OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / ČERVENEC / SRPEN 2021
Radomír Nepil
zastupitel
MČ Praha 8
Tomáš
Slabihoudek
radní MČ Praha 8
ANO
TOP 09 A STAN
Oblast má velký
potenciál, čeká ji
slibný rozvoj
Kolony
Horní Libeň je krásná, leč v tuto
chvíli poněkud neucelená oblast
naší městské části, která čeká na
svůj rozvoj. Vnímám její velký
potenciál stát se jedním z nejpříjemnějších míst pro život.
V dohledné době bude zahájena dostavba neúplných bloků
obytných domů, počítáme s rozšířením aktivního parteru pro
zázemí obchodů a služeb. Nové
bydlení už roste například na
Červené Báni. Místní obyvatelé
se dočkají i úprav veřejných
prostranství. Hledáme způsob,
jak přestavět stávající křižovatku Na Stráži na příjemné náměstí, počítáme se zřízením nové psí
louky pod železničním viaduktem i s pěším a cyklistickým
propojením k Vltavě.
MČ usiluje o zřízení železniční
zastávky U Kříže, která by Libeň
lépe zpřístupnila cestujícím
z Prahy i okolí. Jižně od zastávky, v lokalitě Košinky a U Meteoru vzniknou podle architektonických studií další prostory pro
veřejnou vybavenost, která nám
palčivě chybí. Věřím, že ke zlepšení životních podmínek přispěje i skrytí Městského okruhu
pod povrch.
Předpokládám, že všechny
tyto kroky povedou k následnému rozvoji Labuťky i Bulovky.
Jako první veliký úspěch bych
vnímal, kdybychom společně
s vedením nemocnice dokázali
zřídit mateřskou školku.
www.praha8.cz
Petr Vilgus
zastupitel
MČ Praha 8
ZELENÍ
13
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
PATRIOTI
Plány pro Horní
Libeň existují,
v Zenklově
zmizí, doprava se stačí chtít je
schová do tunelu uskutečnit
Citlivý přístup
k architektuře,
žádný stavební
Klondike
Celá oblast horní Libně dnes trpí
nekonečnými kolonami aut,
které dennodenně popojíždějí na
kolejích a zdržují i tramvaje
MHD. Důvodem je zpackaná
rekonstrukce ulice Zenklova, za
kterou nese odpovědnost minulé vedení Prahy 8, kde dopravu
řídila ČSSD s vydatnou pomocí
Strany zelených, jejichž zástupci
nepovedenou rekonstrukci ulice
Zenklova vytrvale hájí a vytvořeným kolonám říkají „zklidnění“. Dnes se tedy potýkáme
s následky tohoto experimentu.
Bohužel do roku 2023 se nedají
kvůli zárukám udělat žádné
stavební úpravy, které by aspoň
částečně tuto rekonstrukci
napravily.
Budoucnost ale vypadá mnohem líp. Kolony zmizí pod zem,
protože veškerou tranzitní
dopravu z Libně odvede Městský
okruh. V oblasti od Kříže na
Bulovku povede připravovaná
„Libeňská spojka“, což je v podstatě zahloubení ulice Zenklova
do tunelu. Tento tunel propojí
Balabenku s Blankou – na celém
území Prahy 8 povede pod zemí.
Tyto stavby připravuje hlavní
město a my za městskou část
jejich podobu aktivně konzultujeme, v současnosti se připravuje dokumentace pro územní
řízení.
Dokončení Městského okruhu
celé oblasti horní Libně mimořádně pomůže. Tedy pokud se do
vedení Prahy znovu nedostanou
aktivisti, kteří odmítají všechny
nové dopravní stavby a nesouhlasí ani s dokončením Městského okruhu, který vyřeší kolony
nejen v horní Libni, ale v půlce
Prahy. Odmítání řešení, která
odvedou dopravu ze zahlcených
obytných ulic Prahy do tunelu,
opravdu nechápu a udělám
všechno pro to, aby se tyto
veledůležité stavby podařilo
dokončit co nejdříve.
