14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / PROSINEC 2021

www.praha8.cz

Rozhovor

SLAVNÝ PLOCHODRÁŽNÍK A „EXBOHNIČÁK“ MILAN ŠPINKA:

Mým největším úspěchem je

rodina, následuje Zlatá přilba

n Světoznámý závodník na ploché a ledové dráze Milan Špinka dosáhl na nejvyšší mety, jakých se sportovec může dotknout. Má kompletní sbírku medailí ze světového šampionátu a na hlavu si nasadil velmi prestižní Zlatou helmu. Své

trofeje a medaile vozil do Bohnic, kde léta žil. Nyní tam bydlí

jeho prvorozený syn s rodinou.

Letos v září zastupitelé osmého

městského obvodu přidělili

Milanu Špinkovi čestné občanství Prahy 8.

hrávat. Tato slova mi pomohla

z mého velkého zklamání. Po

dvou sezonách na krátké dráze

jsem si zkusil plochou dráhu na

přilbu v roce 1973. Nebylo to

jenom moje vítězství, ale ve velké

míře i vítězství mého otce, který

se moc snažil v poválečných

ročnících v tomto závodě zvítězit.

Nejlepší jeho umístění bylo

v desátém ročníku, kdy obsadil

třetí místo. Jak se píše v mé

knize, do smrti mě bude mrzet, že

jsem nedal mému otci Zlatou

přilbu při čestném kole na hlavu.

Jak dnes vzpomínáte na své sportovní

začátky a jakou roli

v nich sehrál váš

otec, rovněž slavný

plochodrážník?

Vyrůstal jsem

v rodině plochodrážního závodníka, takže

jsem byl už jako dítě

přítomen přípravě

motocyklů na závody.

V šedesátých letech

musel být na závody

i tréninky na ploché

dráze řidičský průkaz

na motocykl. Tak

jsem s trénováním na

ploché dráze začal až

v sedmnácti letech.

Můj otec mi byl v té

době rádcem

i trenérem.

STAROSTA ONDŘEJ GROS předává Milanu Špinkovi ocenění Čestný občan Prahy 8

Moje tréninky

začaly na dráze ve

ledě. Otec mi to rozmlouval, že je

První medaili mistrovství

Svítkově u Pardubic. První

to příliš nebezpečné, ale mně se

světa na ledě jsem vybojoval

to zalíbilo. V roce 1970 jsem

v roce 1971 na rychlobruslařské

odjel spolu s Antonínem Švábem dráze v německém Inzellu,

a Stanislavem Kubíčkem do

v devatenácti letech. To byl

Do smrti mě bude

SSSR na seriál osmi přípravných

první světový úspěch na ledě.

mrzet, že jsem otci

závodů a tří semifinálových

Otec už nebyl proti. V roce 1974

se mi povedlo s plným počtem

nedal Zlatou přilbu při závodů MS.

bodů zvítězit ve švédském

čestném kole na hlavu. Jaký úspěch považujete za

Nassjo a získat titul mistra

nejvýznamnější ve svém

světa. Ve stejný den 10. března

životě?

1974 se narodil mojí švagrové

Ve svém životě považuji za

kvalifikační závody do mistrovEvě syn Petr. V roce 1976 když

největší úspěch moji rodinu.

ství Československa jsem na

jsem odjížděl z bohnického bytu,

svítkovské dráze vyhrál. Další

Manželku Marcelku a naše dva

jsem při rozloučení s manželkou

kvalifikační závod byl v Třinci,

syny Milana a Pavla, které vyutrousil s úsměvem na rtech:

chovala moje žena, za což jí moc

kde byla dráha na rozdíl od

Kolikátý mám být? Žena odpověděla: Přece ještě nemáš do

děkuji. Já jsem jezdil celý život

svítkovské krátká, hluboká

sbírky stříbro. Tak jsem z hopo závodech, nejprve jako spora úzká. V prvních čtyřech jízlandského Assenu přivezl stříbrdách jsem měl pád a v poslední

tovec, pak trenér, později jako

nou medaili.

páté jsem dojel poslední. Po

mezinárodní rozhodčí FIM

závodech mi otec řekl, že se

a nakonec ve funkci prezidenta

Máte na svém kontě nejednu

musím ještě hodně učit a abych

JURY FIM.

význačnou trofej a stal jste se

si z toho nic nedělal, že správný

Asi největší sportovní úspěch

světovou osobností ve svém

sportovec musí umět taky probylo vítězství v závodě o Zlatou

sportu. Kdy vám bylo naopak

nejhůř?

V květnu 1976, po pádu a těžkém otřesu mozku při soustředění před MS v Ostravě, jsem

celý zbytek roku nemohl závodit. Na podzim stejného roku mě

lékaři dovolili fyzicky se připravit na zimní sezonu. První závod

MČR se jel 2. 1. 1977 v Táboře na

přírodním ledě rybníku Malý

Jordán. Hodinu před

závodem nám vedení

sdělilo, že nejlepší

jezdec z MČR dostane na světový šampionát nový čtyřventilový motor.

Divišovská JAWA

vyrobila těchto

motorů pět. Tři

motory dostali tovární jezdci I. Mauger,

Ole Olsen a Barry

Briggs na zimní seriál

závodů v Austrálii.

Čtvrtý dostal úřadující mistr světa na

ledě Sergej Tarabanko a pátý zůstal pro

nejlepšího z našeho

šampionátu. V posledním finálovém

závodě MS na ledě

v Assenu jsem vybojoval titul vicemistra

světa a toto rozhodnutí mě velice překvapilo. Byl

jsem přesvědčen, že motor

dostanu já.

V rozjížďce se Zdenkem Kudrnou jsem prohrál start a čtyři

kola jsme jeli vedle sebe. Do

poslední zatáčky došlo mezi

námi ke kolizi a já jsem z výjezdu

ze zatáčky vyjel z dráhy, která

byla vyznačena gumovými

kužely. Levým kolenem jsem

Moje výhoda, na rozdíl

od švédských,

německých,

holandských nebo

finských závodníků,

byla ta, že jsem se učil

ve škole rusky