10 Osmička / ZPRAVODAJ MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / KVĚTEN 2023

www.praha8.cz

Fórum

Tomáš Mrázek

Michal Fišer

Je podle vás

zastupitel

zastupitel

MČ Praha 8

MČ Praha 8

rozšiřování

modrých

ANO

ODS

zón řešením

Není!

Zóny žádná nová

nedostatku

místa nepřinášejí

V případě bohnického a čimického

sídliště

je

to

holý

nesmysl.

parkovacích

Z dosavadní zkušenosti zavádění parkovacích zón v Praze

míst především Protože:

❚ parkovací zóny automaticky

vyplývá, že jsou v exponovanegarantují

parkovací

místo,

ných oblastech (zejména kolem

na sídlištích?

❚ zóny na bohnickém sídlišti

stanic metra) pro místní občany

neřeší problém s parkovacími

místy, protože ta jsou naprojektována podle doby

vzniku sídliště. Takže už dnes

je nedostatek parkovacích

míst pro místní rezidenty

a modré zóny by byly pouze

jejich zpoplatněním. Nic víc.

Řešením je:

❚ vytváření nových parkovacích

míst v lokalitách, kde to je

možné (viz loňské zdařilé

namalování parkovacích stání

v Lodžské ulici),

❚ výstavba parkovacích domů.

A představa, že k Visle (pro

neznalé – obchodní centrum

v dolní části Bohnic) přijede

obyvatel Neratovic, odstaví tam

svůj automobil zabíraje flek

místním a pak pokračuje do

centra, je opravdu z říše

fantazie.

TENTO MĚSÍC

SE PTAJÍ:

PATRIOTI

V této rubrice najdete

názory zástupců stran

zvolených

do Zastupitelstva

MČ Praha 8.

Každý měsíc postupně

jedna z nich vybere

otázku, na kterou

odpovídají i ostatní.

pozitivním řešením, nicméně

samy o sobě žádná nová místa

nepřinášejí, pouze mění organizaci parkování na stávajících

místech.

V průběhu uplynulých let

zaznamenávala MČ Praha 8

postupné rozšiřování počtu

parkovacích míst. Jde zejména

o snahu ochránit rezidenční

parkování místních občanů,

kteří by kolem stanic MHD

a zejména pak metra zažívali

nedostatek místa pro parkování

kvůli vozidlům dojíždějících

obyvatel zejména ze Středočeského kraje za prací.

Sekundárním efektem jsou

pak dodatečné příjmy do rozpočtu MČ Praha 8, které mohou

být použity i na zlepšování

parkovací infrastruktury a investice do budování nových

vhodných ploch. Zde by jistě

mělo docházet k intenzivní

aktivitě a plánování realizace

nových parkovacích míst, a to

zejména v místech s jejich

chronickým nedostatkem,

protože zde ani modré zóny nic

neřeší.

Samostatnou kapitolou je pak

plánování a stavba parkovacích

domů. Jejich budování v místech, která jsou na to vhodná

(blízkost hlavních komunikací

a uzlů MHD), je klíčové pro

vyřešení problémů jak místních

obyvatel, tak potřeb dojíždějících pracujících, kteří pak nezabírají parkovací plochy občanům Prahy 8.

Václav Stránský

zastupitel

MČ Praha 8

8ŽIJE A PRAHA SOBĚ

Zužitkujme

zkušenosti

odborníků

i sousedů!

Při hledání odpovědi navrhuji

vyslechnout názor expertů na

dopravu, projektantů či státní

správy, především ale obyvatel

Prahy 8 se zkušenostmi s parkováním v zónách i mimo ně.

Vedoucí odboru dopravy uvedl

na webu úřadu MČ Praha 8

„Zeptejte se“ dne 2 3 . 3 . 2 02 3 :

„Zóny placeného stání jsou

regulací dopravy v klidu, nikoli

provozováním veřejného parkoviště. Regulace dopravy v klidu

je ve prospěch rezidentů, tedy

obyvatel s trvalým pobytem na

území naší městské části.“

Data TSK ze zón ukazují, že

nejvyšší míra obsazenosti (80

až 90 procent) je v centru (Praha 1 , Praha 2 , v Praze 8 Karlín),

zde je také nevyšší podíl návštěvníků, ovšem také se tu

modré zóny nejčastěji nerespektují, návštěvníci parkují i načerno. Sídliště se zónami naopak

vykazují nižší obsazenost (60 až

7 0 procent), podstatný je také

nižší podíl návštěvníků a vyšší

míra respektování zón.

A co říkají obyvatelé? Od místních například v sídlišti Invalidovna (zóny od r. 2 01 6) se

dozvíme: „Před zavedením zón

bylo v sídlišti mnoho vraků, ty se

po zavedení zón podařilo odstranit. Parkoviště byla plná aut lidí,

kteří nechtěli platit za parkování,

ale místní nezaparkovali. Dnes se

mi nestane, že bych v sídlišti

nezaparkoval. Navíc je tu i menší

provoz.“ Nebo: „Na parkovišti

u divadla Kámen, kde zóny

nejsou, je malá šance zaparkovat.

V zónách se mi ale zatím nestalo,

že bych nenašel volné místo.“

Názory odborníků, nasbíraná

data i zkušenosti obyvatel ukazují, že zóny mohou být řešením

problémů s parkováním i na

sídlištích. Je tedy na nás politicích rozhodnout, zda se budeme

těmito názory řídit a chránit

zájmy obyvatel Prahy 8!