OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2019
Jana Solomonová
zastupitelka
MČ Praha 8
za ANO
Tomáš Tatranský
místostarosta
MČ Praha 8
za TOP 09 a STAN
ANO
TOP 09 a stan
Školství není jen
výuka, ale také
kvalitní zázemí
pro pedagogy
Komplexní
podpora školství
je pro nás
prioritou
Oblast školství je širokým pojmem. MČ by i nadále určitě
měla poskytovat nejen právní
podporu ředitelům škol, ale také
podporu primární prevence
a podobných podpůrných programů. Radnice by měla podporovat také mimoškolní aktivity,
které mnohdy na výuku navazují, jako jsou jazykové pobyty
a projekty sloužící k poznání
historie a kultury. MČ by měla
dbát na výběr ředitelů, přes
které může zasáhnout do kvality
jednotlivých škol právě při
výběrovém řízení. Dalším důležitým cílem MČ by mělo být
zajištění kvalitního prostředí
nejen pro žáky, ale také pro
pedagogy a ostatní pracovníky.
V této věci již MČ v minulém
volebním období udělala obrovský posun k lepšímu.
Rekonstrukcí prošel velký
počet školních budov, a to nejen
zvenku, kde došlo k zateplení
budov nebo k úpravě venkovních sportovišť či dětských hřišť
a zahrad. Ale také uvnitř budov,
kde jsou v mnoha školách nejmodernější školní kuchyně
a jídelny, nové tělocvičny či nové
odborné učebny. V minulém
volebním období radnice připravila také projekt nové školy
v Karlíně v Pernerově ulici, která
se otevřela v současném školním
roce. Tato nová školní budova
tak ulevila přeplněné škole na
Lyčkově náměstí, kde byla
kapacita již nedostačující.
Jak bylo řečeno, úkolem MČ
je poskytnout ředitelům škol,
pedagogům a především žákům
veškerou možnou podporu, tak
aby mohla výuka probíhat
v moderním a kvalitním zázemí
škol a školek.
Doposud bylo kvalitní školství
pro MČ prioritou a v tomto je
třeba pokračovat.
Osmičkové školství, tj. 33 mateřských a základních škol zřízených MČ Praha 8, je ve výborné
kondici. Péči o budovy zvládáme,
přičemž důležitým milníkem
bylo nedávné otevření ZŠ v Pernerově ul. (viz str. 4). Mnohé
naše školské areály poskytují
nadstandardní služby i veřejnosti – připomeňme jen ZŠ Glowackého, kde je veliké dopravní
hřiště, či ZŠ Dolákova, v jejímž
areálu se letos konalo mistrovství světa v softbalu mužů.
Skvěle vybaveny jsou i školní
jídelny, které poskytují velice
kvalitní stravování a např.
kuchyň MŠ Na Korábě patří
k nejlepším v ČR (viz str. 30).
Pokud jde o platy a finanční
odměny, při stanovování odměn
ředitelům škol jsem zavedl
poměrně diferenciovaný přístup,
což ředitele motivuje k lepší
práci. V této souvislosti chválím
magistrát, že uvolnil nemalé
finanční prostředky pro posílení
mezd pedagogických i nepedagogických pracovníků – do osmičkových škol díky tomu letos
přiteče navíc 48,6 milionu Kč.
Finanční situaci našich škol
hodlám vylepšit i zřízením
nadačního fondu.
Z pedagogického hlediska
oceňuji, že školy nabízejí alternativy ke klasickým výukovým
metodám – např. ZŠ Petra Strozziho umožňuje bilingvní česko-anglickou výuku, ZŠ Lyčkovo
náměstí zase zavádí „formativní
hodnocení“ místo známek a propojování různých předmětů.
Za sebe zdůrazňuji, že podporuji
a budu podporovat všechny
kroky vedoucí k tomu, že žáci
našich škol budou vedeni k rozvíjení dovedností, které jsou
klíčové pro úspěch v dnešní
společnosti: kritické myšlení,
kreativita a schopnost spolupráce, ovšem při zachování konzervativních hodnot, jako je disciplinovanost a respekt
k autoritám.
www.praha8.cz
Tomáš Pavlů
zastupitel
MČ Praha 8
za Osmička sobě
Osmička sobě –
Zelení, KDU-ČSL
Podpořit
výuku jazyků
a znevýhodněné
1. MČ může obnovit jazykové
pobyty našich žáků. Je škoda, že
nové politické vedení tyto pobyty úplně zrušilo. Jazykové pobyty žáků základních škol v Anglii
pro všechny motivované a slušné žáky, klidně i při nutnosti
finanční spoluúčasti rodičů,
zlepší jazykové vybavení žáků
i úroveň školství.
