Úsek plánované trati mezi vozovnou Kobylisy a Zdiby
Rozšiřování tramvajové sítě v Praze s sebou nese zvýšení kvality cestování a jisté zvýšení spolehlivosti oproti autobusovým spojům. Tramvaje s sebou rovněž přináší zklidnění dopravy a mimo jiné také snížení emisí.
Do pokročilé fáze příprav se v současnosti dostává dlouho plánované prodloužení tramvajové trati z Kobylis severně do Zdib. Stavba nyní prochází fází projekční přípravy, do konce roku by mělo být vydáno územní rozhodnutí. Samotné stavební práce by měly začít v roce 2025 a v roce 2027 se předpokládá zprovoznění celého nového úseku trati z Kobylis až do terminálu Sedlec.
„Za Prahu 8 stavbu této tramvajové trati od začátku podporujeme. Zejména proto, že mimo Prahu 8 vzniknou dvě velká P+R parkoviště pro celkem 1248 vozidel. Tato auta pak nebudou projíždět Ústeckou ulicí a přes Kobyliské náměstí. Praha nutně potřebuje dobudovat tisíce parkovacích míst P+R, aby mohli přijíždějící návštěvníci přesednout na MHD,“ uvedl Martin Jedlička (TOP 09 + STAN), předseda komise pro dopravu.
Dále podle něj dojde ke snížení počtu meziměstských autobusů u metra Kobylisy, které se přesunou na nové dopravní terminály ve Zdibech a v Sedleci. Meziměstské autobusové linky tak budou končit mimo hlavní město a pro dopravu dále do centra cestující využijí právě tramvaj. Trať svým zamýšleným vedením prochází obcemi Zdiby a Dolní Chabry, lepší dopravní spojení s Prahou tak přinese i místním obyvatelům.
Trasa začíná na křižovatce ulic Klapkova, Horňátecká a Maškova, kde se napojí na točnu a vozovnu Kobylisy. Dále pokračuje téměř v celé délce po současné čtyřproudové Ústecké ulici, tím překonává území Dolních Chabrů. Před vjezdem do Zdib se nachází odbočka do prvního ze dvou terminálů (Terminál Zdiby), jehož součástí bude parkovací dům P+R pro 414 vozidel. Ulicí Pražská trať prochází obcí Zdiby, samostatným mostním nadjezdem – doplněným o chodník pro pěší a cyklisty – překonává křížení komunikace I/9 s dálnicí D8 a následně je ukončena smyčkou v novém Terminálu Sedlec. Zde se počítá s parkovacím domem pro 834 automobilů. Trať bude mít včetně obou terminálů osm zastávek. Investorem je hlavní město. (TK)