OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2021 

Jan Štorek

zastupitel

MČ Praha 8

www.praha8.cz

Martin Jedlička

zastupitel MČ

Praha 8

Tomáš Hnyk

­Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

ANO

TOP 09 A STAN

ZELENÍ

Chybí rozumný

kompromis

Zelení chtějí rušit

parkovací místa

v Karlíně

Podpora dopravy

na kole v Praze 8 Experiment

v laboratoři

stagnuje

Karlín

Praha 8 naříká, že nemá peníze,

Problematika cykloobousměrek

sahá již do roku 2012, kdy byly

poprvé obousměrné cyklostezky

v Karlíně vyznačeny. Tehdy bylo

hlavní myšlenkou zlepšit prostupnost rozvíjejícího se Karlína

pro cyklisty. Takto řešená doprava v Karlíně fungovala do roku

2016. A právě tehdy vzniklo

„jablko sváru“ mezi cyklisty

v Karlíně a městskou částí

Praha 8, respektive její státní

správou.

V tomto roce byly v přípravě

nové parkovací zóny na území

Prahy 8 a v Karlíně nastal problém v několika ulicích, kde vedly

právě i cykloobousměrky. Bylo

zapotřebí zvolit, zda cyklostezky

zůstanou ve stávající podobě,

nebo zda budou místo nich

zřízena parkovací stání pro

rezidenty, kterých je v Karlíně

nedostatek. Městská část po

konzultaci s policií a zvážení

všech bezpečnostních parametrů, jako je například šířka komunikace apod., zvolila zrušení částí

cykloobousměrek a následně

vyhradila rezidenční parkovací

stání. Tyto změny však neznamenají, že se již cyklisté nemohou po

Karlíně pohybovat.

Nicméně zrušení části

obousměrných cyklostezek bylo

napadeno cyklisty v Karlíně

společně se spolkem AutoMat.

Samotný fakt, že se soudní spory

vlečou takto dlouho, a hlavně

proč se tomu tak děje, je více než

nešťastné. Můžeme bohužel jen

konstatovat znepokojení nad tím,

že se spor ještě nepodařilo vyřešit rozumným kompromisem

mezi karlínskými cyklisty, ale

také místními obyvateli, kteří

potřebují někde parkovat, a v neposlední řadě v souladu s bezpečnou dopravou v této části

Prahy 8.

Soudní spory o dopravní značky

v Karlíně se táhnou od roku

2016, tedy dlouhých pět let.

Nutno dodat, že se jedná o výkon státní správy, takže do

názoru odboru dopravy a policie

nemůžeme jako zastupitelé

zasahovat.

Celý spor je o tom, jak široká

musí být jednosměrka, aby se do

ní vešla legalizace jízdy na kole

v protisměru (cykloobousměrka).

Na jedné straně odbor dopravy

a dopravní policie odmítá povolit

jízdu cyklistů v protisměru

v šířce pruhu menší než 4,5 metru. Důvodem je bezpečnost

provozu – nejen cyklistů, ale

i řidičů aut.

Na druhé straně stojí spolek

Automat a předseda Strany

zelených v Praze 8, kteří neustále

požadují, aby byly cykloobou­

směrky všude, v každé ulici

v Karlíně. Názor policie je nezajímá. Kdyby měl odbor dopravy

aktivistům ustoupit, musel by

v několika ulicích Karlína zrušit

parkovací místa, aby byly vozovky širší – celkově by to znamenalo zrušit celkem 160 parkovacích

míst. Což úředníci pochopitelně

udělat nechtějí.

A rozhodně si to nepřejeme ani

my, protože dobře víme, jaký je

v Karlíně problém zaparkovat.

Takže soudní spory budou

ještě pokračovat. Ale jsem přesvědčen, že nové vedení odboru

dopravy ustojí nátlak aktivistů,

spor se mu podaří u soudu obhájit a škodlivé plány Zelených na

zrušení 160 parkovacích míst

v Karlíně se nenaplní.

ale půl milionu na výdaje za

prohrané absurdní soudy má.

