OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2020
Radomír Nepil
zastupitel
MČ Praha 8
Tomáš Tatranský
místostarosta
MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
Musí existovat
celopražská
strategie
Berme vážně
názory odborníků
Prázdné ulice, zavřené restaurace, hotely a obchody, lodě zakotvené u břehu Vltavy, opuštěná
kina a divadla. Obrázek, na který
my Pražané nejsme zvyklí.
Abychom se vyrovnali s obdobím po pandemii virové choroby
covid-19, je třeba strategické cíle
určovat a naplňovat celopražsky,
nikoliv pouze izolovaným pohledem Prahy 8.
Je nutné podporovat nezbytné
distanční vzdělávání, pomoci je
zvládnout učitelům, studentům
i rodičům. Souvisí to s podporou
a doplňováním nutné infrastruktury – počítačů, připojení, aplikací, kvalitního vzdělávacího
obsahu, komunikačních platforem. Musíme také organizovat
pomocné aktivity pro zvládnutí
distančního vzdělávání učiteli,
kteří mají s podobnou výukou
malé nebo žádné zkušenosti.
Nesmíme zapomenout na sociální služby a důslednou ochranu
nejohroženějších věkových
a zdravotních skupin.
I v této kritické době je ale
nutné řešit palčivé problémy
Prahy. Začněme dopravní infrastrukturou. Neustále opravované
komunikace, dopravní zácpy či
nedostatek parkovacích míst
nevyřeší náhodně budované
cyklostezky, nekoordinované
uzavírky, zavádění mýta ani víra
v obrovský nárůst elektromobilů.
Aut je v Praze příliš mnoho
a výhledově jich bude ještě víc. Je
třeba obnovit a podpořit koncept
sdílených aut, podpořit rozvoj
dodávkových služeb, svážet
zdarma seniory do zdravotnických zařízení nebo na nákupy.
Budovat rychleji záchytná parkoviště na okraji Prahy s návaznou
dopravou. Neomezovat dopravní
koridory, ale naopak posílit
vysokokapacitní hromadnou
dopravu do Prahy a z Prahy. Lépe
koordinovat uzavírky související
s opravami infrastruktury.
Návrat k životu ve městě, který
jsme znali ještě loni, nebude snadný a nestane se hned. Je proto
nutné okamžitě aktivovat efektivní a profesionální přístup k zajištění budoucnosti nás Pražanů.
Letošní rok nám ukázal, že při
boji s pandemií platí heslo „kdo
je připraven, není zaskočen“.
Když končila první vlna pandemie, na krizovém štábu Prahy 8
jsme se shodli, že budeme počítat s tím, že epidemie bude mít
u nás i výraznou druhou vlnu,
a proto jsme si pro případ druhé
vlny ponechali dostatečné
zásoby dezinfekce i ochranných
prostředků.
Důležitým tématem druhé
vlny byl přechod na distanční
výuku ve školách. Díky státní
dotaci bylo možné nakoupit
počítače i další techniku pro
online výuku jak pro učitele, tak
pro žáky ze sociálně slabších
rodin – v rámci druhé vlny nakoupily naše základní školy přes
500 počítačů. Všechny školy
zvládly distanční výuku se ctí,
i když kladla zvýšené nároky jak
na učitele, tak i na žáky a jejich
rodiče. Mnozí z nás si to intenzivně uvědomili už na jaře během
první vlny pandemie, ale platí to
obecně: povolání učitele je krásné
a zároveň obtížné, bohužel občas
podceňované; proto si učitelé
nejen základních škol zaslouží
náš respekt a uznání.
Během druhé vlny jsme ponechali otevřené mateřské školky.
Uvědomuji si, že udržet jejich
provoz bylo pro učitelky, ale
i kuchařky, uklízečky a další
personál velmi náročné, a rád
bych jim i touto cestou poděkoval
za jejich obětavost.
