16

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2021

www.praha8.cz

Školství

LIBEŇ

Škola, která myslí na budoucnost

n V novém komplexu DOCK kolem libeňských zátok zahájila

i díky podpoře městské části Praha 8 svou činnost nová soukromá škola – PED Academy School. Její vzdělávací program

je založen na mnohaletých zkušenostech s bilingvním

odpoledním vzděláváním žáků prvního stupně.

Hlavní její zásadou je, že skutečně dobré vzdělání musí připravovat na rychle se měnící život

jedenadvacátého století. Škola

používá vlastní vzdělávací

program, který klade důraz

nejen na znalosti, ale také na

rozvoj tvořivosti, na emoční

a sociální růst. Děti se tady učí

vlastně pořád – ale přitom se

také dobře baví.

Například angličtinu žáci

vstřebávají od samého začátku

od rodilých mluvčích podobným

způsobem, jako se malé dítě učí

mateřštinu. Nebiflují slovíčka

a nepřekládají z češtiny, ale učí

se anglicky přímo myslet, a tak

se postupně stávají bilingvními.

Důkazem, že to opravdu funguje,

jsou výsledky cambridgeských

testů: děti, které prošly odpoledním programem v minulých

letech, v nich obvykle značně

převyšují své vrstevníky.

A co třeba výuka čtení? Pokud

se domníváte, že tady se moc

nového vymyslet nedá, jste na

omylu. „Umět číst“ a „být čtená-

řem“ jsou dvě odlišné věci, a PED

Academy School klade důraz i na

to druhé. Má vlastní řadu výukových knih, ve kterých si už se

znalostí několika prvních písmen mohou děti začít samy číst

první příběhy skřítků Tosamů.

Na tyto první čtenářské příběhy

pak v dalších ročnících navazuje

vlastní řada učebnic českého

jazyka.

Zajímavý výukový systém

používá škola i v matematice.

Jeho podstatu asi nejlépe shrnuje jedna ze spoluautorek originální učebnice, speciální pedagožka Renata Wolfová:

„Matematika je nesmírně zajímavá – jenže bez spolehlivých

základů se v ní daleko nedostanete. Je to, jako kdybyste chtěli

vyrazit na výlet a neměli pořád-

né boty. Úkolem výuky v první

a druhé třídě je právě dát dětem

pohodlné, spolehlivé a dobře

vyšlápnuté pohorky, ve kterých

pak už světem matematiky

dojdou, kam budou chtít.“

PED Academy School ovšem

používá i další, ne tak docela

typické způsoby rozvoje myšlení. Například každý den začíná

„duševní rozcvičkou“, při které se

způsobem přiměřeným věku

používají logické a stolní hry

a především šachy, které učí děti

plánování, soustředění a trpělivosti. Hned od první třídy se

zařazuje zábavná výuka programování, protože počítačová

gramotnost je dnes téměř stejně

důležitá jako gramotnost

skutečná.

Důležitá je spolupráce s rodiči.

Jsou ceněnými partnery, kterým

škola poskytuje všemožnou

podporu a informace.

Škola vznikla jako součást

rozvojového území na obou

stranách Libeňského mostu.

V souvislosti s chystanou výstavbou na Rohanském ostrově,

a s ní spojeným nárůstem počtu

obyvatel, radnice Prahy 8 již

chystá projekt nové základní

školy poblíž Švábek.

ŠKOLA SE SOUSTŘEDÍ na bilingvní vzdělávání žáků prvního stupně.

ZŠ HOVORČOVICKÁ

Řemesla živě a pro život

Za přísných protiepidemických

opatření a v souladu s aktuálními vládními nařízeními se žáci

9. ročníku se svými třídními

učitelkami zúčastnili již 8. ročníku akce věnované řemeslům

a jejich budoucnosti. Na Novoměstské radnici se setkali nejen

s řemesly a řemeslníky, ale

hlavně se zástupci a žáky škol,

kde se související obory vyučují.

Děti se tak dostaly do přímého kontaktu s představovanými řemesly, mohly si vyzkoušet

pod odborným dohledem práci

s dlátem, jehlou, keramickým

jílem, papírem, textilií, sklem či

dráty. Velký zájem projevily

tradičně o aktivity kadeřnické,

kosmetické, cukrářské, ale

i aranžérské či designérské.

V poslední době jsme se totiž

více než kdy předtím mohli

přesvědčit, že řemesla jsou

nejen živá, ale jsou zcela zásadní pro život. Dávají člověku

možnost samostatnosti a nezávislosti, možnost pomoci druhým i vybudovat stabilní

živobytí. Krejčové, truhláři,

zedníci, instalatéři, automechanici a mnoho dalších řemesel

má nejen zlaté dno, ale trpí také

značným nedostatkem

zájemců.

Možná se některý z našich

šikovných deváťáků rozhodne

pro práci v oboru, se kterým se

seznámil právě na této povedené akci.

Třídní učitelky 9.A a 9.B

ŽÁCI SI MOHLI VYZKOUŠET různá řemesla tak říkajíc na vlastní pěst.

(sb, tk)