OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2020
www.praha8.cz
31
HISTORIE
Žáci se seznámili
s příběhem
Nicholase
Wintona
n Zázrak dobra. Tak se jmenovala výstava o příběhu
Sira Nicholase Wintona
a osudech „dětí“, které se mu
podařilo zachránit.
Po dobu trvání expozice se
komentovaných prohlídek
zúčastnilo neuvěřitelných
448 žáků a studentů. Realizátoři
výstavy rokovali s vedoucím
odboru školství MČ Praha 8
Petrem Svobodou a ve spolupráci s ním oslovili školy na území
osmého obvodu. Na tento podnět se přihlásily se zájmem
o komentované prohlídky nejen
například základní školy Burešova, Mazurská, U Školské zahrady
či Hovorčovická, ale i gymnázia.
Byl vypracován harmonogram
komentovaných prohlídek,
v rámci nich režisér Matěj Mináč
poukázal na historii místa, kde
se výstava koná, dále přiblížil
život a dobu v období první ČSR
před druhou světovou válkou.
Pak žákům přiblížil příběh
záchrany 669 českých i slovenských dětí Nicholasem Wintonem. Díky faksimile Knihy
výstřižků pohovořil o tom, jak se
N. Wintonovi podařilo v neuvěřitelně krátkém čase vypravit
vlakové transporty s dětmi do
Velké Británie.
Pak se žáci seznámili s jednotlivými životními příběhy několika vybraných zachráněných
dětí. Všechny z nich spojoval
stejný osud, že přežili díky
jednomu člověku, kterému
nebyla lhostejná jejich situace,
a tak se díky jeho lidskosti udál
„zázrak dobra“.
Vyjádřením díků svému
zachránci bylo rozhodnutí
„Wintonových dětí“ šířit dál toto
dobro, prostřednictvím charitativní činnosti, či významných
objevů, vědeckou práci, a pomá-
ZŠ MAZURSKÁ
Projekt učí, jak
nakládat s penězi
VÝSTAVA Zázrak dobra se konala v prostorách Grabovy vily.
háním těm, kteří to kolem nich
potřebují.
„Velmi emotivně působilo
vyprávění pana režiséra Matěje
Mináče, který Wintonův příběh
zpracoval a natočil o něm několik filmů. Poutavě seznámil naše
žáky s osudy několika zachráněných dětí, trpělivě vysvětloval
a odpovídal na zvídavé otázky,
odměňoval zájem tazatelů
krásnými knížkami,“ řekl ředitel
ZŠ Hovorčovická Tomáš Táborský. Podle něj žáci z výstavy
odcházeli nejen poučeni, překvapeni a šokováni, ale též přesvědčeni o pravdivosti slov sira
Nicolase Wintona, který řekl:
„Všechno se dá v životě uskuteč-
nit, když to není vysloveně
nemožné, když na to člověk
zaměří svou mysl a když je
rozhodnutý, že to udělá.“
Místostarosta pro školství
Tomáš Tatranský (TOP 09 +
STAN) uvedl, že výstava zachytila nesmírně zajímavé životní
osudy některých z 669 „Wintonových dětí“, které unikly holocaustu. „Matěj Mináč, který
výstavu poutavě přiblížil žákům
našich základních škol, má
obrovskou zásluhu na tom, že
energie dobra a lidskosti, která
prýští z unikátní záchranné akce
Nicholase Wintona, se šíří dál,
i mezi mladou generací,“ dodal
(tk)
místostarosta.
výrobky, které prodají, a vydělají
si tak na pěkný školní výlet.
Na rozjezd firmy obdržely od
spořitelny dotaci, kterou po
skončení projektu vrátí, a pustily se do práce.
Projekt podpořil soudržnost
kolektivu třídy, děti se dělily
o množství činností, navrhovaly
výtvarnou část loga firmy, její
název, rozepisovaly rozdělení
výrobků na stánky připravovaného Jarmarku, který byl vyvrcholením celé akce. Do pomoci
dětem se zapojili i jejich rodiče,
pomáhali dětem s dokončením
některých výrobků a jako bonus
maminky upekly zákusky, které
zpestřily množství prodávaného
zboží. Prodej u stánků si děti
vysloveně užívaly, zájem o vystavené zboží byl ze strany zákazníků velký. Dokázaly se střídat
v prodeji podle předem stanoveného rozpisu a poskytovat
informace zákazníkům.
Jako třídní učitelka 4.A třídy
jsem velmi ráda, že jsem děti do
projektu přihlásila, dal nám
mnoho hezkých společných
chvil a dětem mnoho užitečných
vědomostí jako základ do budoucna při nakládání s financemi. České spořitelně děkujeme.
n Žáci ze 4.A Základní školy
Mazurská se zapojili počátkem školního roku do projektu České spořitelny Abeceda
peněz. Tento projekt učí děti
finanční gramotnosti, při
kterém jsou jim poskytnuty
užitečné informace o tom, jak
nakládat s penězi.
Děti překvapily znalostmi z oblasti rozpočtu domácností, měly
zážitky z exkurze na pobočce
spořitelny, když viděly opravdový trezor nebo zadní část bankomatu a řešily modelové situace
z podnikání lidí.
Záměrem bylo založit „firmu“,
nakoupit suroviny a vyrobit
DĚTI v rámci projektu navštívily i pobočku České spořitelny.
JAROSLAVA SCHOVANCOVÁ