14

OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2018 

www.praha8.cz

Rozhovor

MUDr. Jaroslav Větvička, lékař českých olympioniků:

Sportovci i auta jsou

jemné „organismy“

Bývalý šéflékař českého

olympijského týmu (od OH

v Sydney 2000 do Soči 2014)

MUDr. Jaroslav Větvička si po

návratu z letošních ZOH

v Pchjongčchangu neoddechl.

Na vině ovšem nebyla jen jeho

profese, ale také přehlídka Grand

Veteran v areálu Psychiatrické

nemocnice v Bohnicích, která se

uskuteční v sobotu 28. dubna

a které je hlavním hybatelem.

Jak jdou dohromady medicína

a veteránská auta?

„Dobře. Hodně lékařů jsou

veteránisty. Nejen já, ale i třeba

Pavel Pafko, Jan Pirk, Pavel

Budínský, Petr Korbelář, Jiří Bek…

Co se mne a mých kolegů

z organizačního týmu týče,

chceme ta krásná stará auta

ukázat i veřejnosti, proto v areálu

Psychiatrické nemocnice

Bohnice pořádáme přehlídku

Grand Veteran, kterou jsme pojali

jako edukativně-historickou

prezentaci nejen aut, ale i českých dějin, příběhů a řemesel.“

Co na ní návštěvníci uvidí?

„Připomeneme si určitě 100. výročí vzniku republiky. K vidění

bude stejné auto jako Masarykova Praga Grand. Programovým

vrcholem bude komponované

předvedení období od Pražského

jara 1968 do odchodu sovětských

vojsk. Kromě bojové techniky

a hraných scének bude v Bohnicích k vidění Dubčekův služební

Mercedes-Benz, Tatra 603 nebo

historické sanitky. Občan

Prahy 8, masér a fyzioterapeut

Stanislav Hervert byl v roce

1968 saniťákem, a z té doby

vlastní dokonce originální,

narychlo spíchnutou českou

vlajku na násadě od koštěte, což

bylo v té době nezbytné. Rok

1989 reprezentují vozy východního bloku – wartburg, trabant,

Škoda 1000, volha. A opět

dobové scénky – například

emigrace přes hraniční závoru

do západního Německa apod.“

Na jaké konkrétní vozy se

návštěvníci mohou těšit?

„Bude tam výstava asi 15 nej

vozů – namátkou Tatra 77

oceněná v USA na Pebble Beach,

Wikov 35 ‚Kapka‘, Benz Patentwagen, což je kopie prvního auta

Carla Benze, Škoda 645 z mladoboleslavského muzea, proběhne

defilé aut z 1. republiky nebo

motocyklů Hradní stráže.

Myslíme i na děti, pro které

budou připraveny tři polytechnické stoly, kde si můžou

vyzkoušet svou zručnost třeba

při vyklepávání plechu za

studena nebo řezání pilkou.

Připraveno bude také dětské

hřiště BESIP.“

vý sportovec, tak i veteránské

auto mimořádnou péči. Jsou to

velmi jemné a leckdy nevyzpytatelné ‚organismy‘, ke kterým

nemůžete přistupovat tuctovým

způsobem. U aut vás ale tolik

netlačí čas a mohou počkat.“

To je jasné, závody na sportovce

nepočkají…

„Špičkový sportovec potřebuje

nejen špičkovou, ale i rychlou

péči. Musíte se o něj starat po

celý rok, navíc jinak než o normálního pacienta. Vím, že to

mnozí lidé neradi slyší, ale vy

když se zraníte nebo onemocníte,

dostanete neschopenku a budete

se léčit. Vrcholový závodník

čekat nemůže. A přitom není

každý sportovec Jágrem nebo

Haškem, aby si mohl okamžitě

zaplatit ošetření u nejlepšího

specialisty. Sportovní špičky jsou

něco jiného než obrovský ledovec

pod nimi v méně propagovaných

sportech, a to včetně reprezentantů. Jsou svazy, kde obracejí

každou korunu, sportovci i na

soustředění jezdí částečně na

vlastní náklady, a i těm přece

musíme pomoci.“

Jak jste se vlastně ke starým

autům a sportovní medicíně

dostal?

„Táta vozil ze strojírenských

veletrhů v Brně prospekty aut

a maminka pracovala v autoopravně. V roce 1988 jsem si

našetřil na svůj první ojetý Mercedes W123 alias ‚piáno‘, což byl

tehdy 14 let starý držák, dodnes

je to klasika. A protože naši také

spoluzakládali lyžařský oddíl ve

Dvoře Králové, tak jsem vyrůstal

na lyžích, byl jsem doma na

atletické dráze, hrál tenis, hokej,

basketbal, později golf... Šel jsem

ale na medicínu, chtěl jsem být

plastickým chirurgem, začal jsem

na gynekologii. Po studiích jsem

se však dostal do Dukly Praha

a posléze jsem začal dělat lékaře

reprezentačnímu týmu cyklistů

stíhačů. A bylo rozhodnuto.“

Byl jste donedávna šéflékařem

českého olympijského týmu.

Co je základem lékařské přípravy

na olympiádu?

„Každá olympiáda má nějaká

specifika, ta musíme zjistit

dopředu a připravit se na ně.

Například v Aténách 2004 jsme

se velice báli vysokých teplot

a problémů s dehydratací.

Zavedli jsme metodu precoolingu čili předchlazování pomocí

speciálních vest. Na místě

se pak ukázalo, že to naštěstí

nebylo tak hrozné, ale metoda

zůstala. V Pekingu jsme se báli

především smogu, do zdravotního balíčku jsme dávali antioxidanty, imunoprevenci, masky,

měli jsme přístroj na měření

smogu a tak dále.“

Mají něco společného špičkoví

sportovci a auta-veteráni?

„Samozřejmě. Aby obě skupiny

fungovaly, potřebují jak vrcholo-

celý rozhovor

najdete na

Vladimír Slabý

www.praha8.cz