4

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2020 

www.praha8.cz

Zpravodajství

SILNICE mezi Bohnicemi a Trojou slouží jako alternativní spojení občanů severní části Prahy 8 s městem.

BOHNICE

Světelnou

závoru odmítají

už i policisté,

TSK pochybuje

n Radní Prahy 8 jako první vyslovili nesouhlas se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají

se nárůstu dopravní zátěže na komunikaci Lodžská

a K Pazderkám a vytvoření neúnosné dopravní zátěže

v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách.

Navržené opatření podle radních navíc absolutně nerespektuje princip proporcionality

a upřednostňuje jednu skupinu

obyvatel na úkor druhých.

Tuto „světelnou závoru“ připravuje TSK na základě pokynu

náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha

sobě). Dopravní omezení dlouhodobě prosazuje MČ Praha–Troja.

Realizace se předpokládá na jaře

letošního roku. „Pamatuji si na

dopravní kolaps v roce 2017,

který tam nastal po umístění

zákazu vjezdu. Nejsem sám, kdo

nechce, aby ho Praha způsobila

znovu. Komplikace pak nastávají nejen pro řidiče, ale také

MHD,“ konstatoval starosta

Prahy 8 Ondřej Gros (ODS).

Tehdejší zákaz vjezdu ve stejné

lokalitě vedl k naprostému

kolapsu dopravy na Kobyliském

náměstí s přesahem na sjezd z

dálnice D8 ve Zdibech. Občané

vystupovali ze zablokovaných

autobusů MHD na ulici Čimická

a Horňátecká s cílem dosáhnout

stanice metra pěšky.

„Překvapivé je, že TSK neplánuje postavit ,chytrý semafor‘,

který by se řídil skutečnou

dopravní situací v Troji, ale

připravuje ,hloupé‘ zařízení

s pevným nastavením programu,

které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu na

dopravní situaci,“ dodává radní

pro dopravu Tomáš Slabihoudek

(TOP 09 + STAN).

VELMI NEVHODNÉ

OPATŘENÍ

Radní Prahy 8 mají nyní ve svém

odmítavém postoji významné

spojence. Za pravdu jim dala jak

Policie ČR, tak Technická správa

komunikací.

„Považujeme za velmi nevhodné realizovat navržené

dopravní opatření. Nyní jsou

z Prahy 8 do centra pouze tři

sběrné komunikace, které

v poslední době zaznamenaly

proměnu, z kapacitního hlediska k horšímu, například v Zenklově ulici,“ uvedlo ve svém

vyjádření Oddělení dopravního

inženýrství Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy.

Policisté světelnou závoru

odmítají z několika důvodů.

Podle nich by došlo ke vzdutí

dopravy na neúnosnou míru

v oblasti Bohnic, což by přineslo

zvýšení hluku a exhalací. Dále

by prý nastal kolaps MHD,

zhoršení průjezdu vozidel

integrovaného záchranného

systému, zvýšil by se počet

dopravních nehod a také by

se podle policistů neúměrně

navýšila doprava v rezidenčních čtvrtích a u škol.

Podle policistů nelze řešit

problémy jedné městské části

na úkor jiné. Myslí si, že by

naopak měla být zprůjezdněna

ulice Trojská ve směru do Kobylis. Do dokončení obchvatu

Prahy by podle policistů neměla

být zaváděna zásadní opatření

ke snížení průjezdnosti a omezení plynulosti na sběrných

komunikacích.

Krajské ředitelství ve svém

vyjádření také připomíná, že

navrhované opatření nekoresponduje se zněním zákona

o pozemních komunikacích.

„Policie ČR, Krajské ředitelství

policie hl. m. Prahy, Odbor

služby dopravní policie, jako

orgán státní správy ve věcech

bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích

s tímto záměrem nebude souhlasit,“ píše se ve vyjádření

policistů, které má radnice

Prahy 8 k dispozici.

KDO TO ZAFINANCUJE?

„Opatření bylo na základě

podnětu místních pouze jedna

z nabízených dopravně inženýrských variant. Problém je,

že městské části se mezi sebou

nedokáží dohodnout. Jsme za

magistrát připravení jim poskytnout odbornou analýzu

a prostor pro dialog. Velmi

bych si přál, abychom zůstali

věcní a nestalo se z toho politikum nebo boj městských částí

mezi sebou.“ sdělil náměstek

primátora Adam Scheinherr

(Praha sobě).

Své pochybnosti ke světelné

závoře ale má i TSK. „Technická

správa komunikací žádnou

studií, která by podrobně analyzovala stávající dopravní situaci

v Trojské ulici a predikovala

dopady vyvolané realizací

světelné závory, v tuto chvíli

nedisponuje, a to z důvodu

absence konkretizovaného

zadání. Konkretizovaným zadáním pak máme na mysli zejména modelové prověření vlastní

regulace, tedy v jakém rozsahu

a v jakém období by měla být

aplikována a jaké indikátory by

měly být sledovány,“ uvádí ve

svém dopise šéf TSK Jozef

Sinčák. Podle něj zůstává otevřenou otázkou i případné financování provizorní světelné závory,

které dle jeho názoru nemůže

být řešeno z přidělených finančních prostředků TSK.

V závěru ředitel Sinčák upozorňuje, že Trojská ulice, jako

místní komunikace II. třídy, má

nemalý dopravní význam,

respektive neslouží jen pro

obsluhu přilehlých objektů,

ale vytváří i funkční propojení

Prahy 8 s centrem města. Názory zastupitelů na str. 14. 

(mš)