14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2020
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Jste pro zřízení
světelné
závory v ulici
K Bohnicím
TENTO MĚSÍC
SE PTÁ:
ODS
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Ondřej Gros
starosta
MČ Praha 8
Michal Novák
předseda zastupitelů
za Piráty v Praze 8
Václav Stránský
zastupitel
MČ Praha 8
ODS
PIRÁTI
8ŽIJE
Ne, je to hloupost!
Prosazujeme
chytrá řešení
založená na
datech
Praha 8
v roli hrdého
poraženého
Jedná se o další šílený dopravní
návrh podporovaný aktivisty ve
vedení magistrátu. Omezování
většiny (desítky tisíc obyvatel
Bohnic, Čimic a Kobylis) menšinou (stovky obyvatel MČ Troja).
Nesouhlasí s ním dopravní
policie. Citujeme z jejího
vyjádření.
„V navrženém opatření spatřujeme následující problémy:
• vzdutí dopravy na neúnosnou
míru v oblasti Bohnic (hluk,
exhalace, apod.)
• kolaps MHD (nulová
preference)
• zhoršení průjezdu IZS
• zvýšený počet nehod
• navýšení dopravy v rezidenčních čtvrtích a u školských
zařízení – tím by vznikly
nebezpečné cesty do škol“
Nadšená ve finále není ani TSK
(organizace hlavního města
Prahy!), která má tento projekt
realizovat. Jak sama přiznává,
nemá na něj pro letošek v rozpočtu peníze. Citujeme: „Regulace automobilové dopravy tímto
způsobem je z našeho pohledu
nekoncepční a vede pouze
k přesunu problémů na místa
jiná,“ píše generální ředitel TSK
Mgr. Jozef Sinčák.
Takže si to shrňme. Vedení
Prahy 8 zásadně nesouhlasí,
dopravní policie nesouhlasí, TSK
se k tomuto řešení staví zdrženlivě. A zdravý selský rozum velí
jasně – je to hloupost.
Proberou se tedy konečně
„dopravní odborníci“ ve vedení
města? Nebo budou nejen obyvatelé Prahy 8 trpět pod tíhou
experimentů, podobně jako se to
„povedlo“ po rekonstrukci Zenklovy ulice tak podporované
Zelenými? Každý den jsou v ní
kolony i tam, kde před její „perestrojkou“ nebyly, takže auta
zahlcují vedlejší ulice a tramvaje
nabírají zpoždění (kýžená preference MHD, sic!). Tak totiž vypadá aktivistické „zklidnění dopravy“. Nakonec na ně doplatí
především místní.
Jako Piráti podporujeme tzv.
smart, tedy chytrá řešení. Proto
se mi nelíbí návrh „hloupé“
světelné závory, resp. semaforu
v Bohnicích. Tento semafor má
omezit příliv aut do sousední
městské části, konkrétně do
pražské Troje. Chápeme starost
vedení Troje o své občany i zvířata v zoo. Také my na Praze 8
musíme mít samozřejmě na
paměti zájmy našich občanů.
Pojďme se nicméně na situaci
podívat detailně. Navržený
semafor po většinu času jednoduše zamezí možnost vjezdu
automobilům z ulice K Pazderkám směrem z kopce dolů k zoo.
Tento semafor ani jiné zařízení
nebude měřit ani zjišťovat, jestli
je takové omezení právě v ten
moment potřeba. Intervaly mají
být nastaveny napevno, proměňovat se mají dle návrhu jen
s denní dobou, ne s aktuální
úrovní provozu.
Může tak často nastat situace,
kdy se bude u semaforu tvořit
zcela zbytečně fronta aut, která
zde budou zbytečně znečišťovat
životní prostředí, a to aniž by se
jakkoliv ulevilo dopravě v Troji.
Tato řada aut územím nakonec
stejně projede, jen o pár desítek
sekund později. Efekt odklonu
dopravy na jiné trasy nepovažuji
za moc pravděpodobný a hlavně
se tím problém jen přenáší
jinam.
Co tedy s tím? Chápu, že
nalézt dopravní řešení pro tuto
oblast není jednoduché. Zjednodušovat si ho ale na první pohled líbivými kroky, které se
neopírají o hlubší analýzu a měření, nepovažuji za dobrý nápad.
Nabízí se samozřejmě instalace
měřicího a řídicího systému.
Takové samozřejmě existují
a nejsou drahé.
Ne, nepovažujeme umístění
„hloupého“ semaforu za dobré
řešení. Nicméně horší je fakt, že
vedení Prahy 8 nevyužilo záměru náměstka primátora k vyjednání opatření, která by pozitivně
ovlivnila dopravu i v oblasti
Čimic, Bohnic a Kobylis.
Stalo se smutným zvykem,
že neobratným počínáním
radních se Praha 8 dostává do
nevýhodné vyjednávací pozice
na úkor občanů. Ať už jde o nešťastnou stavbu nové radnice,
pro město nevýhodné prodeje
bytových domů nebo závazky
vůči developerům, které obyvatelům nepřinášejí žádné výhody.
Stejně tak je to v případě
světelné závory v ulici K Bohnicím. Záměr regulovat dopravu
v Troji lze považovat za legitimní
ze strany našich sousedů. Navrhované řešení má podporu
u vedení hlavního města i vedení Prahy 7, do jejíž kompetence
rozhodnutí spadá. Jako sousední
městská část jsme byli přizváni
k jednacímu stolu. V ten okamžik jsme měli požadovat zavedení takových opatření, která by
zmírnila dopady regulace průjezdu do Troji.
Jednou z obav z nárůstu
dopravy v ulici Čimická je zpožďování autobusů MHD v zácpách směrem ke Kobyliskému
náměstí. Měli jsme proto požadovat zřízení vyhrazeného
pruhu pro autobusy v ulici
Čimická. Stejně tak nesmyslná
se ve světle těchto událostí jeví
snaha blokovat zavedení tramvajové tratě do Bohnic. Komfortní a spolehlivá MHD je přitom
přesvědčivou alternativou ke
kolonám automobilů.
Místo vyjednání výhod nám
tak zástupci Prahy 8 hrdě „vyjednali“ jen další prohru a nenabídli
žádnou alternativu.