14
OSMIČKA / MĚSÍČNÍK MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 8 / květen 2018
www.praha8.cz
Rozhovor
MUDr. Jaroslav Větvička, lékař českých olympioniků:
Sportovci i auta jsou
jemné „organismy“
Bývalý šéflékař českého
olympijského týmu (od OH
v Sydney 2000 do Soči 2014)
MUDr. Jaroslav Větvička si po
návratu z letošních ZOH
v Pchjongčchangu neoddechl.
Na vině ovšem nebyla jen jeho
profese, ale také přehlídka Grand
Veteran v areálu Psychiatrické
nemocnice v Bohnicích, která se
uskuteční v sobotu 28. dubna
a které je hlavním hybatelem.
Jak jdou dohromady medicína
a veteránská auta?
„Dobře. Hodně lékařů jsou
veteránisty. Nejen já, ale i třeba
Pavel Pafko, Jan Pirk, Pavel
Budínský, Petr Korbelář, Jiří Bek…
Co se mne a mých kolegů
z organizačního týmu týče,
chceme ta krásná stará auta
ukázat i veřejnosti, proto v areálu
Psychiatrické nemocnice
Bohnice pořádáme přehlídku
Grand Veteran, kterou jsme pojali
jako edukativně-historickou
prezentaci nejen aut, ale i českých dějin, příběhů a řemesel.“
Co na ní návštěvníci uvidí?
„Připomeneme si určitě 100. výročí vzniku republiky. K vidění
bude stejné auto jako Masarykova Praga Grand. Programovým
vrcholem bude komponované
předvedení období od Pražského
jara 1968 do odchodu sovětských
vojsk. Kromě bojové techniky
a hraných scének bude v Bohnicích k vidění Dubčekův služební
Mercedes-Benz, Tatra 603 nebo
historické sanitky. Občan
Prahy 8, masér a fyzioterapeut
Stanislav Hervert byl v roce
1968 saniťákem, a z té doby
vlastní dokonce originální,
narychlo spíchnutou českou
vlajku na násadě od koštěte, což
bylo v té době nezbytné. Rok
1989 reprezentují vozy východního bloku – wartburg, trabant,
Škoda 1000, volha. A opět
dobové scénky – například
emigrace přes hraniční závoru
do západního Německa apod.“
Na jaké konkrétní vozy se
návštěvníci mohou těšit?
„Bude tam výstava asi 15 nej
vozů – namátkou Tatra 77
oceněná v USA na Pebble Beach,
Wikov 35 ‚Kapka‘, Benz Patentwagen, což je kopie prvního auta
Carla Benze, Škoda 645 z mladoboleslavského muzea, proběhne
defilé aut z 1. republiky nebo
motocyklů Hradní stráže.
Myslíme i na děti, pro které
budou připraveny tři polytechnické stoly, kde si můžou
vyzkoušet svou zručnost třeba
při vyklepávání plechu za
studena nebo řezání pilkou.
Připraveno bude také dětské
hřiště BESIP.“
vý sportovec, tak i veteránské
auto mimořádnou péči. Jsou to
velmi jemné a leckdy nevyzpytatelné ‚organismy‘, ke kterým
nemůžete přistupovat tuctovým
způsobem. U aut vás ale tolik
netlačí čas a mohou počkat.“
To je jasné, závody na sportovce
nepočkají…
„Špičkový sportovec potřebuje
nejen špičkovou, ale i rychlou
péči. Musíte se o něj starat po
celý rok, navíc jinak než o normálního pacienta. Vím, že to
mnozí lidé neradi slyší, ale vy
když se zraníte nebo onemocníte,
dostanete neschopenku a budete
se léčit. Vrcholový závodník
čekat nemůže. A přitom není
každý sportovec Jágrem nebo
Haškem, aby si mohl okamžitě
zaplatit ošetření u nejlepšího
specialisty. Sportovní špičky jsou
něco jiného než obrovský ledovec
pod nimi v méně propagovaných
sportech, a to včetně reprezentantů. Jsou svazy, kde obracejí
každou korunu, sportovci i na
soustředění jezdí částečně na
vlastní náklady, a i těm přece
musíme pomoci.“
Jak jste se vlastně ke starým
autům a sportovní medicíně
dostal?
„Táta vozil ze strojírenských
veletrhů v Brně prospekty aut
a maminka pracovala v autoopravně. V roce 1988 jsem si
našetřil na svůj první ojetý Mercedes W123 alias ‚piáno‘, což byl
tehdy 14 let starý držák, dodnes
je to klasika. A protože naši také
spoluzakládali lyžařský oddíl ve
Dvoře Králové, tak jsem vyrůstal
na lyžích, byl jsem doma na
atletické dráze, hrál tenis, hokej,
basketbal, později golf... Šel jsem
ale na medicínu, chtěl jsem být
plastickým chirurgem, začal jsem
na gynekologii. Po studiích jsem
se však dostal do Dukly Praha
a posléze jsem začal dělat lékaře
reprezentačnímu týmu cyklistů
stíhačů. A bylo rozhodnuto.“
Byl jste donedávna šéflékařem
českého olympijského týmu.
Co je základem lékařské přípravy
na olympiádu?
„Každá olympiáda má nějaká
specifika, ta musíme zjistit
dopředu a připravit se na ně.
Například v Aténách 2004 jsme
se velice báli vysokých teplot
a problémů s dehydratací.
Zavedli jsme metodu precoolingu čili předchlazování pomocí
speciálních vest. Na místě
se pak ukázalo, že to naštěstí
nebylo tak hrozné, ale metoda
zůstala. V Pekingu jsme se báli
především smogu, do zdravotního balíčku jsme dávali antioxidanty, imunoprevenci, masky,
měli jsme přístroj na měření
smogu a tak dále.“
Mají něco společného špičkoví
sportovci a auta-veteráni?
„Samozřejmě. Aby obě skupiny
fungovaly, potřebují jak vrcholo-
celý rozhovor
najdete na
Vladimír Slabý
www.praha8.cz