OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2020
www.praha8.cz
5
DOPRAVA
Radnice odmítá světelnou
závoru do trojské serpentiny
n Radní Prahy 8 nesouhlasí
se stavbou regulačního
semaforu z Bohnic do Troji.
Obávají se nejen nárůstu
dopravní zátěže v ulicích
Lodžská a K Pazderkám, ale
i v ulicích Čimická, Zenklova
a V Holešovičkách. Navržené opatření podle radních
navíc absolutně nerespektuje princip proporcionality
a upřednostňuje jednu skupinu obyvatel na úkor
druhých.
Na jedné straně přinese společenský přínos a užitek pro MČ
Praha – Troja, na straně druhé
dojde ke znatelnému snížení
komfortu bydlení pro občany
dotčené navrhovanou změnou
na území městské části Praha 8.
„Lze předpokládat, že individuální automobilová doprava,
která je v současnosti rozptýlená, se při instalaci světelné
závory přesune do dopravně
neregulovaných ulic a způsobí
dopravní komplikace na jiných
místech na území Prahy 8.
Odmítáme snahu vedení Prahy
řešit dopravní problémy jedné
městské části přenesením na
jinou. Obyvatelé Bohnic a Čimic
mají stejné právo jezdit v ulicích Prahy jako obyvatelé Troji,“
říká zastupitel Prahy 8 a předseda komise pro dopravu Martin Jedlička (TOP 09).
Jinak to vidí náměstek primátora Adam Scheinherr (Pra-
SVĚTELNÁ ZÁVORA by se měla objevit v místě zúžení ulice směrem do Troji.
ha sobě). „V Troji jsou obrovské
kolony. Jezdí tudy lidé, aby se
dostali rychle do tunelu Blanka
nebo centra Prahy. Je naprosto
běžné, že na důležitou autobusovou linku 112 se nedá spolehnout a stává v kolonách v Troji
20 až 30 minut v ranní špičce
nebo o víkendech. Světelná
závora zvýší celkovou plynulost a především zaručí, že do
městské části zajede pouze
tolik aut, kolik se jich vejde na
tamní komunikace, a kolik jich
bude schopno vyjet na druhé
straně. Bavíme se zde o obrovských ztrátách na čase řidičů
a cestujících a preference MHD
je mou prioritou. Nehledě na to,
že nechceme nic zakazovat,
ULICE K BOHNICÍM je důležitou dopravní alternativou spojení s centrem
metropole. Foto: Tomáš Kňourek
nýbrž využít nejmírnější regulační režimy,“ míní.
NASTANE DOPRAVNÍ
KOLAPS?
Tuto „světelnou závoru“ připravuje Technická správa komunikací na základě pokynu náměstka primátora pro dopravu
Adama Scheinherra (Praha
sobě). Dopravní omezení dlouhodobě prosazuje MČ Praha–Troja.
Realizace se předpokládá na jaře
příštího roku. Regulační semafor
by měl zamezit jízdě automobilů
z ulice K Pazderkám do ulice
K Bohnicím a dále do ulice
Trojská v Troji. Aktivní má být
v době špičky ve všední dny od
7 do 10 hodin a během víkendů
dokonce od 8 do 18 hodin.
Rada MČ Praha 8 takové
dopravní omezení jednohlasně
odmítla. „Máme v živé paměti
dopravní kolaps, který způsobil
jeden zákaz vjezdu před trojskou
serpentinou v roce 2017. Chceme předejít tomu, aby ho Praha
způsobila znovu,“ vysvětlil radní
pro dopravu Prahy 8 Tomáš
Slabihoudek (TOP 09). Tehdejší
zákaz vjezdu ve stejné lokalitě
vedl k naprostému kolapsu
dopravy na Kobyliském náměstí
s přesahem na sjezd z dálnice D8
ve Zdibech. Občané vystupovali
ze zablokovaných autobusů
MHD na ulici Čimická a Horňátecká s cílem dosáhnout stanice
metra pěšky.
KOMPLIKACE PRO MHD
Radní Prahy 8 mají obavy
z nadměrného dopravního
zatížení křižovatky Kobyliské
náměstí, která je už dnes ve
špičkách nad hranou své kapacity. Taktéž bude zhoršena
dopravní obslužnost předpokládaným zpožděním linek
MHD. Autobusy MHD, jako
jediné spojení veřejné dopravy
ke stanici metra Kobylisy, jsou
pro občany Bohnic a Čimic při
absenci metra a tramvajových
linek naprosto klíčové. Doprava
by se také mohla přesunout do
čistě obytných ulic v Praze 8.
„Překvapivé je, že TSK neplánuje postavit ,chytrý semafor‘,
který by se řídil skutečnou
dopravní situací v Troji, ale
připravuje ,hloupé‘ zařízení
s pevným nastavením programu, které bude zdržovat automobilovou dopravu bez ohledu
na dopravní situaci. Ve všedních dnech má červený signál
svítit 70 procent času, a o víkendech má červený signál
svítit dokonce 80 procent času.
To prakticky znamená zašpuntování vjezdu do Troji od Bohnic,“ dodává Slabihoudek.
Pro vaši informaci: na bohnickém sídlišti žije v současnosti zhruba třicet tisíc lidí, zatímco městská část Praha – Troja
má podle posledních údajů
přibližně čtrnáct set obyvatel.
(mš)