12 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2022 

www.praha8.cz

Fórum

Jak lze

zkvalitnit

MŠ a ZŠ

zřizované

Prahou 8

a vyrovnat

rozdíly mezi

vyhledávanými školami

a průměrnými?

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

KDU-ČSL,

OSMIČKA

SOBĚ

V této rubrice najdete

názory zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Dana Blahunková

zastupitelka

MČ Praha 8,

středoškolská učitelka

Pavel Franc

zastupitel

MČ Praha 8

Martin Roubíček

zastupitel

MČ Praha 8

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Pomáhejme

ředitelům,

kteří vytváří

spokojenost

Ředitel školy

je často kouzelník

Školství

nepotřebuje

údržbáře,

ale profesionály

Garantem a nositelem kvality

školy je v prvé řadě její ředitel.

Ten je v každodenním styku

s pedagogy, žáky i jejich rodiči,

a má tak největší příležitost

vidět slabé i silné stránky jím

vedeného zařízení. Pokud tato

interakce nefunguje, zřizovatel

má dle školského zákona jednou

za šest let příležitost ředitele

změnit, respektive vyhlásit

konkurz.

A jaká je realita? Je na trhu

práce dostatek kvalitních zapálených učitelů, které osvícený

ředitel může okamžitě zaměstnat, a zlepšit tak úroveň výuky?

Obávám se, že nikoliv. Mají

ředitelé čas věnovat se plnohodnotně řízení školy přes stále

vyšší administrativní zátěž, která

na ně byla zejména v posledních

letech ze strany státu uvalena?

To bude rovněž problém. A pokud již zřizovatel přistoupí pro

nespokojenost s ředitelem ke

konkurzu, má šanci konkurzní

komise na výběr z přehršle

zájemců, když na čtvrtinu konkurzů v ČR se hlásí jen dva

uchazeči a na další polovinu

dokonce pouhý jeden? Odpověď

je zřejmá… Zájem o ředitelská

místa je přes inzerci velmi malý

a je důležité vybrat aspoň kvalitní uchazeče za ředitele odcházející do důchodu.

Co tedy může zřizovatel

udělat pro to, aby měl školy

kvalitní a oblíbené na celém

území? Především pozorně

naslouchat veškerým do školského procesu zapojeným

stranám a snažit se napomáhat

všemi dostupnými prostředky

ředitelům škol k realizaci jakýchkoliv nápadů, u nichž je

prvořadým cílem spokojený

rodič a děti a zároveň i kantor,

kterého baví jeho práce, neboť

za ní vidí výsledky. Tato zdravá

atmosféra je pak podhoubím

pro zdravé školy.

Kvalita jakéhokoliv týmu závisí

na kvalitě manažera, který ho

vede, a možnostech, které má

k dispozici. Můžete mít sebelepšího šéfa, ale tým se nikdy

nikam neposune, pokud šéf řeší

jen operativu a na strategické

úkoly nemá čas. Být ředitelem

školy je náročný úkol – musíte

být manažer, pedagog, finanční

kouzelník, strážce času i nezdolný úředník zavalený tunou

papírů. Mít k tomu všemu ještě

čas na vymýšlení novinek na

zlepšení je úkol pro superhrdinu. Jsem rád, že na osmičce

několik superhrdinů máme a že

i u nás jsou ředitelé a ředitelky,

kteří své školy posouvají.

Ne každý však může být

superhrdina, a proto bych očekával, že místostarosta pro

školství „příklady dobré praxe“

vezme a pomůže je uvádět

v život, že pomůže školám najít

kontakty na lidi z univerzit,

zahraničních škol či podnikatele, kteří by měli zájem se školou

spolupracovat, a že bude školám získávat finanční granty či

sponzory. Výsledek si můžeme

v Nadačním fondu Vzdělaná

Osmička ověřit sami – jeden

sponzor za čtyři roky.

Tohle jsou mé dva oblíbené

projekty, které necílí nejen na

lepší výuku, ale na lepší školu.

Prvním z nich je vybudování

koláren – děti by rády občas do

školy jely na kole či na koloběžce. Druhým je pak projekt Trenéři do škol – ten řeší praktické

ukázky různých sporů s cílem

zaujmout a přitáhnout děti

k danému sportu. S prvním

projektem pomáhal předseda

komise pro dopravu a s druhým

předseda komise pro sport.

Novou školu Na Rohanu řeší

radní pro strategický rozvoj,

vznik kapacit pro školky pak

radní pro územní rozvoj. Bylo

by proto fajn, aby v příštím

volebním období řešil naše

osmičkové školství primárně

radní pro školství.

Kantorkou jsem již 28 let a mou

životní filozofií je předat žákům co

nejvíce znalostí, vědomostí a dovedností, ale zároveň být vždy

laskavá, vstřícná a mít pochopení

pro jejich nedokonalosti. K tomu

potřebuji podporu vedení školy,

kde panují pozitivní klima a výborná spolupráce s rodiči. Vedení

školy zase potřebuje maximální

podporu svého zřizovatele.

Odpověď na otázku je jednoduchá: vybrat kompetentního

radního pro školství, který se

nebude pasovat do role údržbáře a tvrdit, že na úroveň vzdělávání nemá vliv. Kompetentní

radní bude jistě vědět, jaké má

k dispozici prostředky:

– vybrat kvalitní ředitele a motivovat je k možnosti osobnostního růstu. Takové, jejichž prioritou

je nastavit pozitivní klima ve

škole, kteří budou podporovat

učitele, aby žáky vedli k aktivnímu a angažovanému přístupu ke

světu. Školy pak nebudou vykazovat tak výrazné rozdíly a ubude

potřeba zápisové turistiky, tedy

přehlašování trvalého bydliště;

– testovat úroveň škol pomocí

Mapy školy či pomocí dotazníků

pro rodiče zadávaných školou

nebo přímo městskou částí.

Jejich vyhodnocení dá ucelený

obraz o stavu našich škol;

– do školských rad jmenovat

odborníky z oblasti školství,

nikoliv koaliční politiky, kteří

problematice školství leckdy

vůbec nerozumí;

– odebrat ředitelům škol

administrativní zátěž převedením některých činností na

Servisní středisko.

Veškeré kroky vyžadují navýšení finančních prostředků

v kapitole školství a profesionály pro kompetentní nakládání

s nimi. 8žije s Prahou sobě

budou tyto prostředky intenzivně hledat, odborníky na školství

už ve svých řadách mají.