12

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC / SRPEN 2021 

www.praha8.cz

Fórum zastupitelů

Tomáš Bína

Karel Ptáček

Ilona Tůmová

Jak by se podle

zastupitel

zastupitel

předsedkyně

MČ Praha 8

MČ Praha 8

zastupitelského klubu

vás v příštích

letech měla

PIRÁTI

8ŽIJE

ODS

změnit oblast

horní Libně od

Pro budoucí

Zrušme stavební

Libeň trpí

rozvoj je nutné

uzávěru a rozumně

Kříže k Bulovce? a magistrát

nekoná

TENTO MĚSÍC

SE PTAJÍ:

PIRÁTI

V této rubrice

najdete názory

zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

Začnu tím, že především horní

Libeň v současnosti doslova trpí.

A to kvůli zpackané rekonstrukci Zenklovy ulice v režii magistrátu. Každodenní kolony na této

tranzitní komunikaci nutí řidiče

zajíždět do rezidenčních uliček

mezi Zenklovou, Vosmíkových

a Františka Kadlece. Bohužel,

žádná snaha o nápravu nepřichází a zřejmě se jí ani nedočkáme. To spíše aktivisté z magistrátu přimalují do ulic nové

cyklopruhy a rozmístí sdílené

koloběžky…

A budoucnost? Určitě dopravní změny v ulicích Zenklova

a Vosmíkových. Nejlépe do stavu

před již zmíněnou šílenou rekonstrukcí. Důležité je i zbavit se

vrakoviště v Srbově ulici, které

do tohoto místa vůbec nepatří.

Ale jedná se o soukromý pozemek a pánové tam nic nelegálního nedělají. Tedy alespoň

doufám.

Co se týká výstavby, ta by

měla respektovat historický ráz

této lokality.

Věřím, že radnice Prahy 8 na

věci, na které má vliv, řádně

dohlédne a nepřipustí další

ničení horní Libně. A chci také

věřit, že aktivistický magistrát

bude konat. Ale to je při pohledu

na to, co se děje po celé metropoli, spíše zbožné přání.

Přeji všem krásné léto.

zrušit stavební

uzávěru

Stavební uzávěra, která je tady

několik let umístěna, až na výjimky omezuje a zakazuje novou

výstavbu. I kvůli tomu se nedostavují bloky domů na Vosmíkových

či na Bulovce. Tato uzávěra vznikla při plánování vnitřního okruhu

a tzv. Libeňské spojky, která má

podkopat Horní Libeň. Oblast je

tak nyní zakonzervovaná.

Možná to je výzva pro nás

všechny. „Dlouhodobě nám

chybí strategický plán rozvoje

této lokality a seriózní diskuze

s občany,“ říkají moji pirátští

kolegové a kolegyně, kteří v Horní Libni žijí, a já s nimi souhlasím. Vzniká tady sice řada bytových projektů, ale obávám se, že

budeme jednou muset řešit

i dostatek škol a školek, občanskou vybavenost či dopravu.

Právě občanská vybavenost

není v této lokalitě nejlepší.

Když si odmyslíme řadu večerek,

zcela zde chybí třeba středně

velký obchod. Řada občanů se na

nás obrátila s tím, že když chtějí

do obchodu, tak musí buď na

Palmovku, nebo do Kobylis.

Setkal jsem se proto nedávno

s lidmi z Lidlu, a společně řešíme,

jestli by nešlo něco vybudovat

i tady. Potenciál tady totiž je.

Jednou z podmínek, které by

město a městská část měla

hlídat, je právě občanská vybavenost. Takový parter dotvořeného bloku budov, který časem

jistě vyroste místo myčky na

Vosmíkových, by většímu obchodu slušel. Jistě by také prospělo

i víc možností, kde trávit volný

čas, než jen v parku Pod Korábem. Co myslíte?

Řekněme si ale upřímně, že to

ještě chvíli potrvá. Postupné

změny ale mohou být vidět

rychle. Může se začít třeba tím,

že se zlepší úklid ulic, vymění

městský mobiliář a někde se

objeví třeba menší trh podobný

tomu, který známe z Karlína.

A také by všemu jistě pomohlo

i to, že Horní Libeň nebude jen

průjezdem mezi Libereckou

a Balabenkou.

plánujme

V Libni bydlím už víc než dvacet

let a vidím, jak je potenciál horní

Libně omezený desetiletí trvající

stavební uzávěrou, na řadě míst

jsou plechové ohrady, zarostlé

proluky, chátrající provizorní

stavby a vrakoviště. Množství

stávajících domů se sice postupně opravuje, tím víc ale vynikají

zanedbaná místa.

Zeptala jsem Ondřeje Tučka,

našeho zástupce v komisi pro

územní rozvoj, jak vnímá tuto

oblast: „Území horní Libně

zahrnuje poměrně rozsáhlé

plochy, které jsou určené pro

budoucí proměnu. Pro řadu

z nich již vznikají studie a záměry, podle nichž by se měl změnit

dnešní územní plán. To by

umožnilo jejich intenzivnější

rozvoj a přeměnu. Týká se to

třeba průmyslové enklávy podél

Prosecké, nevyužívaného území

pod Labuťkou, plánů na rozšíření zástavby při jižním okraji

parku Pod Korábem a zástavby

proluk v ulici Zenklova.“

Souhlasím s kolegou, že je

správné dotvářet zástavbu

a využívat vnitřní rezervy

města. Je však třeba citlivě

reagovat na stávající situaci

a udržet rozumnou míru zástavby a volných prostranství, určit

vhodnou výšku nových budov,

koordinovat jednotlivé zájmy. To

pak může opravdu přispět

k charakteru celé Libně. Je

škoda, že centrální část podél

ulice Fr. Kadlece je zablokovaná

stavební uzávěrou pro plánovanou stavbu tzv. Libeňské spojky.

Projekt považujeme (na rozdíl od

zahloubení ulice V Holešovičkách) z hlediska dopravy za

zbytečný a jeho zrušení by

významně odblokovalo rozvoj

této části. Vrátil by se tím její

původní charakter a nesloužila

by už jen jako tranzitní území.