Takto by měla vypadat stanice lanovky v Bohnicích
Vítězem jednofázové mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic a pěti podpěr plánované lanové dráhy Podbaba – Troja – Bohnice se stalo londýnské studio William Matthews Associates.
To stojí také za návrhem londýnské lanovky (London Cable Car) nebo modernizací nádraží London Bridge, páté nejrušnější stanice ve Spojeném království.
Do soutěže, kterou vyhlásil pražský dopravní podnik, se přihlásilo 23 zájemců z devíti evropských zemí, z nichž porota vybrala pět týmů, jejichž úkolem bylo vypracovat architektonické návrhy. Z nich mezinárodní porota ocenila tři nejlepší. První cenu obdržel britský tým William Matthews Associates ve spolupráci s Boele Architects a Expedition Engineering a za podpory konzultantů DCSA a Agile CE. Na druhém místě skončilo české seskupení ov architekti a studio Olgoj Chorchoj. Na třetí pozici se umístila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck renomovaného norského studia Snøhetta.
„Vítězný návrh nejvíce zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Doufám, že již za několik let se budeme moci svézt tímto elegantním dopravním prostředkem, do kterého bude možné nastoupit ve třech stanicích. Na obou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Městská část Praha 8 se na výběru vítězného návrhu podílela. Řešení prostoru v okolí budoucí stanice lanovky v Bohnicích je pro vedení radnice zásadně důležité. „Nadále trváme na tom, aby Praha s lanovkou postavila na kraji Bohnic velký parkovací dům, protože musíme ochránit Bohnice od toho, aby se staly parkovištěm. Současně tvrdíme, že lanovka je dočasné řešení. Praha musí pokračovat v přípravě tramvajové trati, která v budoucnu propojí Bohnice s Prahou 6 mostem v Podbabě,“ konstatoval radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09 + STAN).
Plánovaná délka trasy lanovky bude 2,24 kilometru a mezi stanicemi má jezdit rychlostí 6,5 metru za sekundu. Do jedné kabinky se vejde 35 cestujících, a jelikož jich bude jezdit celkem sedmnáct, za hodinu má lanovka v jednom směru převézt dva až čtyři a půl tisíce osob. Město plánuje, že výstavba celého projektu vyjde přibližně na dvě miliardy korun. Zatím není jasné, kdy by lanovka měla začít fungovat. (TK)