Od roku 2016 se zavedením zón

placeného stání v Karlíně snaží

zrušit některé cykloobousměrky.

Úřad tvrdošíjně vydává stále

stejné opatření, které mu soud

opakovaně ruší. Na jedné ulici

o šíři 3,6 m (Kubova) povolí

obousměrnou jízdu aut a v jiné

o stejné šíři (Na Střelnici) nepovolí obousměrnou jízdu kol. Že

jsou kola užší než auta, si úřad

jaksi nevšimnul. Obousměrky

v Karlíně od roku 2012 fungují

a není důvod je rušit. Třešničkou

na dortu je to, že se tudíž nikdy

Praze 8 nepodařilo právoplatně

vyhlásit jinak potřebné zóny

placeného stání. Nechce-li se

vám platit pokuta za špatné

parkování a na neplatnost zón

se odvoláte, výsledek nás bude

moc zajímat.

Pro udržitelnou dopravu se

toho na Praze 8 přitom moc

nedělá a jediné, o čem slyšíme,

jsou nová legalizovaná parkovací místa. Na Praze 7 je jízda na

kole přitom čím dál bezpečnější

a atraktivnější. Rekonstrukce

stezky A2 podél Vltavy nebo

podjezd Čuprova jsou opatření,

která byla započata za minulého

vedení a realizují se v tomto

volebním období. Potřebujeme

vytvořit lepší podmínky pro lidi,

co chodí pěšky a jezdí na kole,

a rozvíjet veřejnou dopravu.

Praha 8 by se měla zapojit do

projektu Bezpečné cesty do škol,

jednat o zlepšení provozu sdílených kol či budovat novou

cykloinfrastrukturu. Místo toho

se snaží o pravý opak. Náklady

na soudní spory by v tuto chvíli

pokryly náklady ročního projektu Bezpečné cesty do škol pro

5 základních škol na Praze 8.

Rozpočet je otázka priorit a priority má současné vedení radnice

nastavené dost podivně.

13

PATRIOTI

S TRIKOLOROU

Tak selský rozum a respekt

k institucím mi umožňuje odpovědět na tuto otázku jedině tak,

že soud měl pětkrát dostatek

možností a právních argumentů

tento experiment v dopravě

posoudit v neprospěch městské

části. Upřímně, kauzu jsem

zaznamenal někdy v roce 2017,

kdy se k žalobě na Prahu 8

přidal také jeden z našich nových obyvatelů, cyklista Tomáš

Hnyk, člen Strany zelených. Ten

se do Karlína přestěhoval rok

před svojí žalobou, kam přijel

pravděpodobně na kole

a nedlouho poté došlo k částečnému zrušení obousměrných

tras pro cyklisty.

Vrátím se ke svému výrazu

experiment. Ne, to není můj

výraz, ale výraz odpovídající

tomuto vyjádření. Cituji: Marek

Bělor z týmu Rozvoje Prahy

Auto*Matu říká, že pro něj celá

kauza není o tom, zda bude či

nebude cykloobousměrka konkrétně na Lyčkově náměstí, ale

o tom, kam se Praha jako celek

v přemýšlení nad dopravou

vyvíjí. Pan Marek Bělor je v současné době asistent dlouhodobě

uvolněného člena Zastupitelstva

hl. m. Prahy Ing. Adama Scheinherra, Ph.D., MSc. (Praha sobě).

No a na závěr, protože k experimentu musí být přece i pořádná

laboratoř, tak zde vyjádření

zastupitele pana Petra Vilguse

(Strana zelených). „Karlín je

jedinečný pokus, byl vytvořen na

zkoušku. Karlín je ztělesněním

principu, že klidné a obytné ulice

mají být standardně obousměrně

průjezdné na kole. A ještě spíše

průchozí pěšky. Bez přílišných

výjimek. V tom je Karlín jedinečnou pražskou laboratoří,“ uvedl

Vilgus.