10
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / duben 2018
www.praha8.cz
Fórum
V této rubrice najdete názory zástupců stran zvolených
do Zastupitelstva MČ Praha 8. Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere otázku, na kterou odpovídají i ostatní.
Michal Fišer
zastupitel
MČ Praha 8
za ANO
Ondřej Gros
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Tento měsíc se ptá: TOP 09
Martin Jedlička
člen komise pro
dopravu MČ Praha 8
za TOP 09
Vít Céza
zastupitel
MČ Praha 8
za ČSSD
hnutí ano
ods praha 8
top 09 praha 8
ČSSD
Pro krátkodobé
stání jistě ano!
Současný systém
škodí řidičům
Zná to asi každý motorista
v Praze. Hledání parkovacího
místa v pražských ulicích je
mnohdy poměrně náročnou
zkouškou nervů. Řidiči tím
nejen tráví cenný čas, ale navíc
zvyšují již tak hustý provoz
v metropoli. Podle odhadů je
dokonce provoz spjatý s hledáním volného místa k zaparkování spojen až s 30 procenty
dopravy v centrech měst.
Regulace v podobě plošného
zpoplatnění, tedy zavedení zón
placeného stání, tento problém
částečně řeší. Jednak tím, že
sníží provoz (řidiči například
využívají více MHD) a současně
zajistí dostatek parkovacích
míst pro rezidenty, což logicky
snižuje dobu potřebnou pro
nalezení parkovacího místa.
Negativním důsledkem tohoto
opatření pro rezidenty je
samozřejmě povinnost platit
za možnost parkování v místě
bydliště. Bohužel v současné
chvíli se právo na parkování
vztahuje jen na lokalitu trvalého
bydliště. Není tak možné v rámci
zaplaceného povolení parkovat
i v jiných městských částech.
Z mého pohledu racionálním
řešením, které by významně
ulevilo řidičům, by bylo povolit
v rámci parkovacího oprávnění
parkovat v ulicích i jiných
městských částí krátkodobě.
Mnoho řidičů si potřebuje
v jiných částech Prahy vyřídit
různé aktivity, od návštěvy
příbuzných po vyřizování
nákupů. Ani z technického
hlediska tomuto řešení nic
nebrání, využít lze například
registraci SPZ a evidovat čas
zaparkování přes mobilní
aplikaci. Právě možnost legálně
na krátkou dobu zaparkovat
v těchto zónách by jistě přinesla
řidičům větší pohodlí při jízdě
po Praze.
Odpověď na otázku by se dala
zhustit do lakonického: „Zcela
jistě.“ Současný systém zón,
který rozparceloval Prahu na
jednotlivé parkovací ostrovy
(Prahu 8 dokonce na tři),
evidentně škodí pražským
řidičům.
Za své peníze občané dostávají velmi nejistou možnost
zaparkovat před svým domem,
ale o pár kilometrů dál v jiné
čtvrti jsou z nich nechtění
cizinci, které čekají jen další
poplatky a pokuty. Praha však
není jakousi konfederací
městských částí, ale je to jedno
město a všichni jsme jeho
občany. Měli bychom tedy mít
stejný systém pro všechny.
Je zřejmé, že parkování
v Praze musí projít zásadní
změnou. Pražský řidič má za své
peníze dostat možnost parkovat
v celém městě. To znamená, že
jednotlivé zóny by měly být
propojeny. Rozsah zón musí
projít revizí. Tam, kde nepřinášejí zlepšení, je bez milosti zrušit.
Ceny za parkování rezidentů,
podnikatelů, majitelů domů
a pečujících musíme srazit,
parkovací zóny nesmí být další
daní plnící bezedné kasy
magistrátu a městských částí.
V případě rozpočtu Prahy 8 to
platí snad stonásobně – poslední
rozpočet je ukázkou, že peněz na
rozhazování nebudou mít
současní radní nikdy dost. I ti by
však měli být za pár měsíců
vyměněni. Občanští demokraté
jsou jednoznačně pro změny.
A nejen v parkování.
Přeji vám všem příjemné
prožití velikonočních svátků
a krásné jaro.
