16
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2020
www.praha8.cz
Školství
DISTANČNÍ VÝUKA
Techniky pro vzdělávání je
dost, někteří ji ale odmítají
nnNaprostá většína žáků základních škol zřizovaných
osmou městskou částí se pravidelně zapojuje do distanční
formy vzdělávání. Z údajů poskytnutých vedení školských zařízení vyplývá, že nabídka zapůjčení techniky
pro tento způsob výuky je dostatečná. Ne všichni ji ale
využívají. Celkem mají školy k dispozici přes pět stovek
počítačů.
Například Základní a mateřská
škola Na Slovance v době
uzávěrky tohoto čísla evidovala čtyři žáky, kteří se distanční výuky neúčastní. Důvodem
je absence internetu a počítače. Vedení školy počítač
nabízí.
V ZŠ a MŠ Petra Strozziho
online připojení nemá šest žáků.
Škola zapůjčila zakoupenou
techniku dětem i pedagogům.
„V tomto směru pravděpodobně
nebude problém. U některých
žáků velmi kolísá kvalita wi-fi
připojení, to řešit neumím,“
kostatovala ředitelka Petra
Jehnová.
Podobná situace je i v jiných
zařízeních. Školy jsou schopné
zapůjčit příslušnou techniku.
V případě prodloužení distanční výuky oslovují zákonné
zástupce dotčených žáků s nabídkou. Často se ale stává, že ti
nabídku školy na zapůjčení
techniky nevyužívají. Objevují
se i případy, že žáci mají doma
veškeré vybavení, ale do online
vzdělávání se nezapojují, i když
se pedagogové snaží s rodiči
komunikovat.
Podle ředitele ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí Jana Kordy je pro
některé děti distanční výuka
náročná (děti s poruchami učení,
cizinci, děti s LMP, autisté atd…).
„Počet těchto dětí se nám s přibývající délkou distančního
vzdělávání zvyšuje. Jejich vzdělávání individualizujeme a přesouváme na speciální pedagogy
a asistenty pedagoga. Ty bychom potřebovali dostat do
školy, protože jinak jim zcela
nepomůžeme,“ vysvětlil ředitel.
V ZŠ Bohumila Hrabala se
výuky neúčastní devět žáků (asi
jedno procento z celkového
počtu). Jedná se o cizince
a o děti rodičů, se kterými byly
problémy i v rámci prezenční
výuky (neplnění školních povinností, nedostatečné omlouvání absencí dětí, malá spolupráce). „Důvodem není
nedostatek IT techniky, půjčujeme tablety. Na jaře jsme se
snažili komunikovat s OSPOD,
ten nás odkázal na Policii ČR, ta
zpět na OSPOD. S rodiči se
třídní učitelé snaží průběžně
spojit,“ informovala ředitelka
školy Irena Trojanová.
DISTANČNÍ VÝUKY se z různých důvodů neúčastní jedno až dvě procenta žáků.
„Během podzimního přechodu
na distanční výuku jsme bedlivě
sledovali, jak se pedagogové
a žáci na tuto náročnou změnu
adaptují. Upřímně říkám, že jak
učitelé, tak žáci a v neposlední
řadě i jejich rodiče si zaslouží
veliké poděkování, protože vše
probíhalo víceméně hladce.
I díky mimořádné dotaci z Mini-
sterstva školství a také díky
darům různých organizací
i jednotlivců se školy čelící 2.
koronavirové vlně mohly vybavit dalšími počítači, tablety
a technikou nutnou pro realizaci
on-line výuky,“ konstatoval
Tomáš Tatranský (TOP 09 +
STAN), místostarosta pro školství.
(tk)
Kolik počítačů nabízejí školy
Počítače
z dotace
Z jiných
zdrojů
Celkem
ZŠ B. Hrabala
40
ZŠ Burešova
30
ZŠ Glowackého
46
ZŠ Hovorčovická
26
20
46
ZŠ Libčická
21
4
25
ZŠ Mazurská
32
ZŠ Na Šutce
38
ZŠ Palmovka
4
15
19
ZŠ Žernosecká
45
ZŠ a MŠ Dolákova
28
ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí
60
6
66
ZŠ a MŠ Na Slovance
42
ZŠ a MŠ P. Strozziho
8
ZŠ a MŠ U Školské zahrady
15
45
512
ZŠ a MŠ Ústavní
32
Celkem
467