Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2023
ChatGPT
z projektu OpenAI
PIRÁTI
Hlavním úkolem
školství je
připravit naše
děti na svět, který
teprve přijde
Jednou z přicházejících novinek
je umělá inteligence. Na položené otázky jsme se zeptali ChatGPT z projektu OpenAI.
Jaká by měla být hlavní úloha
ředitele ZŠ/MŠ?
Hlavní úloha ředitele ZŠ/MŠ je
zodpovědnost za chod a úspěšnost školy, včetně poskytování
kvalitního vzdělání pro všechny
žáky. Tento úkol zahrnuje vedení a rozvoj pedagogického
a nepedagogického personálu,
spolupráci se zákonnými zástupci žáků a dalšími zainteresovanými stranami, správu
školního rozpočtu a zajištění
kvalitních výukových podmínek. Ředitel je také odpovědný
za komunikaci se středními
školami, aby mohli žáci pokračovat ve svém vzdělávání po
skončení základní školy. V neposlední řadě je důležité, aby
ředitel vedl školu s důrazem na
rovnost a inkluzi, aby všichni
žáci měli rovné příležitosti ke
vzdělání a úspěchu.
Měla by se konat pravidelně
výběrová řízení na pozice
ředitelů?
Ano, výběrová řízení na pozici
ředitele by měla být pravidelně
konána. Výběrová řízení jsou
důležitým nástrojem pro zajištění transparentnosti a objektivity
při obsazování významných
pozic ve školství. Pomáhají
zajistit, aby na pozici ředitele
byla jmenována osoba s potřebnými znalostmi a dovednostmi,
která bude schopna školu efektivně vést a zajistit její dobré
fungování. Výběrová řízení
navíc poskytují šanci i jiným
uchazečům o pozici ředitele,
než je stávající ředitel, aby se
mohli ucházet o tuto pozici
a dostat se do hry o její
obsazení.
Hana Novotná
předseda
zastupitelského klubu
SPOLEČNĚ
PRO PRAHU 8
www.praha8.cz 11
Michal Janovský
zastupitel
MČ Praha 8
PATRIOTI
Ředitel školy
v dnešní době
Ředitel má být
manažer i vizionář musí být
Superman
Ředitelé mateřských a základních škol mají v podstatě dvojí
úlohu. Zajistit materiální podmínky pro výuku dětí/žáků
a realizovat samotnou výuku. Já
si k ní ovšem dovolím přidat
třetí, neméně důležitou roli, a to
nadchnout a motivovat děti,
rodiče i celý učitelský sbor.
Ředitel je tím, kdo udává tón
celé škole. Často právě díky
osobě ředitele získává škola
svou pověst, renomé a oblibu.
Nicméně důležitá je i praktická
stránka manažerské pozice
ředitele. U nás na Praze 8 se
snažíme (a dlouhodobě se nám
to daří) v maximální možné míře
pomáhat ředitelkám a ředitelům
„našich“ škol při péči o školský
majetek. Pro tento účel máme
zřízenou speciální příspěvkovou
organizaci pro správu svěřeného
majetku. Podporu poskytujeme
také v účetních a právních otázkách. Schopnost pomáhat ředitelům s organizačními záležitostmi
jsme v poslední době prokázali
při covidové krizi i při začleňování ukrajinských dětí a žáků do
našich škol.
Výměna na postu ředitele
neprobíhá častěji, než je nutné.
Zákon umožňuje zřizovateli
vyhlásit konkurz na pozici ředitele školy v okamžiku, kdy mu
vyprší šestileté funkční období.
Věřím, že je v této otázce v MČ
Praha 8 nastavena adekvátní
praxe, která se dá shrnout takto:
neměnit zbytečně vedení škol,
ale zároveň důkladně posuzovat
jejich působení. Po uplynutí
funkčního období ředitele tedy
nevypisujeme konkurzní řízení
pouze poté, co pečlivě prozkoumáme dosavadní činnost dané
ředitelky či ředitele, a poté, co
daná ředitelka či ředitel obhájí
před zřizovatelem svoji koncepci
pro následující funkční období.
