OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / únor 2017 

telské domy. Peří fungovalo na

principu tehdy velmi populárních písničkových soutěží – přednesl jsem několik básní začínajících autorů a posluchači vybírali

tu, která se jim nejvíc líbila.

Taková byla jeho prvotní

rozhlasová podoba. Po pětileté

přestávce jsem Zelené peří

obnovil jako klubový pořad

autorského čtení komentovaného diváky. Hráli jsme v Praze

v malostranském Rubínu, ale

také v Brně a v Českých Budějovicích. Začátkem 90. let se Peří

opět přesunulo na vlny rozhlasové stanice Praha, kde v roce 2011

nenadále skončilo přeměnou

názvu stanice s novým vedením…

Po roční odmlce ho nyní každé

poslední pondělí v měsíci

uvádíme v Malostranské besedě.

Takže pořad přežil už pátou

desítku let a představil více než

dva a půl tisíce mladých básníků

a básnířek!“

Kdo vás vlastně nasměroval

k literatuře?

„Měl jsem štěstí na středoškolské

kantory, tím nejdůležitějším byl

pro mé budoucí vazby k poezii

pan profesor Vojtěch Pražák,

češtinář na michelském gymnáziu. Na vysoké už to bylo horší,

studoval jsem na pomezí

padesátých a šedesátých let,

ale i tam se našli profesoři, pro

které byla literatura životním

posláním. Na hojně navštěvované semináře profesora Felixe

Vodičky docházel třeba i Václav

Hrabě…“

Jak jste k tomu došel, že vaším

posláním bude recitovat cizí

verše?

„Stařičký pan profesor Pražák

mě v tercii požádal, abych si

připravil k přednesu třetí zpěv

Máchova Máje. Tím to začalo

– v přednesu jsem našel to, co

jsem v životě pořád hledal. A pak

jsem náhodně v knihovně

narazil na dílo Jiřího Karáska

ze Lvovic. Toho Karáska, kterého

nám zošklivovali ve škole,

protože prý byl nositelem

takzvaných dekadentních

buržoazních nálad. Co to je, to

už nám nedokázali smysluplně

vyložit, a tak jsem to zjišťoval

sám. A objevil jsem, že Karásek

byl skvělý a odvážný básník,

který se od devadesátých let

19. století až do konce života

nebál veřejně hlásit, že ho citově

zajímají víc muži nežli ženy. Jeho

poezie na mě mezi těmi šílenostmi 50. let o budování světlých

zítřků působila jako rebelská

bomba. Mdlá vůně tuberóz…!

Přes Karáska jsem se pak dostal

ke Karlu Hlaváčkovi a dalším

básníkům.“

Ke Karlu Hlaváčkovi, autoru

Mstivé kantilény, po kterém je

v Libni pojmenovaná ulice?

„Ano. Hlaváček se s Karáskem

samozřejmě znali, byli vrstevníci

a kamarádi. Hlaváček byl

i vynikající grafik, dělal skvostné

dřevoryty a Karáskovy básně

ilustroval. Byl rozený Libeňák,

hrdý člen zdejšího Sokola, se

kterým každý rok vycházel

k pochodu na Říp a zpět.

V procesí nesli prapory a on,

přestože měl tuberkulózu,

pochod v jakémkoli počasí

absolvoval. Jeho první sbírka

nese název Sokolské sonety,

úžasně na mě zapůsobila

a vybral jsem si ji i jako téma pro

svoji maturitní písemku! Zemřel

v roce 1898, bylo mu 24 let, je

pochován na Korábě. V červnu

bychom chtěli v Divadle Karla

Hackera uspořádat představení

věnované právě Karlu Hlaváčkovi. Bylo by škoda na něj

zapomenout.“

Je rozdíl mezi autorskou interpretací a tím, jak k textu přistupujete

třeba vy?

„Určitě. Interpret i autor cítí text

každý po svém. Autor napíše

báseň a ví, že mu třeba druhá

sloka nešla, že se s ní trápil.

A vždycky v tom místě třeba

hlasem přitlačí nebo jinak změní

dikci. Poznám to. Autorská

interpretace má svůj půvab,

každý autor bere své verše po

svém, vychutnává si je, ví, proč je

napsal, co za nimi je, co bude

odhalovat další verš… My máme

s kolegou Radkem Bláhou, se

www.praha8.cz

kterým spolupracuji už skoro

celé čtvrtstoletí klubové

i rozhlasové existence Zeleného

peří, zavedeno takzvané

pracovní čtení. Dostanu zcela

neznámý text a hned si ho

přečtu v určitém rytmu a tempu.

Registruji řádky, jejich členění,

oči jsou napřed a pusa je dohání.

Až později pronikám do hloubky,

abych verše říkal tak, že vám lidé

visí na rtech. Nejednou objevím

v básni místo, které něčím

okouzlí, neváhám se s tím

autorovi svěřit.“

Jak na to autoři reagují?

„Berou to. Nastartuje je to často

tak, že začnou věnovat větší

pozornost tomu, co a jak píšou.

My vlastně básníky vedeme

k poznání literárního kontextu,

kdy si začnou uvědomovat, že

píší ‚podobně jako…‘ – a tím se

dostávají mezi domény poezie

surrealistů, beatniků, metafyzické či experimentální tvorby

a dalších básnických domén.“

Takže je to i pedagogická práce…?

Vy jste přece přednášel na

Literární akademii…

„Obecně vzato – studenti bývají

někdy ‚obětí‘ zanícenosti svých

pedagogů. Někteří jim dokáží

znechutit nějakého autora nebo

celou epochu tím, že jim ho

budou buď nekriticky pomlouvat, nebo naopak vnucovat až

moc. I já mám své básnické lásky,

desetiletí s nimi mne naučilo

nabízet jejich díla s určitou

střídmostí a spíše vnitřním

odrazem emotivity. Kdybych jim

– s vírou, že je to zajímá – s nadšením přednášel o Václavu

Hraběti, básníkovi, kterého jsem

objevil a vydal jeho dílo rok po

7

jeho tragické smrti v roce 1965,

nejsem si jist, zda a jak bych

u všech stejně uspěl.“

Jak reaguje mládež na poezii?

„Léta jsem jezdil po školách se

svými pořady, i za bolševika,

kdy jsem do médií nesměl.

Musím říct, že mladé publikum

to vesměs bavilo. I tady šlo

ovšem o pocitový charakter

vybrané poezie. V pořadu

s názvem Město měst s podtitulem ‚verše o Praze, hlavním

městě socialistického Československa‘ jsem zatvrzele uváděl

s poezií Nezvalovou a Seifertovou i ‚neoficiální básníky‘,

beatnika Václava Hraběte,

elegické texty Jiřího Ortena,

meditativní metaforiku

Vladimíra Holana…“

Umělci přece museli mít přehrávky u tehdejšího Pražského

kulturního střediska, aby dostali

povolení vystupovat...

„Na přehrávkách jsem říkal

jedno, a ve školách šlo do toho

vřadit i částečně něco jiného.

Byla to věčná hra o důvěru v ty,

kdož se mnou přicházeli při tom

úředně do styku. Pravda, občas

se objevil někdo, kdo si stěžoval,

ale v agentuře seděli i slušní lidé,

takže se to vždycky dalo nějak

vyřešit. A vážil jsem si toho, že

i v té strašlivé době jsem mohl

jet alespoň trošičku po svém.“

Děkuji vám za rozhovor.

Text a Foto: Vladimír Slabý

celý rozhovor

najdete na

www.praha8.cz