28
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2019
www.praha8.cz
Školství a mládež
ZŠ a MŠ
Na Slovance
Žáci pořádali
„pěší den“
nnPřimět největší možný
počet žáků dorazit do
školy po svých, případně
městskou hromadnou
dopravou. To byl účel akce
takzvaný pěší den v ZŠ
a MŠ Na Slovance.
Projekt byl cílen na zpřehlednění dopravní situace před
školou, podporu pohybu dětí
a v neposlední řadě neopomíjel životní prostředí – konkrétně kvalitu vzduchu
v okolí školy. Projektového
dne se aktivně zúčastnilo
392 žáků, z toho 227 žáků
prvního stupně a 165 stupně
druhého.
Během rána žáci 7.C zajišťovali službu před hlavními
vchody školy. Pěšky příchozí
žáky odměňovali lístečky
nesoucími logo pěšího dne.
Na začátku první vyučující
hodiny vyučující v každé
třídě vybral a spočítal lístečky. Nejaktivněji zapojené
třídy byly odměněny drobnými dárky. V tento den byla
dopravní situace před školou
klidnější a děti si na vlastní
kůži vyzkoušely, že do školy
mohou dorazit po svých.(tk)
Polytechnické vzdělávání
Kantoři převzali
certifikáty
nnKrásný dárek ke Světovému dni učitelů obdrželi i pedagogové z Prahy 8 Gabriela
Sloupová a Michal Marád ze
ZŠ Glowackého a Zdena
Kamarádová ze ZŠ Ústavní.
V prostorách Brožíkova sálu
Staroměstské radnice jim byly
v úterý 1. října předány certifikáty o absolvování polytechnického vzdělání. Jedná se historicky o první skupinu kantorů,
kteří absolvovali toto praktické
studium, aby následně mohli
rozvíjet zručnost samotných
studentů. Certifikát o absolvování získalo 23 učitelů ze tří městských částí.
Úkolem polytechnického
vzdělávání je rozvíjet nejen
obecnou motoriku, ale i kreativitu žáků základních škol. Tyto
dovednosti se však musí pedagogové nejprve naučit. „Problém je,
že dnes tyto děti neviděly pracovat už žádného dědečka. Kdežto
moji vrstevníci ano. Jeden můj
dědeček byl truhlář a druhý byl
obuvník,“ řekl Roman Pommer,
předseda představenstva Hospodářské komory MHMP.
„My jsme měli tu výuku rozdělenou do obou pololetí. Dohromady to sestávalo z deseti návštěv Polytechnického hnízda,
přičemž ta návštěva byla organizována do čtyřhodinového
výukového bloku,“ řekl zástupce
ředitelky ZŠ Glowackého Michal
Marád. „Samozřejmě jsme v tom
viděli spoustu nových zkušenos-
Pedagogové Michal Marád a Gabriela Sloupová s certifikáty.
tí pro žáky. A to je asi to, co
motivovalo nejenom nás, ale
viděli jsme, že tu motivaci předáme hlavně na žáky, že se budou
mít možnost setkat s něčím
novým,“ dodala jeho kolegyně
Gabriela Sloupová.
Toto praktické vyučování
pomáhá nejen k rozvoji zručnosti žáků, ale zároveň podporuje
jejich zájem o řemeslné obory.
Právě ty totiž dlouhodobě trpí
nedostatkem studentů, potažmo
absolventů.
Podpora zájmu dětí o technické vzdělávání, návrat pracovního vyučování do základních
škol, sledování technologických
trendů a s tím související vzdělávání učitelů, motivace vytvořit
něco smysluplného, podpořit
zručnost, chuť a nadšení dělat
vlastníma rukama – to vše
a mnoho dalšího, můžeme zahrnout do moderního názvu
„polytechnická výchova“, dnes
hojně diskutovaného pojmu
v souvislosti se vzdělávacím
systémem.
Po mnoha letech, kdy se rušily
dílny a obecně omezovalo technicky zaměřené vzdělávání,
zjišťuje odborná veřejnost, že
dnešní děti jsou až na výjimky
bez vztahu k manuální práci.
Tato skutečnost v kontextu
s dalšími fakty vede k tomu, že
máme nedostatek řemeslníků
a dalších odborníků s technickým zaměřením.
(mš)
Objektivem fotog rafa
Jovana
Dezorta
Výstava v Muzeu hlavního města Prahy / Exhibition at the City of Prague Museum
www.muzeumprahy.cz
Muzeum hlavního města Prahy
The City of Prague Museum
Na Poříčí 52, Praha 8 / Prague 8
Through the
the Lens of er
Photog raph
Jovan