14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / BŘEZEN 2020 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Jste pro zřízení

světelné

závory v ulici

K Bohnicím

TENTO MĚSÍC

SE PTÁ:

ODS

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Ondřej Gros

starosta

MČ Praha 8

Michal Novák

předseda zastupitelů

za Piráty v Praze 8

Václav Stránský

zastupitel

MČ Praha 8

ODS

PIRÁTI

8ŽIJE

Ne, je to hloupost!

Prosazujeme

chytrá řešení

založená na

datech

Praha 8

v roli hrdého

poraženého

Jedná se o další šílený dopravní

návrh podporovaný aktivisty ve

vedení magistrátu. Omezování

většiny (desítky tisíc obyvatel

Bohnic, Čimic a Kobylis) menšinou (stovky obyvatel MČ Troja).

Nesouhlasí s ním dopravní

policie. Citujeme z jejího

vyjádření.

„V navrženém opatření spatřujeme následující problémy:

• vzdutí dopravy na neúnosnou

míru v oblasti Bohnic (hluk,

exhalace, apod.)

• kolaps MHD (nulová

preference)

• zhoršení průjezdu IZS

• zvýšený počet nehod

• navýšení dopravy v rezidenčních čtvrtích a u školských

zařízení – tím by vznikly

nebezpečné cesty do škol“

Nadšená ve finále není ani TSK

(organizace hlavního města

Prahy!), která má tento projekt

realizovat. Jak sama přiznává,

nemá na něj pro letošek v rozpočtu peníze. Citujeme: „Regulace automobilové dopravy tímto

způsobem je z našeho pohledu

nekoncepční a vede pouze

k přesunu problémů na místa

jiná,“ píše generální ředitel TSK

Mgr. Jozef Sinčák.

Takže si to shrňme. Vedení

Prahy 8 zásadně nesouhlasí,

dopravní policie nesouhlasí, TSK

se k tomuto řešení staví zdrženlivě. A zdravý selský rozum velí

jasně – je to hloupost.

Proberou se tedy konečně

„dopravní odborníci“ ve vedení

města? Nebo budou nejen obyvatelé Prahy 8 trpět pod tíhou

experimentů, podobně jako se to

„povedlo“ po rekonstrukci Zenklovy ulice tak podporované

Zelenými? Každý den jsou v ní

kolony i tam, kde před její „perestrojkou“ nebyly, takže auta

zahlcují vedlejší ulice a tramvaje

nabírají zpoždění (kýžená preference MHD, sic!). Tak totiž vypadá aktivistické „zklidnění dopravy“. Nakonec na ně doplatí

především místní.

Jako Piráti podporujeme tzv.

smart, tedy chytrá řešení. Proto

se mi nelíbí návrh „hloupé“

světelné závory, resp. semaforu

v Bohnicích. Tento semafor má

omezit příliv aut do sousední

městské části, konkrétně do

pražské Troje. Chápeme starost

vedení Troje o své občany i zvířata v zoo. Také my na Praze 8

musíme mít samozřejmě na

paměti zájmy našich občanů.

Pojďme se nicméně na situaci

podívat detailně. Navržený

semafor po většinu času jednoduše zamezí možnost vjezdu

automobilům z ulice K Pazderkám směrem z kopce dolů k zoo.

Tento semafor ani jiné zařízení

nebude měřit ani zjišťovat, jestli

je takové omezení právě v ten

moment potřeba. Intervaly mají

být nastaveny napevno, proměňovat se mají dle návrhu jen

s denní dobou, ne s aktuální

úrovní provozu.

Může tak často nastat situace,

kdy se bude u semaforu tvořit

zcela zbytečně fronta aut, která

zde budou zbytečně znečišťovat

životní prostředí, a to aniž by se

jakkoliv ulevilo dopravě v Troji.

Tato řada aut územím nakonec

stejně projede, jen o pár desítek

sekund později. Efekt odklonu

dopravy na jiné trasy nepovažuji

za moc pravděpodobný a hlavně

se tím problém jen přenáší

jinam.

Co tedy s tím? Chápu, že

nalézt dopravní řešení pro tuto

oblast není jednoduché. Zjednodušovat si ho ale na první pohled líbivými kroky, které se

neopírají o hlubší analýzu a měření, nepovažuji za dobrý nápad.

Nabízí se samozřejmě instalace

měřicího a řídicího systému.

Takové samozřejmě existují

a nejsou drahé.

Ne, nepovažujeme umístění

„hloupého“ semaforu za dobré

řešení. Nicméně horší je fakt, že

vedení Prahy 8 nevyužilo záměru náměstka primátora k vyjednání opatření, která by pozitivně

ovlivnila dopravu i v oblasti

Čimic, Bohnic a Kobylis.

Stalo se smutným zvykem,

že neobratným počínáním

radních se Praha 8 dostává do

nevýhodné vyjednávací pozice

na úkor občanů. Ať už jde o nešťastnou stavbu nové radnice,

pro město nevýhodné prodeje

bytových domů nebo závazky

vůči developerům, které obyvatelům nepřinášejí žádné výhody.

Stejně tak je to v případě

světelné závory v ulici K Bohnicím. Záměr regulovat dopravu

v Troji lze považovat za legitimní

ze strany našich sousedů. Navrhované řešení má podporu

u vedení hlavního města i vedení Prahy 7, do jejíž kompetence

rozhodnutí spadá. Jako sousední

městská část jsme byli přizváni

k jednacímu stolu. V ten okamžik jsme měli požadovat zavedení takových opatření, která by

zmírnila dopady regulace průjezdu do Troji.

Jednou z obav z nárůstu

dopravy v ulici Čimická je zpožďování autobusů MHD v zácpách směrem ke Kobyliskému

náměstí. Měli jsme proto požadovat zřízení vyhrazeného

pruhu pro autobusy v ulici

Čimická. Stejně tak nesmyslná

se ve světle těchto událostí jeví

snaha blokovat zavedení tramvajové tratě do Bohnic. Komfortní a spolehlivá MHD je přitom

přesvědčivou alternativou ke

kolonám automobilů.

Místo vyjednání výhod nám

tak zástupci Prahy 8 hrdě „vyjednali“ jen další prohru a nenabídli

žádnou alternativu.