mít pochopení pro jejich nedokonalosti. K tomu potřebuji podporu vedení školy, kde panují pozitivní klima a výborná spolupráce s rodiči. Vedení školy zase potřebuje maximální podporu svého zřizovatele.
Odpověď na otázku je jednoduchá: vybrat kompetentního radního pro školství, který se nebude pasovat do role údržbáře a tvrdit, že na úroveň vzdělávání nemá vliv. Kompetentní radní bude jistě vědět, jaké má k dispozici prostředky:
– vybrat kvalitní ředitele a motivovat je k možnosti osobnostního růstu. Takové, jejichž prioritou je nastavit pozitivní klima ve škole, kteří budou podporovat učitele, aby žáky vedli k aktivnímu a angažovanému přístupu ke světu. Školy pak nebudou vykazovat tak výrazné rozdíly a ubude potřeba zápisové turistiky, tedy přehlašování trvalého bydliště;
– testovat úroveň škol pomocí Mapy školy či pomocí dotazníků pro rodiče zadávaných školou nebo přímo městskou částí. Jejich vyhodnocení dá ucelený obraz o stavu našich škol;
– do školských rad jmenovat odborníky z oblasti školství, nikoliv koaliční politiky, kteří problematice školství leckdy vůbec nerozumí;
– odebrat ředitelům škol administrativní zátěž převedením některých činností na Servisní středisko.
Veškeré kroky vyžadují navýšení finančních prostředků v kapitole školství a profesionály pro kompetentní nakládání s nimi. 8žije s Prahou sobě budou tyto prostředky intenzivně hledat, odborníky na školství už ve svých řadách mají.
Jarmila Kotrbová
odbornice v oblasti školství
ANO
Proč by měly být všechny mateřské školy v Praze 8 stejné?
S ohledem na své profesní zkušenosti se zde budu věnovat mateřským školám. Každá z nich má svůj Školní vzdělávací program a dle možností ho má takzvaně ušitý na tělo. Proč by měly být všechny mateřské školy v Praze 8 stejné? Naopak je žádoucí dát mateřským školám svobodu, aby se mohly rozvíjet. Školy s heterogenními třídami připravují pro život ve všech oblastech sociálního cítění. Oproti homogenním třídám posilují emoční vývoj a kompetence dětí.
Jak důležité je dávat rodičům možnost volby mateřské školy? Základ rozvoje dítěte se datuje od narození a největšího rozvoje dosahuje podle profesora Matějčka v předškolním věku. Pokud rodičům záleží na rozvoji dítěte, nehledají mateřskou školu, kterou mají v blízkosti, ale naopak se seznamují s nabídkou, co škola nabízí, jaké je její klima. Měřítkem není, kolik kroužků má, ale naopak, jak se věnují dětem. Jak jsou paní učitelky kreativní a dovedou s dětmi pracovat ve všech oblastech výtvarné, pracovní, hudební, literární, pohybové činnosti.
Tím, že každá mateřská škola je jiná, je z čeho v Praze 8 vybírat. Zapojení rodičů do života v mateřské škole přispívá k poznání práce učitelek a stmeluje spolupráci mezi rodinou a školou.
Městská část má velmi krásné mateřské školy, kvalitní paní učitelky a učitele i ředitelky. Měla by jim dát větší důvěru a také pedagogickou svobodu. Tak jako každé dítě je jiné, tak i každá ředitelka je jiná. Městská část by toto měla respektovat. Ke zvážení by tak bylo i zrušení spádovosti základních škol a tím dát možnost dětem a rodičům ve výběru základní školy.
Tomáš Tatranský
místostarosta MČ Praha 8
TOP 09 a STAN
Poskytujeme servis, sdílíme dobrou praxi
Nemyslím si, že bychom v Praze 8 měli velké rozdíly mezi školami. Některé školy mají svá výrazná specifika, a je to tak dobře (namátkou: formativní hodnocení v ZŠ Lyčkovo náměstí, úzká spolupráce ZŠ Dolákova se sportovním klubem Joudrs atd.), řada škol klade důraz na sport či na výuku zvláště užitečných předmětů, jakými jsou cizí jazyky či informatika. V každém případě všechny naše školy fungují výborně a ojedinělé kritické podněty městská část Praha 8 průběžně vypořádává.
Jaká je role zřizovatele, tedy MČ Praha 8? Zřizovatel jmenuje a odvolává ředitele škol, především má však zodpovědnost za to, aby byly na školách, které zřizuje, zajištěny vhodné materiální podmínky pro kvalitní výuku. Troufám si tvrdit, že tento svůj primární úkol plní Praha 8 dobře, jakkoli je limitována poměrně úsporným rozpočtem.
