Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2023 

ChatGPT

z projektu OpenAI

PIRÁTI

Hlavním úkolem

školství je

připravit naše

děti na svět, který

teprve přijde

Jednou z přicházejících novinek

je umělá inteligence. Na položené otázky jsme se zeptali ChatGPT z projektu OpenAI.

Jaká by měla být hlavní úloha

ředitele ZŠ/MŠ?

Hlavní úloha ředitele ZŠ/MŠ je

zodpovědnost za chod a úspěšnost školy, včetně poskytování

kvalitního vzdělání pro všechny

žáky. Tento úkol zahrnuje vedení a rozvoj pedagogického

a nepedagogického personálu,

spolupráci se zákonnými zástupci žáků a dalšími zainteresovanými stranami, správu

školního rozpočtu a zajištění

kvalitních výukových podmínek. Ředitel je také odpovědný

za komunikaci se středními

školami, aby mohli žáci pokračovat ve svém vzdělávání po

skončení základní školy. V neposlední řadě je důležité, aby

ředitel vedl školu s důrazem na

rovnost a inkluzi, aby všichni

žáci měli rovné příležitosti ke

vzdělání a úspěchu.

Měla by se konat pravidelně

výběrová řízení na pozice

ředitelů?

Ano, výběrová řízení na pozici

ředitele by měla být pravidelně

konána. Výběrová řízení jsou

důležitým nástrojem pro zajištění transparentnosti a objektivity

při obsazování významných

pozic ve školství. Pomáhají

zajistit, aby na pozici ředitele

byla jmenována osoba s potřebnými znalostmi a dovednostmi,

která bude schopna školu efektivně vést a zajistit její dobré

fungování. Výběrová řízení

navíc poskytují šanci i jiným

uchazečům o pozici ředitele,

než je stávající ředitel, aby se

mohli ucházet o tuto pozici

a dostat se do hry o její

obsazení.

Hana Novotná

předseda

zastupitelského klubu

SPOLEČNĚ

PRO PRAHU 8

www.praha8.cz 11

Michal Janovský

zastupitel

MČ Praha 8

PATRIOTI

Ředitel školy

v dnešní době

Ředitel má být

manažer i vizionář musí být

Superman

Ředitelé mateřských a základních škol mají v podstatě dvojí

úlohu. Zajistit materiální podmínky pro výuku dětí/žáků

a realizovat samotnou výuku. Já

si k ní ovšem dovolím přidat

třetí, neméně důležitou roli, a to

nadchnout a motivovat děti,

rodiče i celý učitelský sbor.

Ředitel je tím, kdo udává tón

celé škole. Často právě díky

osobě ředitele získává škola

svou pověst, renomé a oblibu.

Nicméně důležitá je i praktická

stránka manažerské pozice

ředitele. U nás na Praze 8 se

snažíme (a dlouhodobě se nám

to daří) v maximální možné míře

pomáhat ředitelkám a ředitelům

„našich“ škol při péči o školský

majetek. Pro tento účel máme

zřízenou speciální příspěvkovou

organizaci pro správu svěřeného

majetku. Podporu poskytujeme

také v účetních a právních otázkách. Schopnost pomáhat ředitelům s organizačními záležitostmi

jsme v poslední době prokázali

při covidové krizi i při začleňování ukrajinských dětí a žáků do

našich škol.

Výměna na postu ředitele

neprobíhá častěji, než je nutné.

Zákon umožňuje zřizovateli

vyhlásit konkurz na pozici ředitele školy v okamžiku, kdy mu

vyprší šestileté funkční období.

Věřím, že je v této otázce v MČ

Praha 8 nastavena adekvátní

praxe, která se dá shrnout takto:

neměnit zbytečně vedení škol,

ale zároveň důkladně posuzovat

jejich působení. Po uplynutí

funkčního období ředitele tedy

nevypisujeme konkurzní řízení

pouze poté, co pečlivě prozkoumáme dosavadní činnost dané

ředitelky či ředitele, a poté, co

daná ředitelka či ředitel obhájí

před zřizovatelem svoji koncepci

pro následující funkční období.