Ano. Pražáci
nesmí být cizinci
ve svém městě
Regulaci
parkování
potřebujeme
1. Ano, mají.
2. Lidé se chtějí po Praze
pohybovat i autem. Nemáme
vymýšlet, jak jim to co nejvíc
omezit, ale musíme hledat cesty,
jak jim to v rámci možností
usnadnit. Prioritou je plynulá
doprava.
3. Praha je jedno město, nikoliv
soustava soupeřících městských
částí. Proto je chyba, aby člověk
mohl v ceně svého parkovacího
oprávnění parkovat pouze
v okolí svého bydliště. Není
důvod, aby obyvatel Karlína
nezaparkoval v Holešovicích,
Dejvicích nebo na Smíchově.
4. Současné parkovací zóny
vznikaly postupně. Teď ale
potřebujeme, aby vedení města
udělalo komplexní revizi
a připravilo vznik nějaké formy
celopražské parkovací zóny.
Případně alespoň možnost
celopražské parkovací karty.
5. Musí existovat možnost
jednoho parkovacího oprávnění,
které umožní parkovat bezplatně napříč městskými částmi
během všedních dnů, přinejmenším v nějakém časovém slotu
nebo na nějakou dobu.
6. Parkování lidí, kteří nemají
trvalé bydliště v Praze, má být
nadále omezeno zónou placeného stání. Modrá zóna je především ochrana Prahy před
živelným parkováním mimopražských aut. Praha i Středočeský kraj musí postavit mnoho
nových P+R parkovišť.
7. Samozřejmě vedle toho
musí existovat podpora veřejné
dopravy. MHD musí být rychlá
a nabízet víc spojů, ne je
neustále osekávat. Občané musí
být motivováni jezdit MHD její
kvalitou, nikoli zvyšujícím se
zpoplatněním parkování
prakticky v celém městě.
Také si myslíte, že Praha 8
si zaslouží víc? Víte, co zlepšit?
Zavolejte nám na č.: 723 721 082.
Najdete nás též na stránkách
www.naseosmicka.cz.
Radost z toho nemám, ale situace
dnes v Praze dospěla do stádia,
kdy je regulace parkování nutná.
Automobilů je ve městě zkrátka
moc. Proto městské části
přistoupily postupně k zavádění
parkovacích zón prakticky v celé
Praze. To není náhoda, ale
přirozený proces, který v současnosti není možné zvrátit.
Představme si, že by si každý
opět mohl (zdarma) zaparkovat,
kdekoliv by se mu zachtělo.
Došlo by ke každodennímu
ohromnému pohybu aut, což by
zásadně zhoršilo komfort
rezidentů, kteří bydlí v bytových
domech a na sídlištích. Možná to
někde jako problém nevypadá,
ale jen zdánlivě. V okolí metra
Ládví, Kobylis, po celé Palmovce
i v Karlíně by se šance zaparkovat znovu snížila k nule. Také by
se zvýšil hluk, prašnost, emise
z motorů. Vzpomeňme si, jak
vypadalo parkování před
zavedením modrých zón.
Chceme návrat k takovému
stavu? Já tedy ne.
Modré zóny tohle všechno
snižují. Zapůsobily správně, je to
dnes důležitý regulatorní prvek
pro naše spoluobčany bydlící
v Praze 8. To ale neznamená,
že jsme s tématem parkování
skončili. Naopak. Teď budeme
pokračovat rozvojem parkovacích míst všude tam, kde to bude
možné a kde to zároveň nebude
ohrožovat stávající zeleň.
Budeme na tom intenzivně
pracovat — a radnice pod
vedením pana starosty Petruse
s tím už na mnoha místech
začala. Brzy se budou budovat
nová místa v ulicích Famfulíkova, Eledrova, Feřtekova a Řešovská. A to je jen začátek. Budeme
velmi citlivě přidávat parkovací
místa tak, aby se našim spoluobčanům lépe parkovalo a zároveň
aby to nenarušovalo životní
prostředí. To je cesta, jak nadále
zlepšovat podmínky pro
parkování v celé Praze 8.