OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / listopad 2018
www.praha8.cz
17
Doprava
LANOVKA Z PODBABY DO BOHNIC
Každých
60 sekund kabinka
pro 35 cestujících
nnLanovka, která by měla spojit Podbabu se zoo a s Bohnicemi, má podporu hlavního města i Prahy 6 a Prahy 8.
První cestující by mohla svézt mezi lety 2023 a 2024.
Cesta z Dejvic do Bohnic se
zkrátí skoro o půl hodiny, samotná stavba lanové dráhy je otázkou jednoho roku. Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní
prostředek, který by mohl začít
vozit cestující v rámci systému
Pražské integrované dopravy.
Nástupní stanice na Podbabě
u společného přestupního
terminálu s vlaky, autobusy
a tramvajemi, překonání Vltavy
a čistírny odpadních vod
vzduchem za pomoci dvou
pilířů, zastávka u Zoologické
zahrady a stoupání do Bohnic
k přestupnímu terminálu
Krakov. To je podle studie,
kterou na základě zadání
hlavního města připravila
organizace ROPID, nejlepší
a nejrychleji realizovatelná
varianta spojení Prahy 8,
Zoologické zahrady a Prahy 6.
Její součástí by mohlo být
i uvažované parkoviště P+R
na Podbabě.
Doba jízdy 7 minut, interval
60 sekund a přepravní kapacita
2–4 tisíce osob za hodinu dle
provozního režimu. Takto
navržená kapacita zahrnuje
i potřebnou rezervu pro sezonní
i jiné výkyvy v poptávce a pro
budoucí růst počtu cestujících.
Takové jsou základní parametry
připravované lanové dráhy.
Trasa vede záměrně mimo
území Zoologické zahrady, aby
lanovka nekřížila její území, ale
je dost blízko, aby mohla přivést
cestující přímo k plánovanému
novému vstupu do areálu. Díky
tomu by se vyřešil problém
... a tatáž zastávka v Podbabě
v noci.
s přetěžovanou autobusovou
linkou 112 i nedostatkem
parkovacích míst kolem zoo.
Zároveň nevede navržená trasa
přes žádný z obytných domů.
„Musíme řešit komfortní
spojení Prahy 6 a Prahy 8,
protože dnes neexistuje, a to je
v roce 2018 ostuda. Lanovou
dráhu jsme schopni postavit
velmi rychle oproti
tramvajovým tratím. Studie
jasně ukazuje, že pokud chceme
lidem nabídnout v dohledné
době rychlé spojení těchto míst,
je správnou cestou lanovka,“ řekl
náměstek primátorky a radní
pro dopravu Petr Dolínek.
„Neznamená to, že se
v budoucnu nemohou postavit
také tramvajové tratě, povedou
ale v tunelech ve velmi složitých
geologických podmínkách
a bude trvat ještě dlouhou dobu,
než budou moci vyjet.“
Náklady na stavbu
lanové dráhy
Náklady na výstavbu lanové
dráhy vychází na 1–1,5 miliardy
korun s tím, že lanová dráha
zabere jen minimum místa na
povrchu. Nezbytnými stavbami
jsou pouze dvě konečné, mezistanice u zoo a šest pilířů.
Časová úspora pro
cestující
Největší časová úspora vznikne
při cestách z centra Prahy 6 do
Bohnic. Pokud pojede dnes
cestující od areálu vysokých škol
v Dejvicích na Krakov, potřebuje
průměrně ¾ hodiny. Až bude
stát lanovka, bude stejná cesta
trvat jen 21 minut.
„Dlouhodobě tu chybí
použitelné dopravní spojení
z Bohnic do Dejvic, lanová dráha
je velmi elegantní a rychlé
řešení, které je navíc levnější
než cokoliv jiného. Praha 8 tento
projekt podporuje. Ne nadarmo
se staví lanovky v národních
parcích. Ekologičtější a tišší
dopravní prostředek, který
zvládne zároveň přepravit tisíce
Nástupní stanice ve dne...
lidí za den, Praha naplánovat ani
nemůže,“ uvedl starosta Prahy 8
Roman Petrus.
Stejně to vidí Praha 6:
„Po tomto propojení voláme již
dlouho a sami jsme si nechali
zpracovat analýzu možných
variant spojení. Když od nás
chcete jet dnes do Bohnic,
musíte tramvají přes Letnou na
metro, tím dojedete do Kobylis
a pak autobusem do Bohnic.
Nebo si můžete vybrat variantu
s přívozem. Je to ale naprosto
absurdní, protože vzdušnou
čarou je Krakov 3,5 kilometru
z Dejvické. Jen těžko byste
hledali v hlavním městě
složitější spojení dvou
městských částí, než má Praha 6
a Praha 8, byť jsme skoro
sousedé. Lanová dráha je
nejlogičtější řešení. Bude
postavena mnohem rychleji
a ekonomičtěji než tramvaje
v tunelech. Podporujeme každé
řešení, které ulehčí Praze 6
od současné dopravní situace,“
doplnila místostarostka Prahy 6
Eva Smutná.
Zapojení do systému PID
„Když se řekne lanová dráha,
většina lidí si představí spíše
turistickou atrakci, my tady ale
mluvíme o plnohodnotném
dopravním prostředku Pražské
integrované dopravy, za který
si nikdo nebude účtovat žádné
speciální jízdné,“ upozorňuje
vedoucí Odboru městské dopravy ROPID Martin Fafejta. „Kabinky budou bezbariérové pro
vozíčkáře i rodiče s kočárkem.
Na letní sezonu počítáme se
zapojením kabin pro cyklisty.
Základní přepravní kapacitu
lanovky plánujeme na 2000 osob
za hodinu, to vychází z propočtů
dopravního modelu Technické
správy komunikací. Lanovka má
plánovanou dostatečnou kapaci-
tu i na situaci, že bude hezky
a do zoo pojedou stovky lidí.“
Další schvalování
lanové dráhy
Ještě před tím, než se začne
lanová dráha stavět, čeká ji
potřebná administrativa.
„Po schválení studie radními
a také zastupiteli bude možné
začít pracovat na zanesení
lanové dráhy do územního
plánu, současně projektovat pro
územní rozhodnutí a následně
připravit dokumentaci pro
stavební povolení. Pak se může
začít stavět. Realistický výhled,
kdy se lanovkou svezou první
cestující, je mezi lety 2023
a 2024, když všechno dobře
půjde,“ odhadl radní pro dopravu Petr Dolínek.
Technologie tří lan
Technologie lanové dráhy je
navržena na systému tří lan,
který je schopen odolávat i velmi
silnému větru. Kabinu nesou
dvě lana a pohání ji lano třetí.
Ve stanici se od nich kabina
odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit,
a pak se k nim opět připojí, aby
mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují
a vystupují, když se kabina
pohybuje rychlostí jen
0,54 km/h, takže je to bezpečné
i pohodlné. Technologie myslí
i na stav nouze, kdyby se lanová
dráha z jakéhokoliv důvodu
zastavila. Nehrozí, že by bylo
potřeba cestující dostávat z kabin za pomoci hasičů nebo
vrtulníku. Systém pracuje s tzv.
evakuační kabinou, která se
k cestujícím bez problému
dostane po třetím laně. Do té
si cestující přestoupí a odveze
je do stanice.
PID.CZ