2. MČ může pomoci sociálně
slabším. V některých školách
obec přispívá na obědy a družinu rodinám s nízkými příjmy.
Např. náklady na školní družinu
na jednoho žáka na rok jsou
3300 Kč včetně fondu na další
akce. Pokud rodina s malými
příjmy má dvě děti a musí jednorázově zaplatit 6600 Kč za družinu a přitom zde jsou další výdaje
spojené se začátkem školního
roku, nemůžeme se divit, že tyto
děti do školní družiny nechodí
– přitom jsou to právě tyto děti,
které potřebují trávit čas smysluplnými aktivitami, a ne potloukáním se po ulicích apod. Investice do těchto dětí se za několik
let vrátí celé společnosti.
3. Vedle u sousedů v Praze 7
mají tzv. kroužkovné – příspěvek
pro děti z rodin s nižšími příjmy
na školní kroužky.
4. MČ může nabídnout učitelům bydlení v obecních bytech.
Je velká škoda, že vedení městské části chce prodat budovu
v ulici Na Dlážděnce, která je
v atraktivní lokalitě a mohou
zde být byty střední i větší
velikosti.
A myšlenka Zdeňka A. Emingera na závěr: „Zkusili jste se
někdy zeptat sami sebe, co by si
zasloužil pedagog, který naučil
vaše děti číst a psát, počítat,
který ztisícinásobil jeho schopnosti a dovednosti a spolu
s vámi, rodiči, z něj vychoval
samostatného, přímého, statečného, šťastného a chytrého
člověka?“
7
Michal Janovský
předseda komise
pro školství
za Patrioty
Patrioti
Škola není pouze
pro žáky, ale
i místo pro učitele
Kromě toho, že jsem zastupitelem, jsem také učitel, moje žena
je učitelka, syn i dcera prošli
školami na Praze 8. Tak se pokusím nabídnout trochu jiný
pohled, než je obvyklé, pohled,
kde se ty tři roviny protnou.
Nikdo nepochybuje o tom,
že když při operaci na sále bude
u pacienta unavený chirurg, je
to špatně. Když ve třídě stojí
unavený, přetížený, vyhořelý
učitel, rizika si tolik nevšímáme.
Nejde jen o peníze, o těch bylo
napsáno dost. Jde o podmínky
pro práci, pro odpočinek, o vztah
mezi rodiči, dětmi a učitelem.
O atmosféru ve třídě. Co můžou
zřizovatel, učitel a rodič udělat?
Zřizovatel při rekonstrukcích
škol se snaží, aby prostředí ve
škole bylo hezké, pro děti příjemné a nezapomíná ani na možnost relaxace dětí. Což je skvělé.
Možná by ale taky v budoucnu
mohl trochu přemýšlet nad
relaxací učitelů. Učitelé samozřejmě mají vytvářet vhodnou
atmosféru ve třídě. Jenže my
učitelé často zapomínáme, že se
musíme naučit i včas „vypnout“.
(Pohled veřejnosti, že učitel
v poledne jde domů a má vystaráno, je opravdu mylný.) Protože
unavený otrávený učitel nikdy
ve škole skvělou atmosféru
nevytvoří. A do třetice rodiče.
Prosím buďme opatrní
v příkrých soudech, které se
týkají školy a učitelů. Vše, co si
doma řekneme, se ve výsledku
promítne ve vztahu dítěte k učiteli, potažmo škole. Když ve
svém dítěti vybudujeme negativní vztah ke škole, bude prostředí školy vnímat jako nepříjemné, nebude do školy chodit
rádo a hlavně nedosáhne těch
výsledků, kterých by dosáhnout
mohlo. Braňme se negativním
pocitům. Cíl, kterého chceme ve
školách dosáhnout, máme
společný.