OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2018 

www.praha8.cz

17

Doprava

LANOVKA Z PODBABY DO BOHNIC

Každých

60 sekund kabinka

pro 35 cestujících

nnLanovka, která by měla spojit Podbabu se zoo a s Bohnicemi, má podporu hlavního města i Prahy 6 a Prahy 8.

První cestující by mohla svézt mezi lety 2023 a 2024.

Cesta z Dejvic do Bohnic se

zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy je otázkou jednoho roku. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní

prostředek, který by mohl začít

vozit cestující v rámci systému

Pražské integrované dopravy.

Nástupní stanice na Podbabě

u společného přestupního

terminálu s vlaky, autobusy

a tramvajemi, překonání Vltavy

a čistírny odpadních vod

vzduchem za pomoci dvou

pilířů, zastávka u Zoologické

zahrady a stoupání do Bohnic

k přestupnímu terminálu

Krakov. To je podle studie,

kterou na základě zadání

hlavního města připravila

organizace ROPID, nejlepší

a nejrychleji realizovatelná

varianta spojení Prahy 8,

Zoologické zahrady a Prahy 6.

Její součástí by mohlo být

i uvažované parkoviště P+R

na Podbabě.

Doba jízdy 7 minut, interval

60 sekund a přepravní kapacita

2–4 tisíce osob za hodinu dle

provozního režimu. Takto

navržená kapacita zahrnuje

i potřebnou rezervu pro sezonní

i jiné výkyvy v poptávce a pro

budoucí růst počtu cestujících.

Takové jsou základní parametry

připravované lanové dráhy.

Trasa vede záměrně mimo

území Zoologické zahrady, aby

lanovka nekřížila její území, ale

je dost blízko, aby mohla přivést

cestující přímo k plánovanému

novému vstupu do areálu. Díky

tomu by se vyřešil problém

... a tatáž zastávka v Podbabě

v noci.

s přetěžovanou autobusovou

linkou 112 i nedostatkem

parkovacích míst kolem zoo.

Zároveň nevede navržená trasa

přes žádný z obytných domů.

„Musíme řešit komfortní

spojení Prahy 6 a Prahy 8,

protože dnes neexistuje, a to je

v roce 2018 ostuda. Lanovou

dráhu jsme schopni postavit

velmi rychle oproti

tramvajovým tratím. Studie

jasně ukazuje, že pokud chceme

lidem nabídnout v dohledné

době rychlé spojení těchto míst,

je správnou cestou lanovka,“ řekl

náměstek primátorky a radní

pro dopravu Petr Dolínek.

„Neznamená to, že se

v budoucnu nemohou postavit

také tramvajové tratě, povedou

ale v tunelech ve velmi složitých

geologických podmínkách

a bude trvat ještě dlouhou dobu,

než budou moci vyjet.“

Náklady na stavbu

lanové dráhy

Náklady na výstavbu lanové

dráhy vychází na 1–1,5 miliardy

korun s tím, že lanová dráha

zabere jen minimum místa na

povrchu. Nezbytnými stavbami

jsou pouze dvě konečné, mezistanice u zoo a šest pilířů.

Časová úspora pro

cestující

Největší časová úspora vznikne

při cestách z centra Prahy 6 do

Bohnic. Pokud pojede dnes

cestující od areálu vysokých škol

v Dejvicích na Krakov, potřebuje

průměrně ¾ hodiny. Až bude

stát lanovka, bude stejná cesta

trvat jen 21 minut.

„Dlouhodobě tu chybí

použitelné dopravní spojení

z Bohnic do Dejvic, lanová dráha

je velmi elegantní a rychlé

řešení, které je navíc levnější

než cokoliv jiného. Praha 8 tento

projekt podporuje. Ne nadarmo

se staví lanovky v národních

parcích. Ekologičtější a tišší

dopravní prostředek, který

zvládne zároveň přepravit tisíce

Nástupní stanice ve dne...

lidí za den, Praha naplánovat ani

nemůže,“ uvedl starosta Prahy 8

Roman Petrus.

Stejně to vidí Praha 6:

„Po tomto propojení voláme již

dlouho a sami jsme si nechali

zpracovat analýzu možných

variant spojení. Když od nás

chcete jet dnes do Bohnic,

musíte tramvají přes Letnou na

metro, tím dojedete do Kobylis

a pak autobusem do Bohnic.

Nebo si můžete vybrat variantu

s přívozem. Je to ale naprosto

absurdní, protože vzdušnou

čarou je Krakov 3,5 kilometru

z Dejvické. Jen těžko byste

hledali v hlavním městě

složitější spojení dvou

městských částí, než má Praha 6

a Praha 8, byť jsme skoro

sousedé. Lanová dráha je

nejlogičtější řešení. Bude

postavena mnohem rychleji

a ekonomičtěji než tramvaje

v tunelech. Podporujeme každé

řešení, které ulehčí Praze 6

od současné dopravní situace,“

doplnila místostarostka Prahy 6

Eva Smutná.

Zapojení do systému PID

„Když se řekne lanová dráha,

většina lidí si představí spíše

turistickou atrakci, my tady ale

mluvíme o plnohodnotném

dopravním prostředku Pražské

integrované dopravy, za který

si nikdo nebude účtovat žádné

speciální jízdné,“ upozorňuje

vedoucí Odboru městské dopravy ROPID Martin Fafejta. „Kabinky budou bezbariérové pro

vozíčkáře i rodiče s kočárkem.

Na letní sezonu počítáme se

zapojením kabin pro cyklisty.

Základní přepravní kapacitu

lanovky plánujeme na 2000 osob

za hodinu, to vychází z propočtů

dopravního modelu Technické

správy komunikací. Lanovka má

plánovanou dostatečnou kapaci-

tu i na situaci, že bude hezky

a do zoo pojedou stovky lidí.“

Další schvalování

lanové dráhy

Ještě před tím, než se začne

lanová dráha stavět, čeká ji

potřebná administrativa.

„Po schválení studie radními

a také zastupiteli bude možné

začít pracovat na zanesení

lanové dráhy do územního

plánu, současně projektovat pro

územní rozhodnutí a následně

připravit dokumentaci pro

stavební povolení. Pak se může

začít stavět. Realistický výhled,

kdy se lanovkou svezou první

cestující, je mezi lety 2023

a 2024, když všechno dobře

půjde,“ odhadl radní pro dopravu Petr Dolínek.

Technologie tří lan

Technologie lanové dráhy je

navržena na systému tří lan,

který je schopen odolávat i velmi

silnému větru. Kabinu nesou

dvě lana a pohání ji lano třetí.

Ve stanici se od nich kabina

odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit,

a pak se k nim opět připojí, aby

mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují

a vystupují, když se kabina

pohybuje rychlostí jen

0,54 km/h, takže je to bezpečné

i pohodlné. Technologie myslí

i na stav nouze, kdyby se lanová

dráha z jakéhokoliv důvodu

zastavila. Nehrozí, že by bylo

potřeba cestující dostávat z kabin za pomoci hasičů nebo

vrtulníku. Systém pracuje s tzv.

evakuační kabinou, která se

k cestujícím bez problému

dostane po třetím laně. Do té

si cestující přestoupí a odveze

je do stanice.

PID.CZ