Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2022 

www.praha8.cz

9

MĚSTSKÁ KNIHOVNA

Doučování může být zábavné a zdarma

V Městské knihovně v Praze díky

spolupráci s organizací Nová škola,

o. p. s., probíhá doučování, které je

dostupné a otevřené všem dětem,

jež potřebují jakoukoli pomoc se

školou – od kontroly domácího

úkolu přes podporu při zvládání

běžné školní látky až po pomoc

s přípravou na přijímačky.

Děti nemusí (ale mohou) chodit do knihovny pravidelně, nemusí se předem hlásit,

nemusí být ani v knihovně registrovaní,

stačí přijít. „Náš program není běžné intenzivní doučování, jsme spíše prevencí, aby

dítě ve škole nespadlo do hlubších potíží.

Pomoc potřebuje občas každý, chceme, aby

byla dostupná a otevřená všem dětem,“

vymezuje program první pomoci se školou

metodik Michal Kryl a dodává, že častými

klienty jsou děti s odlišným mateřským

jazykem. „S nástupem ukrajinských dětí do

pražských škol počítáme s tím, že i ony

 Doučujícími jsou nejčastěji studenti

středních a vysokých škol

využijí naši pomoc. A připravujeme na to

i naše dobrovolníky.“

Dobrovolníci jsou nejčastěji studenti

středních a vysokých škol. V pravidelný

určený čas jednou týdně čekají v knihovně

a jsou připraveni poskytnout každému

dítěti takovou podporu, jakou potřebuje.

To, že dobrovolníci často dopředu nevědí,

koho a co budou doučovat a nemohou se

tak připravit, jim umožňuje hledat s dětmi

cestu k informacím a pochopení společně.

Děti tak získávají důležité kompetence pro

spokojený život, jako je schopnost se učit,

říkat si o pomoc, nebát se chyb a nevzdávat

se při prvním nezdaru.

V knihovně děti nacházejí inspirativní

a podpůrné prostředí pro vlastní samostatnou práci, a vytváří si tak do budoucna

studijní návyky.

Proč do knihovny doučování patří? „Už si

ani nedokážu představit příhodnější místo,

kam jakékoliv dítě může bezplatně přijít,

někdo se mu věnuje a pomůže s konkrétním

problémem jiným způsobem než ve škole.

Není vázáno žádnou pravidelnou docházkou, i když mnoho dětí se opakovaně vrací.

A nejen kvůli doučování samotnému, ale

i kvůli pocitu, že na něj má někdo čas,“ říká

knihovnice Marta Pilníková. Právě její bohnická pobočka v KD Krakov je zatím v Praze 8

jedinou, kde se doučování konají. (TK)

Více o programu Společně v knihovně

a přesné časy doučování na pobočkách najdete na

www.novaskolaops.cz/

spolecne-v-knihovne-o-co-jde.

GYMNÁZIUM THOMASE MANNA

Sběr cenných zkušeností

Žáci soutěžili na gymnáziu

Dva šestičlenné týmy našich žáků osmých a devátých ročníků se začátkem října zúčastnily soutěže pořádané Gymnáziem U Libeňského zámku

k Evropskému dni jazyků.Žáci tak dostali možnost poměřit své jazykové

a všeobecné znalosti se znalostmi žáků ostatních základních škol Prahy 8,

a to formou rozličných úkolů na celkem 19 stanovištích. Mezi jednotlivé

úkoly patřily například poznávání států na slepé mapě, rozpoznávání

písmen azbuky, převody měn, přiřazování typických evropských pokrmů

k zemím jejich původu, domino, online vědomostní kvíz, hra mölkky či

výroba preclíku. Ačkoliv se nesoutěžilo o nejlepší umístění a vítězi se stali

všichni zúčastnění, žáci se do soutěže naplno zapojili a splnili zdárně

všechny úkoly, které pro ně místní kvartáni společně s jejich učiteli

nachystali, odměnou jim tedy nebyly jen drobné propagační předměty,

ale také příjemně strávené odpoledne. Děkujeme tímto našim žákům za

výbornou reprezentaci školy a Gymnáziu U Libeňského zámku za přípravu a organizaci celé soutěže.

Simona Sárköziová

Gymnázium Thomase Manna na

Střížkově aktivně rozšiřuje svou

mezinárodní spolupráci, a proto

v rámci evropského vzdělávacího programu Erasmus+ vytvořilo mezinárodní projekt Ekologická gramotnost pro

udržitelnou budoucnost, jehož

hlavním tématem byla ekologie

a odpovědnost za životní prostředí. Ve spolupráci s našimi

partnerskými školami v Neumarktu/Bavorsko a ve Vídni

jsme v rámci projektu rozvíjeli

základní kompetence žáků

k dlouhodobě udržitelnému

životu v naší společnosti.

Vzhledem k tomu, že vzděláváme žáky pro budoucnost,

kterou dnes nemůžeme znát,

vnímáme zaměření na schopnost empaticky vnímat ekologické potřeby světa a rozvíjení

různých typů gramotnosti jako

správnou cestu. Rozvinutá

kreativita a flexibilita, stejně jako

schopnost chápat ekologickou

problematiku, studentům pomůže zorientovat se ve světě

budoucnosti, ať už pro ně mo-

derní doba chystá cokoli. Během

projektu, který skončil na jaře

letošního roku, jsme u žáků

podpořili mimo jiné také vícejazyčnost, neboť komunikace

probíhala ve třech jazycích – česky, německy a anglicky. Naším

cílem bylo podpořit u studentů

schopnost kriticky se vyrovnávat

se skutečností, umět porovnávat, posuzovat a samostatně

přemýšlet o životním prostředí,

jeho ochraně a udržitelném

životním stylu. Usilovali jsme

o to, aby studenti získali kritický

přístup k současným ekologickým trendům. Díky zahraniční

spolupráci pak mohli sledovat

přístup ke klíčovým tématům

projektu v mezinárodním měřítku. V rámci programu jsme

realizovali několik ekologických

výjezdů, workshopů, exkurzí,

výletů a společných fyzických

i online setkání.

Pavla Petrová, Gymnázium Thomase

Manna