10

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2018 

www.praha8.cz

Fórum

V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených

do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.

Michal Fišer

zastupitel

MČ Praha 8

za ANO

Ondřej Gros

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

Tento měsíc se ptá: TOP 09

Martin Jedlička

člen komise pro

dopravu MČ Praha 8

za TOP 09

Vít Céza

zastupitel

MČ Praha 8

za ČSSD

hnutí ano

ods praha 8

top 09 praha 8

ČSSD

Pro krátkodobé

stání jistě ano!

Současný systém

škodí řidičům

Zná to asi každý motorista

v Praze. Hledání parkovacího

místa v pražských ulicích je

mnohdy poměrně náročnou

zkouškou nervů. Řidiči tím

nejen tráví cenný čas, ale navíc

zvyšují již tak hustý provoz

v metropoli. Podle odhadů je

dokonce provoz spjatý s hledáním volného místa k zaparkování spojen až s 30 procenty

dopravy v centrech měst.

Regulace v podobě plošného

zpoplatnění, tedy zavedení zón

placeného stání, tento problém

částečně řeší. Jednak tím, že

sníží provoz (řidiči například

využívají více MHD) a současně

zajistí dostatek parkovacích

míst pro rezidenty, což logicky

snižuje dobu potřebnou pro

nalezení parkovacího místa.

Negativním důsledkem tohoto

opatření pro rezidenty je

samozřejmě povinnost platit

za možnost parkování v místě

bydliště. Bohužel v současné

chvíli se právo na parkování

vztahuje jen na lokalitu trvalého

bydliště. Není tak možné v rámci

zaplaceného povolení parkovat

i v jiných městských částech.

Z mého pohledu racionálním

řešením, které by významně

ulevilo řidičům, by bylo povolit

v rámci parkovacího oprávnění

parkovat v ulicích i jiných

městských částí krátkodobě.

Mnoho řidičů si potřebuje

v jiných částech Prahy vyřídit

různé aktivity, od návštěvy

příbuzných po vyřizování

nákupů. Ani z technického

hlediska tomuto řešení nic

nebrání, využít lze například

registraci SPZ a evidovat čas

zaparkování přes mobilní

aplikaci. Právě možnost legálně

na krátkou dobu zaparkovat

v těchto zónách by jistě přinesla

řidičům větší pohodlí při jízdě

po Praze.

Odpověď na otázku by se dala

zhustit do lakonického: „Zcela

jistě.“ Současný systém zón,

který rozparceloval Prahu na

jednotlivé parkovací ostrovy

(Prahu 8 dokonce na tři),

evidentně škodí pražským

řidičům.

Za své peníze občané dostávají velmi nejistou možnost

zaparkovat před svým domem,

ale o pár kilometrů dál v jiné

čtvrti jsou z nich nechtění

cizinci, které čekají jen další

poplatky a pokuty. Praha však

není jakousi konfederací

městských částí, ale je to jedno

město a všichni jsme jeho

občany. Měli bychom tedy mít

stejný systém pro všechny.

Je zřejmé, že parkování

v Praze musí projít zásadní

změnou. Pražský řidič má za své

peníze dostat možnost parkovat

v celém městě. To znamená, že

jednotlivé zóny by měly být

propojeny. Rozsah zón musí

projít revizí. Tam, kde nepřinášejí zlepšení, je bez milosti zrušit.

Ceny za parkování rezidentů,

podnikatelů, majitelů domů

a pečujících musíme srazit,

parkovací zóny nesmí být další

daní plnící bezedné kasy

magistrátu a městských částí.

V případě rozpočtu Prahy 8 to

platí snad stonásobně – poslední

rozpočet je ukázkou, že peněz na

rozhazování nebudou mít

současní radní nikdy dost. I ti by

však měli být za pár měsíců

vyměněni. Občanští demokraté

jsou jednoznačně pro změny.

A nejen v parkování.

Přeji vám všem příjemné

prožití velikonočních svátků

a krásné jaro.

