OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2018 

www.praha8.cz

11

Mají mít obyvatelé Prahy 8 možnost se svým parkovacím

oprávněním zaparkovat i v ostatních městských částech?

Petr Vilím

zastupitel

MČ Praha 8

za KSČM

KSČM

Změna by musela

být opravdu

zásadní

Nedovedu si představit Pražana,

který by na takovouto otázku

odpověděl ne. Žasnu ale, že toto

téma nadhazuje TOP 09, která se

v nedávné minulosti podílela na

řízení radnice a jediné, na co se

spolu v otázce regulace parkování se svými partnery zmohla,

bylo vytištění plastové parkovací kartičky v ceně sto korun

a dále vůbec nic. Kartičku vozí

někteří z nás stále ještě v autě.

Ne kvůli jejímu případnému

oživení, ale proto, že se s ní dobře

škrábe sklo. Takže jo, bylo by to

výborné, ale co pro to udělat?

Především musí existovat vůle

městských částí takovou věc

prosadit. Včetně těch zbývajících,

kde zóny zatím nejsou a které se

jejich zřízení stejně nevyhnou.

A společně je zavést. Rozhoduje

magistrát. Dovedu si představit,

že by rozhodl ve prospěch

občanů a umožnil jim parkování

ve všech zónách na jedno

povolení. Jak by bylo drahé?

Mohlo by zůstat na stávající

výši? Asi těžko. Bylo by tedy

možné ponechat si jen to

stávající za stejnou cenu nebo

bych si musel koupit povinně

celopražské? A co centrum?

Podléhalo by rovněž tomuto

opatření nebo by fungovalo pro

svou kulturní a historickou

odlišnost v jiném režimu? Asi

ano. Napadá mne, že by nebylo

od věci, aby v Praze byly

vyhlášeny dvě zóny. Jedna, která

by se týkala historického centra,

a druhá pro vše ostatní. A nemusely by se malovat a přetírat

různé modré či bílé čáry.

Myslet bychom v tomto směru

ale měli i na všechny mimopražské, kteří posílají své ratolesti do

pražských škol, na turisty a ty,

kteří jezdí do Prahy utrácet

peníze. A neměli bychom

zapomenout na mimopražské

řemeslníky a trochu jim ulevit.

Třeba jen proto, aby si ti pražští

nevytvořili v Praze monopol za

monopolní ceny.

Tomáš Němeček

zastupitel MČ Praha 8

za Osmička sobě

a nezávislí

Tomáš Hnyk

místopředseda

Strany zelených

za Prahu 8

Osmička sobě

a nezávislí

strana

zelených

Toto lidem vážně

neslibujte

Ano, ale

ne zdarma

Jak by takový volební slib zněl

krásně… až na to, že by byl

nesplnitelný. Důvod nesplnitelnosti je čistě praktický. Všechny

městské části s modrými zónami

už vydaly pro své občany

mnohem víc parkovacích

oprávnění, než zřídily parkovacích míst.

A to nikoli teď, ale už před

rokem. Zde jsou loňské údaje:

Praha 5 s 6360 místy vydala

8429 oprávnění, Praha 6

s 17 252 místy vydala

22 384 oprávnění, Praha 8

s 11 397 místy vydala

13 172 oprávnění… (zdroj:

Parkovací místa vynášejí Praze

miliony, zisk slibuje vrátit do

ulic, iDnes.cz 26. 1. 2017). Takže

pokud vám někdo chce slíbit,

že zvolíte-li ho, bude moci

Pražan parkovat kdekoli v Praze,

je to – zdvořile řečeno – projev

nedostatku informací. Každá

městská část bude hájit zájem

svých občanů na volném

parkovacím místu před jejich

domem.

Mimochodem: už dnes

samozřejmě v jiné městské části

zaparkovat můžeme, ale

platíme za to (podle lokality)

20–60 korun za hodinu.

Pro srovnání: v Trutnově stojí

hodina parkování 5 korun,

v Lysé nad Labem 10 korun,

v Mladé Boleslavi 20 korun.

