Regionální ředitel Kooperativy Jan Voldán 

„Práce nás baví a jsme zvyklí si vyhovět a navzájem pomoci. Navíc pojištění překvapivě není žádná nuda. Ale nejlepší bude, když se k nám zájemce o práci přijde prostě podívat,“ říká regionální ředitel Kooperativy Jan Voldán.



Jak to myslíte, že jste tady doma?

Je to tak, v mém případě dokonce v několika rovinách. Jednak celý život, kromě pár odboček, bydlím na Praze 8 ve stejném bytě i čtvrti. Chodil jsem zde do školky, školy i na gymnázium a už přes osm let vedu region Kooperativa pro Prahu 8 a sídlíme Na Žertvách, tedy na Palmovce. Zároveň Kooperativa má sídlo i svoji výjimečnou centrálu v Karlíně. Znám tedy dobře „svůj“ region a Kooperativa je tady doma stejně jako v ČR. Stala se v roce 1991 první soukromou pojišťovnou v České republice založenou českými zakladateli a spolu s tím, kam jsme za 31 let došli, určitě nehrozí, že bychom někam odešli. 


Jaké je pojišťování v online světě? Jsou vůbec pobočky a poradci ještě potřeba?

Rozhodně. Z našich dat a průzkumů pořád vychází preference značné části klientů osobně jednat a s poradci se setkávat. Cítíme i zažíváme to každý den a období covidu to jen prověřilo. Dokonce některá data mladší generace nám říkají, že mladí lidé preferují osobní setkání a vyhledávají jej i více než střední generace. Samozřejmě ale to neznamená, že sedíme na pobočkách a píšeme smlouvy na průpisové formuláře. Jsme moderní firma. 

Poradci jsou vybaveni IT technikou včetně mobilních platebních terminálů nebo signpadu na sjednávání pojistek v terénu a bezpapírově. Též máme technologie, kdy sjednáme s klienty smlouvu na dálku a stále častěji používáme k jednání i videohovory. Ovšem pobočky mají své neochvějné místo a jejich návštěvnost je na úrovni dob před covidem. Počet klientů nám roste, a pobočková sít má tedy stále co dělat a potřebuje lidi, aby se mohla i omlazovat nebo doplňovat. Naší vizí je hybridní model – poradci kteří budou perfektními odborníky využívajícími všechny IT technologie ve prospěch klienta i rychlosti a snadnosti. Fyzický kontakt není nutností, ale možností. Technologie má být náš dobrý sluha, a ne pán.


Proč bych měl pracovat pro Kooperativu?

Těžká otázka, protože je náročné vypíchnout něco. Je to trochu jako ve filmu Forrest Gump a té scéně „život je jako bonboniéra“. U nás spíš říkáme „Pro život, jaký je“. Nejlepší je asi, aby se každý přišel podívat a seznámit. Každý hledá něco jiného, jiné výhody, jiné benefity, jiný typ kariéry. Kariéru ve společnosti ctíme a je to vidět i na našem nejvyšším vedení, kde najdete většinu lidí, kteří se vypracovali „odspodu“. To je jedna z našich firemních vlastností, které ale na rozdíl od jiných firem můžeme dokázat desítkami, ale spíše stovkami reálných příběhů. 


Můžete být přece jen konkrétnější? Jaké hledáte lidi například ve Vašem regionu?

Především klientské poradce. Aktivní, cílevědomé, s chutí učit se a pracovat na sobě. My a moje část jsme především interní obchod Kooperativy. Staráme se o naše klienty a poskytujeme jim potřebný servis. Často se říká, že jsme ta „tvář“ Kooperativy, která klientovi zosobňuje naši společnost a ona to je vlastně pravda. Jsme tu pro něj od chvíle, kdy uzavírá smlouvu, ale i když hlásí pojistnou událost, řeší jakoukoliv administrativní věc nebo aktualizaci smlouvy, což je poslední roky velké téma i díky růstu cen nemovitostí nebo živelným událostem, jako bylo nešťastné tornádo na Moravě. Práce máme dostatek. 

Tedy primárně jsou to klientští pracovníci na přepážkách našich poboček, ale i poradci a specialisté, kteří si klienty zvou nebo za nimi jezdí dle jejich preferencí a pracují mimo přepážku. Naším specifikem je zaměstnanecký poměr, ale máme i kolegy pracující u nás na IČ. V něčem je to rozdílné, musí být, ale v přístupu mezi těmito třemi základními pozicemi neděláme rozdíl. Máme na všechny stejné odborné nároky a všichni jsme stejný tým a kolegové. Samozřejmě jsou i v mém regionu pozice manažerů obchodních týmů nebo administrativní pozice.


Musím mít nějaké zkušenosti a máte nějaká věková omezení?

Ne. Kromě plnoletosti a zákonných předpokladů, tedy maturity. Nesoustředíme se jen na mladé nebo zkušené. Kdysi jsem dostal na nějaké sociální síti dotaz nebo spíš povzdech, že pro člověka nad padesát let určitě nemáme místo. To je velký omyl. Ceníme si dovedností, hodnot a schopností a věk je jen číslo. Samozřejmě musím zvládnout dnešní standard IT technologie, ale věk není to, na co ve výběrovém řízení hledíme. Mnoho kolegů je ve společnosti ještě mnohem déle než já, rádi se soustředíme na dlouhodobé vztahy jak pracovní, tak ty klientské. Není výjimkou být u nás dvacet let a mít v občance věk 45 let. 


Je to dostatečně lákavé pro mladou generaci?

Zdánlivě ne, já si to dobře uvědomuji sám na sobě. Je mi 37 a na pozici regionálního ředitele jsem od 28, tedy si často ještě myslím, že pocitům mladých lidí na začátku kariéry rozumím. Mám i docela dost mladých kolegů v týmu na různých pozicích. Uvědomujeme si, že nebudou chtít asi dělat 20–30 let na stejné pozici, a myslíme na to. Bez nadsázky budujeme budoucí generaci a dáváme všem prostor ke kariérnímu rozvoji, pokud o něj stojí. 

Poslední roky jsem se aktivně účastnil několika projektů pro mladou generaci včetně herní mobilní aplikace Kooparťáci, které jsem věnoval s kolegy hodně času. To je mimochodem jen jeden příklad z moha, že u nás se lze dostat k mnoha věcem, kdy ovlivníte svým dílem celou společnost, což je ve finanční sféře a velkých korporacích opravdu ojedinělé. Její řekněme „demo“ verze je i veřejně ke stažení na Google Play nebo App Store, ale plná je jen pro naše zaměstnance. Dokážeme si kromě našich hlavních úkolů i hodně hrát. Většina z nás se prací baví a lidi, kteří se budou chtít prací bavit, budou mít nápady a nebudou jen kolečka ve stroji, takové my hledáme.