12

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2021 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Jak si vysvětlu­

jete, že Praha 8

již pětkrát

prohrála

soud o cyklo­

obousměrky

v Karlíně?

TENTO MĚSÍC

SE PTAJÍ:

ZELENÍ

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Ondřej Gros

starosta

MČ Praha 8

Pavel Franc

zastupitel

MČ Praha 8

Václav Stránský

zastupitel

MČ Praha 8

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Automat a Zelení

prosazují

drastický úbytek

parkování

Zeptal se někdo

obyvatel Karlína?

Je čas hájit zájmy

občanů Prahy 8

Při pohledu na rozložení politických sil na Praze 8 se odpověď

nabízí sama. Stačí se podívat

třeba na program vládnoucí

ODS, se kterým vyhrála komunální volby v roce 2018: „Budeme blokovat všechny snahy

různých aktivistických bojůvek

o další zásahy do dopravy. Už

žádná omezení dopravy ve

jménu démona cyklodopravy.“

A protože i jejich koaliční partneři mají na cyklistiku ve městě

podobný názor, není divu, že ani

úředníci na úřadě naší městské

části cyklistům v ulicích

nefandí.

Zeptal se však někdo i obyvatel

Karlína? Názor, že některé cykloobousměrky jsou v Karlíně

nebezpečné, není ojedinělý a řada

cyklistů raději jezdí na kole pouze

po směru jízdy. Je škoda, že místo

transparentní diskuse zde zuří

boj mezi příznivci městské cyklistiky a fandy automobilismu. Proč

by měla být úzká Pobřežní

obousměrná? A proč by děti

kolem Lyčkárny nemohly jezdit

na kole obousměrně? Občan jen

smutně pokrčí rameny a zalituje

vyhozených peněz na soudní

výlohy.

Nebylo by lepší věnovat energii, čas a peníze rozvoji cyklistické infrastruktury? Třeba zavést

páteřní cyklotrasy do územního

plánu, odstraňovat místa, kde je

jízda na kole o život, či mít možnost snadno zaparkovat kolo

u každé významné instituce

v centru města. A co třeba zkusit

mít stojan na kola u každé školy

na Praze 8? Ale to už bychom

chtěli asi hodně...

Malost a arogance moci. Tam

hledejme důvody, proč se Praha 8 po řadu let neumí zákonně

vypořádat se stanovením dopravního opatření. Místo, aby

vedení Prahy 8 hájilo zájmy

místních, jsme svědky vleklých

soudních sporů s občany na

straně jedné a ústupků ve prospěch zákulisních hráčů na

straně druhé.

S kosmetickými změnami

vládne Praze 8 posledních 30 let

stejná parta. Prakticky celé

porevoluční období se u moci

střídají ODS, TOP 09, ANO,

ČSSD s podporou komunistů

a jim podobných. Svěřený majetek byl rozprodán a výnosy

utraceny za pochybné projekty.

Jako pomník těchto časů bude

nejspíš navždy sloužit betonové

torzo budovy radnice na

Palmovce.

Karlínské cykloobousměrky

jsou jen dalším příkladem tohoto šlendriánu. Když byly v roce

2012 společně se zónou

30 v Karlíně zaváděny, zdálo se,

že se blýská na lepší časy. Z pohledu plánování městské dopravy šlo o revoluční krok. Zklidněná doprava znamená bezpečnější

ulice pro všechny, zejména pak

ty nejzranitelnější – chodce

a cyklisty. Současně napomáhá

životu místní komunity s jednoznačně pozitivním dopadem i na

podnikatele.

Jak už to ale chodí, každý

smysluplný počin bývá terčem

zlomyslností a malosti mocných.

Naprosto nepochopitelně se tak

od roku 2016 snaží vedení Prahy 8 cykloobousměrky zrušit.

Jde tak proti zájmům všech –

místních občanů, podnikatelů

i návštěvníků Karlína. Ovšem

nejen to – jak opakovaně ukazují

pravomocná rozhodnutí soudů,

koná také v rozporu se zákony.

Otázkou tedy zůstává proč

a v zájmu koho tak vedení Prahy 8 činí.

V první větě je třeba říct, že

otázku pokládají opoziční kolegové od Zelených, kteří plánovitě spolu se spolkem Automat

prosazují cykloobousměrky

v Karlíně hlava nehlava. A je

třeba předeslat, že o dopravních

opatřeních v Karlíně rozhoduje

orgán státní správy, do jehož

činnosti nemá samospráva, tedy

zvolení zastupitelé či radní, co

mluvit. Já to také ze zásady

dodržuji.

Zajímavé také je, že první tři

opatření z let 2016, 2017 a 2018,

tedy z doby, kdy měli na radnici

právě Zelení (bohužel!) nezanedbatelný vliv, soud na návrh

aktivistů zrušil. Totéž se stalo

i s opatřeními vydanými v letech

následujících.

A další velkou zajímavostí je,

že spolu s Automatem je navrhovatelem na zrušení opatření,

která omezují cykloobousměrky

pouze ve dvou třech ulicích

a zachovávají parkování pro

rezidenty, spolupředseda místních Zelených pan Hnyk.

A co vlastně Automat se

Zelenými chtějí od orgánu státní

správy? Aby ignoroval bezpečnostní stanovisko policie. V maximalistické podobě chtějí

dokonce zrušit přes 160 parkovacích míst, které slouží místním platícím (!) rezidentům.

Kvůli několika cykloobousměrkám. Měl by úřad v takové

situaci podlehnout, aby měl už

takzvaně „pokoj“?

Jsem přesvědčen, že ne. A že

vedoucí odboru dopravy vydá

takové opatření, které obstojí

i před hnidopišskými žalobami

zelených aktivistů. Dovolím si

na závěr podotknout, že se jedná

o můj osobní názor pro případ,

až si pan spolupředseda Zelených bude opět stěžovat na

podjatost státní správy, bude se

snažit celou věc odejmout našemu osmičkovému úřadu a předat na Prahu 7.