OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2021
Jan Štorek
zastupitel
MČ Praha 8
www.praha8.cz
Martin Jedlička
zastupitel MČ
Praha 8
Tomáš Hnyk
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
ZELENÍ
Chybí rozumný
kompromis
Zelení chtějí rušit
parkovací místa
v Karlíně
Podpora dopravy
na kole v Praze 8 Experiment
v laboratoři
stagnuje
Karlín
Praha 8 naříká, že nemá peníze,
Problematika cykloobousměrek
sahá již do roku 2012, kdy byly
poprvé obousměrné cyklostezky
v Karlíně vyznačeny. Tehdy bylo
hlavní myšlenkou zlepšit prostupnost rozvíjejícího se Karlína
pro cyklisty. Takto řešená doprava v Karlíně fungovala do roku
2016. A právě tehdy vzniklo
„jablko sváru“ mezi cyklisty
v Karlíně a městskou částí
Praha 8, respektive její státní
správou.
V tomto roce byly v přípravě
nové parkovací zóny na území
Prahy 8 a v Karlíně nastal problém v několika ulicích, kde vedly
právě i cykloobousměrky. Bylo
zapotřebí zvolit, zda cyklostezky
zůstanou ve stávající podobě,
nebo zda budou místo nich
zřízena parkovací stání pro
rezidenty, kterých je v Karlíně
nedostatek. Městská část po
konzultaci s policií a zvážení
všech bezpečnostních parametrů, jako je například šířka komunikace apod., zvolila zrušení částí
cykloobousměrek a následně
vyhradila rezidenční parkovací
stání. Tyto změny však neznamenají, že se již cyklisté nemohou po
Karlíně pohybovat.
Nicméně zrušení části
obousměrných cyklostezek bylo
napadeno cyklisty v Karlíně
společně se spolkem AutoMat.
Samotný fakt, že se soudní spory
vlečou takto dlouho, a hlavně
proč se tomu tak děje, je více než
nešťastné. Můžeme bohužel jen
konstatovat znepokojení nad tím,
že se spor ještě nepodařilo vyřešit rozumným kompromisem
mezi karlínskými cyklisty, ale
také místními obyvateli, kteří
potřebují někde parkovat, a v neposlední řadě v souladu s bezpečnou dopravou v této části
Prahy 8.
Soudní spory o dopravní značky
v Karlíně se táhnou od roku
2016, tedy dlouhých pět let.
Nutno dodat, že se jedná o výkon státní správy, takže do
názoru odboru dopravy a policie
nemůžeme jako zastupitelé
zasahovat.
Celý spor je o tom, jak široká
musí být jednosměrka, aby se do
ní vešla legalizace jízdy na kole
v protisměru (cykloobousměrka).
Na jedné straně odbor dopravy
a dopravní policie odmítá povolit
jízdu cyklistů v protisměru
v šířce pruhu menší než 4,5 metru. Důvodem je bezpečnost
provozu – nejen cyklistů, ale
i řidičů aut.
Na druhé straně stojí spolek
Automat a předseda Strany
zelených v Praze 8, kteří neustále
požadují, aby byly cykloobou
směrky všude, v každé ulici
v Karlíně. Názor policie je nezajímá. Kdyby měl odbor dopravy
aktivistům ustoupit, musel by
v několika ulicích Karlína zrušit
parkovací místa, aby byly vozovky širší – celkově by to znamenalo zrušit celkem 160 parkovacích
míst. Což úředníci pochopitelně
udělat nechtějí.
A rozhodně si to nepřejeme ani
my, protože dobře víme, jaký je
v Karlíně problém zaparkovat.
Takže soudní spory budou
ještě pokračovat. Ale jsem přesvědčen, že nové vedení odboru
dopravy ustojí nátlak aktivistů,
spor se mu podaří u soudu obhájit a škodlivé plány Zelených na
zrušení 160 parkovacích míst
v Karlíně se nenaplní.
ale půl milionu na výdaje za
prohrané absurdní soudy má.
