16
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2021
www.praha8.cz
Školství
LIBEŇ
Škola, která myslí na budoucnost
n V novém komplexu DOCK kolem libeňských zátok zahájila
i díky podpoře městské části Praha 8 svou činnost nová soukromá škola – PED Academy School. Její vzdělávací program
je založen na mnohaletých zkušenostech s bilingvním
odpoledním vzděláváním žáků prvního stupně.
Hlavní její zásadou je, že skutečně dobré vzdělání musí připravovat na rychle se měnící život
jedenadvacátého století. Škola
používá vlastní vzdělávací
program, který klade důraz
nejen na znalosti, ale také na
rozvoj tvořivosti, na emoční
a sociální růst. Děti se tady učí
vlastně pořád – ale přitom se
také dobře baví.
Například angličtinu žáci
vstřebávají od samého začátku
od rodilých mluvčích podobným
způsobem, jako se malé dítě učí
mateřštinu. Nebiflují slovíčka
a nepřekládají z češtiny, ale učí
se anglicky přímo myslet, a tak
se postupně stávají bilingvními.
Důkazem, že to opravdu funguje,
jsou výsledky cambridgeských
testů: děti, které prošly odpoledním programem v minulých
letech, v nich obvykle značně
převyšují své vrstevníky.
A co třeba výuka čtení? Pokud
se domníváte, že tady se moc
nového vymyslet nedá, jste na
omylu. „Umět číst“ a „být čtená-
řem“ jsou dvě odlišné věci, a PED
Academy School klade důraz i na
to druhé. Má vlastní řadu výukových knih, ve kterých si už se
znalostí několika prvních písmen mohou děti začít samy číst
první příběhy skřítků Tosamů.
Na tyto první čtenářské příběhy
pak v dalších ročnících navazuje
vlastní řada učebnic českého
jazyka.
Zajímavý výukový systém
používá škola i v matematice.
Jeho podstatu asi nejlépe shrnuje jedna ze spoluautorek originální učebnice, speciální pedagožka Renata Wolfová:
„Matematika je nesmírně zajímavá – jenže bez spolehlivých
základů se v ní daleko nedostanete. Je to, jako kdybyste chtěli
vyrazit na výlet a neměli pořád-
né boty. Úkolem výuky v první
a druhé třídě je právě dát dětem
pohodlné, spolehlivé a dobře
vyšlápnuté pohorky, ve kterých
pak už světem matematiky
dojdou, kam budou chtít.“
PED Academy School ovšem
používá i další, ne tak docela
typické způsoby rozvoje myšlení. Například každý den začíná
„duševní rozcvičkou“, při které se
způsobem přiměřeným věku
používají logické a stolní hry
a především šachy, které učí děti
plánování, soustředění a trpělivosti. Hned od první třídy se
zařazuje zábavná výuka programování, protože počítačová
gramotnost je dnes téměř stejně
důležitá jako gramotnost
skutečná.
Důležitá je spolupráce s rodiči.
Jsou ceněnými partnery, kterým
škola poskytuje všemožnou
podporu a informace.
Škola vznikla jako součást
rozvojového území na obou
stranách Libeňského mostu.
V souvislosti s chystanou výstavbou na Rohanském ostrově,
a s ní spojeným nárůstem počtu
obyvatel, radnice Prahy 8 již
chystá projekt nové základní
školy poblíž Švábek.
ŠKOLA SE SOUSTŘEDÍ na bilingvní vzdělávání žáků prvního stupně.
ZŠ HOVORČOVICKÁ
Řemesla živě a pro život
Za přísných protiepidemických
opatření a v souladu s aktuálními vládními nařízeními se žáci
9. ročníku se svými třídními
učitelkami zúčastnili již 8. ročníku akce věnované řemeslům
a jejich budoucnosti. Na Novoměstské radnici se setkali nejen
s řemesly a řemeslníky, ale
hlavně se zástupci a žáky škol,
kde se související obory vyučují.
Děti se tak dostaly do přímého kontaktu s představovanými řemesly, mohly si vyzkoušet
pod odborným dohledem práci
s dlátem, jehlou, keramickým
jílem, papírem, textilií, sklem či
dráty. Velký zájem projevily
tradičně o aktivity kadeřnické,
kosmetické, cukrářské, ale
i aranžérské či designérské.
V poslední době jsme se totiž
více než kdy předtím mohli
přesvědčit, že řemesla jsou
nejen živá, ale jsou zcela zásadní pro život. Dávají člověku
možnost samostatnosti a nezávislosti, možnost pomoci druhým i vybudovat stabilní
živobytí. Krejčové, truhláři,
zedníci, instalatéři, automechanici a mnoho dalších řemesel
má nejen zlaté dno, ale trpí také
značným nedostatkem
zájemců.
Možná se některý z našich
šikovných deváťáků rozhodne
pro práci v oboru, se kterým se
seznámil právě na této povedené akci.
Třídní učitelky 9.A a 9.B
ŽÁCI SI MOHLI VYZKOUŠET různá řemesla tak říkajíc na vlastní pěst.
(sb, tk)