OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2017 

www.praha8.cz

9

Co můžeme udělat pro zefektivnění kamerového systému v Praze 8,

je čas začít měnit zastaralé kamery s jejich náročnou údržbou za nové

s daleko širšími možnostmi analýzy záznamu?

Petr Vilím

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Štěstí přeje

připraveným

Není třeba příliš zdůrazňovat,

že současný kamerový systém,

který poměrně vysokými

částkami stále ještě financuje

osmá městská část, není ten,

který odpovídá současným

možnostem, o potřebách

nemluvě. V praxi se často stává,

že záznam je nekvalitní nebo jej

nelze ze systému vytáhnout.

Obojí je pro kočku. Jak pro

strážce zákona, tak pro poškozené či veřejnost. Kamery se tak

často stávají pouhými strašáky

v poli.

Nabídka současné techniky

tohoto typu je v dnešní době

naprosto odlišná, než tomu bylo

cca před 15 lety. To se týká

kvality záznamu, ale zejména

možností jeho detailní analýzy.

Na naší městské části se

nabízené varianty aktuálně

diskutují v rámci Komise pro

bezpečnost, kterou vede

zastupitel za KSČM.

Uchráněná hodnota lidského

života je nezměřitelná jakoukoliv finanční částkou. Zvláště těch

nejmladších z nás. Klub KSČM

se domnívá, že je namístě

modernizaci kamerového

systému nastavit v několika

ohledech. Školy, školky, veřejné

budovy a exponovaná místa

s vyšším výskytem lidí, ochrana

majetku. Samozřejmě, že

postupně. Spustit takovýto

projekt naráz není z hlediska

finančních možností reálné.

Nechci nikoho strašit, ale je

namístě vyjádřit, že vážným

důvodem, proč modernizaci

kamerového systému realizovat,

jsou i zkušenosti z blízkého

zahraničí stran posledních

teroristických útoků. Spolehlivě

identifikovat pachatele a zabránit tak dalším krveprolitím

může pomoci jen kvalitní

záznam.

Tomáš Němeček

MČ Praha 8

za Osmička sobě

a nezávislí

Jakub Hrab

člen

Strany zelených

osmička sobě

a nezávislí

strana

zelených

Víte, jaká místa

jsou nebezpečná?

Preferujeme

prevenci před

sledováním

Anketní otázka poněkud

připomíná dotaz, zda si pořídit

kolo Superior Team Issue 29

2015 nebo lavinový vyhledavač

Pulse Barryvox. Odpověď záleží

na tom, čeho chceme dosáhnout.

Jinými slovy, z cíle vyplývá cesta

a nutná výbava.

Shodneme se, že v oblasti

bezpečnosti by mohlo být cílem,

aby 1) se trestné činy a přestupky nestávaly, 2) pokud se stanou,

aby byli pachatelé odhaleni

a potrestáni, 3) a aby se lidé cítili

na Praze 8 bezpečně? K tomu

prvnímu potřebujeme mapy

kriminality, a to za kratší i delší

časový úsek, abychom viděli

vývoj za 1 rok a například za tři

nebo pět let. Mapa by měla

ukázat, kde se dějí trestné činy

a jaké, v jakou denní dobu, zda

jsou násilné či dokonce se zbraní

a zda byla na místě kamera.

K tomu druhému bychom měli

vědět, kolik vyšetřování jde

doztracena kvůli nedostatku

důkazů. A k tomu třetímu je

zapotřebí mít průzkum, jaká

místa na Praze 8 považují lidé

za nebezpečná.

Až pak budeme vědět, jakou

výbavu potřebujeme. Možná na

některých místech neodrazuje

pachatele ani upozornění, že

prostor sleduje kamera – pak

sem musí častěji jezdit hlídky.

Jinde by možná k usvědčování

pachatelů stačilo mít lépe

umístěnou kameru – třeba i se

„širšími možnostmi analýzy

záznamu“, na něž se ptáte.

A jinde bude nutné upravit

veřejný prostor – třeba přidat

lampu pouličního osvětlení nebo

proklestit keře. Je to podstatně

víc práce a přemýšlení než

nakoupit dražší kamery; ale také

se podstatně více vyplatí.

V minulosti radnice nakoupila

kamery neodpovídající kvalitou

a nezapojením do celopražských

kamerových systémů. Případné

investice do kamer musí být

koordinovány s policií a jejich

systémy.

Kamerový systém patří k tzv.

nástrojům prevence kriminality

a vychází z předpokladu, že tam,

kde je prostor monitorován,

nedochází k trestné činnosti.

V rámci projektu Bezpečná

osmička, kdy docházelo

k výraznému rozšíření kamerového systému, byly vybrány

zejména lokality se zvýšeným

výskytem kriminality v podobě

distribuce drog, krádeží

a vykrádání vozidel. Bylo by ale

zcela naivní se domnívat, že

kamery zabrání tomu, aby se

drogy neprodávaly někde jinde.

Trestná činnost na motorových vozidlech každým rokem

rapidně klesá. Tento trend je

však obecný a opět nijak

nesouvisí s počtem kamer v naší

městské části. Získané videozáznamy jistě mnohokrát posloužily k dopadení pachatele

trestné činnosti a prokázání

viny. V těchto případech se však

kamerový systém stává

nástrojem represe, nikoliv

prevence.

Pro stranu Zelených je

bezpečnost obyvatel jednou

z hlavních priorit. Naším cílem

ale není zahnat kriminalitu tam,

kde už ji neuvidíme – do

odlehlých ulic, nebo jiných

městských částí. Důležité je, aby

se neděla vůbec. Musíme

investovat do nových kamer,

přestože v jejich počtu již dávno

převyšujeme jakékoliv jiné

městské části? Údržba stávajícího systému nás stojí 7 mil. ročně.

Možná je čas další peníze

investovat do skutečného

kontaktu a pomoci občanům,

nikoliv do jejich sledování.

Jan Červenka

člen Komise

pro obecní majetek,

člen KDU-ČSL

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Ujasněme si

priority Prahy 8

a přínos kamer

Obecně lze říci, že není úkolem

městské části zavádět kamery

na svém území. To jsou úkoly

pro Městskou policii (MP) na

úseku veřejného pořádku a pro

Polici České republiky (PČR) na

úseku prevence kriminality.

Pokud městská část zavedení

takových prostředků prevence

podporuje, není na tom nic

špatného. Kamery prevenční

úlohu plní.

S instalací kamerových

systémů na Praze 8 bylo

započato ještě za éry bývalého

starosty pana Josefa Noska

z ODS (2000–2010), mám za to,

že i díky jeho původní profesi

technika zabezpečovacích

zařízení. Do těchto systémů byly

v předcházejících volebních

obdobích investovány desítky

milionů korun. Bohužel nikdy

nebyli zastupitelé ani občané

seznámeni s kritickou analýzou

takto vynaložených finančních

prostředků.

Je pravdou, že nové technologie umožňují mnohem lepší

analýzu pořízených záznamů

(obličejů, značek apod.), ale jak

jsem již uvedl, takové využití

záznamů je věcí PČR a MP.

Investice do kamerových

systémů bude mít smysl, pokud

bude provedena jednak kritická

analýza současného stavu

a zároveň bude zpracován

projekt instalace nových

systémů s ohledem na potřeby

provozovatelů. Oba materiály

včetně finančního vyjádření by

měly být předloženy Zastupitelstvu městské části, které může

finanční prostředky na další

rozvoj kamerových systémů

zařadit do rozpočtu.

Bez takových podkladů se

může snadno stát, že finanční

prostředky budou využity

neefektivně.