OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2018
www.praha8.cz
11
Mají mít obyvatelé Prahy 8 možnost se svým parkovacím
oprávněním zaparkovat i v ostatních městských částech?
Petr Vilím
zastupitel
MČ Praha 8
za KSČM
KSČM
Změna by musela
být opravdu
zásadní
Nedovedu si představit Pražana,
který by na takovouto otázku
odpověděl ne. Žasnu ale, že toto
téma nadhazuje TOP 09, která se
v nedávné minulosti podílela na
řízení radnice a jediné, na co se
spolu v otázce regulace parkování se svými partnery zmohla,
bylo vytištění plastové parkovací kartičky v ceně sto korun
a dále vůbec nic. Kartičku vozí
někteří z nás stále ještě v autě.
Ne kvůli jejímu případnému
oživení, ale proto, že se s ní dobře
škrábe sklo. Takže jo, bylo by to
výborné, ale co pro to udělat?
Především musí existovat vůle
městských částí takovou věc
prosadit. Včetně těch zbývajících,
kde zóny zatím nejsou a které se
jejich zřízení stejně nevyhnou.
A společně je zavést. Rozhoduje
magistrát. Dovedu si představit,
že by rozhodl ve prospěch
občanů a umožnil jim parkování
ve všech zónách na jedno
povolení. Jak by bylo drahé?
Mohlo by zůstat na stávající
výši? Asi těžko. Bylo by tedy
možné ponechat si jen to
stávající za stejnou cenu nebo
bych si musel koupit povinně
celopražské? A co centrum?
Podléhalo by rovněž tomuto
opatření nebo by fungovalo pro
svou kulturní a historickou
odlišnost v jiném režimu? Asi
ano. Napadá mne, že by nebylo
od věci, aby v Praze byly
vyhlášeny dvě zóny. Jedna, která
by se týkala historického centra,
a druhá pro vše ostatní. A nemusely by se malovat a přetírat
různé modré či bílé čáry.
Myslet bychom v tomto směru
ale měli i na všechny mimopražské, kteří posílají své ratolesti do
pražských škol, na turisty a ty,
kteří jezdí do Prahy utrácet
peníze. A neměli bychom
zapomenout na mimopražské
řemeslníky a trochu jim ulevit.
Třeba jen proto, aby si ti pražští
nevytvořili v Praze monopol za
monopolní ceny.
Tomáš Němeček
zastupitel MČ Praha 8
za Osmička sobě
a nezávislí
Tomáš Hnyk
místopředseda
Strany zelených
za Prahu 8
Osmička sobě
a nezávislí
strana
zelených
Toto lidem vážně
neslibujte
Ano, ale
ne zdarma
Jak by takový volební slib zněl
krásně… až na to, že by byl
nesplnitelný. Důvod nesplnitelnosti je čistě praktický. Všechny
městské části s modrými zónami
už vydaly pro své občany
mnohem víc parkovacích
oprávnění, než zřídily parkovacích míst.
A to nikoli teď, ale už před
rokem. Zde jsou loňské údaje:
Praha 5 s 6360 místy vydala
8429 oprávnění, Praha 6
s 17 252 místy vydala
22 384 oprávnění, Praha 8
s 11 397 místy vydala
13 172 oprávnění… (zdroj:
Parkovací místa vynášejí Praze
miliony, zisk slibuje vrátit do
ulic, iDnes.cz 26. 1. 2017). Takže
pokud vám někdo chce slíbit,
že zvolíte-li ho, bude moci
Pražan parkovat kdekoli v Praze,
je to – zdvořile řečeno – projev
nedostatku informací. Každá
městská část bude hájit zájem
svých občanů na volném
parkovacím místu před jejich
domem.
Mimochodem: už dnes
samozřejmě v jiné městské části
zaparkovat můžeme, ale
platíme za to (podle lokality)
20–60 korun za hodinu.
Pro srovnání: v Trutnově stojí
hodina parkování 5 korun,
v Lysé nad Labem 10 korun,
v Mladé Boleslavi 20 korun.
