OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2019 

Jana Solomonová

zastupitelka

MČ Praha 8

za ANO

Tomáš Tatranský

místostarosta

MČ Praha 8

za TOP 09 a STAN

ANO

TOP 09 a stan

Školství není jen

výuka, ale také

kvalitní zázemí

pro pedagogy

Komplexní

podpora školství

je pro nás

prioritou

Oblast školství je širokým pojmem. MČ by i nadále určitě

měla poskytovat nejen právní

podporu ředitelům škol, ale také

podporu primární prevence

a podobných podpůrných programů. Radnice by měla podporovat také mimoškolní aktivity,

které mnohdy na výuku navazují, jako jsou jazykové pobyty

a projekty sloužící k poznání

historie a kultury. MČ by měla

dbát na výběr ředitelů, přes

které může zasáhnout do kvality

jednotlivých škol právě při

výběrovém řízení. Dalším důležitým cílem MČ by mělo být

zajištění kvalitního prostředí

nejen pro žáky, ale také pro

pedagogy a ostatní pracovníky.

V této věci již MČ v minulém

volebním období udělala obrovský posun k lepšímu.

Rekonstrukcí prošel velký

počet školních budov, a to nejen

zvenku, kde došlo k zateplení

budov nebo k úpravě venkovních sportovišť či dětských hřišť

a zahrad. Ale také uvnitř budov,

kde jsou v mnoha školách nejmodernější školní kuchyně

a jídelny, nové tělocvičny či nové

odborné učebny. V minulém

volebním období radnice připravila také projekt nové školy

v Karlíně v Pernerově ulici, která

se otevřela v současném školním

roce. Tato nová školní budova

tak ulevila přeplněné škole na

Lyčkově náměstí, kde byla

kapacita již nedostačující.

Jak bylo řečeno, úkolem MČ

je poskytnout ředitelům škol,

pedagogům a především žákům

veškerou možnou podporu, tak

aby mohla výuka probíhat

v moderním a kvalitním zázemí

škol a školek.

Doposud bylo kvalitní školství

pro MČ prioritou a v tomto je

třeba pokračovat.

Osmičkové školství, tj. 33 mateřských a základních škol zřízených MČ Praha 8, je ve výborné

kondici. Péči o budovy zvládáme,

přičemž důležitým milníkem

bylo nedávné otevření ZŠ v Pernerově ul. (viz str. 4). Mnohé

naše školské areály poskytují

nadstandardní služby i veřejnosti – připomeňme jen ZŠ Glowackého, kde je veliké dopravní

hřiště, či ZŠ Dolákova, v jejímž

areálu se letos konalo mistrovství světa v softbalu mužů.

Skvěle vybaveny jsou i školní

jídelny, které poskytují velice

kvalitní stravování a např.

kuchyň MŠ Na Korábě patří

k nejlepším v ČR (viz str. 30).

Pokud jde o platy a finanční

odměny, při stanovování odměn

ředitelům škol jsem zavedl

poměrně diferenciovaný přístup,

což ředitele motivuje k lepší

práci. V této souvislosti chválím

magistrát, že uvolnil nemalé

finanční prostředky pro posílení

mezd pedagogických i nepedagogických pracovníků – do osmičkových škol díky tomu letos

přiteče navíc 48,6 milionu Kč.

Finanční situaci našich škol

hodlám vylepšit i zřízením

nadačního fondu.

Z pedagogického hlediska

oceňuji, že školy nabízejí alternativy ke klasickým výukovým

metodám – např. ZŠ Petra Strozziho umožňuje bilingvní česko-anglickou výuku, ZŠ Lyčkovo

náměstí zase zavádí „formativní

hodnocení“ místo známek a propojování různých předmětů.

Za sebe zdůrazňuji, že podporuji

a budu podporovat všechny

kroky vedoucí k tomu, že žáci

našich škol budou vedeni k rozvíjení dovedností, které jsou

klíčové pro úspěch v dnešní

společnosti: kritické myšlení,

kreativita a schopnost spolupráce, ovšem při zachování konzervativních hodnot, jako je disciplinovanost a respekt

k autoritám.

www.praha8.cz

Tomáš Pavlů

zastupitel

MČ Praha 8

za Osmička sobě

Osmička sobě –

Zelení, KDU-ČSL

Podpořit

výuku jazyků

a znevýhodněné

1. MČ může obnovit jazykové

pobyty našich žáků. Je škoda, že

nové politické vedení tyto pobyty úplně zrušilo. Jazykové pobyty žáků základních škol v Anglii

pro všechny motivované a slušné žáky, klidně i při nutnosti

finanční spoluúčasti rodičů,

zlepší jazykové vybavení žáků

i úroveň školství.

