6

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / říjen 2019 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Co může

MČ udělat

pro zlepšení

úrovně školství

v Praze 8

Tento měsíc

se ptají:

8žije

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Tomáš Mrázek

zastupitel

MČ Praha 8

za ODS

Pavel Franc

zastupitel

MČ Praha 8

za Piráty

Dana Blahunková

zastupitelka

MČ Praha 8

za 8žije

ODS

Piráti

8žije

Děti, myslete

vlastní hlavou

Praha 8

rezignovala na

změny ve školství

Čím přilákáme

nejlepší učitele

Vážená paní učitelko Evo T.,

vážený pane učiteli Petře Z.,

byla to zvláštní doba, osmdesátá léta na ZŠ Glowackého.

Hlavně však doba krásná s úžasnými zážitky. Nakonec i to

běhání po Velké skále s igelitovými pytlíky na nohách a rukách

a rouškou přes ústa při protiatomovém cvičení celkem ušlo.

Hlavně díky vám byla většina

z nás ochráněna před útokem

tehdejších ideologů a zbyly nám

jen hezké vzpomínky a přátelství do dnešních dní (stále vyrážím nejen na pivo s Bukinem,

Dejvidem, Máriem, Vencou,

Zbyňou…).

Tehdejší vybavení učeben,

kvalita jídla či úroveň školních

hřišť se se současností nedá

srovnávat. Kdo si dnes vzpomene na písčito-kamenité fotbalové

hřiště (asi zbytky po výstavbě

sídliště) a rozbité asfaltové

plochy vydávající se za tenisové

kurty na Glowajdě. Naštěstí pro

každé vedení radnice bylo školství jednou z priorit. A já dnešním žákům jejich zázemí na

školách jen tiše závidím.

Co jim však nezávidím, jsou

ataky hlásačů novodobé pravdy,

nejrůznějších zelených multikulturních chytrolínů, z mého

pohledu prostě vymývačů mozků. Proto přeji všem žákům, aby

svoji mysl měli otevřenou, učili

se a dělali radost svým milujícím

rodičům. Učitelům pak držím

palce, aby děti naučili myslet,

a nikoli co si mají myslet.

Jen tak žákům zůstanou

krásné vzpomínky. Tak jako mně

na paní učitelku Evu a na pana

učitele Petra. Ještě jednou vám

moc děkuji.

S úctou Váš žák

Tomáš Mrázek

Vzdělaná společnost je základním předpokladem k tomu, aby

nám bylo lépe. A zatímco Ministerstvo školství změny slibuje,

vedení Prahy 8 na ně rovnou

rezignovalo. Místo do vzdělávání

posílá školské peníze spřáteleným stavebním firmám.

Vzdělanou a digitálně propojenou společnost nám pomohou

zajistit učitelé, kteří spíše než

hodnotícími dozorci budou

motivujícími průvodci. Jejich

získání a udržení v rámci škol by

tak mělo být pro Prahu 8 prioritou, např. pomocí různých

benefitů.

Nejde ale jen o učitele, kvalitní

školu musí vést schopný manažer. A když už náhodou takového ředitele najdeme, zavalíme ho

nesmyslnou agendou a nekonečným papírováním. I to je oblast,

kde městská část může pomoci

nastavením smysluplných

procesů, jednotných formátů

a celkovou digitalizací povinné

agendy. Čas, který se ušetří

administrativou, může být

věnován rozvoji vzdělávání.

Chceme-li, aby naše děti

uspěly v globálním světě, nesmíme věřit, že se vše potřebné

naučí z učebnic. Zatímco jinde

mají plány výuky angličtiny

pomocí rodilých mluvčích,

výměnné pobyty a podporují

pořádání cizojazyčných projektů, Praha 8 zrušila i to jediné, co

tady pro výuku angličtiny bylo

– jazykový pobyt v Anglii.

Na rozdíl od minulosti budou

dnešní žáci potřebovat znalosti,

které mají šanci se naučit pouze

od odborníků z praxe. A bohužel

ne každá škola má takový rozpočet, aby si mohla najmout specialisty na IT, finanční gramotnost

či prezentační dovednosti. Proč

ale odborníky nezajistí našim

dětem Praha 8?

Úvodem je nutno říci, že naše

MČ je zřizovatelem pouze státních ZŠ a MŠ na území MČ P8

a bohužel nemůže ovlivnit výši

platů učitelů, která je určena

státem. Může však přidělovat

odměny ředitelům, což naštěstí

dlouhodobě využívá.

Přímo v kompetenci MČ je

stav školních budov a úroveň

jejich vybavení. Na tomto poli

bylo v minulých obdobích vykonáno mnoho práce: zrekonstruovány jídelny většiny škol, zateplena řada budov ZŠ, zařízen

velký počet počítačových učeben, školy vybaveny interaktivními tabulemi. Tento trend však

musí pokračovat dál, a pokud

MČ tvrdí, že dnes na nic nejsou

peníze, je povinna je hledat

z dotací HMP či evropských

fondů. À propos, peníze nejsou

na důstojné zachování Ceny

E. Štorcha v rozsahu z minulých

let – místo tří učitelů může

každá škola nominovat pouze

jednoho a jeho odměna je oproti

minulosti výrazně snížena.

Zrušeny byly jazykové pobyty

do Anglie žáků 8. tříd. Peníze

nejsou na rekonstrukci objektu

Na Dlážděnce, kde by bylo

možné zařídit větší služební

byty pro učitele. Nejsou prostředky na pokračování činnosti

Klubu Mapa pro děti v okolí

Palmovky, které bez něj budou

vyrůstat na ulici. Naproti tomu

na demolici školičky na Lyčkově

náměstí je vyčleněno nehorázných 4,3 milionu bez DPH!

Jak tedy motivovat kvalitní

učitele, aby učili v naší MČ?

Jedním z prostředků je zajištění

benefitů pro učitele – výhodné

telefonní tarify, stravenky,

bezplatná parkovací místa

u školy či již zmíněné služební

byty. MČ má k dispozici služební

byty, ovšem tzv. „garsonky

skříňového typu“, zatímco HMP

či jiné MČ nabízí služební byty

2+1. Kam byste šli učit vy?