Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2023

Martin Štěrba

předseda

zastupitelského klubu

Martin Jedlička

předseda komise

pro dopravu

www.praha8.cz 11

Jiří Vítek

místostarosta

MČ Praha 8

Vítězslav Novák,

zastupitel

MČ Praha 8

PIRÁTI

TOP 09 A STAN

PATRIOTI

Zóny v Bohnicích

zatím nejsou

potřeba, po

zprovoznění

lanovky se to

může změnit

V Bohnicích

hledáme

jiná řešení

Modré zóny, více

Rozšiřování zón

politika než řešení neřeší nedostatek

parkovacích míst

Nedávno se na mě obrátili

obyvatelé z lokality na Podhajských polích s prosbou o podporu vzniku zón placeného stání.

Jejich podnět jsem otevřel na

jednání dopravní komise k prodiskutování. Následující den

místostarosta Vítek zveřejnil

v bohnické facebookové skupině příspěvek, v němž tvrdil, že

opozice chce v Bohnicích zavádět zóny. To samozřejmě nebyla

a není pravda.

Zóny placeného stání jsou

citlivé téma, na tom se shodneme. Jejich zavedení musí předcházet široká diskuze, dopravní

modely a rozhodně se nemají

zavádět jen tak od stolu. Piráti

se rozhodují na základě dat a po

pečlivém zvážení všech okolností. Například osmičkový

odbor dopravy, kde pracují

dopravní profesionálové, vytvoření zón na sídlištích doporučuje. I na základě jejich doporučení se teď začíná pracovat na

zavedení modrých zón v Horní

Libni. Například u Libeňského

hřbitova na Bulovce už to nebude vypadat, jako by byl každý

den pořádán královský pohřeb.

Se zavedením se počítá zhruba

v první polovině příštího roku.

Pro zavedení modrých zón

v Bohnicích není aktuálně

žádný důvod, neboť lidé, kteří

do Prahy cestují za prací ze

Středočeského kraje, tady v současné době neparkují a po

vytvoření zón zde není aktuálně

ani výrazná poptávka. Až se

situace po výstavbě lanovky

změní, je možné, že se poptávka

po zavedení zón, které primárně

slouží k zajištění parkovacích

míst pro rezidenty, i v Bohnicích

zvýší.

Zóny placeného stání mají

chránit občany Prahy 8 před

parkováním mimopražských

vozidel, aby z našich ulic nebylo

středočeské parkoviště. To se

týká především oblastí blízko

centra (Karlín) a oblastí nedaleko metra (Invalidovna, Palmovka, Kobylisy, Ládví). V těchto

lokalitách už jsou parkovací

zóny zavedené několik let.

Rozšíření zón se nabízí v Libni

v oblasti Bulovky a Vosmíkových, kde dostáváme velké

množství žádostí o zavedení

parkovacích zón, a v okolí ulice

V Holešovičkách. O zónách

v těchto oblastech jsme otevřeli

diskuzi na dopravní komisi.

Naopak nechceme zavádět

parkovací zóny v Bohnicích, kde

je nepovažujeme za vhodné

řešení. Problém Bohnic je v kapacitě. Parkoviště jsou tu zkrátka malá pro tolik bytů, což zóny

nevyřeší. To je vidět v noci, kdy

na sídlišti parkují místní obyvatelé a kdy je beznadějně plné.

Proto v Bohnicích hledáme

jiné cesty, jak obyvatelům alespoň trochu pomoci s lepším

parkováním, i když to není úplně

jednoduché. Legalizovali jsme

1 00 parkovacích míst v Ústavní,

1 2 0 míst v Lodžské, šest u Odry,

vyznačením čar jsme zvýšili

počet míst na parkovišti

Zhořelecká (cca 1 5 míst),

Toruňská (4) a U Polikliniky (8)

a připravujeme další. Také

chystáme stavební úpravy,

kterými navýšíme počet míst:

letos v ulici Hanouškova (cca 2 8

nových míst), dále připravujeme projekty v ulicích Poznaňská

(+8 nových míst) a Štětínská

(+2 7 nových míst). Tyto projekty se nyní projednávají na stavebním úřadě a věřím, že se je

brzy podaří posunout ke stavbě.