2. MČ může pomoci sociálně

slabším. V některých školách

obec přispívá na obědy a družinu rodinám s nízkými příjmy.

Např. náklady na školní družinu

na jednoho žáka na rok jsou

3300 Kč včetně fondu na další

akce. Pokud rodina s malými

příjmy má dvě děti a musí jednorázově zaplatit 6600 Kč za družinu a přitom zde jsou další výdaje

spojené se začátkem školního

roku, nemůžeme se divit, že tyto

děti do školní družiny nechodí

– přitom jsou to právě tyto děti,

které potřebují trávit čas smysluplnými aktivitami, a ne potloukáním se po ulicích apod. Investice do těchto dětí se za několik

let vrátí celé společnosti.

3. Vedle u sousedů v Praze 7

mají tzv. kroužkovné – příspěvek

pro děti z rodin s nižšími příjmy

na školní kroužky.

4. MČ může nabídnout učitelům bydlení v obecních bytech.

Je velká škoda, že vedení městské části chce prodat budovu

v ulici Na Dlážděnce, která je

v atraktivní lokalitě a mohou

zde být byty střední i větší

velikosti.

A myšlenka Zdeňka A. Emingera na závěr: „Zkusili jste se

někdy zeptat sami sebe, co by si

zasloužil pedagog, který naučil

vaše děti číst a psát, počítat,

který ztisícinásobil jeho schopnosti a dovednosti a spolu

s vámi, rodiči, z něj vychoval

samostatného, přímého, statečného, šťastného a chytrého

člověka?“

7

Michal Janovský

předseda komise

pro školství

za Patrioty

Patrioti

Škola není pouze

pro žáky, ale

i místo pro učitele

Kromě toho, že jsem zastupitelem, jsem také učitel, moje žena

je učitelka, syn i dcera prošli

školami na Praze 8. Tak se pokusím nabídnout trochu jiný

pohled, než je obvyklé, pohled,

kde se ty tři roviny protnou.

Nikdo nepochybuje o tom,

že když při operaci na sále bude

u pacienta unavený chirurg, je

to špatně. Když ve třídě stojí

unavený, přetížený, vyhořelý

učitel, rizika si tolik nevšímáme.

Nejde jen o peníze, o těch bylo

napsáno dost. Jde o podmínky

pro práci, pro odpočinek, o vztah

mezi rodiči, dětmi a učitelem.

O atmosféru ve třídě. Co můžou

zřizovatel, učitel a rodič udělat?

Zřizovatel při rekonstrukcích

škol se snaží, aby prostředí ve

škole bylo hezké, pro děti příjemné a nezapomíná ani na možnost relaxace dětí. Což je skvělé.

Možná by ale taky v budoucnu

mohl trochu přemýšlet nad

relaxací učitelů. Učitelé samozřejmě mají vytvářet vhodnou

atmosféru ve třídě. Jenže my

učitelé často zapomínáme, že se

musíme naučit i včas „vypnout“.

(Pohled veřejnosti, že učitel

v poledne jde domů a má vystaráno, je opravdu mylný.) Protože

unavený otrávený učitel nikdy

ve škole skvělou atmosféru

nevytvoří. A do třetice rodiče.

Prosím buďme opatrní

v příkrých soudech, které se

týkají školy a učitelů. Vše, co si

doma řekneme, se ve výsledku

promítne ve vztahu dítěte k učiteli, potažmo škole. Když ve

svém dítěti vybudujeme negativní vztah ke škole, bude prostředí školy vnímat jako nepříjemné, nebude do školy chodit

rádo a hlavně nedosáhne těch

výsledků, kterých by dosáhnout

mohlo. Braňme se negativním

pocitům. Cíl, kterého chceme ve

školách dosáhnout, máme

společný.