16

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2020 

www.praha8.cz

Školství

DISTANČNÍ VÝUKA

Techniky pro vzdělávání je

dost, někteří ji ale odmítají

nnNaprostá většína žáků základních škol zřizovaných

osmou městskou částí se pravidelně zapojuje do distanční

formy vzdělávání. Z údajů poskytnutých vedení školských zařízení vyplývá, že nabídka zapůjčení techniky

pro tento způsob výuky je dostatečná. Ne všichni ji ale

využívají. Celkem mají školy k dispozici přes pět stovek

počítačů.

Například Základní a mateřská

škola Na Slovance v době

uzávěrky tohoto čísla evido­vala čtyři žáky, kteří se distanční výuky neúčastní. Důvodem

je absence internetu a počítače. Vedení školy počítač

nabízí.

V ZŠ a MŠ Petra Strozziho

online připojení nemá šest žáků.

Škola zapůjčila zakoupenou

techniku dětem i pedagogům.

„V tomto směru pravděpodobně

nebude problém. U některých

žáků velmi kolísá kvalita wi-fi

připojení, to řešit neumím,“

kostatovala ředitelka Petra

Jehnová.

Podobná situace je i v jiných

zařízeních. Školy jsou schopné

zapůjčit příslušnou techniku.

V případě prodloužení distanční výuky oslovují zákonné

zástupce dotčených žáků s nabídkou. Často se ale stává, že ti

nabídku školy na zapůjčení

techniky nevyužívají. Objevují

se i případy, že žáci mají doma

veškeré vybavení, ale do online

vzdělávání se nezapojují, i když

se pedagogové snaží s rodiči

komunikovat.

Podle ředitele ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí Jana Kordy je pro

některé děti distanční výuka

náročná (děti s poruchami učení,

cizinci, děti s LMP, autisté atd…).

„Počet těchto dětí se nám s přibývající délkou distančního

vzdělávání zvyšuje. Jejich vzdělávání individualizujeme a přesouváme na speciální pedagogy

a asistenty pedagoga. Ty bychom potřebovali dostat do

školy, protože jinak jim zcela

nepomůžeme,“ vysvětlil ředitel.

V ZŠ Bohumila Hrabala se

výuky neúčastní devět žáků (asi

jedno procento z celkového

počtu). Jedná se o cizince

a o děti rodičů, se kterými byly

problémy i v rámci prezenční

výuky (neplnění školních povinností, nedostatečné omlouvání absencí dětí, malá spolupráce). „Důvodem není

nedostatek IT techniky, půjčujeme tablety. Na jaře jsme se

snažili komunikovat s OSPOD,

ten nás odkázal na Policii ČR, ta

zpět na OSPOD. S rodiči se

třídní učitelé snaží průběžně

spojit,“ informovala ředitelka

školy Irena Trojanová.

DISTANČNÍ VÝUKY se z různých důvodů neúčastní jedno až dvě procenta žáků.

„Během podzimního přechodu

na distanční výuku jsme bedlivě

sledovali, jak se pedagogové

a žáci na tuto náročnou změnu

adaptují. Upřímně říkám, že jak

učitelé, tak žáci a v neposlední

řadě i jejich rodiče si zaslouží

veliké poděkování, protože vše

probíhalo víceméně hladce.

I díky mimořádné dotaci z Mini-

sterstva školství a také díky

darům různých organizací

i jednotlivců se školy čelící 2.

koronavirové vlně mohly vybavit dalšími počítači, tablety

a technikou nutnou pro realizaci

on-line výuky,“ konstatoval

Tomáš Tatranský (TOP 09 +

STAN), místostarosta pro školství.

(tk)

Kolik počítačů nabízejí školy

Počítače

z dotace

Z jiných

zdrojů

Celkem

ZŠ B. Hrabala

40

ZŠ Burešova

30

ZŠ Glowackého

46

ZŠ Hovorčovická

26

20

46

ZŠ Libčická

21

4

25

ZŠ Mazurská

32

ZŠ Na Šutce

38

ZŠ Palmovka

4

15

19

ZŠ Žernosecká

45

ZŠ a MŠ Dolákova

28

ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí

60

6

66

ZŠ a MŠ Na Slovance

42

ZŠ a MŠ P. Strozziho

8

ZŠ a MŠ U Školské zahrady

15

45

512

ZŠ a MŠ Ústavní

32

Celkem

467