OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2019 

www.praha8.cz

5

Libeň

Vize Palmovky: vstřícnější,

přehlednější a čistější

nnPalmovka se v budoucnu výrazně promění.

Vedení Prahy 8 připravuje

prostupné a přehledné

řešení křižovatky.

Vyvýšené betonové bariéry

obklopující tramvajovou tepnu

konečně zmizí, nahradí je nový

povrch, zeleň a posezení. Radní

osmého obvodu připravují

několik projektů na zvelebení

této doposud opomíjené části

města. Některé jsou časově více

náročné, radnice se proto vrhá

i do menších kroků, které místo

promění již teď. Nejžhavějším

a nejaktuálnějším projektem je

předláždění okolí tramvajové

křižovatky a zastávek. Dojde

také k úpravám prostranství

před Komerční bankou. „Chceme

ze zcela nevyužitého prostoru

vytvořit kvalitní městské prostranství, které bude místem

setkávání a umožní konání

různých kulturních akcí nebo

například trhů,“ informoval

radní pro strategický rozvoj

Tomáš Hřebík (TOP 09 + STAN).

Beton půjde pryč

Zásadní změnou bude odstranění vyvýšených betonových

travnatých ploch, které jsou

dnes plné odpadků a už neplní

funkci, pro kterou byly určeny.

Tím se celý prostor křižovatky

zpřehlední a náměstí se otevře.

„Vznikají tak nové možnosti

využití místa. Slibujeme si, že

se z páteřního dopravního uzlu

stane místo pro trávení volného

času. Nevzhledné travnaté

plochy nahradí moderní zeleň,

která místo ochladí a přispěje

k estetické stránce celého prostoru. Podpořit by to mohl

i další z připravovaných projektů, a to kontejnerová kavárna

s pódiem, která dá místu úplně

nový rozměr,“ řekl Petr Pelc

(TOP 09 + STAN), gesční zastupitel Prahy 8 pro oblast Palmovky. Povrch chodníků bude

v pražské mozaice se stejným

vzorem jako nově předlážděná

část ulice Na Žertvách. Vybrané

části křižovatky pokryje mlat,

který dobře vsakuje dešťovou

vodu. Společně s pnoucí zelení

a specifickým mobiliářem

Chystaný projekt by měl celý prostor křižovatky zpřehlednit a náměstí „otevřít“. Vizualizace: UNIT

budou vytvářet „oázu“ v ruchu

velkoměsta.

Místo stromů popínavé

rostliny

Dojde také ke změně dopravního

značení. Současnou pěší zónu

Na Žertvách a v části ulice

Zenklova chce radnice rozšířit

na prostor celé křižovatky (už

dnes v křižovatce nejezdí automobily). Dopravní značky budou

v malém formátu, aby zabíraly

co nejméně prostoru. Zeleň je

pro Prahu 8 důležitá, radnice

proto společně s architekty

a Dopravním podnikem hlavního města Prahy hledala cesty,

jak veřejné prostranství doplnit

vzrostlou zelení. V místě ale není

možné zasadit stromy, protože

přímo pod křižovatkou je stropní deska vestibulu stanice metra.

Architekti ze společnosti UNIT

proto vymysleli unikátní řešení

– konstrukci, díky níž půjde

využít sloupy trakčního vedení

tramvajové trati pro popínavé

rostliny. „Museli jsme splnit

přísné bezpečnostní požadavky,

jde o první řešení svého druhu

v Praze. Pro vytvoření příjemného pobytového prostranství je

ale alespoň částečně vzrostlá

zeleň důležitá,“ vysvětlil Filip

Tittl, jeden ze spoluautorů

architektonického řešení. Popínavé rostliny budou doplněny

další vegetací obdobně, jako se

to již podařilo s nově umístěným

Nynější podoba Palmovky nepatří do 21. století. Foto: Tomáš Kňourek

mobiliářem v ulici Na Žertvách.

Podle zástupců UNIT se na

přípravě celého projektu podílí

široké spektrum odborníků, a to

včetně krajinářských architektů,

kteří se zaobírali všemi podněty,

které přinášejí občané. Projekt

byl projednán s veřejností.

Oblast křížení Palmovky totiž

představuje jedno z nejdůležitějších veřejných prostranství

oblasti dolní Libně stejně tak

jako potenciální subcentrum

Prahy s podobným významem

jako například Anděl či Pankrác.

V místě se každý den pohybuje

(mš, tk)

více než 60 tisíc lidí.

Předběžný

harmonogram

proměny

• v následujících týdnech bude

projekt předán na místní

stavební úřad k vydání

rozhodnutí

• společně s Magistrátem

hlavního města Prahy radnice

Prahy 8 hledá cesty, jak projekt

úspěšně v dohledné době

zrealizovat

• v současné době probíhají

směny pozemků nezbytných

pro uskutečnění projektu

• předláždění by mělo být

financováno z rozpočtu

hlavního města a provedeno

Technickou správou komunikací

• pokud vše půjde, jak má, změny

se uskuteční již příští rok