Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2023
Martin Štěrba
předseda
zastupitelského klubu
Martin Jedlička
předseda komise
pro dopravu
www.praha8.cz 11
Jiří Vítek
místostarosta
MČ Praha 8
Vítězslav Novák,
zastupitel
MČ Praha 8
PIRÁTI
TOP 09 A STAN
PATRIOTI
Zóny v Bohnicích
zatím nejsou
potřeba, po
zprovoznění
lanovky se to
může změnit
V Bohnicích
hledáme
jiná řešení
Modré zóny, více
Rozšiřování zón
politika než řešení neřeší nedostatek
parkovacích míst
Nedávno se na mě obrátili
obyvatelé z lokality na Podhajských polích s prosbou o podporu vzniku zón placeného stání.
Jejich podnět jsem otevřel na
jednání dopravní komise k prodiskutování. Následující den
místostarosta Vítek zveřejnil
v bohnické facebookové skupině příspěvek, v němž tvrdil, že
opozice chce v Bohnicích zavádět zóny. To samozřejmě nebyla
a není pravda.
Zóny placeného stání jsou
citlivé téma, na tom se shodneme. Jejich zavedení musí předcházet široká diskuze, dopravní
modely a rozhodně se nemají
zavádět jen tak od stolu. Piráti
se rozhodují na základě dat a po
pečlivém zvážení všech okolností. Například osmičkový
odbor dopravy, kde pracují
dopravní profesionálové, vytvoření zón na sídlištích doporučuje. I na základě jejich doporučení se teď začíná pracovat na
zavedení modrých zón v Horní
Libni. Například u Libeňského
hřbitova na Bulovce už to nebude vypadat, jako by byl každý
den pořádán královský pohřeb.
Se zavedením se počítá zhruba
v první polovině příštího roku.
Pro zavedení modrých zón
v Bohnicích není aktuálně
žádný důvod, neboť lidé, kteří
do Prahy cestují za prací ze
Středočeského kraje, tady v současné době neparkují a po
vytvoření zón zde není aktuálně
ani výrazná poptávka. Až se
situace po výstavbě lanovky
změní, je možné, že se poptávka
po zavedení zón, které primárně
slouží k zajištění parkovacích
míst pro rezidenty, i v Bohnicích
zvýší.
Zóny placeného stání mají
chránit občany Prahy 8 před
parkováním mimopražských
vozidel, aby z našich ulic nebylo
středočeské parkoviště. To se
týká především oblastí blízko
centra (Karlín) a oblastí nedaleko metra (Invalidovna, Palmovka, Kobylisy, Ládví). V těchto
lokalitách už jsou parkovací
zóny zavedené několik let.
Rozšíření zón se nabízí v Libni
v oblasti Bulovky a Vosmíkových, kde dostáváme velké
množství žádostí o zavedení
parkovacích zón, a v okolí ulice
V Holešovičkách. O zónách
v těchto oblastech jsme otevřeli
diskuzi na dopravní komisi.
Naopak nechceme zavádět
parkovací zóny v Bohnicích, kde
je nepovažujeme za vhodné
řešení. Problém Bohnic je v kapacitě. Parkoviště jsou tu zkrátka malá pro tolik bytů, což zóny
nevyřeší. To je vidět v noci, kdy
na sídlišti parkují místní obyvatelé a kdy je beznadějně plné.
Proto v Bohnicích hledáme
jiné cesty, jak obyvatelům alespoň trochu pomoci s lepším
parkováním, i když to není úplně
jednoduché. Legalizovali jsme
1 00 parkovacích míst v Ústavní,
1 2 0 míst v Lodžské, šest u Odry,
vyznačením čar jsme zvýšili
počet míst na parkovišti
Zhořelecká (cca 1 5 míst),
Toruňská (4) a U Polikliniky (8)
a připravujeme další. Také
chystáme stavební úpravy,
kterými navýšíme počet míst:
letos v ulici Hanouškova (cca 2 8
nových míst), dále připravujeme projekty v ulicích Poznaňská
(+8 nových míst) a Štětínská
(+2 7 nových míst). Tyto projekty se nyní projednávají na stavebním úřadě a věřím, že se je
brzy podaří posunout ke stavbě.
