OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2018
www.praha8.cz
17
Doprava
Ulice v Holešovičkách
Konečně posun
směrem k zanoření
nnDopravní situace v ulici
V Holešovičkách byla po
dlouhá léta problematická
a neprospívala kvalitě
životního prostředí v této
oblasti.
Nyní se zdá, že se začalo blýskat
na lepší časy –hlavní cíl Prahy 8,
kterým je svedení dopravy pod
zem, magistrát vyslyšel.
Po otevření tunelového
komplexu Blanka, který
dopravně odlehčil mnoha
pražským lokalitám, došlo
bohužel v ulici V Holešovičkách
k dalšímu nárůstu intenzity
dopravy. V posledních letech
byla realizována některá dílčí
zlepšení, jako je instalace
nízkohlučného asfaltu, ovšem
vzhledem k nárůstu počtu aut je
celkový trend negativní.
Městská část Praha 8 proto
velmi intenzivně volá po
zásadním řešení této problematiky a již několik let požaduje
zrychlit přípravu vedoucí
Ulicí V Holešovičkách projede denně na sto tisíc aut. Foto: Anita Maninová
k zanoření ulice V Holešovičkách pod zem. Starosta Roman
Petrus k tomu dodává: „Jsme
rádi, že jsme byli vyslyšeni
a hlavní město Praha má pro
letošní rok jako jednu z priorit
zpracování podkladů pro
dokumentaci EIA k projektu
zahloubení Holešoviček. Jak
mne informoval pan náměstek
pro dopravu Petr Dolínek,
v průběhu března byly zahájeny
práce na obou variantách
zahloubení a v dubnu 2019
počítáme s podáním žádosti
o závazné stanovisko EIA.“
V současné době jsou
zpracovávány dvě „podzemní
Holešovičky pro lidi
Původně tu tekl jen potok...
nnPůvodně tudy tekl potok. Později zde
byla poklidná ulice pro pěší, auta,
tramvaj. Již několik desítek let je však
ulice V Holešovičkách dálniční přivaděč
pro téměř sto tisíc aut denně.
Slouží jako spojnice nedokončeného
vnitřního městského a vnějšího pražského
okruhu a tím pohlcuje veškerou dopravu
směřující z centra Prahy dále na sever. Po
otevření tunelu Blanka se dále přidávají auta
směřující z Prahy na východ a naopak.
Intenzita dopravy na pražských okruzích
roste a bude dále růst. A provoz v ulici V
Holešovičkách bude růst s nimi.
Dnes se zde nadlimitní exhalace a hluk
snoubí s prachem, světelným smogem
z billboardů, a jsou doplňovány koloritem
častých dopravních nehod. Vše na ploše
několika kilometrů čtverečních, na místě
výstavní vilové čtvrti, v sousedství Nemocnice Na Bulovce a studentských kolejí
Univerzity Karlovy. V této postižené oblasti,
kde bydlí, léčí se, pracuje, nebo studuje víc
než deset tisíc obyvatel, se dá dnes jen stěží
trvale a udržitelně žít. Jde zde pouze
dočasně přežívat. Zkuste si představit,
že máte byt několik metrů od intenzivně
zatížené městské dálnice bez jakékoliv
bariéry. Nabídka obchodů a služeb v okolí
prakticky neexistuje a dochází k jeho
dehumanizaci. Znamená to, že si v rozumné
vzdálenosti nekoupíte ani chléb a neznáte
své sousedy, protože vám není příjemné
pohybovat se po okolí pěšky. V přilehlých
ulicích to není o moc lepší. Místní si takové
podmínky k životu nezvolili dobrovolně.
Mnoho z nich zde bydlí celý život a postupně
se stali obětí dopravního vývoje nastartovaného minulým režimem.
My občané žijící V Holešovičkách a okolí
sdruženi ve spolku Holešovičky pro lidi se
téměř 20 let snažíme s politiky komunikovat
ohledně realistického řešení této katastrofální situace. Jsme přesvědčeni, že problémy
lokality byly odsouvány dlouho a že je třeba
řešit stejně akutně a důsledně, jako např.
připomínky občanů k „humanizaci“ Radlické
radiály nebo zakrytí Spořilovské spojky. Je
zvláštní, že právě tzv. zahloubení ulice V
Holešovičkách za poslední léta nikam reálně
nepokročilo. Jeden z důvodů tohoto stavu je
otevírání nových a zaručených receptů na
řešení dopravy v této oblasti. Za typický
příklad považujeme plány na realizaci tzv.
varianty“, jedna počítá se
zahloubením ulice a jejím
vedením ve stávající stopě,
druhá pak s vytvořením
podzemního tunelu pro
automobilovou dopravu, která
by začínala poblíž mostu
Barikádníků a vynořila se až na
severu Prahy 8 u Čimického
přivaděče. „Uvidíme, jak
dopadnou výsledky těchto
variant, osobně bych preferoval
realizaci obou variant, protože
dopravu v Praze smysluplně
vyřešíme pouze jejím převedením pod zem,“ dodává starosta
Roman Petrus.
Vlastním zahloubením ulice
V Holešovičkách by se kromě
výrazného snížení exhalací
a hluku otevřela cesta k vytvoření kvalitního veřejného
prostoru. Jak upozorňuje
zastupitel a předseda komise pro
životní prostředí Vít Céza:
„Na obou svazích mezi ulicí
V Holešovičkách v letošním roce
revitalizujeme veřejná prostranství s cílem zlepšit kvalitu místní
vegetace a celkové životní
prostředí v této části Prahy 8.
Tyto nové zelené oblasti chceme
do budoucna vzájemně propojit,
což se podaří teprve poté, co
ulice V Holešovičkách zmizí
pod zemí. Její zanoření tak musí
být náš prioritní cíl.“(vic)
Čimické radiály. Tato údajná alternativa
k zahloubení Holešoviček by však naší
oblasti pomohla minimálně. Přivedla by
však další desítky tisíc aut do nyní málo
dopravně zatížené oblasti mezi Čimicemi
a Chabry.
Uvědomujeme si, že auta do Prahy patří.
V dnešní době je nicméně třeba respektovat
práva obyvatel, kteří jsou dopravními
stavbami postiženi a limitováni. I proto
strategický plán Prahy mluví jasně: „Město
se nemůže přizpůsobovat dopravě, naopak
doprava se musí přizpůsobit městu.“
Nechceme jen kritizovat, chceme vést
dialog a rádi bychom aktivně přispěli
k takovému řešení, které je proveditelné.
Zahloubení ulice V Holešovičkách je
racionálním a poměrně dobře realizovatelným projektem, který pomůže vyřešit fatální
problém zdejší povrchové dopravy při
zachování stávajících historicky vzniklých
dopravních vztahů. I proto cíle našeho spolku
podporuje více než 600 členů. Je to signál, že
zde stále žije mnoho lidí, kterým není osud
Dolní Libně lhostejný. Budeme se snažit
důsledně a pádnými i odborně podpořenými
argumenty prosazovat vrácení toho, co do
Holešoviček patří – přiměřeně příjemný
městský život bez desítek tisíc aut pod okny.
Spolek Holešovičky pro lidi,
www.holesovickyprolidi.cz