Důležité dále je, aby zřizovatel v maximální možné míře pomáhal vedení škol s administrativou, s právními záležitostmi, s čerpáním grantů a dotací a se správou majetku – tím se ředitelům a jejich zástupcům uvolňuje kapacita, kterou mohou věnovat péči o pedagogické vedení učitelů. I zde Praha 8 poskytuje školám nadstandardní servis.
V neposlední řadě se snažíme, aby docházelo ke sdílení dobré praxe mezi řediteli škol. Za tímto účelem probíhají řádné i mimořádné porady ředitelů (v poslední době jsme mimořádně řešili zejména adaptaci dětí z Ukrajiny) a rovněž fungují neformální komunikační platformy.
Tomáš Pavlů
zastupitel MČ Praha 8
KDU-ČSL,
Osmička sobě
Investujme do žáků a učitelů!
MČ Praha 8 investuje především do školních budov a neváhá platit investice v řádu desítek milionů. Přitom dochází k absurdním situacím, kdy rodiče na některých školách a školkách musí školy zásobovat kapesníky a toaletním papírem.
Zřizovatel ovlivňuje kvalitu školy už jen tím, že jmenuje ředitele školy. V českém školství je to ředitel, který má zásluhu na tom, zda je škola kvalitní, nebo průměrná. V Praze 8 je jedna vyhlášená škola, kam rodiče chtějí své děti dostat. Proč je jedna škola tak žádaná a druhé jsou pouze průměrné? Naklonovat pana ředitele? Bohužel to nejde.
Dovolíme si nabídnout 5 bodů pro zlepšení kvality škol
v Praze 8.
1) Dostatečná kapacita školek – v Praze 8 probíhá masová výstavba a na některých místech je nemožné umístit dítě do školky, zde vedení radnice skutečně zaspalo.
2) Průzkum kvality školy – nezávislý průzkum ukáže silné i slabé stránky a pomůže zlepšit kvalitu školy. Možností je více, známý průzkum je Mapa školy.
3) Zlepšit komunikaci mezi rodiči a školou, rodiče jsou partneři, kteří přináší podněty zvenku. Někdy jsou nespokojení, bojí se postihu na svých dětech a neví na koho se obrátit. Co tak mít školního ombudsmana?
4) Školní psycholog – může zlepšit vztahy ve škole, stejně tak může pomoci v krizových situacích. Většina škol Prahy 8 má psychologa, pochvala.
5) Hledejme a inspirujme se projekty, které fungují ve školách jinde, a ty ať městská část podporuje. Zdravá škola pečuje o sociálně znevýhodněné žáky. Investujme do žáků a učitelů!
Michal Janovský
zastupitel MČ Praha 8
Patrioti
Pověst školy budují učitelé svým umem
Základní otázkou je to, proč ta která škola je žádanější než jiná. Odpověď nemusí být úplně jednoduchá. Škola si svoji pověst buduje dlouhodobě a možná není až tak snadné oddělit jednotlivé parametry, které v té pověsti hrají roli. Je to prostředí školy, velikost hřiště, samo umístění školy, nebo rodiče zajímá náročnost a kvalita výuky, úspěšnost žáků u přijímacích zkoušek na střední školy? Svoji roli hraje všechno, ale jak velkou váhu ten který parametr má, těžko soudit. Proto se pokusím zaměřit se pouze na jednu ze základních věcí, která nejspíš velký vliv má a je společná pro ZŠ i MŠ.
Podle mého názoru totiž vždy bez výjimky základy pověsti školy budují konkrétní učitelé – svým přístupem, svojí osobností, svým pedagogickým umem. To oni jsou denně v kontaktu se žáky, s rodiči, to oni jsou tím, co rodiče hlavně vnímají. Je to o konkrétních lidech. Role učitele zejména na 1. stupni ZŠ je naprosto zásadní a mám pocit, že velmi často zůstává nedoceněná. A na mateřské školy a roli tamějších učitelek se zapomíná vlastně pořád.
Ředitel a vedení školy samozřejmě svojí manažerskou prací pověst bez diskuze ovlivní, mají svou roli ve vytváření kvalitního a podnětného prostředí školy, udržení funkčního vybavení, mají vliv na to, jak škola bude fungovat jako celek, řídí komunikaci školy navenek… ale na začátku i konci budování pověsti školy prostě bude osobnost učitele, on je tím, kdo v kontaktu s dětmi a rodiči tu pověst vytváří. Proto si myslím, že právě tady je prostor pro zlepšování kvality škol. Je to podpora vedení škol při hledání kvalitních učitelů. Hledejme možnosti, jak pomoci ředitelům kvalitní učitele získat, podporovat a udržet.