A určitě chceme v budování
parkovacích míst dál
pokračovat.
Vždy jsem vnímal modré zóny
jako prostředek, který přináší
určité výhody pro rezidenty, aby
měli možnost snadněji zaparkovat své vozy. Tedy alespoň
teoreticky, neboť místo kroužení po okolí se jim naskýtá jistá
šance najít parkovací místo.
Ano, v některých částech
Prahy 8, především těch, které
sousedí s centrem města, to
dává smysl. Tam totiž přespolní
často zaparkují svá vozidla na
dlouhé dny, a tím komplikují
situaci místním obyvatelům.
Avšak vezměme si například
sídliště Bohnice, poslední baštu
bez modrých zón v Praze 8.
O tomto místě se v poslední
době vedou živé diskuze, avšak
je zde otázka, zda by toto opatření skutečně něco vyřešilo, či
by jen naplnilo městskou pokladnu. Skutečný problém
parkování tam začíná až večer.
Na náš návrh i přes prvotní
odpor některých „odborníků“
vznikla parkovací místa v Lodžské ulici, legalizovala se parkovací místa v ulici Bohnická
a dnes můžeme vidět, jak jsou
tato místa využívána ze sta
procent. Je pravda, že stovky
milionů na výstavbu parkovacího domu v dnešní době nejsou
k dispozici a slibovat vám je
budou snad jen pohádkáři.
A ten jediný plánovaný u Odry
(Vratislavská) byl v minulých
letech okolními obyvateli
odmítnut.
Modré zóny v Bohnicích tedy
nevyřeší problém parkování.
Možná odsunou dodávky podnikatelům někam jinam, tím jen
přeneseme problém na jiné
místo. Řešením je legalizovat
parkovací místa tam, kde to lze,
kde jsou komunikace a kde to
nesníží průjezdnost a bezpečnost silničního provozu.
SPD A TRIKOLORA
Modré parkovací zóny by mohly
pomoci řešit problém s nedostatkem parkovacích míst na
sídlištích Prahy 8, ale nejsou to
jediná řešení. Modré zóny
obvykle znamenají, že je třeba
zaplatit za parkování, což může
odradit některé řidiče od parkování na této lokalitě. To by
mohlo uvolnit více parkovacích
míst pro ty, kteří jsou ochotni
platit za parkování. Nicméně,
pro ty, kteří jsou zvyklí parkovat
zdarma v této oblasti, by to
mohlo být frustrující.
Další řešení mohou zahrnovat
výstavbu parkovacích garáží
nebo parkovacích stání, zlepšení veřejné dopravy a podporu
alternativních způsobů přepravy, jako jsou kola nebo sdílená
vozidla. Pokud by město Praha
chtělo zlepšit dostupnost parkování pro obyvatele sídliště
v Praze 8, mělo by zvážit kombinaci těchto řešení.
Průzkum Českého statistického úřadu z roku 2 01 9 uvádí, že
asi 40 % lidí dojíždějících do
Prahy za prací k tomu využívá
automobil. Pokud bychom tento
podíl aplikovali na celkový
počet lidí dojíždějících do Prahy
za prací, což je více než 42 5 tisíc
lidí, odhadlo by se, že asi
1 7 0 tisíc lidí dojíždí autem.
Samozřejmě, toto číslo může
být různé v závislosti na různých faktorech, jako jsou například vzdálenosti, dostupnost
hromadné dopravy a tak dále.
Rozšíření parkovacích kapacit
na okraji města by mohlo být
jedním z možných řešení pro
snížení problémů s parkováním
pro lidi dojíždějící do Prahy
autem. Nicméně, musí být brán
ohled na dopravní propojení
mezi městem a jeho okolím, ať
už prostřednictvím silniční,
nebo hromadné dopravy, aby
bylo možné zajistit plynulý
přístup k novým parkovacím
kapacitám a zabránit zbytečnému zhoršení dopravy v městě.