A určitě chceme v budování

parkovacích míst dál

pokračovat.

Vždy jsem vnímal modré zóny

jako prostředek, který přináší

určité výhody pro rezidenty, aby

měli možnost snadněji zaparkovat své vozy. Tedy alespoň

teoreticky, neboť místo kroužení po okolí se jim naskýtá jistá

šance najít parkovací místo.

Ano, v některých částech

Prahy 8, především těch, které

sousedí s centrem města, to

dává smysl. Tam totiž přespolní

často zaparkují svá vozidla na

dlouhé dny, a tím komplikují

situaci místním obyvatelům.

Avšak vezměme si například

sídliště Bohnice, poslední baštu

bez modrých zón v Praze 8.

O tomto místě se v poslední

době vedou živé diskuze, avšak

je zde otázka, zda by toto opatření skutečně něco vyřešilo, či

by jen naplnilo městskou pokladnu. Skutečný problém

parkování tam začíná až večer.

Na náš návrh i přes prvotní

odpor některých „odborníků“

vznikla parkovací místa v Lodžské ulici, legalizovala se parkovací místa v ulici Bohnická

a dnes můžeme vidět, jak jsou

tato místa využívána ze sta

procent. Je pravda, že stovky

milionů na výstavbu parkovacího domu v dnešní době nejsou

k dispozici a slibovat vám je

budou snad jen pohádkáři.

A ten jediný plánovaný u Odry

(Vratislavská) byl v minulých

letech okolními obyvateli

odmítnut.

Modré zóny v Bohnicích tedy

nevyřeší problém parkování.

Možná odsunou dodávky podnikatelům někam jinam, tím jen

přeneseme problém na jiné

místo. Řešením je legalizovat

parkovací místa tam, kde to lze,

kde jsou komunikace a kde to

nesníží průjezdnost a bezpečnost silničního provozu.

SPD A TRIKOLORA

Modré parkovací zóny by mohly

pomoci řešit problém s nedostatkem parkovacích míst na

sídlištích Prahy 8, ale nejsou to

jediná řešení. Modré zóny

obvykle znamenají, že je třeba

zaplatit za parkování, což může

odradit některé řidiče od parkování na této lokalitě. To by

mohlo uvolnit více parkovacích

míst pro ty, kteří jsou ochotni

platit za parkování. Nicméně,

pro ty, kteří jsou zvyklí parkovat

zdarma v této oblasti, by to

mohlo být frustrující.

Další řešení mohou zahrnovat

výstavbu parkovacích garáží

nebo parkovacích stání, zlepšení veřejné dopravy a podporu

alternativních způsobů přepravy, jako jsou kola nebo sdílená

vozidla. Pokud by město Praha

chtělo zlepšit dostupnost parkování pro obyvatele sídliště

v Praze 8, mělo by zvážit kombinaci těchto řešení.

Průzkum Českého statistického úřadu z roku 2 01 9 uvádí, že

asi 40 % lidí dojíždějících do

Prahy za prací k tomu využívá

automobil. Pokud bychom tento

podíl aplikovali na celkový

počet lidí dojíždějících do Prahy

za prací, což je více než 42 5 tisíc

lidí, odhadlo by se, že asi

1 7 0 tisíc lidí dojíždí autem.

Samozřejmě, toto číslo může

být různé v závislosti na různých faktorech, jako jsou například vzdálenosti, dostupnost

hromadné dopravy a tak dále.

Rozšíření parkovacích kapacit

na okraji města by mohlo být

jedním z možných řešení pro

snížení problémů s parkováním

pro lidi dojíždějící do Prahy

autem. Nicméně, musí být brán

ohled na dopravní propojení

mezi městem a jeho okolím, ať

už prostřednictvím silniční,

nebo hromadné dopravy, aby

bylo možné zajistit plynulý

přístup k novým parkovacím

kapacitám a zabránit zbytečnému zhoršení dopravy v městě.