Ano. Pražáci

nesmí být cizinci

ve svém městě

Regulaci

parkování

potřebujeme

1. Ano, mají.

2. Lidé se chtějí po Praze

pohybovat i autem. Nemáme

vymýšlet, jak jim to co nejvíc

omezit, ale musíme hledat cesty,

jak jim to v rámci možností

usnadnit. Prioritou je plynulá

doprava.

3. Praha je jedno město, nikoliv

soustava soupeřících městských

částí. Proto je chyba, aby člověk

mohl v ceně svého parkovacího

oprávnění parkovat pouze

v okolí svého bydliště. Není

důvod, aby obyvatel Karlína

nezaparkoval v Holešovicích,

Dejvicích nebo na Smíchově.

4. Současné parkovací zóny

vznikaly postupně. Teď ale

potřebujeme, aby vedení města

udělalo komplexní revizi

a připravilo vznik nějaké formy

celopražské parkovací zóny.

Případně alespoň možnost

celopražské parkovací karty.

5. Musí existovat možnost

jednoho parkovacího oprávnění,

které umožní parkovat bezplatně napříč městskými částmi

během všedních dnů, přinejmenším v nějakém časovém slotu

nebo na nějakou dobu.

6. Parkování lidí, kteří nemají

trvalé bydliště v Praze, má být

nadále omezeno zónou placeného stání. Modrá zóna je především ochrana Prahy před

živelným parkováním mimopražských aut. Praha i Středočeský kraj musí postavit mnoho

nových P+R parkovišť.

7. Samozřejmě vedle toho

musí existovat podpora veřejné

dopravy. MHD musí být rychlá

a nabízet víc spojů, ne je

neustále osekávat. Občané musí

být motivováni jezdit MHD její

kvalitou, nikoli zvyšujícím se

zpoplatněním parkování

prakticky v celém městě.

Také si myslíte, že Praha 8

si zaslouží víc? Víte, co zlepšit?

Zavolejte nám na č.: 723 721 082.

Najdete nás též na stránkách

www.naseosmicka.cz.

Radost z toho nemám, ale situace

dnes v Praze dospěla do stádia,

kdy je regulace parkování nutná.

Automobilů je ve městě zkrátka

moc. Proto městské části

přistoupily postupně k zavádění

parkovacích zón prakticky v celé

Praze. To není náhoda, ale

přirozený proces, který v současnosti není možné zvrátit.

Představme si, že by si každý

opět mohl (zdarma) zaparkovat,

kdekoliv by se mu zachtělo.

Došlo by ke každodennímu

ohromnému pohybu aut, což by

zásadně zhoršilo komfort

rezidentů, kteří bydlí v bytových

domech a na sídlištích. Možná to

někde jako problém nevypadá,

ale jen zdánlivě. V okolí metra

Ládví, Kobylis, po celé Palmovce

i v Karlíně by se šance zaparkovat znovu snížila k nule. Také by

se zvýšil hluk, prašnost, emise

z motorů. Vzpomeňme si, jak

vypadalo parkování před

zavedením modrých zón.

Chceme návrat k takovému

stavu? Já tedy ne.

Modré zóny tohle všechno

snižují. Zapůsobily správně, je to

dnes důležitý regulatorní prvek

pro naše spoluobčany bydlící

v Praze 8. To ale neznamená,

že jsme s tématem parkování

skončili. Naopak. Teď budeme

pokračovat rozvojem parkovacích míst všude tam, kde to bude

možné a kde to zároveň nebude

ohrožovat stávající zeleň.

Budeme na tom intenzivně

pracovat — a radnice pod

vedením pana starosty Petruse

s tím už na mnoha místech

začala. Brzy se budou budovat

nová místa v ulicích Famfulíkova, Eledrova, Feřtekova a Řešovská. A to je jen začátek. Budeme

velmi citlivě přidávat parkovací

místa tak, aby se našim spoluobčanům lépe parkovalo a zároveň

aby to nenarušovalo životní

prostředí. To je cesta, jak nadále

zlepšovat podmínky pro

parkování v celé Praze 8.