28

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2019 

www.praha8.cz

Školství a mládež

ZŠ a MŠ

Na Slovance

Žáci pořádali

„pěší den“

nnPřimět největší možný

počet žáků dorazit do

školy po svých, případně

městskou hromadnou

dopravou. To byl účel akce

takzvaný pěší den v ZŠ

a MŠ Na Slovance.

Projekt byl cílen na zpřehlednění dopravní situace před

školou, podporu pohybu dětí

a v neposlední řadě neopomíjel životní prostředí – konkrétně kvalitu vzduchu

v okolí školy. Projektového

dne se aktivně zúčastnilo

392 žáků, z toho 227 žáků

prvního stupně a 165 stupně

druhého.

Během rána žáci 7.C zajišťovali službu před hlavními

vchody školy. Pěšky příchozí

žáky odměňovali lístečky

nesoucími logo pěšího dne.

Na začátku první vyučující

hodiny vyučující v každé

třídě vybral a spočítal lístečky. Nejaktivněji zapojené

třídy byly odměněny drobnými dárky. V tento den byla

dopravní situace před školou

klidnější a děti si na vlastní

kůži vyzkoušely, že do školy

mohou dorazit po svých.(tk)

Polytechnické vzdělávání

Kantoři převzali

certifikáty

nnKrásný dárek ke Světovému dni učitelů obdrželi i pedagogové z Prahy 8 Gabriela

Sloupová a Michal Marád ze

ZŠ Glowackého a Zdena

Kamarádová ze ZŠ Ústavní.

V prostorách Brožíkova sálu

Staroměstské radnice jim byly

v úterý 1. října předány certifikáty o absolvování polytechnického vzdělání. Jedná se historicky o první skupinu kantorů,

kteří absolvovali toto praktické

studium, aby následně mohli

rozvíjet zručnost samotných

studentů. Certifikát o absolvování získalo 23 učitelů ze tří městských částí.

Úkolem polytechnického

vzdělávání je rozvíjet nejen

obecnou motoriku, ale i kreativitu žáků základních škol. Tyto

dovednosti se však musí pedagogové nejprve naučit. „Problém je,

že dnes tyto děti neviděly pracovat už žádného dědečka. Kdežto

moji vrstevníci ano. Jeden můj

dědeček byl truhlář a druhý byl

obuvník,“ řekl Roman Pommer,

předseda představenstva Hospodářské komory MHMP.

„My jsme měli tu výuku rozdělenou do obou pololetí. Dohromady to sestávalo z deseti návštěv Polytechnického hnízda,

přičemž ta návštěva byla organizována do čtyřhodinového

výukového bloku,“ řekl zástupce

ředitelky ZŠ Glowackého Michal

Marád. „Samozřejmě jsme v tom

viděli spoustu nových zkušenos-

Pedagogové Michal Marád a Gabriela Sloupová s certifikáty.

tí pro žáky. A to je asi to, co

motivovalo nejenom nás, ale

viděli jsme, že tu motivaci předáme hlavně na žáky, že se budou

mít možnost setkat s něčím

novým,“ dodala jeho kolegyně

Gabriela Sloupová.

Toto praktické vyučování

pomáhá nejen k rozvoji zručnosti žáků, ale zároveň podporuje

jejich zájem o řemeslné obory.

Právě ty totiž dlouhodobě trpí

nedostatkem studentů, potažmo

absolventů.

Podpora zájmu dětí o technické vzdělávání, návrat pracovního vyučování do základních

škol, sledování technologických

trendů a s tím související vzdělávání učitelů, motivace vytvořit

něco smysluplného, podpořit

zručnost, chuť a nadšení dělat

vlastníma rukama – to vše

a mnoho dalšího, můžeme zahrnout do moderního názvu

„polytechnická výchova“, dnes

hojně diskutovaného pojmu

v souvislosti se vzdělávacím

systémem.

Po mnoha letech, kdy se rušily

dílny a obecně omezovalo technicky zaměřené vzdělávání,

zjišťuje odborná veřejnost, že

dnešní děti jsou až na výjimky

bez vztahu k manuální práci.

Tato skutečnost v kontextu

s dalšími fakty vede k tomu, že

máme nedostatek řemeslníků

a dalších odborníků s technickým zaměřením.

(mš)

Objektivem fotog rafa

Jovana

Dezorta

Výstava v Muzeu hlavního města Prahy / Exhibition at the City of Prague Museum

www.muzeumprahy.cz

Muzeum hlavního města Prahy

The City of Prague Museum

Na Poříčí 52, Praha 8 / Prague 8

Through the

the Lens of er

Photog raph

Jovan