OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2020 

Radomír Nepil

zastupitel

MČ Praha 8

Tomáš Tatranský

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

Musí existovat

celopražská

strategie

Berme vážně

názory odborníků

Prázdné ulice, zavřené restaurace, hotely a obchody, lodě zakotvené u břehu Vltavy, opuštěná

kina a divadla. Obrázek, na který

my Pražané nejsme zvyklí.

Abychom se vyrovnali s obdobím po pandemii virové choroby

covid-19, je třeba strategické cíle

určovat a naplňovat celopražsky,

nikoliv pouze izolovaným pohledem Prahy 8.

Je nutné podporovat nezbytné

distanční vzdělávání, pomoci je

zvládnout učitelům, studentům

i rodičům. Souvisí to s podporou

a doplňováním nutné infrastruktury – počítačů, připojení, aplikací, kvalitního vzdělávacího

obsahu, komunikačních platforem. Musíme také organizovat

pomocné aktivity pro zvládnutí

distančního vzdělávání učiteli,

kteří mají s podobnou výukou

malé nebo žádné zkušenosti.

Nesmíme zapomenout na sociální služby a důslednou ochranu

nejohroženějších věkových

a zdravotních skupin.

I v této kritické době je ale

nutné řešit palčivé problémy

Prahy. Začněme dopravní infrastrukturou. Neustále opravované

komunikace, dopravní zácpy či

nedostatek parkovacích míst

nevyřeší náhodně budované

cyklostezky, nekoordinované

uzavírky, zavádění mýta ani víra

v obrovský nárůst elektromobilů.

Aut je v Praze příliš mnoho

a výhledově jich bude ještě víc. Je

třeba obnovit a podpořit koncept

sdílených aut, podpořit rozvoj

dodávkových služeb, svážet

zdarma seniory do zdravotnických zařízení nebo na nákupy.

Budovat rychleji záchytná parkoviště na okraji Prahy s návaznou

dopravou. Neomezovat dopravní

koridory, ale naopak posílit

vysokokapacitní hromadnou

dopravu do Prahy a z Prahy. Lépe

koordinovat uzavírky související

s opravami infrastruktury.

Návrat k životu ve městě, který

jsme znali ještě loni, nebude snadný a nestane se hned. Je proto

nutné okamžitě aktivovat efektivní a profesionální přístup k zajištění budoucnosti nás Pražanů.

Letošní rok nám ukázal, že při

boji s pandemií platí heslo „kdo

je připraven, není zaskočen“.

Když končila první vlna pandemie, na krizovém štábu Prahy 8

jsme se shodli, že budeme počítat s tím, že epidemie bude mít

u nás i výraznou druhou vlnu,

a proto jsme si pro případ druhé

vlny ponechali dostatečné

zásoby dezinfekce i ochranných

prostředků.

Důležitým tématem druhé

vlny byl přechod na distanční

výuku ve školách. Díky státní

dotaci bylo možné nakoupit

počítače i další techniku pro

online výuku jak pro učitele, tak

pro žáky ze sociálně slabších

rodin – v rámci druhé vlny nakoupily naše základní školy přes

500 počítačů. Všechny školy

zvládly distanční výuku se ctí,

i když kladla zvýšené nároky jak

na učitele, tak i na žáky a jejich

rodiče. Mnozí z nás si to intenzivně uvědomili už na jaře během

první vlny pandemie, ale platí to

obecně: povolání učitele je krásné

a zároveň obtížné, bohužel občas

podceňované; proto si učitelé

nejen základních škol zaslouží

náš respekt a uznání.

Během druhé vlny jsme ponechali otevřené mateřské školky.

Uvědomuji si, že udržet jejich

provoz bylo pro učitelky, ale

i kuchařky, uklízečky a další

personál velmi náročné, a rád

bych jim i touto cestou poděkoval

za jejich obětavost.