Nechci spekulovat o tom, co
mohlo být učiněno lépe, ale je
zjevné, že pokud by vláda na
konci léta zareagovala razantnějšími opatřeními na signály o vracející se nákaze, pozdější restriktivní zásahy nemusely být tak
drastické. V každém případě
věřím, že díky letošním zkušenostem nebude v budoucnu nikdo
brát na lehkou váhu varování
odborníků, a to nejen ve věci
nebezpečných virů.
www.praha8.cz
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8 a kolektiv
13
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
OSMIČKA SOBĚ –
ZELENÍ, KDU-ČSL
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
MČ platí
drahé vánoční
osvětlení místo
pomoci dětem
Generálů je teď
dost, ale dobrá
strategie vzniká
z analýzy slabin
a chyb
Jsou věci, které městská část
nemůže ovlivnit a musí respektovat nařízení vlády a MHMP
např. omezení úředních hodin.
Podívejme se na oblasti, které
ovlivnit můžeme:
Digitalizace na úřadě – dáváme k úvaze, aby mail byl považován za podání do podatelny.
Podatelna si jej vytiskne, přidělí
mu čj., následně oznámí mailem
podateli přijetí podání.
Školství – MČ je zřizovatelem
mateřských a základních škol, pro
školy měla zjistit a zajistit potřebné technické pomůcky pro on-line
výuku. Již v říjnu jsme navrhovali,
aby se Osmička věnovala on-line
výuce a pomohla rodičům. Žádali
jsme zveřejnění Manuálu pomoci
pro sociálně znevýhodněné rodiny.
Sociální služby – v OÚSS mohla
Praha 8 organizovat testování pro
klienty i personál již dávno na své
náklady, stejně tak v domě s pečovatelskou službou. Nečekat na
stát, který má zpoždění. Náklady
v desítkách tisíc korun, benefit ve
statisících či milionech.
Kultura – Kvůli epidemii byly
na jaře i na podzim zrušeny
kulturní akce tzn., že nemalé
finanční prostředky nebyly
použity. Dozvěděli jsme se, že
některé organizace v Praze 8 např.
Klokánek nemají dostatek finančních prostředků na potraviny
a hygienické potřeby. Očekávali
bychom, že aspoň část finančních
prostředků bude použita na
pomoc potřebným nebo na terénní sociální služby. Bohužel ne,
finanční prostředků budou použity i na vánoční osvětlení…
V neposlední řadě by vedení
MČ mělo vysvětlovat občanům
své plány. Praha 8 dostala na jaře
více než 30 milionů na boj s epidemií, bohužel nebyla schopná
vysvětlit, jak peníze využije,
místo toho jsme se dozvěděli
o podezření na kšefty s dezinfekcí. Vážení čtenáři, přejeme Vám
krásné vánoční svátky a všechno
nejlepší do roku 2021.
Strategickým cílem Prahy 8
musí vždy být na prvním místě
zdraví a životy našich občanů,
tedy být připraven na další
možné maléry, které může způsobit nejen epidemiologická
situace, ale také například dlouhodobý výpadek elektrické
energie. Praha 8 v kvalitě a připravenosti v současné době
nijak nezaostává, spíše naopak je
jednou z městských částí, která
poskytuje materiální i odbornou
pomoc mnoha sousedním městským částem. Co je ale důležité?
Rozhodně zlepšit bezkontaktní přístup občanů k samosprávě
a na úřady státní správy. Modernizovat on-line prostor , ale na
druhou stranu také pro mnohé
občany vytvořit systém, který
„přijede“ při potřebě a absenci
nových technologií přímo za
nimi. To se týká především osob,
které neholdují novým technologiím, nemají připojení k internetu či mají strach z veřejných
míst a potřebují neodkladně
osobní přístup. Říkejme tomu
třeba „mobilní úřad“, který by
byl aktivován pouze v mimořádných situacích. Tento model
budu připravovat do koncepce
ochrany obyvatelstva v rámci
mimořádných událostí.
Samozřejmě je nutné mít
jasnou strategii na školní respektive distanční výuku, aby
každá žákyně či žák měli odpovídající podmínky a vybavení na
výuku. Vytvořit aktuální databázi všech bytových družstev a SVJ
a rychlý nezávislý informační
kanál. Nyní se nám osvědčily
například venkovní lavičky,
venkovní nástěnky a internet.
Teď je nutné, aby každý odbor
od majetku, bezpečnosti až po
životní prostředí zpracoval své
reálné zkušenosti a především
popsal své slabiny, protože
pouze tak se dá vytvořit dobrá
strategie, která čerpá z praxe.