Od roku 2016 se zavedením zón
placeného stání v Karlíně snaží
zrušit některé cykloobousměrky.
Úřad tvrdošíjně vydává stále
stejné opatření, které mu soud
opakovaně ruší. Na jedné ulici
o šíři 3,6 m (Kubova) povolí
obousměrnou jízdu aut a v jiné
o stejné šíři (Na Střelnici) nepovolí obousměrnou jízdu kol. Že
jsou kola užší než auta, si úřad
jaksi nevšimnul. Obousměrky
v Karlíně od roku 2012 fungují
a není důvod je rušit. Třešničkou
na dortu je to, že se tudíž nikdy
Praze 8 nepodařilo právoplatně
vyhlásit jinak potřebné zóny
placeného stání. Nechce-li se
vám platit pokuta za špatné
parkování a na neplatnost zón
se odvoláte, výsledek nás bude
moc zajímat.
Pro udržitelnou dopravu se
toho na Praze 8 přitom moc
nedělá a jediné, o čem slyšíme,
jsou nová legalizovaná parkovací místa. Na Praze 7 je jízda na
kole přitom čím dál bezpečnější
a atraktivnější. Rekonstrukce
stezky A2 podél Vltavy nebo
podjezd Čuprova jsou opatření,
která byla započata za minulého
vedení a realizují se v tomto
volebním období. Potřebujeme
vytvořit lepší podmínky pro lidi,
co chodí pěšky a jezdí na kole,
a rozvíjet veřejnou dopravu.
Praha 8 by se měla zapojit do
projektu Bezpečné cesty do škol,
jednat o zlepšení provozu sdílených kol či budovat novou
cykloinfrastrukturu. Místo toho
se snaží o pravý opak. Náklady
na soudní spory by v tuto chvíli
pokryly náklady ročního projektu Bezpečné cesty do škol pro
5 základních škol na Praze 8.
Rozpočet je otázka priorit a priority má současné vedení radnice
nastavené dost podivně.
13
PATRIOTI
S TRIKOLOROU
Tak selský rozum a respekt
k institucím mi umožňuje odpovědět na tuto otázku jedině tak,
že soud měl pětkrát dostatek
možností a právních argumentů
tento experiment v dopravě
posoudit v neprospěch městské
části. Upřímně, kauzu jsem
zaznamenal někdy v roce 2017,
kdy se k žalobě na Prahu 8
přidal také jeden z našich nových obyvatelů, cyklista Tomáš
Hnyk, člen Strany zelených. Ten
se do Karlína přestěhoval rok
před svojí žalobou, kam přijel
pravděpodobně na kole
a nedlouho poté došlo k částečnému zrušení obousměrných
tras pro cyklisty.
Vrátím se ke svému výrazu
experiment. Ne, to není můj
výraz, ale výraz odpovídající
tomuto vyjádření. Cituji: Marek
Bělor z týmu Rozvoje Prahy
Auto*Matu říká, že pro něj celá
kauza není o tom, zda bude či
nebude cykloobousměrka konkrétně na Lyčkově náměstí, ale
o tom, kam se Praha jako celek
v přemýšlení nad dopravou
vyvíjí. Pan Marek Bělor je v současné době asistent dlouhodobě
uvolněného člena Zastupitelstva
hl. m. Prahy Ing. Adama Scheinherra, Ph.D., MSc. (Praha sobě).
No a na závěr, protože k experimentu musí být přece i pořádná
laboratoř, tak zde vyjádření
zastupitele pana Petra Vilguse
(Strana zelených). „Karlín je
jedinečný pokus, byl vytvořen na
zkoušku. Karlín je ztělesněním
principu, že klidné a obytné ulice
mají být standardně obousměrně
průjezdné na kole. A ještě spíše
průchozí pěšky. Bez přílišných
výjimek. V tom je Karlín jedinečnou pražskou laboratoří,“ uvedl
Vilgus.