Nechci spekulovat o tom, co

mohlo být učiněno lépe, ale je

zjevné, že pokud by vláda na

konci léta zareagovala razantnějšími opatřeními na signály o vracející se nákaze, pozdější restriktivní zásahy nemusely být tak

drastické. V každém případě

věřím, že díky letošním zkušenostem nebude v budoucnu nikdo

brát na lehkou váhu varování

odborníků, a to nejen ve věci

nebezpečných virů.

www.praha8.cz

Tomáš Pavlů

zastupitel

MČ Praha 8 a kolektiv

13

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

OSMIČKA SOBĚ –

ZELENÍ, KDU-ČSL

PATRIOTI

S TRIKOLOROU

MČ platí

drahé vánoční

osvětlení místo

pomoci dětem

Generálů je teď

dost, ale dobrá

strategie vzniká

z analýzy slabin

a chyb

Jsou věci, které městská část

nemůže ovlivnit a musí respektovat nařízení vlády a MHMP

např. omezení úředních hodin.

Podívejme se na oblasti, které

ovlivnit můžeme:

Digitalizace na úřadě – dáváme k úvaze, aby mail byl považován za podání do podatelny.

Podatelna si jej vytiskne, přidělí

mu čj., následně oznámí mailem

podateli přijetí podání.

Školství – MČ je zřizovatelem

mateřských a základních škol, pro

školy měla zjistit a zajistit potřebné technické pomůcky pro on-line

výuku. Již v říjnu jsme navrhovali,

aby se Osmička věnovala on-line

výuce a pomohla rodičům. Žádali

jsme zveřejnění Manuálu pomoci

pro sociálně znevýhodněné rodiny.

Sociální služby – v OÚSS mohla

Praha 8 organizovat testování pro

klienty i personál již dávno na své

náklady, stejně tak v domě s pečovatelskou službou. Nečekat na

stát, který má zpoždění. Náklady

v desítkách tisíc korun, benefit ve

statisících či milionech.

Kultura – Kvůli epidemii byly

na jaře i na podzim zrušeny

kulturní akce tzn., že nemalé

finanční prostředky nebyly

použity. Dozvěděli jsme se, že

některé organizace v Praze 8 např.

Klokánek nemají dostatek finančních prostředků na potraviny

a hygienické potřeby. Očekávali

bychom, že aspoň část finančních

prostředků bude použita na

pomoc potřebným nebo na terénní sociální služby. Bohužel ne,

finanční prostředků budou použity i na vánoční osvětlení…

V neposlední řadě by vedení

MČ mělo vysvětlovat občanům

své plány. Praha 8 dostala na jaře

více než 30 milionů na boj s epidemií, bohužel nebyla schopná

vysvětlit, jak peníze využije,

místo toho jsme se dozvěděli

o podezření na kšefty s dezinfekcí. Vážení čtenáři, přejeme Vám

krásné vánoční svátky a všechno

nejlepší do roku 2021.

Strategickým cílem Prahy 8

musí vždy být na prvním místě

zdraví a životy našich občanů,

tedy být připraven na další

možné maléry, které může způsobit nejen epidemiologická

situace, ale také například dlouhodobý výpadek elektrické

energie. Praha 8 v kvalitě a připravenosti v současné době

nijak nezaostává, spíše naopak je

jednou z městských částí, která

poskytuje materiální i odbornou

pomoc mnoha sousedním městským částem. Co je ale důležité?

Rozhodně zlepšit bezkontaktní přístup občanů k samosprávě

a na úřady státní správy. Modernizovat on-line prostor , ale na

druhou stranu také pro mnohé

občany vytvořit systém, který

„přijede“ při potřebě a absenci

nových technologií přímo za

nimi. To se týká především osob,

které neholdují novým technologiím, nemají připojení k internetu či mají strach z veřejných

míst a potřebují neodkladně

osobní přístup. Říkejme tomu

třeba „mobilní úřad“, který by

byl aktivován pouze v mimořádných situacích. Tento model

budu připravovat do koncepce

ochrany obyvatelstva v rámci

mimořádných událostí.

Samozřejmě je nutné mít

jasnou strategii na školní respektive distanční výuku, aby

každá žákyně či žák měli odpovídající podmínky a vybavení na

výuku. Vytvořit aktuální databázi všech bytových družstev a SVJ

a rychlý nezávislý informační

kanál. Nyní se nám osvědčily

například venkovní lavičky,

venkovní nástěnky a internet.

Teď je nutné, aby každý odbor

od majetku, bezpečnosti až po

životní prostředí zpracoval své

reálné zkušenosti a především

popsal své slabiny, protože

pouze tak se dá vytvořit dobrá

strategie, která čerpá z praxe.