Pražská sazba za běžné
hodinové parkování tedy není
nijak přemrštěná.
Co nám ale vadí, je nakládání
s výnosy z parkovného. Lidé
mají právo na to, aby se jejich
daně utrácely smysluplně. Proto
chceme, aby se z této pražské
„daně z auta“ platila odstavná
parkoviště nebo parkovací domy
s možností přestupu na MHD.
Chceme, aby se co nejrychleji
a nejpohodlněji pohybovali lidé,
a ne dopravní prostředky. Čím
více z nás si k přepravě po Praze
zvolí auto, tím pomaleji se ti
ostatní dostanou tam, kam
potřebují, nemluvě o zdraví
škodlivých exhalacích a záboru
veřejného prostoru parkováním.
Dostupnost a cena parkování
má obrovský vliv na to, zda
někam jet autem nebo jinak.
Pokud někde nezaparkuji, tak
tam asi autem nepojedu. Proto
by se velikost území, kde
můžeme parkovat s parkovací
kartou, neměla zvyšovat, ale
zmenšovat jen na bezprostřední
blízkost bydliště. Není totiž
zřejmé, proč by obyvatelé
Karlína měli mít možnost
parkovat v Kobylisích, kam vede
linka metra i tramvajová trať,
a ne třeba na bližším Žižkově.
Na druhou stranu je nutné
respektovat, že někdy je auto
skutečně tím nejvhodnějším
prostředkem dopravy. Pak je
třeba umožnit zaparkovat v cíli
cesty i v rezidenční zóně, ale ne
zdarma. Praha je historické
město, které zejména v centru,
ale ani na sídlištích nezvládá
současný nápor automobilového
provozu. Zelení podporují MHD
a cyklistickou a pěší dopravu
a případně sdílení aut tak, aby
se co nejvíce domácností bez
vlastního auta obešla. Proto
jsme na magistrátu prosadili
snížení ceny ročního jízdného na
MHD na 10 korun denně
a podporujeme výstavbu nových
spojení, jako je třeba lávka
z Karlína do Holešovic pro pěší,
nebo tzv. Nové spojení II, které
by mělo podstatně zrychlit
a zkapacitnit příměstskou
železniční dopravu.
Tomáš Pavlů
zastupitel MČ Praha 8
za KDU-ČSL,
Osmička sobě
KDU-ČSL,
Osmička sobě
a nezávislí
Chybí parkovací
domy
Pokud automobilisté z ostatních
městských částí nebudou moci
parkovat v Praze 8, tak by to
mohlo být zajímavé. Myslet si
však, že obyvatelé Prahy 8
budou moci parkovat v Praze 1,
2, 3, 9 či 7 a obyvatelé z těchto
městských částí nebudou moci
parkovat v naší městské části,
je naivní.
Každý, kdo jezdí po Praze
autem, ví, že parkování je
problém, a tak je lepší použít
MHD. Aut máme v Praze více
než dost, stačí zažít zácpy na
různých místech a je jasné, že
je třeba hledat způsoby, jak IAD
(IAD – Individuální automobilová doprava) omezit. Je třeba
podporovat kvalitní hromadnou dopravu, parkoviště P+R
(zaparkuj a jeď MHD) pro
mimopražské a pro rezidenty
parkovací domy tam, kde chybí.
V neposlední řadě je dobré se
inspirovat v zahraničí, např.
snadné zapůjčení kol na ulicích
Paříže a Lyonu. IAD je omezována nejen kvůli nedostatku
parkovacích míst, ale také
z důvodu čistšího životného
prostředí a bezpečnosti. I Praha
by měla jít tímto směrem.
Vedení městské části věnuje
značné částky z rozpočtu v roce
2018 na celkem zbytné
investice, např. 72 milionů do IT
a kamer. Bohužel však neřeší
potřebné investice ke zlepšení
kvality obyvatel Prahy 8, např.
parkovací domy na našich
sídlištích.