14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červenec 2019
www.praha8.cz
Rozhovor
kapitán Karel Zeman
Z Invalidovny
kolem celého světa
nnKarel Zeman strávil velkou část svého života na moři.
Za svou víc než třicetiletou kariéru obeplul několikrát
zeměkouli na různých námořnických pozicích. Nakonec
se stal kapitánem na zámořských lodích, tak jak si to
přál, už jako malý kluk.
Pokud právě neplujete, tak bydlíte
již několik desítek let na Invalidovně. Máte nějaké oblíbené místo?
Nejčastěji chodím do školy pro
vnoučata, která mám moc rád,
a tak se je to i mé nejoblíbenější
místo. U východu z metra Invalidovna býval dlouhou dobu
bufet, kde točili dobré pivo. Tam
jsem se často zastavil cestou
domů, ale ten už bohužel zrušili.
Kdybyste mohl něco ve své čtvrti
změnit, co by to bylo?
Moc se mi nelíbí nová výstavba,
protože mi zakrývá výhled na
Prahu. Viděli jsme velkou část
Holešovic a okolí. Teď bohužel
nevidíme nic. Mohli to tu nechat
trochu volnější. Jinak je u nás
ale opravdu čisto a především
krásná zeleň. Na stará kolena
nemůže být nic lepšího. Invalidovna je stále centrum města,
ale takové pohodové centrum,
kde není moc rušno.
námořního kapitána, kterou
jsem si později vzal za ženu. Byla
to studentská láska. Mně bylo
24 a jí asi 23, ale bohužel nám to
dlouho nevydrželo. Škola v Oděse byla dobrá v tom, že nabízela
hodně praxe. Celý čtvrtý ročník
jsme tak se spolužáky strávili na
obchodních lodích. Ve funkci
námořníka jsme čistili chodby
a obstarávali jiné méně kvalifikované práce. Každé léto jsme
pak jezdili na velké školní
plachetnici.
Jak často jste jezdil domů?
Asi dvakrát za rok. Byli jsme
totiž čím dál tím víc na moři.
Po škole jste rovnou nastoupil na
velké obchodní lodě. Jak se řídí
taková zaoceánská loď?
Řídí se podle map a podle přístrojů. Důležitý je pak především kompas. Nejdřív se prokládá kurz na velké generální mapě.
Poté důstojník vše překreslí na
podrobnější mapy. Loď samozřejmě musí držet zadaný kurz.
Ten, co kurz prokládá, musí vzít
v úvahu všechna nebezpečí jako
mělčiny nebo třeba počasí.
Když je hezké počasí, tak je to
hračka, ale to na mořích většinou není. Počasí je velmi často
tzv. těžké (angl. heavy weather)
– mlha, neprůhledný liják, zima
Noční obloha nad oceánem musí
být nádherná. Umíte číst hvězdy?
Samozřejmě, protože já jsem
jezdil po moři v době, kdy se
satelitní navigace na obchodních
lodích prakticky nepoužívaly.
Jakmile jsme vypluli z přístavu
na oceán, už jsme se řídili jenom
podle slunce a hvězd. Zvlášt’
když jsem byl prvním důstojníkem. Hvězdy totiž čte především
první důstojník. Berou se ráno
za rozbřesku a večer za soumraku, když jsou vidět hvězdy
a ještě také horizont. Úkolem
navigátora je několik hvězd (až
pět) za pomocí sextantu spustit
na horizont a podle tabulek
vypočítat zeměpisnou šířku
a délku. Kdybych za každou
hvězdu dostal korunu, tak jsem
dnes velmi bohatý člověk.
Zaplul jste někdy omylem do
mělkých vod?
Na lodi Třinec jsem jako první
důstojník vozil do Brazílie umělá
hnojiva z německého Emdenu.
Po různých přístavech jsme
obeplouvali postupně celé brazilské pobřeží. Začali jsme nejseverněji v Recife a dopluli postupně až po Salvador. Poslední
přístav byl Porto Allegre. Do něj
se pluje tzv. limanem, to je takové jezero vedle moře, oddělené
hradbou ve tvaru kosy. Takový
liman je poměrně mělký. Jeli
jsme tam se zbytkem nákladu
a s minimálním ponorem, ale
nevyzpytatelné podmořské
duny si na nás počkaly a my
jsme se v nich přídí zasekli. Loď
jsme pak museli postupně manévrováním „rozviklat“ do stran,
abychom se vyprostili.
Mezinárodní vody jste proplouval
s víc než desítkou lodí téměř třicet
let. Jak jste se rozhodl, že budete
námořníkem?
Já chtěl být námořníkem od
mateřské školky. Do školy jsem
chodil na Uhelný trh v Praze 1.
Měl jsem samé jedničky, ale
přesto jsem po škole odešel do
Děčína do učení na lodníka.
V sedmnácti letech jsem už jezdil
do Hamburku. Viděl jsem tam
velké nákladní lodě, na které
jsem se chtěl za každou cenu
dostat. K tomu jsem ovšem
potřeboval maturitu. Tak jsem
ještě přestoupil na střední průmyslovku do Betlémské. Ve
čtvrtém ročníku jsem si našel, že
Československo vysílá vybrané
studenty do Oděsy na vysokou
námořní školu. Tak jsem se tam
přihlásil a vzali mě.
Jaké bylo studovat ve slavném
přístavu na východě?
Mně se tam moc líbilo. Strávil
jsem tam celých pět a půl roku.
Během studií jsem potkal dceru
nebo písečné bouře v Rudém
moři, které vše obalí pískem.
I třeba radarovou anténu. V Rudém moři nás jednou napadly
i kobylky, táhnoucí z Etiopie do
Saúdské Arábie.
Seznam přístavů, kterými projela loď Orlík s Karlem Zemanem.
V době kubánské linky jste hodně
jezdil na tehdejší spřátelenou
Kubu?
To byly nejkrásnější čtyři roky
mého ježdění na moři. Byl jsem
tehdy třetím důstojníkem.
Kapitán měl na starosti celou
loď. Hvězdy řešil první důstoj-