12
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / DUBEN 2021
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Jak si vysvětlu
jete, že Praha 8
již pětkrát
prohrála
soud o cyklo
obousměrky
v Karlíně?
TENTO MĚSÍC
SE PTAJÍ:
ZELENÍ
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Ondřej Gros
starosta
MČ Praha 8
Pavel Franc
zastupitel
MČ Praha 8
Václav Stránský
zastupitel
MČ Praha 8
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Automat a Zelení
prosazují
drastický úbytek
parkování
Zeptal se někdo
obyvatel Karlína?
Je čas hájit zájmy
občanů Prahy 8
Při pohledu na rozložení politických sil na Praze 8 se odpověď
nabízí sama. Stačí se podívat
třeba na program vládnoucí
ODS, se kterým vyhrála komunální volby v roce 2018: „Budeme blokovat všechny snahy
různých aktivistických bojůvek
o další zásahy do dopravy. Už
žádná omezení dopravy ve
jménu démona cyklodopravy.“
A protože i jejich koaliční partneři mají na cyklistiku ve městě
podobný názor, není divu, že ani
úředníci na úřadě naší městské
části cyklistům v ulicích
nefandí.
Zeptal se však někdo i obyvatel
Karlína? Názor, že některé cykloobousměrky jsou v Karlíně
nebezpečné, není ojedinělý a řada
cyklistů raději jezdí na kole pouze
po směru jízdy. Je škoda, že místo
transparentní diskuse zde zuří
boj mezi příznivci městské cyklistiky a fandy automobilismu. Proč
by měla být úzká Pobřežní
obousměrná? A proč by děti
kolem Lyčkárny nemohly jezdit
na kole obousměrně? Občan jen
smutně pokrčí rameny a zalituje
vyhozených peněz na soudní
výlohy.
Nebylo by lepší věnovat energii, čas a peníze rozvoji cyklistické infrastruktury? Třeba zavést
páteřní cyklotrasy do územního
plánu, odstraňovat místa, kde je
jízda na kole o život, či mít možnost snadno zaparkovat kolo
u každé významné instituce
v centru města. A co třeba zkusit
mít stojan na kola u každé školy
na Praze 8? Ale to už bychom
chtěli asi hodně...
Malost a arogance moci. Tam
hledejme důvody, proč se Praha 8 po řadu let neumí zákonně
vypořádat se stanovením dopravního opatření. Místo, aby
vedení Prahy 8 hájilo zájmy
místních, jsme svědky vleklých
soudních sporů s občany na
straně jedné a ústupků ve prospěch zákulisních hráčů na
straně druhé.
S kosmetickými změnami
vládne Praze 8 posledních 30 let
stejná parta. Prakticky celé
porevoluční období se u moci
střídají ODS, TOP 09, ANO,
ČSSD s podporou komunistů
a jim podobných. Svěřený majetek byl rozprodán a výnosy
utraceny za pochybné projekty.
Jako pomník těchto časů bude
nejspíš navždy sloužit betonové
torzo budovy radnice na
Palmovce.
Karlínské cykloobousměrky
jsou jen dalším příkladem tohoto šlendriánu. Když byly v roce
2012 společně se zónou
30 v Karlíně zaváděny, zdálo se,
že se blýská na lepší časy. Z pohledu plánování městské dopravy šlo o revoluční krok. Zklidněná doprava znamená bezpečnější
ulice pro všechny, zejména pak
ty nejzranitelnější – chodce
a cyklisty. Současně napomáhá
životu místní komunity s jednoznačně pozitivním dopadem i na
podnikatele.
Jak už to ale chodí, každý
smysluplný počin bývá terčem
zlomyslností a malosti mocných.
Naprosto nepochopitelně se tak
od roku 2016 snaží vedení Prahy 8 cykloobousměrky zrušit.
Jde tak proti zájmům všech –
místních občanů, podnikatelů
i návštěvníků Karlína. Ovšem
nejen to – jak opakovaně ukazují
pravomocná rozhodnutí soudů,
koná také v rozporu se zákony.
Otázkou tedy zůstává proč
a v zájmu koho tak vedení Prahy 8 činí.
V první větě je třeba říct, že
otázku pokládají opoziční kolegové od Zelených, kteří plánovitě spolu se spolkem Automat
prosazují cykloobousměrky
v Karlíně hlava nehlava. A je
třeba předeslat, že o dopravních
opatřeních v Karlíně rozhoduje
orgán státní správy, do jehož
činnosti nemá samospráva, tedy
zvolení zastupitelé či radní, co
mluvit. Já to také ze zásady
dodržuji.
Zajímavé také je, že první tři
opatření z let 2016, 2017 a 2018,
tedy z doby, kdy měli na radnici
právě Zelení (bohužel!) nezanedbatelný vliv, soud na návrh
aktivistů zrušil. Totéž se stalo
i s opatřeními vydanými v letech
následujících.
A další velkou zajímavostí je,
že spolu s Automatem je navrhovatelem na zrušení opatření,
která omezují cykloobousměrky
pouze ve dvou třech ulicích
a zachovávají parkování pro
rezidenty, spolupředseda místních Zelených pan Hnyk.
A co vlastně Automat se
Zelenými chtějí od orgánu státní
správy? Aby ignoroval bezpečnostní stanovisko policie. V maximalistické podobě chtějí
dokonce zrušit přes 160 parkovacích míst, které slouží místním platícím (!) rezidentům.
Kvůli několika cykloobousměrkám. Měl by úřad v takové
situaci podlehnout, aby měl už
takzvaně „pokoj“?
Jsem přesvědčen, že ne. A že
vedoucí odboru dopravy vydá
takové opatření, které obstojí
i před hnidopišskými žalobami
zelených aktivistů. Dovolím si
na závěr podotknout, že se jedná
o můj osobní názor pro případ,
až si pan spolupředseda Zelených bude opět stěžovat na
podjatost státní správy, bude se
snažit celou věc odejmout našemu osmičkovému úřadu a předat na Prahu 7.