10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2023
www.praha8.cz
Fórum
Jaká by měla
být hlavní
úloha ředitele
ZŠ/MŠ?
Měla by
se konat
pravidelně
výběrová
řízení na pozice
ředitelů?
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
ANO
V této rubrice najdete
názory zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Barbora Musilová
zastupitelka
MČ Praha 8
Matěj Fichtner
místostarosta
MČ Praha 8
Martin Roubíček
zastupitel
MČ Praha 8
ODS
ANO
8ŽIJE
Posuzujme školy
individuálně
Požadujeme
profesionalitu
Ředitel je
pedagogický lídr
Ředitel školy, ať již základní, či
mateřské, by měl být především
schopný manažer, který je
připraven se denně potýkat
s velkým množstvím problémů,
které škola musí řešit, ať již se
týkají žáků, pedagogů, či vyplynuly z legislativy. Ředitel má být
tím, kdo dokáže motivovat ty
nejlepší pedagogy, aby učili
právě na jím řízené škole.
Ředitel rovněž musí být
dostatečně razantní, aby dokázal jednoznačně rozhodnout,
a dostatečně lidský na to, aby
zvládl svá rozhodnutí vysvětlit
různým stranám s často protichůdnými názory. Ředitel by
tedy měl být i tak trochu diplomatem a psychologem, neboť je
za školu vrcholným partnerem
pro její zaměstnance, žáky,
rodiče, ale v neposlední řadě
i pro zřizovatele.
Dokáže-li vzbudit jejich důvěru a přesvědčit o kvalitě své
práce, není zde podle mého
názoru důvod, proč po šesti
letech vyhlašovat na jeho funkci
výběrově řízení, jak to umožňuje příslušný zákon. V opačném
případě má pak samozřejmě
zřizovatel jednat a konkurzní
řízení vyhlásit. Školy je však
vždy třeba co nejlépe znát
a posuzovat je individuálně,
žádný univerzální recept
neexistuje.
Význam základní školy je obrovský, zásadní. Pro každou rodinu
je to nejbližší centrum vědění
a vzdělanosti, každému na
dosah, každému otevřené.
Zdaleka ne všichni mají v dnešním světě takové štěstí, aby
mohli využívat tak bohaté
možnosti, jaké náš školský
systém nabízí. Kdo si tyto skutečnosti včas uvědomí a služby
nabízené školou využije ve svůj
prospěch, pro své intelektuální
obohacení, ten získá pro sebe
(a rodiče pro své děti) obrovskou výhodu, ze které bude celý
svůj život těžit.
Ředitel školy je garantem její
bezvadné funkce. Vedení týmu
zkušených specialistů, práce
s žáky a rodiči, rozvoj vzdělávání podle nejnovějších trendů,
péče o majetek školy, řízení
příspěvkové organizace, to je
jen malý příklad rolí, které musí
ředitel zvládnout. Profese ředitele si s sebou nese nekonečné
množství odpovědnosti a obrovsky rozsáhlou agendu. Řídit
takový kolos, jako je základní
škola, vyžaduje naprosto špičkovou míru kompetence, hlubokou znalost, nadhled, zkušenosti a interpersonální dovednosti.
Osobnost ředitele se také zpravidla jednoznačně propisuje i do
každodenního života školy,
a dokonce i do jejího vzhledu.
Platí, že jaký ředitel, taková
škola.
Po našich ředitelích požaduji
profesionalitu. Problémy se
objevují na každé škole, ale je
důležité, aby je ředitel odpovídajícím způsobem a aktivně
řešil. Na rozdíl od některých
kolegů v zastupitelstvu městské
části se ale nedomnívám, že
profesionalitu zajistíme periodickým vyhlašováním konkurzů. Nicméně konkurz je vhodné
vyhlásit tehdy, pokud je ve
škole vidět prostor pro zlepšení
– i kdyby jej měl s novou koncepcí vyhrát stávající ředitel.
Ředitel školy je tou nejdůležitější osobou, která svým přístupem a výkonem funkce určuje,
jakým směrem se bude škola
ubírat a jaké na ní bude panovat
klima. V dnešním rychle se
měnícím světě by školy měly
směřovat kupředu co nejrychleji, reagovat na aktuální výzvy
a nebát se razantně měnit a modernizovat styl výuky. Dokázat
se vymanit ze zaběhlých stereotypů, které na školách panují
i celá desetiletí, a nadchnout
učitelský sbor pro změnu, to je
náročná úloha hodná skutečného pedagogického lídra.
Ano, ředitelé škol by měli být
pedagogickými lídry, nikoli
správci budov a zpracovateli
žádostí a výkazů. A zde nastupuje na scénu zřizovatel, který
musí využít všech svých prostředků k tomu, aby ředitele
„administrativně odbřemenil“
a uvolnil jim ruce k tomu, aby
své schopnosti a zkušenosti
směřovali výhradně do realizace
své koncepce vzdělávání a nastolování pozitivní a vstřícné
atmosféry pro učitele, žáky
i rodiče. Leccos už na Praze 8
funguje díky Servisnímu středisku, stále jsou tu ale velké
rezervy v úlevě od administrativy. Konkrétní návrhy na podporu v tomto směru se budeme
snažit prosadit přes Komisi pro
školství, kde náš klub zastupuje
Dana Blahunková.
Výběrová řízení se stala pro
ředitele jakýmsi strašákem
právě proto, že se konají jen
tam, kde je chce radnice „odstranit“. Když bude běžným
standardem, že ředitel svou
funkci obhajuje předložením
koncepce dalšího rozvoje pravidelně, nebude důvod konkurzy
vnímat negativně a stanou se
všestranně prospěšnými. I kdyby se nepřihlásil jiný uchazeč
než současný pedagogický lídr
s obhajobou své dobře vykonávané práce.