Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LISTOPAD 2022
www.praha8.cz
9
MĚSTSKÁ KNIHOVNA
Doučování může být zábavné a zdarma
V Městské knihovně v Praze díky
spolupráci s organizací Nová škola,
o. p. s., probíhá doučování, které je
dostupné a otevřené všem dětem,
jež potřebují jakoukoli pomoc se
školou – od kontroly domácího
úkolu přes podporu při zvládání
běžné školní látky až po pomoc
s přípravou na přijímačky.
Děti nemusí (ale mohou) chodit do knihovny pravidelně, nemusí se předem hlásit,
nemusí být ani v knihovně registrovaní,
stačí přijít. „Náš program není běžné intenzivní doučování, jsme spíše prevencí, aby
dítě ve škole nespadlo do hlubších potíží.
Pomoc potřebuje občas každý, chceme, aby
byla dostupná a otevřená všem dětem,“
vymezuje program první pomoci se školou
metodik Michal Kryl a dodává, že častými
klienty jsou děti s odlišným mateřským
jazykem. „S nástupem ukrajinských dětí do
pražských škol počítáme s tím, že i ony
Doučujícími jsou nejčastěji studenti
středních a vysokých škol
využijí naši pomoc. A připravujeme na to
i naše dobrovolníky.“
Dobrovolníci jsou nejčastěji studenti
středních a vysokých škol. V pravidelný
určený čas jednou týdně čekají v knihovně
a jsou připraveni poskytnout každému
dítěti takovou podporu, jakou potřebuje.
To, že dobrovolníci často dopředu nevědí,
koho a co budou doučovat a nemohou se
tak připravit, jim umožňuje hledat s dětmi
cestu k informacím a pochopení společně.
Děti tak získávají důležité kompetence pro
spokojený život, jako je schopnost se učit,
říkat si o pomoc, nebát se chyb a nevzdávat
se při prvním nezdaru.
V knihovně děti nacházejí inspirativní
a podpůrné prostředí pro vlastní samostatnou práci, a vytváří si tak do budoucna
studijní návyky.
Proč do knihovny doučování patří? „Už si
ani nedokážu představit příhodnější místo,
kam jakékoliv dítě může bezplatně přijít,
někdo se mu věnuje a pomůže s konkrétním
problémem jiným způsobem než ve škole.
Není vázáno žádnou pravidelnou docházkou, i když mnoho dětí se opakovaně vrací.
A nejen kvůli doučování samotnému, ale
i kvůli pocitu, že na něj má někdo čas,“ říká
knihovnice Marta Pilníková. Právě její bohnická pobočka v KD Krakov je zatím v Praze 8
jedinou, kde se doučování konají. (TK)
Více o programu Společně v knihovně
a přesné časy doučování na pobočkách najdete na
www.novaskolaops.cz/
spolecne-v-knihovne-o-co-jde.
GYMNÁZIUM THOMASE MANNA
Sběr cenných zkušeností
Žáci soutěžili na gymnáziu
Dva šestičlenné týmy našich žáků osmých a devátých ročníků se začátkem října zúčastnily soutěže pořádané Gymnáziem U Libeňského zámku
k Evropskému dni jazyků.Žáci tak dostali možnost poměřit své jazykové
a všeobecné znalosti se znalostmi žáků ostatních základních škol Prahy 8,
a to formou rozličných úkolů na celkem 19 stanovištích. Mezi jednotlivé
úkoly patřily například poznávání států na slepé mapě, rozpoznávání
písmen azbuky, převody měn, přiřazování typických evropských pokrmů
k zemím jejich původu, domino, online vědomostní kvíz, hra mölkky či
výroba preclíku. Ačkoliv se nesoutěžilo o nejlepší umístění a vítězi se stali
všichni zúčastnění, žáci se do soutěže naplno zapojili a splnili zdárně
všechny úkoly, které pro ně místní kvartáni společně s jejich učiteli
nachystali, odměnou jim tedy nebyly jen drobné propagační předměty,
ale také příjemně strávené odpoledne. Děkujeme tímto našim žákům za
výbornou reprezentaci školy a Gymnáziu U Libeňského zámku za přípravu a organizaci celé soutěže.
Simona Sárköziová
Gymnázium Thomase Manna na
Střížkově aktivně rozšiřuje svou
mezinárodní spolupráci, a proto
v rámci evropského vzdělávacího programu Erasmus+ vytvořilo mezinárodní projekt Ekologická gramotnost pro
udržitelnou budoucnost, jehož
hlavním tématem byla ekologie
a odpovědnost za životní prostředí. Ve spolupráci s našimi
partnerskými školami v Neumarktu/Bavorsko a ve Vídni
jsme v rámci projektu rozvíjeli
základní kompetence žáků
k dlouhodobě udržitelnému
životu v naší společnosti.
Vzhledem k tomu, že vzděláváme žáky pro budoucnost,
kterou dnes nemůžeme znát,
vnímáme zaměření na schopnost empaticky vnímat ekologické potřeby světa a rozvíjení
různých typů gramotnosti jako
správnou cestu. Rozvinutá
kreativita a flexibilita, stejně jako
schopnost chápat ekologickou
problematiku, studentům pomůže zorientovat se ve světě
budoucnosti, ať už pro ně mo-
derní doba chystá cokoli. Během
projektu, který skončil na jaře
letošního roku, jsme u žáků
podpořili mimo jiné také vícejazyčnost, neboť komunikace
probíhala ve třech jazycích – česky, německy a anglicky. Naším
cílem bylo podpořit u studentů
schopnost kriticky se vyrovnávat
se skutečností, umět porovnávat, posuzovat a samostatně
přemýšlet o životním prostředí,
jeho ochraně a udržitelném
životním stylu. Usilovali jsme
o to, aby studenti získali kritický
přístup k současným ekologickým trendům. Díky zahraniční
spolupráci pak mohli sledovat
přístup ke klíčovým tématům
projektu v mezinárodním měřítku. V rámci programu jsme
realizovali několik ekologických
výjezdů, workshopů, exkurzí,
výletů a společných fyzických
i online setkání.
Pavla Petrová, Gymnázium Thomase
Manna