V potaz bereme také odbornou
i občanskou zpětnou vazbu na
chod školy. V tomto duchu by
bylo dobré pokračovat i nadále.
Samozřejmě, že ředitel by měl
být skvělým manažerem, měl by
mít vizi, jaká by škola měla být.
Musí umět komunikovat s rodiči
i žáky i zřizovatelem. Měl by
svůj učitelský sbor vést, motivovat a umožnit učitelům odborný
růst. Měl by být garantem kvality výuky na své škole…
A teď zpátky na zem: Samozřejmě, že základ povinností je
ve Školském zákoně. Jenže
šedivá je teorie, strom praxe je
zelenější a košatější. On totiž
nakonec v reálu ředitel zavalený
hromadou dotazníků, formulářů a hlášení, ve volných chvilkách se věnuje tomu, co by
vlastně měl řešit primárně. A to
je manažerská práce s těžištěm
v pedagogickém vedení školy.
Jenže mezitím řeší nedostatek
financí v balíku peněz na pomůcky, musí vyřešit navýšení
tabulkových platů nepedagogů,
na které vláda jaksi neposlala
peníze. Shání učitele, kdy v některých aprobacích učitelé
prakticky nejsou. Řeší hromadu
problémů se špatně nastavenou
inkluzí a nedostatkem asistentů
pedagoga. A ještě v posledním
roce se řešila integrace cizojazyčných žáků z Ukrajiny.
A i s tím se ředitelé škol dokázali
vypořádat. A nyní tedy ke druhé
části otázky: Nemyslím, že je
nutné pravidelně vypisovat
výběrová řízení na pozice ředitelů, pokud škola funguje.
Zřizovatel má možnost průběžně školy sledovat, má k dispozici výroční zprávy, zprávy ČŠI,
a má i možnost dotázat se Školské rady. A je-li i jejich vyjádření
pro setrvání stávajícího ředitele
kladné, nevidím důvod, proč
funkční období neprodloužit.
A ještě jeden argument: Do
konkurzů na ředitele školy se
hlásí velmi málo zájemců. Jsou
případy, že se nepřihlásí nikdo.
Je holt málo Supermanů.
Jana Dvořáková
zastupitelka
MČ Praha 8
SPD A TRIKOLORA
Výběrová řízení
jen v nezbytných
případech
Ředitel školy je osobou, která
rozhoduje ve všech aspektech
řízení a současně nese plnou
právní odpovědnost.
Úkoly ředitele školy vyplývají
z dikce zákona č. 561/2004 Sb.
v platném znění (školský zákon). Z pracovně-právního
hlediska je ředitel školy statutárním zástupcem právnické
osoby, která vykonává činnost
školy, dále je vedoucím zaměstnancem dle zákoníku práce
a zákona o pedagogických
pracovnících, ale je i zaměstnancem, resp. pedagogickým
pracovníkem jím řízené školy.
Ředitel odpovídá, a to je dle
mého názoru jeho hlavním
úkolem, za to, že škola poskytuje vzdělávání a školské služby
dle školského zákona a příslušných vzdělávacích programů.
Jeho dalším úkolem je zajistit ve
škole potřebnou odbornou
a pedagogickou úroveň, vytvářet podmínky pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
odpovídá ale i za zajištění dohledu nad dětmi ve škole. Ředitel rovněž odpovídá za řádné
plnění rozpočtu a vyžití finančních prostředků k účelu, na
který byly přiděleny.
Výběrové řízení by mělo být
vyhlašováno jen v nezbytných
případech, zejména z důvodů
uplynutí funkčního období, dále
kdy ředitelé sami odcházejí, např.
do důchodu, popř. z osobních
důvodů, dále v případech, kdy
svou funkci nezvládají, ve škole
je v pedagogickém sboru taková
atmosféra, která nezaručuje
plnění základních úkolů školy dle
školského zákona, ředitel není
schopen zajistit bezpečné prostředí pro žáky, ve škole panuje
šikana a obchod s drogami.
Narušovat dobře fungující
kolektiv pedagogických pracovníků ve škole z formálních
důvodů pravidelných výběrových řízení na pozici ředitele
považuji za kontraproduktivní.