10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2023
www.praha8.cz
Fórum
Tomáš Mrázek
Michal Fišer
Je podle vás
zastupitel
zastupitel
MČ Praha 8
MČ Praha 8
rozšiřování
modrých
ANO
ODS
zón řešením
Není!
Zóny žádná nová
nedostatku
místa nepřinášejí
V případě bohnického a čimického
sídliště
je
to
holý
nesmysl.
parkovacích
Z dosavadní zkušenosti zavádění parkovacích zón v Praze
míst především Protože:
❚ parkovací zóny automaticky
vyplývá, že jsou v exponovanegarantují
parkovací
místo,
ných oblastech (zejména kolem
na sídlištích?
❚ zóny na bohnickém sídlišti
stanic metra) pro místní občany
neřeší problém s parkovacími
místy, protože ta jsou naprojektována podle doby
vzniku sídliště. Takže už dnes
je nedostatek parkovacích
míst pro místní rezidenty
a modré zóny by byly pouze
jejich zpoplatněním. Nic víc.
Řešením je:
❚ vytváření nových parkovacích
míst v lokalitách, kde to je
možné (viz loňské zdařilé
namalování parkovacích stání
v Lodžské ulici),
❚ výstavba parkovacích domů.
A představa, že k Visle (pro
neznalé – obchodní centrum
v dolní části Bohnic) přijede
obyvatel Neratovic, odstaví tam
svůj automobil zabíraje flek
místním a pak pokračuje do
centra, je opravdu z říše
fantazie.
TENTO MĚSÍC
SE PTAJÍ:
PATRIOTI
V této rubrice najdete
názory zástupců stran
zvolených
do Zastupitelstva
MČ Praha 8.
Každý měsíc postupně
jedna z nich vybere
otázku, na kterou
odpovídají i ostatní.
pozitivním řešením, nicméně
samy o sobě žádná nová místa
nepřinášejí, pouze mění organizaci parkování na stávajících
místech.
V průběhu uplynulých let
zaznamenávala MČ Praha 8
postupné rozšiřování počtu
parkovacích míst. Jde zejména
o snahu ochránit rezidenční
parkování místních občanů,
kteří by kolem stanic MHD
a zejména pak metra zažívali
nedostatek místa pro parkování
kvůli vozidlům dojíždějících
obyvatel zejména ze Středočeského kraje za prací.
Sekundárním efektem jsou
pak dodatečné příjmy do rozpočtu MČ Praha 8, které mohou
být použity i na zlepšování
parkovací infrastruktury a investice do budování nových
vhodných ploch. Zde by jistě
mělo docházet k intenzivní
aktivitě a plánování realizace
nových parkovacích míst, a to
zejména v místech s jejich
chronickým nedostatkem,
protože zde ani modré zóny nic
neřeší.
Samostatnou kapitolou je pak
plánování a stavba parkovacích
domů. Jejich budování v místech, která jsou na to vhodná
(blízkost hlavních komunikací
a uzlů MHD), je klíčové pro
vyřešení problémů jak místních
obyvatel, tak potřeb dojíždějících pracujících, kteří pak nezabírají parkovací plochy občanům Prahy 8.
Václav Stránský
zastupitel
MČ Praha 8
8ŽIJE A PRAHA SOBĚ
Zužitkujme
zkušenosti
odborníků
i sousedů!
Při hledání odpovědi navrhuji
vyslechnout názor expertů na
dopravu, projektantů či státní
správy, především ale obyvatel
Prahy 8 se zkušenostmi s parkováním v zónách i mimo ně.
Vedoucí odboru dopravy uvedl
na webu úřadu MČ Praha 8
„Zeptejte se“ dne 2 3 . 3 . 2 02 3 :
„Zóny placeného stání jsou
regulací dopravy v klidu, nikoli
provozováním veřejného parkoviště. Regulace dopravy v klidu
je ve prospěch rezidentů, tedy
obyvatel s trvalým pobytem na
území naší městské části.“
Data TSK ze zón ukazují, že
nejvyšší míra obsazenosti (80
až 90 procent) je v centru (Praha 1 , Praha 2 , v Praze 8 Karlín),
zde je také nevyšší podíl návštěvníků, ovšem také se tu
modré zóny nejčastěji nerespektují, návštěvníci parkují i načerno. Sídliště se zónami naopak
vykazují nižší obsazenost (60 až
7 0 procent), podstatný je také
nižší podíl návštěvníků a vyšší
míra respektování zón.
A co říkají obyvatelé? Od místních například v sídlišti Invalidovna (zóny od r. 2 01 6) se
dozvíme: „Před zavedením zón
bylo v sídlišti mnoho vraků, ty se
po zavedení zón podařilo odstranit. Parkoviště byla plná aut lidí,
kteří nechtěli platit za parkování,
ale místní nezaparkovali. Dnes se
mi nestane, že bych v sídlišti
nezaparkoval. Navíc je tu i menší
provoz.“ Nebo: „Na parkovišti
u divadla Kámen, kde zóny
nejsou, je malá šance zaparkovat.
V zónách se mi ale zatím nestalo,
že bych nenašel volné místo.“
Názory odborníků, nasbíraná
data i zkušenosti obyvatel ukazují, že zóny mohou být řešením
problémů s parkováním i na
sídlištích. Je tedy na nás politicích rozhodnout, zda se budeme
těmito názory řídit a chránit
zájmy obyvatel Prahy 8!