6
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2019
www.praha8.cz
Fórum zastupitelů
Co může
MČ udělat
pro zlepšení
úrovně školství
v Praze 8
Tento měsíc
se ptají:
8žije
V této rubrice
najdete názory
zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
Tomáš Mrázek
zastupitel
MČ Praha 8
za ODS
Pavel Franc
zastupitel
MČ Praha 8
za Piráty
Dana Blahunková
zastupitelka
MČ Praha 8
za 8žije
ODS
Piráti
8žije
Děti, myslete
vlastní hlavou
Praha 8
rezignovala na
změny ve školství
Čím přilákáme
nejlepší učitele
Vážená paní učitelko Evo T.,
vážený pane učiteli Petře Z.,
byla to zvláštní doba, osmdesátá léta na ZŠ Glowackého.
Hlavně však doba krásná s úžasnými zážitky. Nakonec i to
běhání po Velké skále s igelitovými pytlíky na nohách a rukách
a rouškou přes ústa při protiatomovém cvičení celkem ušlo.
Hlavně díky vám byla většina
z nás ochráněna před útokem
tehdejších ideologů a zbyly nám
jen hezké vzpomínky a přátelství do dnešních dní (stále vyrážím nejen na pivo s Bukinem,
Dejvidem, Máriem, Vencou,
Zbyňou…).
Tehdejší vybavení učeben,
kvalita jídla či úroveň školních
hřišť se se současností nedá
srovnávat. Kdo si dnes vzpomene na písčito-kamenité fotbalové
hřiště (asi zbytky po výstavbě
sídliště) a rozbité asfaltové
plochy vydávající se za tenisové
kurty na Glowajdě. Naštěstí pro
každé vedení radnice bylo školství jednou z priorit. A já dnešním žákům jejich zázemí na
školách jen tiše závidím.
Co jim však nezávidím, jsou
ataky hlásačů novodobé pravdy,
nejrůznějších zelených multikulturních chytrolínů, z mého
pohledu prostě vymývačů mozků. Proto přeji všem žákům, aby
svoji mysl měli otevřenou, učili
se a dělali radost svým milujícím
rodičům. Učitelům pak držím
palce, aby děti naučili myslet,
a nikoli co si mají myslet.
Jen tak žákům zůstanou
krásné vzpomínky. Tak jako mně
na paní učitelku Evu a na pana
učitele Petra. Ještě jednou vám
moc děkuji.
S úctou Váš žák
Tomáš Mrázek
Vzdělaná společnost je základním předpokladem k tomu, aby
nám bylo lépe. A zatímco Ministerstvo školství změny slibuje,
vedení Prahy 8 na ně rovnou
rezignovalo. Místo do vzdělávání
posílá školské peníze spřáteleným stavebním firmám.
Vzdělanou a digitálně propojenou společnost nám pomohou
zajistit učitelé, kteří spíše než
hodnotícími dozorci budou
motivujícími průvodci. Jejich
získání a udržení v rámci škol by
tak mělo být pro Prahu 8 prioritou, např. pomocí různých
benefitů.
Nejde ale jen o učitele, kvalitní
školu musí vést schopný manažer. A když už náhodou takového ředitele najdeme, zavalíme ho
nesmyslnou agendou a nekonečným papírováním. I to je oblast,
kde městská část může pomoci
nastavením smysluplných
procesů, jednotných formátů
a celkovou digitalizací povinné
agendy. Čas, který se ušetří
administrativou, může být
věnován rozvoji vzdělávání.
Chceme-li, aby naše děti
uspěly v globálním světě, nesmíme věřit, že se vše potřebné
naučí z učebnic. Zatímco jinde
mají plány výuky angličtiny
pomocí rodilých mluvčích,
výměnné pobyty a podporují
pořádání cizojazyčných projektů, Praha 8 zrušila i to jediné, co
tady pro výuku angličtiny bylo
– jazykový pobyt v Anglii.
Na rozdíl od minulosti budou
dnešní žáci potřebovat znalosti,
které mají šanci se naučit pouze
od odborníků z praxe. A bohužel
ne každá škola má takový rozpočet, aby si mohla najmout specialisty na IT, finanční gramotnost
či prezentační dovednosti. Proč
ale odborníky nezajistí našim
dětem Praha 8?
Úvodem je nutno říci, že naše
MČ je zřizovatelem pouze státních ZŠ a MŠ na území MČ P8
a bohužel nemůže ovlivnit výši
platů učitelů, která je určena
státem. Může však přidělovat
odměny ředitelům, což naštěstí
dlouhodobě využívá.
Přímo v kompetenci MČ je
stav školních budov a úroveň
jejich vybavení. Na tomto poli
bylo v minulých obdobích vykonáno mnoho práce: zrekonstruovány jídelny většiny škol, zateplena řada budov ZŠ, zařízen
velký počet počítačových učeben, školy vybaveny interaktivními tabulemi. Tento trend však
musí pokračovat dál, a pokud
MČ tvrdí, že dnes na nic nejsou
peníze, je povinna je hledat
z dotací HMP či evropských
fondů. À propos, peníze nejsou
na důstojné zachování Ceny
E. Štorcha v rozsahu z minulých
let – místo tří učitelů může
každá škola nominovat pouze
jednoho a jeho odměna je oproti
minulosti výrazně snížena.
Zrušeny byly jazykové pobyty
do Anglie žáků 8. tříd. Peníze
nejsou na rekonstrukci objektu
Na Dlážděnce, kde by bylo
možné zařídit větší služební
byty pro učitele. Nejsou prostředky na pokračování činnosti
Klubu Mapa pro děti v okolí
Palmovky, které bez něj budou
vyrůstat na ulici. Naproti tomu
na demolici školičky na Lyčkově
náměstí je vyčleněno nehorázných 4,3 milionu bez DPH!
Jak tedy motivovat kvalitní
učitele, aby učili v naší MČ?
Jedním z prostředků je zajištění
benefitů pro učitele – výhodné
telefonní tarify, stravenky,
bezplatná parkovací místa
u školy či již zmíněné služební
byty. MČ má k dispozici služební
byty, ovšem tzv. „garsonky
skříňového typu“, zatímco HMP
či jiné MČ nabízí služební byty
2+1. Kam byste šli učit vy?