Jsem rád, že otázka není o dopravním řešení této oblasti,
která je pro mnoho řidičů v některých místech nepříjemným
dopravním zážitkem na hranici
ruské rulety, ale o budoucnosti,
která věřím nebude tak
zmatlaná.
Věnujme se tedy budoucnosti
zmiňovaného úseku od Kříže
k Bulovce, který v nejbližších
letech čeká především soukromá
bytová výstavba v oblasti Červené Báně. Domy budou obsahovat čtyři a pět podlaží s celkem
116 byty. Ke každé jednotce
bude náležet předzahrádka.
V suterénu budou umístěny
hromadné garáže, tak aby počet
parkovacích míst splňoval
potřebné předpisy, ve vnitrobloku dle návrhu má vzniknout
sdílená zahrada pro rezidenty.
Po mnoha jednáních s majiteli
opuštěných budov se mi podařilo takzvaně odškrtnout problematický dům v ulici Hejtmánkova, který byl mnoho let
opuštěný, prošel rekonstrukcí
a již nezatěžuje oblast zápachem
a nezvanými návštěvníky. Na
takzvaném ostrůvku (Primátorská–Zenklova–Ve Vrchu) během
několika let dojde také k zástavbě, která výškou bude respektovat okolní zástavbu. Tímto
popisuji uskutečnitelné projekty
do několika let.
Upřímně zde i napíšu, že
vlastníci budov mají v současné
době tendence vyrovnávat výšky
svých budov s těmi sousedními,
tedy v řádech let zmizí různé
zuby v zástavbě, což uzemní plán
povoluje. Jediné, co je nutné
hlídat, aby nedocházelo k necitlivým architektonickým pokusům
v této oblasti, což se nám na
rozdíl od minulosti v současné
době daří. Jako všude v Praze 8 si
vždy dokážu představit více
zeleně, ale bohužel množství
podzemních sítí neumožňují
nějakou rozsáhlou výsadbu tolik
potřebných stromů.
Oblast mezi Křížem a Bulovkou
má tu smůlu, že leží po dlouhá
desetiletí ve stavební úzávěře.
Nic se tu nesmělo a díky tomu
toto území dlouhodobě vypadá
jak zanedbané předměstí. To se
musí změnit. Místní mají nárok
na to, aby i jejich oblast vstoupila do 21. století.
V době, kdy jsem byl místostarostou, jsem tu společně s kolegy
prosadil změny, které hodně
zlepšily. Na Zenklově vznikly
nové dlážděné chodníky, bezbariérové zastávky a kvalitní
asfaltová vozovka, která je méně
hlučná než původní kočičí hlavy.
Připravil jsem studii na vlakovou zastávku U Kříže, která se
sune k realizaci. Praha 8 zde
získá první vlastní nádraží
a významná část Horní Libně
projde rekonstrukcí. Bojovali
jsme za Holešovičky a jejich
zahloubení, ale zdá se, že současné politická reprezentace na
magistrátu na tyto naše snahy
bohužel nenaváže.
Co se ještě musí změnit? Musí
proběhnout rozsáhlé výkupy
pozemků, protože například
volné plochy u zastávky Vosmíkových jsou v soukromých
rukou. Musí proběhnout rekonstrukce ulic okolo Zenklovy do
krásné podoby, jakou známe
z Karlína. A konečně – musí
zmizet hrozná mimoúrovňová
křižovatka Vychovatelna, děsivé
nájezdy a sjezdy, které do vnitřní
Prahy nepatří. Oblast dnešní
křižovatky by měla být hezky
a citlivě zastavěna v souladu
s historickým stavem.
Víme jak pomoct Horní Libni
a rádi to společně s dalšími
stranami v zastupitelstvu
a místními občany prosadíme.