12 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC–SRPEN 2022
www.praha8.cz
Fórum
Jak lze
zkvalitnit
MŠ a ZŠ
zřizované
Prahou 8
a vyrovnat
rozdíly mezi
vyhledávanými školami
a průměrnými?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
KDU-ČSL,
OSMIČKA
SOBĚ
V této rubrice najdete
názory zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Dana Blahunková
zastupitelka
MČ Praha 8,
středoškolská učitelka
Pavel Franc
zastupitel
MČ Praha 8
Martin Roubíček
zastupitel
MČ Praha 8
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Pomáhejme
ředitelům,
kteří vytváří
spokojenost
Ředitel školy
je často kouzelník
Školství
nepotřebuje
údržbáře,
ale profesionály
Garantem a nositelem kvality
školy je v prvé řadě její ředitel.
Ten je v každodenním styku
s pedagogy, žáky i jejich rodiči,
a má tak největší příležitost
vidět slabé i silné stránky jím
vedeného zařízení. Pokud tato
interakce nefunguje, zřizovatel
má dle školského zákona jednou
za šest let příležitost ředitele
změnit, respektive vyhlásit
konkurz.
A jaká je realita? Je na trhu
práce dostatek kvalitních zapálených učitelů, které osvícený
ředitel může okamžitě zaměstnat, a zlepšit tak úroveň výuky?
Obávám se, že nikoliv. Mají
ředitelé čas věnovat se plnohodnotně řízení školy přes stále
vyšší administrativní zátěž, která
na ně byla zejména v posledních
letech ze strany státu uvalena?
To bude rovněž problém. A pokud již zřizovatel přistoupí pro
nespokojenost s ředitelem ke
konkurzu, má šanci konkurzní
komise na výběr z přehršle
zájemců, když na čtvrtinu konkurzů v ČR se hlásí jen dva
uchazeči a na další polovinu
dokonce pouhý jeden? Odpověď
je zřejmá… Zájem o ředitelská
místa je přes inzerci velmi malý
a je důležité vybrat aspoň kvalitní uchazeče za ředitele odcházející do důchodu.
Co tedy může zřizovatel
udělat pro to, aby měl školy
kvalitní a oblíbené na celém
území? Především pozorně
naslouchat veškerým do školského procesu zapojeným
stranám a snažit se napomáhat
všemi dostupnými prostředky
ředitelům škol k realizaci jakýchkoliv nápadů, u nichž je
prvořadým cílem spokojený
rodič a děti a zároveň i kantor,
kterého baví jeho práce, neboť
za ní vidí výsledky. Tato zdravá
atmosféra je pak podhoubím
pro zdravé školy.
Kvalita jakéhokoliv týmu závisí
na kvalitě manažera, který ho
vede, a možnostech, které má
k dispozici. Můžete mít sebelepšího šéfa, ale tým se nikdy
nikam neposune, pokud šéf řeší
jen operativu a na strategické
úkoly nemá čas. Být ředitelem
školy je náročný úkol – musíte
být manažer, pedagog, finanční
kouzelník, strážce času i nezdolný úředník zavalený tunou
papírů. Mít k tomu všemu ještě
čas na vymýšlení novinek na
zlepšení je úkol pro superhrdinu. Jsem rád, že na osmičce
několik superhrdinů máme a že
i u nás jsou ředitelé a ředitelky,
kteří své školy posouvají.
Ne každý však může být
superhrdina, a proto bych očekával, že místostarosta pro
školství „příklady dobré praxe“
vezme a pomůže je uvádět
v život, že pomůže školám najít
kontakty na lidi z univerzit,
zahraničních škol či podnikatele, kteří by měli zájem se školou
spolupracovat, a že bude školám získávat finanční granty či
sponzory. Výsledek si můžeme
v Nadačním fondu Vzdělaná
Osmička ověřit sami – jeden
sponzor za čtyři roky.
Tohle jsou mé dva oblíbené
projekty, které necílí nejen na
lepší výuku, ale na lepší školu.
Prvním z nich je vybudování
koláren – děti by rády občas do
školy jely na kole či na koloběžce. Druhým je pak projekt Trenéři do škol – ten řeší praktické
ukázky různých sporů s cílem
zaujmout a přitáhnout děti
k danému sportu. S prvním
projektem pomáhal předseda
komise pro dopravu a s druhým
předseda komise pro sport.
Novou školu Na Rohanu řeší
radní pro strategický rozvoj,
vznik kapacit pro školky pak
radní pro územní rozvoj. Bylo
by proto fajn, aby v příštím
volebním období řešil naše
osmičkové školství primárně
radní pro školství.
Kantorkou jsem již 28 let a mou
životní filozofií je předat žákům co
nejvíce znalostí, vědomostí a dovedností, ale zároveň být vždy
laskavá, vstřícná a mít pochopení
pro jejich nedokonalosti. K tomu
potřebuji podporu vedení školy,
kde panují pozitivní klima a výborná spolupráce s rodiči. Vedení
školy zase potřebuje maximální
podporu svého zřizovatele.
Odpověď na otázku je jednoduchá: vybrat kompetentního
radního pro školství, který se
nebude pasovat do role údržbáře a tvrdit, že na úroveň vzdělávání nemá vliv. Kompetentní
radní bude jistě vědět, jaké má
k dispozici prostředky:
– vybrat kvalitní ředitele a motivovat je k možnosti osobnostního růstu. Takové, jejichž prioritou
je nastavit pozitivní klima ve
škole, kteří budou podporovat
učitele, aby žáky vedli k aktivnímu a angažovanému přístupu ke
světu. Školy pak nebudou vykazovat tak výrazné rozdíly a ubude
potřeba zápisové turistiky, tedy
přehlašování trvalého bydliště;
– testovat úroveň škol pomocí
Mapy školy či pomocí dotazníků
pro rodiče zadávaných školou
nebo přímo městskou částí.
Jejich vyhodnocení dá ucelený
obraz o stavu našich škol;
– do školských rad jmenovat
odborníky z oblasti školství,
nikoliv koaliční politiky, kteří
problematice školství leckdy
vůbec nerozumí;
– odebrat ředitelům škol
administrativní zátěž převedením některých činností na
Servisní středisko.
Veškeré kroky vyžadují navýšení finančních prostředků
v kapitole školství a profesionály pro kompetentní nakládání
s nimi. 8žije s Prahou sobě
budou tyto prostředky intenzivně hledat, odborníky na školství
už ve svých řadách mají.