OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / LEDEN 2020 

www.praha8.cz

31

HISTORIE

Žáci se seznámili

s příběhem

Nicholase

Wintona

n Zázrak dobra. Tak se jmenovala výstava o příběhu

Sira Nicholase Wintona

a osudech „dětí“, které se mu

podařilo zachránit.

Po dobu trvání expozice se

komentovaných prohlídek

zúčastnilo neuvěřitelných

448 žáků a studentů. Realizátoři

výstavy rokovali s vedoucím

odboru školství MČ Praha 8

Petrem Svobodou a ve spolupráci s ním oslovili školy na území

osmého obvodu. Na tento podnět se přihlásily se zájmem

o komentované prohlídky nejen

například základní školy Burešova, Mazurská, U Školské zahrady

či Hovorčovická, ale i gymnázia.

Byl vypracován harmonogram

komentovaných prohlídek,

v rámci nich režisér Matěj Mináč

poukázal na historii místa, kde

se výstava koná, dále přiblížil

život a dobu v období první ČSR

před druhou světovou válkou.

Pak žákům přiblížil příběh

záchrany 669 českých i slovenských dětí Nicholasem Wintonem. Díky faksimile Knihy

výstřižků pohovořil o tom, jak se

N. Wintonovi podařilo v neuvěřitelně krátkém čase vypravit

vlakové transporty s dětmi do

Velké Británie.

Pak se žáci seznámili s jednotlivými životními příběhy několika vybraných zachráněných

dětí. Všechny z nich spojoval

stejný osud, že přežili díky

jednomu člověku, kterému

nebyla lhostejná jejich situace,

a tak se díky jeho lidskosti udál

„zázrak dobra“.

Vyjádřením díků svému

zachránci bylo rozhodnutí

„Wintonových dětí“ šířit dál toto

dobro, prostřednictvím charitativní činnosti, či významných

objevů, vědeckou práci, a pomá-

ZŠ MAZURSKÁ

Projekt učí, jak

nakládat s penězi

VÝSTAVA Zázrak dobra se konala v prostorách Grabovy vily.

háním těm, kteří to kolem nich

potřebují.

„Velmi emotivně působilo

vyprávění pana režiséra Matěje

Mináče, který Wintonův příběh

zpracoval a natočil o něm několik filmů. Poutavě seznámil naše

žáky s osudy několika zachráněných dětí, trpělivě vysvětloval

a odpovídal na zvídavé otázky,

odměňoval zájem tazatelů

krásnými knížkami,“ řekl ředitel

ZŠ Hovorčovická Tomáš Táborský. Podle něj žáci z výstavy

odcházeli nejen poučeni, překvapeni a šokováni, ale též přesvědčeni o pravdivosti slov sira

Nicolase Wintona, který řekl:

„Všechno se dá v životě uskuteč-

nit, když to není vysloveně

nemožné, když na to člověk

zaměří svou mysl a když je

rozhodnutý, že to udělá.“

Místostarosta pro školství

Tomáš Tatranský (TOP 09 +

STAN) uvedl, že výstava zachytila nesmírně zajímavé životní

osudy některých z 669 „Wintonových dětí“, které unikly holocaustu. „Matěj Mináč, který

výstavu poutavě přiblížil žákům

našich základních škol, má

obrovskou zásluhu na tom, že

energie dobra a lidskosti, která

prýští z unikátní záchranné akce

Nicholase Wintona, se šíří dál,

i mezi mladou generací,“ dodal

(tk)

místostarosta. 

výrobky, které prodají, a vydělají

si tak na pěkný školní výlet.

Na rozjezd firmy obdržely od

spořitelny dotaci, kterou po

skončení projektu vrátí, a pustily se do práce.

Projekt podpořil soudržnost

kolektivu třídy, děti se dělily

o množství činností, navrhovaly

výtvarnou část loga firmy, její

název, rozepisovaly rozdělení

výrobků na stánky připravovaného Jarmarku, který byl vyvrcholením celé akce. Do pomoci

dětem se zapojili i jejich rodiče,

pomáhali dětem s dokončením

některých výrobků a jako bonus

maminky upekly zákusky, které

zpestřily množství prodávaného

zboží. Prodej u stánků si děti

vysloveně užívaly, zájem o vystavené zboží byl ze strany zákazníků velký. Dokázaly se střídat

v prodeji podle předem stanoveného rozpisu a poskytovat

informace zákazníkům.

Jako třídní učitelka 4.A třídy

jsem velmi ráda, že jsem děti do

projektu přihlásila, dal nám

mnoho hezkých společných

chvil a dětem mnoho užitečných

vědomostí jako základ do budoucna při nakládání s financemi. České spořitelně děkujeme.

n Žáci ze 4.A Základní školy

Mazurská se zapojili počátkem školního roku do projektu České spořitelny Abeceda

peněz. Tento projekt učí děti

finanční gramotnosti, při

kterém jsou jim poskytnuty

užitečné informace o tom, jak

nakládat s penězi.

Děti překvapily znalostmi z oblasti rozpočtu domácností, měly

zážitky z exkurze na pobočce

spořitelny, když viděly opravdový trezor nebo zadní část bankomatu a řešily modelové situace

z podnikání lidí.

Záměrem bylo založit „firmu“,

nakoupit suroviny a vyrobit

DĚTI v rámci projektu navštívily i pobočku České spořitelny.

JAROSLAVA SCHOVANCOVÁ