Letošní třetí ročník charitativního dárcovského projektu Srdce osmičky nabídl 164 přání dětských i dospělých klientů 8 sociálních služeb, které sídlí v Praze 8 a spolupracují se sociálními pracovníky Úřadu MČ Praha 8.
„Ti si velmi cení například pomoci Centra duševního zdraví Fokusu Praha, tam kde je třeba intenzivní podpory osobě s duševním onemocněním, často je potkávám u nás na sociálním odboru, kam doprovází klienty, aby jim pomohli řešit celou řadu situací,“ popisuje propojení místostarostka Vladimíra Ludková (ODS). Poprvé se zúčastnila s příběhy tří klientů i Arcidiecézní charita Praha, která vedle sociálního odboru provozuje výdejové potravinové okénko. „Potřetí z celého srdce děkuji všem dárcům, kteří do plnění dárků pro druhé dali nejen čas a prostředky, ale i kus ze sebe samotných,“ dodala místostarostka Ludková.
Anketa:
Mezigenerační projekty jsou dnes běžnou součástí výchovy a vzdělávání dětí, přesto plnit přání hned šesti osamělých seniorů není tak běžné. Můžete prosím čtenářům časopisu Osmička popsat, jak se zrodil nápad zapojit se do Srdce osmičky? Co Vás na přípravě dárků u dětí nejvíce překvapilo a potěšilo? (odpovídaly Ivana Kalinová, kolektiv dětí a pedagogů školní družiny ZŠ Glowackého)
Naposledy jsme se zapojili do projektu Ježíškova vnoučata. V období covidu jsme zase malovali obrázky zvířátek a poslali je s dopisem a přáním podpory do v té době zavřené zoo. Pan ředitel náš dopis s obrázky tenkrát zveřejnil na sociálních sítích a dětem poslal zpět krásný dopis. Bylo krásné sledovat radost dětí, jak jejich obrázky dělají radost druhým. Letos jsme hledali projekt, který přímo souvisí s naší Prahou 8. Proto bylo Srdce osmičky jasnou volbou. A proč hned šesti seniorům? Jsme velká školní družina a máme hodně dětí. Jednoduše bylo nemožné shodnout se pouze na jednom dárku. Ty důvody, proč děti chtěly obdarovat zrovna tu babičku nebo toho dědečka byly tak zřejmé, že jsme se rozhodli udělat radost hned vícekrát. Na dětech je znát, že ne pro všechny je mezigenerační problematika běžné téma. O to víc nás těší, s jakým zápalem a nadšením se své role chopily a jak zodpovědně k tomu přistupovaly. Bylo skvělé s nimi jednotlivá přání konkrétních seniorů probírat a mluvit s nimi o tom. Pomáhat jim pochopit, jak moc důležité to pro osamělé lidi je, a že vlastně i taková maličkost, jako je sklenice medu, je vlastně velká věc, která dokáže někoho, byť na malou chvíli, udělat šťastným.
ERV Evropská pojišťovna a. s., která sídlí v Praze 8, opakovaně v minulosti prokázala, a to i přímo v Praze 8, že dárcovství je součástí její firemní kultury, rovněž osobního nastavení kolektivu zaměstnanců. Díky zapojení ERV se tak podařilo splnit celou řadu i hodnotnějších přání klientů sociálních služeb, která byla zaslána do 3. ročníku Srdce osmičky, ERV se tak účastní již potřetí. Můžete prosím říci, co vede organizaci podílet se na konkrétním projektu? Je například o projektech hlasováno a sami zaměstnanci mohou ovlivnit, kam budou směřovány prostředky pro charitativní účely? ERV se zapojuje jednak na úrovni organizace, ale mimořádné je zapojení i samotných zaměstnanců. Prozradíte nám, jak jste si vybírali zrovna tato přání? (odpovídala Petra Tinlová, vedoucí lidských zdrojů)
Již podruhé se zapojujeme do úžasné charitativní akce Srdce osmičky. Jako společnost sídlící v Karlíně jsme se rozhodli podpořit právě komunitu Prahy 8, a to výběrem přání, která jsou hodnotnější a mohla by zůstat nesplněna. Výběr probíhá ve spolupráci přímo s místostarostkou Ludkovou, která zná konkrétní situace a ví přesně, jak pomoc nejlépe zacílit. Srdce osmičky není jediným projektem, který v rámci komunity Prahy 8 podporujeme, spolupracujeme i se zařízením poskytujícím ubytování ukrajinským uprchlíkům Meteor pro Ukrajinu. A konkrétně příběh Adriany a její rodiny, které udělá velkou radost šicí stroj, mě osobně velmi oslovil a společně s kolegy jsme vybrali peníze na jeho pořízení. Jelikož se mezi našimi zaměstnanci vybralo finančních prostředků více, zvolili jsme i další přání, která zůstávala stále bez dárce, např. CD přehrávač pro práci s klienty, kontaktní gril pro maminku z azylového domu.
Paní Papoušková, pravidelně se účastníte dárcovského projektu Srdce osmičky, v rámci kterého lze splnit přání zcela cizímu člověku, klientovi sociální služby. Čím si Vás tato forma dárcovství získala? Navíc nežijeme v jednoduché době. (odpovídala Petra Papoušková)
Ráda odpovím na vaši otázku, i když vlastně nevím, co bych napsala. S manželem se dlouhodobě věnujeme pomoci všude tam, kde je to možné. Začalo to zhruba v roce 2002, kdy Česko postihly povodně. Tenkrát jsme darovali tříleté holčičce k Vánocům kočárek s panenkou, protože rodina při povodních o všechno přišla. A to předání daru, i když bylo anonymní, bylo pro nás hrozně emotivní. Od té doby se snažíme pomáhat všude tam, kde si myslíme, že je to nutné a dává to smysl (tornádo na Moravě, Ukrajina, Helppes, Dogpoint, Klokánek, Zdravotní klaun...). A když jsme objevili Srdce osmičky, tak jsme ani chvilku neváhali, protože tady vidíme, že můžeme pomoci konkrétním lidem, kterým osud nerozdal ty správné karty. Ale víme, že je hrozně moc lidí, kteří pomáhají, a že neděláme nic mimořádného.
