4
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2020
www.praha8.cz
Zpravodajství
SILNICE mezi Bohnicemi a Trojou slouží jako alternativní spojení občanů severní části Prahy 8 s městem.
BOHNICE
Světelnou
závoru odmítají
už i policisté,
TSK pochybuje
n Radní Prahy 8 jako první vyslovili nesouhlas se stavbou regulačního semaforu z Bohnic do Troji. Obávají
se nárůstu dopravní zátěže na komunikaci Lodžská
a K Pazderkám a vytvoření neúnosné dopravní zátěže
v ulicích Čimická, Zenklova a V Holešovičkách.
Navržené opatření podle radních navíc absolutně nerespektuje princip proporcionality
a upřednostňuje jednu skupinu
obyvatel na úkor druhých.
Tuto „světelnou závoru“ připravuje TSK na základě pokynu
náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha
sobě). Dopravní omezení dlouhodobě prosazuje MČ Praha–Troja.
Realizace se předpokládá na jaře
letošního roku. „Pamatuji si na
dopravní kolaps v roce 2017,
který tam nastal po umístění
zákazu vjezdu. Nejsem sám, kdo
nechce, aby ho Praha způsobila
znovu. Komplikace pak nastávají nejen pro řidiče, ale také
MHD,“ konstatoval starosta
Prahy 8 Ondřej Gros (ODS).
Tehdejší zákaz vjezdu ve stejné
lokalitě vedl k naprostému
kolapsu dopravy na Kobyliském
náměstí s přesahem na sjezd z
dálnice D8 ve Zdibech. Občané
vystupovali ze zablokovaných
autobusů MHD na ulici Čimická
a Horňátecká s cílem dosáhnout
stanice metra pěšky.
„Překvapivé je, že TSK neplánuje postavit ,chytrý semafor‘,
který by se řídil skutečnou
dopravní situací v Troji, ale
připravuje ,hloupé‘ zařízení
s pevným nastavením programu,
které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu na
dopravní situaci,“ dodává radní
pro dopravu Tomáš Slabihoudek
(TOP 09 + STAN).
VELMI NEVHODNÉ
OPATŘENÍ
Radní Prahy 8 mají nyní ve svém
odmítavém postoji významné
spojence. Za pravdu jim dala jak
Policie ČR, tak Technická správa
komunikací.
„Považujeme za velmi nevhodné realizovat navržené
dopravní opatření. Nyní jsou
z Prahy 8 do centra pouze tři
sběrné komunikace, které
v poslední době zaznamenaly
proměnu, z kapacitního hlediska k horšímu, například v Zenklově ulici,“ uvedlo ve svém
vyjádření Oddělení dopravního
inženýrství Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy.
Policisté světelnou závoru
odmítají z několika důvodů.
Podle nich by došlo ke vzdutí
dopravy na neúnosnou míru
v oblasti Bohnic, což by přineslo
zvýšení hluku a exhalací. Dále
by prý nastal kolaps MHD,
zhoršení průjezdu vozidel
integrovaného záchranného
systému, zvýšil by se počet
dopravních nehod a také by
se podle policistů neúměrně
navýšila doprava v rezidenčních čtvrtích a u škol.
Podle policistů nelze řešit
problémy jedné městské části
na úkor jiné. Myslí si, že by
naopak měla být zprůjezdněna
ulice Trojská ve směru do Kobylis. Do dokončení obchvatu
Prahy by podle policistů neměla
být zaváděna zásadní opatření
ke snížení průjezdnosti a omezení plynulosti na sběrných
komunikacích.
Krajské ředitelství ve svém
vyjádření také připomíná, že
navrhované opatření nekoresponduje se zněním zákona
o pozemních komunikacích.
„Policie ČR, Krajské ředitelství
policie hl. m. Prahy, Odbor
služby dopravní policie, jako
orgán státní správy ve věcech
bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích
s tímto záměrem nebude souhlasit,“ píše se ve vyjádření
policistů, které má radnice
Prahy 8 k dispozici.
KDO TO ZAFINANCUJE?
„Opatření bylo na základě
podnětu místních pouze jedna
z nabízených dopravně inženýrských variant. Problém je,
že městské části se mezi sebou
nedokáží dohodnout. Jsme za
magistrát připravení jim poskytnout odbornou analýzu
a prostor pro dialog. Velmi
bych si přál, abychom zůstali
věcní a nestalo se z toho politikum nebo boj městských částí
mezi sebou.“ sdělil náměstek
primátora Adam Scheinherr
(Praha sobě).
Své pochybnosti ke světelné
závoře ale má i TSK. „Technická
správa komunikací žádnou
studií, která by podrobně analyzovala stávající dopravní situaci
v Trojské ulici a predikovala
dopady vyvolané realizací
světelné závory, v tuto chvíli
nedisponuje, a to z důvodu
absence konkretizovaného
zadání. Konkretizovaným zadáním pak máme na mysli zejména modelové prověření vlastní
regulace, tedy v jakém rozsahu
a v jakém období by měla být
aplikována a jaké indikátory by
měly být sledovány,“ uvádí ve
svém dopise šéf TSK Jozef
Sinčák. Podle něj zůstává otevřenou otázkou i případné financování provizorní světelné závory,
které dle jeho názoru nemůže
být řešeno z přidělených finančních prostředků TSK.
V závěru ředitel Sinčák upozorňuje, že Trojská ulice, jako
místní komunikace II. třídy, má
nemalý dopravní význam,
respektive neslouží jen pro
obsluhu přilehlých objektů,
ale vytváří i funkční propojení
Prahy 8 s centrem města. Názory zastupitelů na str. 14.
(mš)