14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / červenec 2019 

www.praha8.cz

Rozhovor

kapitán Karel Zeman

Z Invalidovny

kolem celého světa

nnKarel Zeman strávil velkou část svého života na moři.

Za svou víc než třicetiletou kariéru obeplul několikrát

zeměkouli na různých námořnických pozicích. Nakonec

se stal kapitánem na zámořských lodích, tak jak si to

přál, už jako malý kluk.

Pokud právě neplujete, tak bydlíte

již několik desítek let na Invalidovně. Máte nějaké oblíbené místo?

Nejčastěji chodím do školy pro

vnoučata, která mám moc rád,

a tak se je to i mé nejoblíbenější

místo. U východu z metra Invalidovna býval dlouhou dobu

bufet, kde točili dobré pivo. Tam

jsem se často zastavil cestou

domů, ale ten už bohužel zrušili.

Kdybyste mohl něco ve své čtvrti

změnit, co by to bylo?

Moc se mi nelíbí nová výstavba,

protože mi zakrývá výhled na

Prahu. Viděli jsme velkou část

Holešovic a okolí. Teď bohužel

nevidíme nic. Mohli to tu nechat

trochu volnější. Jinak je u nás

ale opravdu čisto a především

krásná zeleň. Na stará kolena

nemůže být nic lepšího. Invalidovna je stále centrum města,

ale takové pohodové centrum,

kde není moc rušno.

námořního kapitána, kterou

jsem si později vzal za ženu. Byla

to studentská láska. Mně bylo

24 a jí asi 23, ale bohužel nám to

dlouho nevydrželo. Škola v Oděse byla dobrá v tom, že nabízela

hodně praxe. Celý čtvrtý ročník

jsme tak se spolužáky strávili na

obchodních lodích. Ve funkci

námořníka jsme čistili chodby

a obstarávali jiné méně kvalifikované práce. Každé léto jsme

pak jezdili na velké školní

plachetnici.

Jak často jste jezdil domů?

Asi dvakrát za rok. Byli jsme

totiž čím dál tím víc na moři.

Po škole jste rovnou nastoupil na

velké obchodní lodě. Jak se řídí

taková zaoceánská loď?

Řídí se podle map a podle přístrojů. Důležitý je pak především kompas. Nejdřív se prokládá kurz na velké generální mapě.

Poté důstojník vše překreslí na

podrobnější mapy. Loď samozřejmě musí držet zadaný kurz.

Ten, co kurz prokládá, musí vzít

v úvahu všechna nebezpečí jako

mělčiny nebo třeba počasí.

Když je hezké počasí, tak je to

hračka, ale to na mořích většinou není. Počasí je velmi často

tzv. těžké (angl. heavy weather)

– mlha, neprůhledný liják, zima

Noční obloha nad oceánem musí

být nádherná. Umíte číst hvězdy?

Samozřejmě, protože já jsem

jezdil po moři v době, kdy se

satelitní navigace na obchodních

lodích prakticky nepoužívaly.

Jakmile jsme vypluli z přístavu

na oceán, už jsme se řídili jenom

podle slunce a hvězd. Zvlášt’

když jsem byl prvním důstojníkem. Hvězdy totiž čte především

první důstojník. Berou se ráno

za rozbřesku a večer za soumraku, když jsou vidět hvězdy

a ještě také horizont. Úkolem

navigátora je několik hvězd (až

pět) za pomocí sextantu spustit

na horizont a podle tabulek

vypočítat zeměpisnou šířku

a délku. Kdybych za každou

hvězdu dostal korunu, tak jsem

dnes velmi bohatý člověk.

Zaplul jste někdy omylem do

mělkých vod?

Na lodi Třinec jsem jako první

důstojník vozil do Brazílie umělá

hnojiva z německého Emdenu.

Po různých přístavech jsme

obeplouvali postupně celé brazilské pobřeží. Začali jsme nejseverněji v Recife a dopluli postupně až po Salvador. Poslední

přístav byl Porto Allegre. Do něj

se pluje tzv. limanem, to je takové jezero vedle moře, oddělené

hradbou ve tvaru kosy. Takový

liman je poměrně mělký. Jeli

jsme tam se zbytkem nákladu

a s minimálním ponorem, ale

nevyzpytatelné podmořské

duny si na nás počkaly a my

jsme se v nich přídí zasekli. Loď

jsme pak museli postupně manévrováním „rozviklat“ do stran,

abychom se vyprostili.

Mezinárodní vody jste proplouval

s víc než desítkou lodí téměř třicet

let. Jak jste se rozhodl, že budete

námořníkem?

Já chtěl být námořníkem od

mateřské školky. Do školy jsem

chodil na Uhelný trh v Praze 1.

Měl jsem samé jedničky, ale

přesto jsem po škole odešel do

Děčína do učení na lodníka.

V sedmnácti letech jsem už jezdil

do Hamburku. Viděl jsem tam

velké nákladní lodě, na které

jsem se chtěl za každou cenu

dostat. K tomu jsem ovšem

potřeboval maturitu. Tak jsem

ještě přestoupil na střední průmyslovku do Betlémské. Ve

čtvrtém ročníku jsem si našel, že

Československo vysílá vybrané

studenty do Oděsy na vysokou

námořní školu. Tak jsem se tam

přihlásil a vzali mě.

Jaké bylo studovat ve slavném

přístavu na východě?

Mně se tam moc líbilo. Strávil

jsem tam celých pět a půl roku.

Během studií jsem potkal dceru

nebo písečné bouře v Rudém

moři, které vše obalí pískem.

I třeba radarovou anténu. V Rudém moři nás jednou napadly

i kobylky, táhnoucí z Etiopie do

Saúdské Arábie.

Seznam přístavů, kterými projela loď Orlík s Karlem Zemanem.

V době kubánské linky jste hodně

jezdil na tehdejší spřátelenou

Kubu?

To byly nejkrásnější čtyři roky

mého ježdění na moři. Byl jsem

tehdy třetím důstojníkem.

Kapitán měl na starosti celou

loď. Hvězdy řešil první důstoj-