V potaz bereme také odbornou

i občanskou zpětnou vazbu na

chod školy. V tomto duchu by

bylo dobré pokračovat i nadále.

Samozřejmě, že ředitel by měl

být skvělým manažerem, měl by

mít vizi, jaká by škola měla být.

Musí umět komunikovat s rodiči

i žáky i zřizovatelem. Měl by

svůj učitelský sbor vést, motivovat a umožnit učitelům odborný

růst. Měl by být garantem kvality výuky na své škole…

A teď zpátky na zem: Samozřejmě, že základ povinností je

ve Školském zákoně. Jenže

šedivá je teorie, strom praxe je

zelenější a košatější. On totiž

nakonec v reálu ředitel zavalený

hromadou dotazníků, formulářů a hlášení, ve volných chvilkách se věnuje tomu, co by

vlastně měl řešit primárně. A to

je manažerská práce s těžištěm

v pedagogickém vedení školy.

Jenže mezitím řeší nedostatek

financí v balíku peněz na pomůcky, musí vyřešit navýšení

tabulkových platů nepedagogů,

na které vláda jaksi neposlala

peníze. Shání učitele, kdy v některých aprobacích učitelé

prakticky nejsou. Řeší hromadu

problémů se špatně nastavenou

inkluzí a nedostatkem asistentů

pedagoga. A ještě v posledním

roce se řešila integrace cizojazyčných žáků z Ukrajiny.

A i s tím se ředitelé škol dokázali

vypořádat. A nyní tedy ke druhé

části otázky: Nemyslím, že je

nutné pravidelně vypisovat

výběrová řízení na pozice ředitelů, pokud škola funguje.

Zřizovatel má možnost průběžně školy sledovat, má k dispozici výroční zprávy, zprávy ČŠI,

a má i možnost dotázat se Školské rady. A je-li i jejich vyjádření

pro setrvání stávajícího ředitele

kladné, nevidím důvod, proč

funkční období neprodloužit.

A ještě jeden argument: Do

konkurzů na ředitele školy se

hlásí velmi málo zájemců. Jsou

případy, že se nepřihlásí nikdo.

Je holt málo Supermanů.

Jana Dvořáková

zastupitelka

MČ Praha 8

SPD A TRIKOLORA

Výběrová řízení

jen v nezbytných

případech

Ředitel školy je osobou, která

rozhoduje ve všech aspektech

řízení a současně nese plnou

právní odpovědnost.

Úkoly ředitele školy vyplývají

z dikce zákona č. 561/2004 Sb.

v platném znění (školský zákon). Z pracovně-právního

hlediska je ředitel školy statutárním zástupcem právnické

osoby, která vykonává činnost

školy, dále je vedoucím zaměstnancem dle zákoníku práce

a zákona o pedagogických

pracovnících, ale je i zaměstnancem, resp. pedagogickým

pracovníkem jím řízené školy.

Ředitel odpovídá, a to je dle

mého názoru jeho hlavním

úkolem, za to, že škola poskytuje vzdělávání a školské služby

dle školského zákona a příslušných vzdělávacích programů.

Jeho dalším úkolem je zajistit ve

škole potřebnou odbornou

a pedagogickou úroveň, vytvářet podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,

odpovídá ale i za zajištění dohledu nad dětmi ve škole. Ředitel rovněž odpovídá za řádné

plnění rozpočtu a vyžití finančních prostředků k účelu, na

který byly přiděleny.

Výběrové řízení by mělo být

vyhlašováno jen v nezbytných

případech, zejména z důvodů

uplynutí funkčního období, dále

kdy ředitelé sami odcházejí, např.

do důchodu, popř. z osobních

důvodů, dále v případech, kdy

svou funkci nezvládají, ve škole

je v pedagogickém sboru taková

atmosféra, která nezaručuje

plnění základních úkolů školy dle

školského zákona, ředitel není

schopen zajistit bezpečné prostředí pro žáky, ve škole panuje

šikana a obchod s drogami.

Narušovat dobře fungující

kolektiv pedagogických pracovníků ve škole z formálních

důvodů pravidelných výběrových řízení na pozici ředitele

považuji za kontraproduktivní.