10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2023 

www.praha8.cz

Fórum

Jaká by měla

být hlavní

úloha ředitele

ZŠ/MŠ?

Měla by

se konat

pravidelně

výběrová

řízení na pozice

ředitelů?

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

ANO

V této rubrice najdete

názory zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Barbora Musilová

zastupitelka

MČ Praha 8

Matěj Fichtner

místostarosta

MČ Praha 8

Martin Roubíček

zastupitel

MČ Praha 8

ODS

ANO

8ŽIJE

Posuzujme školy

individuálně

Požadujeme

profesionalitu

Ředitel je

pedagogický lídr

Ředitel školy, ať již základní, či

mateřské, by měl být především

schopný manažer, který je

připraven se denně potýkat

s velkým množstvím problémů,

které škola musí řešit, ať již se

týkají žáků, pedagogů, či vyplynuly z legislativy. Ředitel má být

tím, kdo dokáže motivovat ty

nejlepší pedagogy, aby učili

právě na jím řízené škole.

Ředitel rovněž musí být

dostatečně razantní, aby dokázal jednoznačně rozhodnout,

a dostatečně lidský na to, aby

zvládl svá rozhodnutí vysvětlit

různým stranám s často protichůdnými názory. Ředitel by

tedy měl být i tak trochu diplomatem a psychologem, neboť je

za školu vrcholným partnerem

pro její zaměstnance, žáky,

rodiče, ale v neposlední řadě

i pro zřizovatele.

Dokáže-li vzbudit jejich důvěru a přesvědčit o kvalitě své

práce, není zde podle mého

názoru důvod, proč po šesti

letech vyhlašovat na jeho funkci

výběrově řízení, jak to umožňuje příslušný zákon. V opačném

případě má pak samozřejmě

zřizovatel jednat a konkurzní

řízení vyhlásit. Školy je však

vždy třeba co nejlépe znát

a posuzovat je individuálně,

žádný univerzální recept

neexistuje.

Význam základní školy je obrovský, zásadní. Pro každou rodinu

je to nejbližší centrum vědění

a vzdělanosti, každému na

dosah, každému otevřené.

Zdaleka ne všichni mají v dnešním světě takové štěstí, aby

mohli využívat tak bohaté

možnosti, jaké náš školský

systém nabízí. Kdo si tyto skutečnosti včas uvědomí a služby

nabízené školou využije ve svůj

prospěch, pro své intelektuální

obohacení, ten získá pro sebe

(a rodiče pro své děti) obrovskou výhodu, ze které bude celý

svůj život těžit.

Ředitel školy je garantem její

bezvadné funkce. Vedení týmu

zkušených specialistů, práce

s žáky a rodiči, rozvoj vzdělávání podle nejnovějších trendů,

péče o majetek školy, řízení

příspěvkové organizace, to je

jen malý příklad rolí, které musí

ředitel zvládnout. Profese ředitele si s sebou nese nekonečné

množství odpovědnosti a obrovsky rozsáhlou agendu. Řídit

takový kolos, jako je základní

škola, vyžaduje naprosto špičkovou míru kompetence, hlubokou znalost, nadhled, zkušenosti a interpersonální dovednosti.

Osobnost ředitele se také zpravidla jednoznačně propisuje i do

každodenního života školy,

a dokonce i do jejího vzhledu.

Platí, že jaký ředitel, taková

škola.

Po našich ředitelích požaduji

profesionalitu. Problémy se

objevují na každé škole, ale je

důležité, aby je ředitel odpovídajícím způsobem a aktivně

řešil. Na rozdíl od některých

kolegů v zastupitelstvu městské

části se ale nedomnívám, že

profesionalitu zajistíme periodickým vyhlašováním konkurzů. Nicméně konkurz je vhodné

vyhlásit tehdy, pokud je ve

škole vidět prostor pro zlepšení

– i kdyby jej měl s novou koncepcí vyhrát stávající ředitel.

Ředitel školy je tou nejdůležitější osobou, která svým přístupem a výkonem funkce určuje,

jakým směrem se bude škola

ubírat a jaké na ní bude panovat

klima. V dnešním rychle se

měnícím světě by školy měly

směřovat kupředu co nejrychleji, reagovat na aktuální výzvy

a nebát se razantně měnit a modernizovat styl výuky. Dokázat

se vymanit ze zaběhlých stereotypů, které na školách panují

i celá desetiletí, a nadchnout

učitelský sbor pro změnu, to je

náročná úloha hodná skutečného pedagogického lídra.

Ano, ředitelé škol by měli být

pedagogickými lídry, nikoli

správci budov a zpracovateli

žádostí a výkazů. A zde nastupuje na scénu zřizovatel, který

musí využít všech svých prostředků k tomu, aby ředitele

„administrativně odbřemenil“

a uvolnil jim ruce k tomu, aby

své schopnosti a zkušenosti

směřovali výhradně do realizace

své koncepce vzdělávání a nastolování pozitivní a vstřícné

atmosféry pro učitele, žáky

i rodiče. Leccos už na Praze 8

funguje díky Servisnímu středisku, stále jsou tu ale velké

rezervy v úlevě od administrativy. Konkrétní návrhy na podporu v tomto směru se budeme

snažit prosadit přes Komisi pro

školství, kde náš klub zastupuje

Dana Blahunková.

Výběrová řízení se stala pro

ředitele jakýmsi strašákem

právě proto, že se konají jen

tam, kde je chce radnice „odstranit“. Když bude běžným

standardem, že ředitel svou

funkci obhajuje předložením

koncepce dalšího rozvoje pravidelně, nebude důvod konkurzy

vnímat negativně a stanou se

všestranně prospěšnými. I kdyby se nepřihlásil jiný uchazeč

než současný pedagogický lídr

s obhajobou své dobře vykonávané práce.