Pražská sazba za běžné

hodinové parkování tedy není

nijak přemrštěná.

Co nám ale vadí, je nakládání

s výnosy z parkovného. Lidé

mají právo na to, aby se jejich

daně utrácely smysluplně. Proto

chceme, aby se z této pražské

„daně z auta“ platila odstavná

parkoviště nebo parkovací domy

s možností přestupu na MHD.

Chceme, aby se co nejrychleji

a nejpohodlněji pohybovali lidé,

a ne dopravní prostředky. Čím

více z nás si k přepravě po Praze

zvolí auto, tím pomaleji se ti

ostatní dostanou tam, kam

potřebují, nemluvě o zdraví

škodlivých exhalacích a záboru

veřejného prostoru parkováním.

Dostupnost a cena parkování

má obrovský vliv na to, zda

někam jet autem nebo jinak.

Pokud někde nezaparkuji, tak

tam asi autem nepojedu. Proto

by se velikost území, kde

můžeme parkovat s parkovací

kartou, neměla zvyšovat, ale

zmenšovat jen na bezprostřední

blízkost bydliště. Není totiž

zřejmé, proč by obyvatelé

Karlína měli mít možnost

parkovat v Kobylisích, kam vede

linka metra i tramvajová trať,

a ne třeba na bližším Žižkově.

Na druhou stranu je nutné

respektovat, že někdy je auto

skutečně tím nejvhodnějším

prostředkem dopravy. Pak je

třeba umožnit zaparkovat v cíli

cesty i v rezidenční zóně, ale ne

zdarma. Praha je historické

město, které zejména v centru,

ale ani na sídlištích nezvládá

současný nápor automobilového

provozu. Zelení podporují MHD

a cyklistickou a pěší dopravu

a případně sdílení aut tak, aby

se co nejvíce domácností bez

vlastního auta obešla. Proto

jsme na magistrátu prosadili

snížení ceny ročního jízdného na

MHD na 10 korun denně

a podporujeme výstavbu nových

spojení, jako je třeba lávka

z Karlína do Holešovic pro pěší,

nebo tzv. Nové spojení II, které

by mělo podstatně zrychlit

a zkapacitnit příměstskou

železniční dopravu.

Tomáš Pavlů

zastupitel MČ Praha 8

za KDU-ČSL,

Osmička sobě

KDU-ČSL,

Osmička sobě

a nezávislí

Chybí parkovací

domy

Pokud automobilisté z ostatních

městských částí nebudou moci

parkovat v Praze 8, tak by to

mohlo být zajímavé. Myslet si

však, že obyvatelé Prahy 8

budou moci parkovat v Praze 1,

2, 3, 9 či 7 a obyvatelé z těchto

městských částí nebudou moci

parkovat v naší městské části,

je naivní.

Každý, kdo jezdí po Praze

autem, ví, že parkování je

problém, a tak je lepší použít

MHD. Aut máme v Praze více

než dost, stačí zažít zácpy na

různých místech a je jasné, že

je třeba hledat způsoby, jak IAD

(IAD – Individuální automobilová doprava) omezit. Je třeba

podporovat kvalitní hromadnou dopravu, parkoviště P+R

(zaparkuj a jeď MHD) pro

mimopražské a pro rezidenty

parkovací domy tam, kde chybí.

V neposlední řadě je dobré se

inspirovat v zahraničí, např.

snadné zapůjčení kol na ulicích

Paříže a Lyonu. IAD je omezována nejen kvůli nedostatku

parkovacích míst, ale také

z důvodu čistšího životného

prostředí a bezpečnosti. I Praha

by měla jít tímto směrem.

Vedení městské části věnuje

značné částky z rozpočtu v roce

2018 na celkem zbytné

investice, např. 72 milionů do IT

a kamer. Bohužel však neřeší

potřebné investice ke zlepšení

kvality obyvatel Prahy 8, např.

parkovací domy na našich

sídlištích.