Vybrala jste si přání dětského klienta a při předání dárku jste napsala o naději v nalezení mnoha dalších dárců. Když pomineme Srdce osmičky, kterého jste se účastnila, jakou roli hraje ve Vašem životě dárcovství pro druhé, mnohdy neznámé lidi, jak si případně vybíráte, komu splníte přání? (odpovídala Kateřina Lesch)
První charitu, které dodnes pravidelně přispívám, jsem si vybrala na základě toho, že měla dobročinný obchod kousek od mého tehdejšího bydliště. Mohla jsem vidět práci konkrétních lidí, šla jsem se podívat na setkání s pracovníky, kde mi byl celý chod srozumitelně vysvětlen, pravidelně dostávám výroční zprávy. Blízkost a transparentnost jsou pro mě důležité i při nárazovém výběru pomoci potřebným. A přestože je takové darování bezpodmínečné, mám vždycky radost, pokud se objeví spontánní zpětná vazba – je hezké vědět, že se někomu konkrétnímu vede lépe s vaším přispěním.
Nautis z. ú. se účastní za sociální služby Srdce osmičky již potřetí. Můžete prozradit, jak jsou přání klientů vybírána? Zda-li za tím stojí důvody například sociální potřebnosti a celkové životní situace rodiny? Letos se navíc objevilo i několik přání dětí z Ukrajiny, které se staly klienty sociální služby, kolika ukrajinským dětským klientům Nautis poskytuje podporu nad rámec obvyklých možností? (za NAUTIS odpovídala Pavla Lysáková Flídrová)
Národní ústav pro autismus, z.ú. zajišťuje komplexní služby pro lidi s autismem a jejich rodiny nejen v Praze, ale v celé České republice. Poskytujeme služby psychologické, zdravotní, sociální, vzdělávací a osvětové. Jsme zřizovatelem mateřské školy, která sídlí v Praze 8, speciálně pedagogického centra a sociálního podniku Nakladatelství PASPARTA, který zaměstnává osoby s autismem.
Do projektu Srdce osmičky přizvali klienty sociální pracovníci dané služby s ohledem na sociální situaci rodiny.
NAUTIS od začátku válečného konfliktu poskytuje své služby lidem prchajícím z Ukrajiny, proto bylo samozřejmé obdarovat i děti těchto rodin. Od března jsme poskytli službu zhruba 330 lidem z Ukrajiny. Jedná se zejména o odborné sociální poradenství a pomoc se zařazením do vzdělávacího procesu.
Rubikon z. s. pracuje s lidmi po propuštění z výkonu trestu, to není úplně typická cílová skupina podobně laděných dárcovských projektů. Jak oslovujete veřejnost a vysvětlujete, že i tito lidé si zaslouží naši pozornost? (za Rubikon centrum odpovídala Kateřina Jírová)
Dárcům vysvětlujeme, že se vyplatí podpořit lidi po vězení v novém životním startu, protože když se jim s naší pomocí podaří stabilizovat, najít si práci a platit dluhy, je pak menší šance, že znovu uklouznou. Naši klienti se rozhodli svou trestní minulost překročit, a to také může znamenat, že přeruší styky s lidmi a prostředím, kde páchali trestnou činnost, některým se také nepodaří narovnat vztahy v rodině a doslova je nemá kdo na Vánoce obdarovat. Často jsou také úplně bez prostředků. Nesmírně důležité pro tyto lidi je, aby zažili pocit přijetí. Skutečnost, že jim někdo cizí koupí dárek, je opravdu silný signál, že se k nim lidé neobrací zády, že mají ještě druhou šanci.
Pojišťovna Kooperativa, která sídlí v Karlíně, pravidelně podporuje řadu charitativních projektů. Letos Kooperativa mimo jiné pomůže vybavit nábytkem Klub Mosty, což je svépomocná organizace pro osoby s duševním onemocněním Fokusu Praha, která chce zpříjemnit klubovou místnost a vhodněji ji upravit pro terapeutickou činnost klientů. Proč jste vybrali právě tento projekt? (odpovídá CSR manažer Kooperativy Milan Medek)
V Nadaci Kooperativa si uvědomujeme, že péče o duševní zdraví je stejně důležitá jako péče o zdraví fyzické. V dnešní době jde o téma, které se často podceňuje, a přitom může mít současný trend v oblasti duševních onemocnění velký společenský dopad. Proto jsme tuto oblast zařadili mezi priority, které chceme dlouhodobě podporovat. Jsme rádi, že můžeme finančně podpořit v rámci programu Dobrý soused i činnost Klubu Mosty v Praze 8, kde Nadace Kooperativy i její zřizovatel, pojišťovna Kooperativa, sídlí.
Jedno z přání Srdce osmičky bylo spojeno i se zážitkem, který pomohli naplnit pracovníci Vojenského historického ústavu Praha. Historické publikace tak byly místostarostkou Vladimírou Ludkovou předány přímo v srdci nově zrekonstruovaného Armádního muzea Žižkov. (RED)